ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

وقتی کواچ انتقادها را نمی‌پذیرد


هنوز اظهار نظر عجیب سرمربی تیم ملی والیبال ایران را فراموش نکرده‌ایم که گفت: نظر منتقدان برایم مهم نیست.

خبرگزاری فارس: بیست‌وششمین دوره مسابقات والیبال لیگ جهانی در سال 2015 با حضور 32 تیم در سه سطح برگزار شد که رکورد جدیدی در این رقابت‌ها به حساب می‌آید. هشت تیم برتر جهان در سطح یک این رقابت‌ها از هشتم خردادماه به مصاف یکدیگر رفتند که در گروه یک سطح یک تیم‌های برزیل، ایتالیا، صربستان و استرالیا در حالی به مصاف یکدیگر رفتند که برزیل از ابتدا حضور خود در مرحله نهایی را (به دلیل میزبانی) مسجل کرده بود. بنابراین دو تیم دیگر از این گروه (ایتالیا و صربستان) همراه با برزیل به مرحله نهایی رقابت‌ها صعود کردند.

در گروه دوم این رقابت‌ها نیز آمریکا، قهرمان لیگ جهانی سال 2014 برای دفاع از عنوان قهرمانی خود برابر رقیبان سرسختی مانند لهستان، قهرمان جهان در سال 2014 و لیگ جهانی 2012، روسیه، قهرمان جام جهانی 2011، المپیک 2012 و لیگ جهانی 2013 و ایران، قهرمان آسیا قرار گرفت که سومین حضور خود در این رقابت‌ها تجربه کرد. از این گروه تنها دو تیم به مرحله نهایی صعود کردند که آمریکا و لهستان با کسب رتبه‌های اول و دوم مسافر برزیل شدند.

تیم کواچ در این دوره از مسابقات لیگ جهانی به گفته خیلی از کارشناسان پرنوسان ظاهر شد؛ اتفاقی شاید در هر تورنمنت برای هر تیمی رخ دهد. ایران در دور رفت نتوانست از کوچکترین شانس‌های خود هم استفاده کند تا در روزهای آخر کارش به اما و اگر کشیده شود. یاران معروف در برخی بازی‌های بالاتر از ظرفیت ظاهر شدند و در برخی دیگر از مسابقات هم پایین تر از حد والیبال ایران بازی کردند. نکته مثبت بازی مردان والیبال ایران این بود که آنها بدون ترس از حریفان مقابل آنها قرار می‌گرفتند و توجهی به عناوین کسب شده و تجربه حریفان نداشتند.

ایران سومین سال حضور در لیگ جهانی را تجربه می‌کرد و شاید طبیعی باشد که نتواند هر سال به جمع برترین‌ها راه پیدا کند و اصلاً منطقی نیست که تیم‌ها در اولین سال‌های حضور خود بتوانند جای بزرگترها را بگیرند. تیم ایران برای رسیدن به ثبات نیاز به زمان دارد و با توجه به حضور جوانانی که در تیم ملی هستند می‌توان امیدوار بود که ایران آینده خوبی داشته باشد. شاگردان کواچ در رتبه دهم رنکینگ فدراسیون جهانی قرار دارند و این عنوان به جایگاه واقعی ایران بسیار نزدیک است.

والیبال ایران در برگشت به بازی‌ها عملکرد خوبی نداشت. کمتر به یاد داریم که تیم ایران چند امتیاز از حریف عقب بوده باشد و بتواند خود را به حریف برساند و پیش بیافتد. تاثیر ستاره‌ها در چنین امتیازاتی باید دیده شود مانند کاری که کوبیاک برای لهستان و موزرسکی برای روسیه کردند؛ این دو بازیکن در اکثر مواقعی که تیم‌شان از حریف عقب می‌افتاد آنقدر خوب بازی می‌کردند که یک تنه جور سایر بازیکنان را به دوش می‌کشیدند. در مقابل تیم ایران بازیکنان خوبی دارد، اما هنوز هیچکدام از آنها ستاره نشدند که بتوانند در مواقع حساس بدرخشند. اگر تیم ایران در یک بازی خوب بود، تمام بازیکنان خوب بودند و اگر تیم نتیجه نگرفت تمام بازیکنان بد بودند.

یکی از انتقاد‌هایی که به کواچ می‌شود انتخاب دستیارانش است؛ نوید مشجری، آنالیزور جوان و در عین حال با تجربه تیم ملی است که در زمان ولاسکو هم در تیم ملی بود و به جرات می‌توان گفت که در حال حاضر از بهترین‌های آنالیز در ایران است، اما مربیانی در تیم ملی هستند که بهانه انتقاد منتقدان شده‌اند. کارشناسان کواچ را در انتخاب دستیار با استفان آنتیگا مقایسه می‌کنند. آنتیگا، سرمربی فرانسوی تیم ملی والیبال لهستان زمانی که هدایت قرمز - سفید‌ها را برعهده گرفت بلافاصله درخواست کرد تا مسئولان لهستان فیلیپه بلین را به کادر فنی اضافه کنند.

بلین در زمان بازی آنتیگا در تیم ملی فرانسه سرمربی آن تیم بود و این یعنی آنتیگا یک مربی بزرگتر و با تجربه‌تر از خود را به کادر فنی اضافه کرد تا بتواند از تجربیات وی استفاده کند؛ کاری که کواچ اصلاً به آن توجه نداشت. با وجود اینکه منتقدان و کارشناسان بارها این موضوع را به وی گوشزد کردند، اما بوبان توجهی به آن نکرد. سرمربی تیم ملی حتی در اظهارنظری عجیب در پایان دور رفت مرحله مقدماتی لیگ جهانی اعلام کرد که نظر منتقدان برایم مهم نیست و کار خودم را انجام می‌دهم!

ولاسکو با تمام سابقه و دانشی که داشت در کنار خود یک مغز متفکر و تحلیل‌گر کم‌نظیر داشت. کمتر کسی در دنیای والیبال حضور دارد که بتواند به راحتی از کنار نام خوان سیچلو عبور کند. وی که بعد از قطع همکاری با والیبال ایران حالا به عنوان نفر اول تیم ملی والیبال قطر در حال فعالیت است؛ حتی خیلی‌ها در آن زمان مساجدی را به عنوان دستیار ولاسکو و مربی تیم ملی قبول نداشتند، در حالی که مساجدی حالا مربی تیم ملی والیبال ژاپن است. این نکات نشان می دهد که وزن کادر فنی تیم ملی در زمان ولاسکو به مراتب سنگین‌تر از زمان کواچ بوده است و اگر بوبان نمی‌خواهد زیربار این واقعیت برود، مسئولان فداسیون باید به وی تذکر بدهند. راستی انتقاد از اینکه برخی بازیکنان به سرمربی تیم ملی خط می‌دهند هم واقعیت است؟

ایران شاید حالا روی کاغذ حذف شده باشد، اما در این دوره از مسابقات لیگ جهانی تجارب بسیار خوبی کسب کرد و می‌تواند از این تجربه‌ها برای رسیدن به المپیک استفاده کند. شاید تشکیل اتاق فکر فدراسیون والیبال برای بررسی عملکرد ملی‌پوشان از مهمترین برنامه‌هایی باشد که مسئولان باید اجرا کنند. اتاق فکری که بتواند به کواچ مشاوره بدهد و به تیم ملی کمک کند و چه بهتر است که بوبان هم به نظر منتقدان احترام بگذارد و از آنها کمک بگیرد.

بدون شک همه کارشناسان والیبال برای مطرح کردن انتقادهای خود قصد و غرضی ندارند و تنها به موفقیت والیبال ایران فکر می‌کنند. داورزنی لیگ جهانی را مسیری برای رسیدن به المپیک دانست و حالا همه امیدوارند که والیبال ایران از مسابقات لیگ جهانی توشه‌ای پربار در راه رسیدن به هدف بعدی خود که همان کسب سهمیه المپیک است، بسته باشد.


ویدیو مرتبط :
انتقادها باید منصفانه باشد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صفار هرندی: انتقادها به دولت در تغییر و تحولات بجا و حق بود



 

 

صفار هرندی: انتقادها به دولت در تغییر و تحولات بجا و حق بود

 

عصر سه شنبه صفار هرندی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار مفید دانشگاه قم در برنامه «8 ماه دفاع مقدس» که به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد به سخنرانی پیرامون حوادث بعد از انتخابات 88 پرداخت.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»، صفار هرندی در ابتدا این مراسم با اشاره به نام همایش و ارتباط آن با هشت سال دفاع مقدس به تشریح و بررسی جبهه های گوناگون در دو دوره ی هشت سال دفاع مقدس و فتنه پس از انتخابات پرداخت.

صفار هرندی با اشاره به این نكته كه در جنگ تحمیلی، ایران در مقابل تمامی دنیا صف آرایی كرد، نقش كشور های غربی همچون فرانسه،‌آمریكا، انگلیس و سایر كشورهای غربی را در مقابل موج عظیم عدالتخواهی و خداخواهی ملت ایران در كمك كردن به جبهه مقابل جمهوری ایران مهم توصیف كرد.

صفار هرندی با اشاره به انتخابات سال گذشته به این نكته اشاره کرد كه در یك طرف جبهه هشت ماهه دفاع مقدس مردمی بودند كه وفادار به آرمان ها و ارزش های انقلاب بودند و راه این وفاداری را شركت در انتخابات می دیدند ولی در طرف دیگر افرادی بودند كه بعد از انتخابات وقتی نتیجه را باب میل خود ندیدند شروع به آشوب کردند.

وی در ادامه گفت: افرادی بعد از انتخابات با بد اخلاقی گفتند حالا كه بازی به نفع ما نیست پس اصلاً بازی باید بهم بخورد. این حركت آنها، به مانند حركت بچه ی تخسی است كه وقتی خود را در بازی بازنده می بیند، توپ بازی رو شوت می كند به خانه همسایه و سعی می كند بازی را بهم بزند. اما تفاوت بازی بزرگان و بچه ها در این است كه صداقت بچه ها موجب می شود كه بعداً این قضیه به فراموشی سپرده شود. اما در بازی بزرگان به دلیل اینكه متصل به بعضی چیز هاست، از حالت بازی خارج شده و به فتنه شبیه می شود. همان اتفاقی كه طی همان هشت ماه پر تب و تاب رخ داد.

مشاور فرهنگی فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه با تحلیل و بررسی جریان فتنه سال گذشته، به روز عاشورای سال هشتاد و هشت اشاره كرد. وی با بیان این نکته که تا روز عاشورا هنوز تمامی دعواها سیاسی بود و بین دو گروه اختلافات سیاسی وجود داشت گفت اما در روز عاشورا كه  قرار بود فتح الفتوح جریان فتنه قرار گیرد، مبدل به عملیات مرصاد برای ملت شد و فتنه گران با اهانت به مقدسات و اعتقادات ملّت ایران در كمین گاه خشم، نفرت و كینه مردم گرفتار شدند.

صفار هرندی از 9 دی‌ماه به عنوان روز انفجار غیرت دینی و انقلابی مردم یاد كرد و گفت: این مردم هشت ماه ظلم و هرگونه اهانت را تحمل كرده و حتی متهم شدند كه با تحریك بیگانگان واكنش نشان می‌دهند. 9 دی، نه راهپیمایی بلكه باز خونی پرونده هشت ماه جسارت های جریان فتنه بود. نهم دی ماه انفجار عقده های ان بسازد كه درآخرین نظرسنجی ها حد اكثر هوادارانش به 12 درصد كه اغلب لندن نشین هستند، رسیده است. جریانی كه مدعی مدیریت بر جامعه بود حالا ایام ورشكستگی را هر روز با زیان بیشتر پشت سر می گذارد.

صفار هرندی در پاسخ به سوال یكی از دانشجویان مبنی بر تحولات شكل گرفته مثل بركناری متكی وزیر اسبق امور خارجه و این نكته كه رئیس دفتر رئیس جمهور تبدیل به شخص دوم مملكت شده است، گفت: البته برای این سوال كه این روز ها به نقل مجالس و محافل سیاسی تبدیل شده است، باید در حد یك سوال به آن پاسخ داد و به نظر من این مسئله، مسئله نخست نیست.

وی در ادامه گفت: باید گفت كه مدیر اجرایی كشور حق دارد كادر مدیریتی همراه خود را آزادانه انتخاب كند پس در اینجا كسی نمی تواند ایرادی وارد كند و اختیار قانونی رئیس جمهور را زیر سوال ببرد. اما شاید در بخش دیگر كه انتقادات جدی تر شده، این مسئله مطرح می شود كه اگر تغییر و تحولات خیلی زیاد شود باعث بی نظمی و بی ثباتی می شود كه این پرسش های برخی از مردم است كه باید پاسخش را از ناحیه دولت دریافت كنیم.

وی همچنین افزود: نكته دیگر در ماجرای اخیر كه به نظر من شاید این عامل بوده است كه جامعه همراهی خود را با این اقدام بروز نداد، این بود كه وزیر خارجه ای كه در حال مذاكره با طرف خارجی بود وسط مذاکره خبر بركناری خود را از طرف مذاكره كننده می شنود. این حركت موجب نگرانی مردم می شود. عده ای دلیل آن را سو تفاهمی كه بین دفتر رئیس جمهور با وزیر خارجه بوجود آمده بود می دانستند. اما نتیجه عمل چیز خوبی نبود و انتقاد به جا و به حقی بود كه از سوی رسانه ها، مردم و افراد مستقل نسبت به این عملكرد ابراز شد.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دخالت رئیس دفتر رئیس جمهور در این تغییرات گفت: ظاهرا بعضی ها دلشان می خواهد خود را به عنوان نفر اول -در حالی كه نیستند- معرفی كنند و برای این معرفی متوسل به اقداماتی می شوند كه این گمانه در ذهن مردم جامعه شكل بگیرد. حداقل بنده فكر می كنم این كار به نفع آقای رئیس جمهور نیست...../تحلیل:عصرایران