ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

وقتی سیاست ادویه فوتبال باشد


اتحاد ملی در اسپانیا به خصوص در سال‌های اخیر تقویت شده و سیاسیون اسپانیا این اتحاد ملی را تا حدود زیادی مدیون ورزش و صد البته فوتبال هستند.

مشرق: همیشه تحلیل وضعیت سیاسی اسپانیا یکی از سخت ترین کارهای دنیا بوده و هست. استاد جامعه شناسی دانشگاه میشیگان، جان سوئیفت در این باره می گوید: "اگر بخواهم یکی از شاگردانم را جریمه کنم، تحلیل یکی از کشورهای خاورمیانه را بر عهده او می گذارم یا از او می خواهم چند خط درباره وضعیت سیاسی کنونی اسپانیا بنویسد."

فوتبال در اسپانیا هرگز در ورزش خلاصه نمی شود، حتی نمی شود به آن گفت: «صنعت فوتبال»، یک فرایند چندین و چند بعدی، منشوری با ابعاد بالا که نور مستقیم خورشید را در رنگ ها و طیف‌های مختلف منعکس می کند و بسته به این که با چه هدفی آن را تحلیل کنی، زیر تیغ نقد نویسنده قرار می گیرد.

وقتی سیاست ادویه فوتبال باشد

بررسی وضعیت فوتبال اسپانیا با عینک سیاست، کار هر کسی نیست. نویسنده این مطلب نیز با وجود پرداختن چندین ساله به فوتبال سرزمین ماتادورها در شجاعانه ترین حالت، تنها به ترجمه متون روزنامه ها و وب سایت‌های معتبر بسنده می کند. شناخت کامل از فرهنگ مردم، تاریخ و ادبیات، زبان و فرهنگ زبان، موسیقی و حتی تنوع غذایی؛ باور کنید که بی ارتباط با داشتن یک تحلیل درست از فوتبال اسپانیا نیست!

اما دریغ که در سایت ها و روزنامه های معتبر نمی شود همه حقیقت را پیدا کرد. به همان دلیلی که در 40 سال گذشته هیچ روزنامه معتبر و رسمی در کانادا از نقش صیهونیسم در ورزش‌های زمستانی آمریکای شمالی چیزی ننوشته، هیچ روزنامه معتبری در آمریکای جنوبی از نقش چندین مافیای بین المللی در فوتبال این منطقه ننوشته، در اسپانیا نیز هیچ خبرنگاری زندگی و شغل خود را با نوشتن یک مقاله از نقش سیاست در فوتبال و افشای نقش ولیعهد یا پادشاه در برخی جابجایی های مالی در لالیگا به خطر نمی اندازد. مطالبی نوشته می شود اما هر بار با ذکر این نکته کسل کننده که درست یا غلط بودن این مطلب در دست بررسی است!

به عنوان مثال می شود به مقاله روزنامه مارکا به تاریخ 7 اکتبر 2013 درباره سهام ولیعهد در بورس مادرید اشاره کرد که طی آن مشخص شده بود جدا از چندین کمپانی بین المللی و چند شرکت مرموز به مرکزیت موناکوی فرانسه، سهامدار 41 درصدی فروشگاه آدیداس مادرید، استادیوم برنابئو، شرکت انحصاری تعویض چمن ورزشگاه ویسنته کالدرون و موزه رئال مادرید است. سوالی که پس از مطالعه آن مطلب در ذهن مردم اسپانیا حک می شد این بود: چرا؟

وقتی سیاست ادویه فوتبال باشد

همان مقاله تنها دو روز بعد از آرشیو روزنامه حذف شد. روزنامه آس اسپانیا که به دنبال فرصتی برای تخریب رقیب خود است تصویر همین مقاله حذف شده را به نشانه ضعف مارکا در بیان حقیقت روی وب سایت خود حک کرد. بعدها، آس هم جریمه شد و همان عکس را نیز برای همیشه از آرشیو خود کنار گذاشت.

کشور چندین و چند تکه اسپانیا، یک کشور با بیش از 14 سرود ملی! هرچند ر روی کاغذ همه چیز خوب است و مردمی در آن زندگی می کنند که قلبشان برای نوه پادشاه می تپد و عاشق نام اسپانیا هستند، اما برای یافتن حقیقت کافی است یک روز در خیابان‌های لاکرونیای گالیسیا قدم بزنید یا چند روزی در آندلوسیا باشید. کاتالونیا را تجربه کنید؛ مالاگا را، والنسیا را، خود مادرید را تا به وضوح متوجه شوید که اسپانیا تنها با باسک و کاتالونیا مشکل ندارد و به هم دوختن چندین وصله ناجور در کنار هم کار عبثی بود که از ابتدای مسیر کاملا اشتباه به نظر می رسد.

اتحاد ملی در اسپانیا به خصوص در سال‌های اخیر تقویت شده و سیاسیون این اتحاد ملی را تا حدود زیادی مدیون ورزش و صد البته فوتبال هستند. تیم ملی فوتبال با درخشش در چند جام ملت های اروپا و جام جهانی مردم این کشور را نیز به آینده امیدوار کرد اما همین تیم با نمایش مسخره و فاجعه بار خود در جام جهانی اخیر بار دیگر کبریت مشتعلی را در انبار اعتراضات مردمی انداخت، مردمی که برای حضور در خیابان ها منتظر بهانه های بسیار مناسبی از جمله فوتبال هستند.

فیل بال در مقاله خود به تاریخ 21 نوامبر 2011 تحت عنوان «Madrid and Moncloa» آورده است: "فوتبال در اسپانیا کاملا سیاسی است. در واقع برای اسپانیا، سیاست یعنی ادویه غذایی خوشمزه به نام فوتبال و اگر فوتبال، سیاسی نباشد دیگر طعمی ندارد!"

او در ادامه مقاله می نویسد: "به انتخابات اسپانیا توجه کنید. دو حزب PP و PSOE با هم می جنگند. می دانید چرا در چنین نبرد سیاسی روزنامه ورزشی بیکار هستند؟ چون هر دو حزب طرفدار رئال بوده و دیگر نیازی نیست در عرصه ورزش با هم مبارزه ای داشته باشند. در چنین شرایطی تنها کافی است رونالدو یا یکی از بازیکنان مشهور مادرید وقتی از کنار راخوی، رد می‌شود به او لبخندی سرشار از تایید بزند. این لبخند هزاران هزار یورو ارزش دارد و شک نکنید که از قبل به حساب واریز شده است!"

وی می نویسد: "هواداران مادرید طوری از تیمشان حرف می زنند که گویا به صورت کاملا بدیهی تیمشان از ازل وجود داشته و تا ابد باقی خواهد ماند و بارسلونا که توسط یک تاجر سوئیسی تاسیس شده هرگز ریشه در اسپانیا ندارد. وقتی سراغ هواداران بارسا می روید می گویند: رئال مادرید را آلفونسو سیزدهم روی استخوان های خون آلود مردم ساخت و این تیم ربطی به مردم ندارد!"

وقتی سیاست ادویه فوتبال باشد

در چنین شرایطی نوشتن از تاریخ فوتبال اسپانیا، انصافاً ساده نیست. مرگ جیمی رومرو، در جدال دو تیم دپورتیوو لاکرونیا و اتلتیکو مادرید نیز بار دیگر نشان داد فوتبال اسپانیا هرگز فقط یک فوتبال نیست. این جمله برای هواداران تداعی کننده جملات مشابه دیگری است: بارسلونا، بیش از یک باشگاه، رئال مادرید باشگاهی در آسمان ها، مالاگا تیم مسلمانان جنوب، والنسیا باشگاه خفاشان سیاه مبارز، کادیس تیم همیشه انتقام گیرنده، اتلتیک بیلبائو باشگاهی از قلب مردم ستمدیده باسک و چندین و چند مثال دیگر از این دست.


ویدیو مرتبط :
سیاست ما ، سیاست ما عین دیانت ماست ، سیاست روز ، سیاست ما ، دنیای سیاست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تیموریان: فوتبال ارتباطی با سیاست ندارد



اخبار,اخبار ورزشی,تیموریان


 اخبار ورزشی - تیموریان: فوتبال ارتباطی با سیاست ندارد

آندرانیک تیموریان معتقد است تیم ملی فعلی فوتبال ایران بهترین تیم چند سال اخیر فوتبال ایران است. او همچنین با اعلام این که صعود به دور دوم جام جهانی 2014 برزیل کار سختی است، عنوان کرد: فوتبال ارتباطی با سیاست ندارد.

جام جهانی 2014 برزیل کمتر از سه هفته‌ دیگر با دیدار برزیل و کرواسی در ورزشگاه "کورینتیانس " شهر سائوپائولوی برزیل آغاز می‌شود.

تیم ملی فوتبال ایران که در اردوی اتریش به سر می‌برد خودش را برای چهارمین حضور در جام جهانی 2014 برزیل آماده می‌کند.

به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی "WIENERZEITUNG" آلمان در گزارشی به بررسی تیم ملی فوتبال ایران پرداخت.

"در حال حاضر هیچ کس نمی‌خواهد درباره سیاست صحبتی به میان آورد. همه چیز به فوتبال، جام جهانی 2014 برزیل و ستارگان پارس ختم می‌شود. تیم ملی فوتبال ایران در کنار تیم‌های همچون کره جنوبی، عربستان و ژاپن از قدرت‌های برتر فوتبال آسیا محسوب می شود و تاکنون توانسته سه بار به قهرمانی در جام ملت‌های آسیا دست یابد.

ایران همچنین پنج بار نیز در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا حضور داشت که با شکست نتوانست به فینال راه یابد. سه بار از این پنج شکست در ضربات پنالتی رخ داده است. علاوه بر این تیم ملی فوتبال ایران تاکنون در سه دوره رقابت‌های جام جهانی حضور داشته و همچنین سه بار نیز به رقابت‌های المپیک صعود کرده است. هر چند ایران در سال‌های گذشته با موضوع هسته‌ای خود و محمود احمدی نژاد‌، رییس جمهور سابق خود در صدر روزنامه‌ها و رسانه‌های جهان وجود داشت، این بار به دلایل فوتبالی توجه رسانه‌های اروپایی را به خود معطوف کرده است.

تیم ملی فوتبال ایران در حال حاضر در کشور اتریش اردوی تمرینی برپا کرده است و خودش را برای حضور در جام جهانی 2014 برزیل آماده می‌کند.

کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران 28 بازیکن را برای حضور در جام جهانی 2014 برزیل به اردوی تیم ملی ایران دعوت کرده است. او تمرینات سخت و پرفشاری را برای فوتبالیست‌های ایرانی در اردوی اتریش در نظر گرفته است تا بتواند آمادگی آنها را قبل از جام جهانی به حداکثر برساند.

آندرانیک تیموریان، ها‌فبک 31 ساله که جزو بازیکنان اصلی تیم کی‌روش محسوب می‌شود معتقد است فوتبال با سیاست ارتباطی به هم ندارند. او در گفت و گو با پایگاه اینترنتی "WIENERZEITUNG" ، گفت: فوتبال با سیاست هیچ رابطه‌ای ندارد. فوتبال می‌تواند باعث افزایش دوستی شود.

تیموریان درباره موضوع پیراهن‌های تیم ملی فوتبال ایران که سر و صدای زیادی در رسانه‌های جهان ایجاد کرد، گفت: موضوع پیراهن‌های تیم ملی ایران تمام شده است. در حال حاضر لباس‌های زیادی در اتریش داریم و امیدواریم که در آینده کیفیت آنها بهتر شود.

ها‌فبک تیم ملی ایران که در باشگاه استقلال بازی می‌کند، در ادامه درباره شانس صعود ایران به دور دوم جام جهانی 2014 برزیل، گفت: صعود ایران به مرحله دوم جام جهانی کار سخت و دشواری است. در این یک و نیم ماه گذشته تمرینات سخت و پرفشاری را پشت سر گذاشتیم و فکر می‌کنم در چند سال گذشته هیچ تیم ملی به اندازه تیم فعلی خوب و قدرتمند نبود. علاوه بر این می‌دانیم که صعود به دور دوم جام جهانی 2014 برزیل کار سخت و دشواری است، اما تلاشمان را می‌کنیم تا بتوانیم به این مهم دست یابیم.

تیم ملی فوتبال ایران در اردوی اتریش یک دیدار دوستانه برابر بلاروس انجام داد که به تساوی بدون گل رسید. آنها قرار است دو دیدار دوستانه دیگر نیز برگزار کنند.

ایران در اولین دیدار دوستانه خود در اردوی اتریش در حالی برابر بلاروس به تساوی بدون گل رسید که دانیل داوری و اشکان دژاگه در آن دیدار حضور نداشتند.

در آن دیدار 1500 هوادار که اغلب ایرانی بودند به حمایت از تیم ملی فوتبال ایران پرداختند.

یکی از هواداران تیم ملی فوتبال ایران درباره حضور ایران در جام جهانی 2014 برزیل می‌گوید: فوتبال ما باید در این رقابت‌ها حاضر باشد و به جهانیان ثابت کنند که ایران فقط درباره موضوع هسته‌ای نیست و یکی از بهترین و قوی‌ترین تیم‌های فوتبال در آسیا است.

تیم ملی فوتبال ایران پیش از جام جهانی در رده بندی فیفا در رده سی و هفتم قرار گرفته است که بهترین رتبه در تیم‌های آسیایی محسوب می‌شود. ایران که به عنوان تیم نخست جواز حضور در جام جهانی را به دست آورد باید در اولین دیدار خود در ورزشگاه "بائیکسادا" شهر "کوریتیبا" برابر نیجریه به میدان می‌رود.
اخبار ورزشی -  ایسنا