ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

ورون؛ جادوگر کوچک آلبی سلسته


ستاره سابق تیم ملی فوتبال آرژانتین، بدون دریافت حقوق مدیریت ورزشی تیم دوران کودکی‌اش را پذیرفته است.

خبرگزاری فارس: خوان سباستین ورون نهم مارس 1975 در لاپلاتا آرژانتین به دنیا آمد. وی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال آرژانتین و رئیس فعلی باشگاه استودیانت دی لا پلاتا است که به عنوان مدیر ورزشی نیز در آن فعالیت کرده است. دوران حرفه‌ای ورون در استودیانت شروع شد و در تیم بوکاجونیورز ادامه یافت. وی در سری آ (لاتزیو، اینترمیلان و پارما) و انگلیس (منچستریونایتد و چلسی) نیز به میدان رفته است. ورون در سال 2006 به استودیانت بازگشت.

ورون؛ جادوگر کوچک آلبی سلسته

ورون تابعیت ایتالیایی و آرژانتینی دارد. نام مستعار پدر ورون که در استودیانت بازی می‌کرد، «جادوگر» بود و به همین دلیل اسم مستعار او را «جادوگر کوچک» گذاشتند. ورون هافبکی کامل و با توانمندی‌های فراوان بود؛ او توانایی‌های تکنیکی فوق‌العاده‌؛ دید وسیع و قدرت پاسکاری خوبی داشت؛ همچنین شوت‌های قدرتمند و از راه دوری می‌زد. ورون بازیکنی قوی، استوار، تأثیرگذار، سخت‌کوش و نیرومند بود.

خوان سباستین بزرگترین پسر خوان رامون ورون، مهاجم سابق آرژانتین است که در جام بین‌قاره‌ای در سال 1968 مقابل منچستریونایتد در اولدترافورد گلزنی کرد. او در روزی متولد شد که پدرش در دربی برای استودیانت مقابل جیمناسیا اسگریما بازی می‌کرد. ورون در زمان کودکی رویای بازی بای شفیلدیونایتد انگلیس را داشت زیرا پدرو ورده، عمویش در آن زمان برای آن تیم بازی می‌کرد. وقتی ورون فوتبال حرفه‌ای را آغاز کرد، پدرش تلاش کرد پاناتینایکوس را متقاعد کند که او را به خدمت بگیرد. با این حال این تیم پس از مدت کوتاهی که ورون را به صورت آزمایشی به خدمت گرفت، اعلام کرد که او به اندازه کافی برای این تیم خوب نیست.

ورون؛ جادوگر کوچک آلبی سلسته

ورون پس از انتقالش به منچستریونایتد اعلام کرد: من آرزو داشتم برای شفیلد بازی کنم و اکنون اینجا در منچستریونایتد هستم.

ورون در سال 1993 با استودیانت دی لا پلاتا قرارداد بست و در سال 1995 به همراه این تیم به رقابت‌های برتر آرژانتین راه یافت. ورون در سال 1996 به بوکاجونیورز ملحق شد و در کنار مارادونا 17 بازی انجام داد و سه گل هم به ثمر رساند. او اولین بازی‌اش برای تیم ملی فوتبال آرژانتین را در همان سال مقابل لهستان انجام داد. پس از آن اریکسون بود که او را جذب سمپدوریا کرد.

وی در سال 1998 بعد از بازی برای آرژانتین در جام‌جهانی با قراردادی به ارزش 15 میلیون پوند راهی پارما شد. پارما سال بعد قهرمان کوپا ایتالیا و جام یوفا شد. سپس اریکسون او را بار دیگر این بار با قراردادی به ارزش 18.1 میلیون پوند در لاتزیو به خدمت گرفت.

ورون؛ جادوگر کوچک آلبی سلسته

ورون در سال 2000 یکی از بازیکنان کلیدی لاتزیو در رسیدن به قهرمانی در اسکودتو، کوپا ایتالیا و سوپرجام ایتالیا بود. وی در فوریه 2000 به اتهام پاسپورت جعلی ایتالیا به دلیل اجتناب از قانون محدودیت حضور بازیکنان غیراروپایی تحت تعقیب پلیس قرار گرفت. با این حال وی در ژوئن 2001 از این اتهام تبرئه شد زیرا پاسپورت او واقعا معتبر بود.

به هر حال یک شایعه جدید مطرح شد که احتمالا ورون و مدیر برنامه‌هایش مدارک جعلی را در اختیار دولت ایتالیا قرا داده‌اند تا به آنها اثبات کنند که وی نژادی ایتالیایی داد و بتواند پاسپورت ایتالیایی دریافت کند.

منچستریونایتد نیز بندی در خصوص ممنوعیت احتمالی وی را در سند انتقال وی گنجاند. در جولای 2002 وی به دادگاه احضار شد تا به اتهاماتش در خصوص این پاسپورت پاسخ دهد. النا تدالدی، که باعث شده بود ورون این پاسپورت را بگیرد به 15 ماه زندان محکوم شد اما ورون و رئیس سابق باشگاه لاتزیو در سال 2007 تبرئه شدند.

ورون؛ جادوگر کوچک آلبی سلسته

وی پس از فصل 01-2000 با قراردادی پنج ساله به ارزش 28.1 میلیون پوند از لاتزیو به منچستریونایتد رفت و هنگام عقد قرارداد با این تیم اعلام کرد که از لیگ برتر نمی‌ترسد.

دوران حضور او در اولدترافورد چندان درخشان نبود و او مشکلاتی با سرعت بازی‌های لیگ برتر داشت و نمی‌توانست همان فضا و زمان را روی توپ داشته باشد. در ابتدای فصل دوم حضورش در اولدترافورد، فشارهای زیادی روی او وارد شد و عملکردش به خصوص در لیگ قهرمانان اروپا به صورت قابل توجهی بهبود یافت.

به هر حال مصدومیت‌ها باعث شد که او اکثر مدت آخر فصل را از دست بدهد. وقتی چلسی با آمدن رومن آبراموویچ 15 میلیون پوند برای جذب این بازیکن به مدت دو سال پرداخت کرد، ورون مدعی شد که می‌خواست در اولدترافورد بماند و برای پس گرفتن جایگاهش بجنگد اما فرگوسن ترجیح داد که چلسی با او مذاکره کند و او هم متقاعد شد که به این تیم ملحق شود.

ورون؛ جادوگر کوچک آلبی سلسته

ورون شروعی خیره‌کننده در چلسی داشت اما مصدومیت در فصل 04-2003 او را خانه نشین‌کرد. مجله تایمز انتقال ورون به چلسی را یکی از 50 انتقال بد تاریخ لیگ برتر دانست. هنگامی که ژوزه مورینیو هدایت چلسی را در دست گرفت، ورون به صورت قرضی راهی اینترمیلان شد. وی در ترکیب اینتر توانست قهرمان کوپا‌ایتالیا (2005، 2006) و سری آ در سال 2006 که یوونتوس به دلیل رسوانی تبانی راهی سری بی شد، شود.

ورون در اواسط 2006 اعلام کرد که دوست دارد به آرژانتین برگردد. او پیشنهادهایی از بوکاجونیورز و ریور پلاته داشت اما تصمیم گرفت به استودیانت دی لا پلاتا برود که کمک‌های فراوانی برای بهبود امکانات باشگاه انجام داد و یکی از هواداران واقعی آن بود. چلسی با انتقال قرضی ورون به این تیم به مدت یک فصل موافقت کرد.

ورون؛ جادوگر کوچک آلبی سلسته

پس از کمک‌های ورون به زمین تمرینی باشگاه، نقشی کلیدی در تبدیل ورزشگاه قدیمی باشگاه به یک ورزشگاه مدرن داشت و پس از آن اشاره کرد که شاید در آینده نامزد ریاست باشگاه شود. ورون پس از مسابقات کوپا‌آمریکا در سال 2007 دچار مصدومیت شد و تعدادی از بازی‌های مهم را در فصل 08-2007 از دست داد.

مسابقات کوپا لیبرتادورس از دیرباز رقابت ویژه‌ای برای استودیانت و هوادارانش به شمار می‌رود. این تیم از سال 1968 تا 1970 سه قهرمانی متوالی در این بازی‌ها به دست آورد و پدر ورون نقشی کلیدی در ان قهرمانی‌ها ایفا کرد.ورون نیز توانست سهمی در قهرمانی تیمش در این مسابقات داشته باشد. وی قبل از فینال مسابقات اعلام کرد که همه‌ چیز می‌دهم تا قهرمان این مسابقات شوم. رویای او به واقعیت پیوست و استودیانت در مجموع با نتیجه ود بر یک در دو دیدار رفت و برگشت مقابل کروزیرو برزیل به پیروزی رسید تا این جام را به دست آورد. ورون از سوی کاربران فیفا به عنوان بهترین بازیکن این دوره (2009) از مسابقات انتخاب شد.

ورون؛ جادوگر کوچک آلبی سلسته

ورون دوبار در سال‌های 2008 و 2009 از سوی «El Pais» به عنوان بازیکن سال آمریکای جنوبی شناخته شد. وی در دسامبر 2010 به استودیانت بازگشت تا به عنوان مدیر ورزشی این باشگاه فعالیت کند و رئیس باشگاه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که ورون پاداشی به خاطر کاری که انجام می‌دهد، دریافت نمی‌کند.

ورون برای حضور در مسابقات جام‌جهانی 98 فرانسه به تیم ملی فوتبال آرژانتین دعوت شد. آرژانتین در مرحله یک‌چهارم نهایی با شکست مقابل هلند از دور رقابت‌ها حذف شد. شایعه‌ای که هرگز تأیید نشد به وجود آمد که ورون دوپینگ کرده است و تنبلی او در جریان بازی‌ها انتقادهای رسانه‌ها و هواداران را در پی داشت. وی برای حضور در جام‌جهانی 2002 نیز به تیم ملی آرژانتین دعوت شد و به عنوان کاپیتان نقش مهمی در تیمش داشت و به همین دلیل بسیاری از هواداران او را عامل کلیدی حذف آرژانتین در مرحله گروهی می‌دانستند.
 
ورون؛ جادوگر کوچک آلبی سلسته

با اینکه خوزه پکرمن او را از فهرست تیم ملی برای حضور در جام‌جهانی 2006 خط زد اما آلفیدو باسیل، سرمربی بعدی آلبی سلسته در فوریه 2007 به تیم ملی بازگشت و در زمان مربیگری مارادونا نیز در تیم ملی حضور داشت. وی در مسابقات مقدماتی جام‌ جهانی 2010 نیز در ترکیب تیم ملی قرار گرفت و مارادونا نام او را در میان 23 بازیکن دعوت شده به تیم ملی برای جام‌جهانی آفریقای جنوبی اعلام کرد.

وروون 26 آگوست 2010 خداحافظی‌اش از بازی‌های ملی را اعلام کرد. با این حال در سوپرکلاسیکو آمریکا در بازی مقابل برزیل برای آرژانتین به میدان رفت.


ویدیو مرتبط :
11 گل ورون در منچستر یونایتد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیش بازی فینال کوپا/ سامپائولی کوچک‌اندام مقابل غول آرژانتین/ آلبی‌سلسته و مسی علیه فینال‌های تلخ



اخبار,اخبارورزشی,فینال کوپاآمه‌ریکا

آرژانتینی‌ها در کمتر از یک سال به دومین فینال حیاتی خود رسیده‌اند.

پس از شکست تلخ آلبی‌سلسته در فینال ماراکانا، حالا یاران کاپیتان مسی منتظر شروع بازی پایانی کوپاآمه‌ریکا مقابل میزبان این بازی‌ها یعنی شیلی هستند.

سرخیو آگرو، مهاجم گلزن این تیم درباره این فینال گفت: «سعی می‌کنیم قهرمان شویم. تلخی شکست از آلمان همیشه در یاد ما خواهد بود ولی قهرمانی در این جام می‌تواند ما را خوشحال کند.»

آرژانتینی‌ها در پیکار نیمه‌نهایی با نتیجه قاطع و عجیب شش بر یک پاراگوئه را شکست دادند. دروازه‌بان شیلی که با مسی در بارسلونا هم‌بازی‌ است، به یاران خود هشدار داد که آرژانتین فقط مسی نیست.

براوو در این مورد گفت: «واقعیت این است که کار آسانی پیش رو نداریم. مهار لئو با استعداد و توانایی‌هایی که دارد کار آسانی نیست. اما فکر می‌کنم تیم ما پتانسیل مهار لئو و دیگر بازیکنان آرژانتین را دارد. تمرکز تیم ما نباید فقط روی مهار مسی باشد.»

 با این حال، امتیاز میزبانی شیلی و حمایت پرشور هواداران این تیم در کنار حضور بازیکنانی چون براوو، ویدال و الکسیس می‌تواند در مصاف با نبوغ و ‌انگیزه بازیکنان آرژانتین، پیکاری جذاب و تماشایی را برای فوتبال‌دوستان دنیا رقم بزند.

مسابقه این دو تیم بامداد یکشنبه و از ساعت ۳۰دقیقه بامداد از شبکه‌های سه، ورزش و HD پخش خواهد شد. با این حال دیگر نکته جالب بازی به رویارویی مربی آرژانتینی شیلی با هموطنانش برمی‌گردد. شیلی تاکنون نتوانسته جز یک‌بار در مسابقات رسمی آرژانتین را مغلوب کند.

 حالا پرسش این است آیا سامپائولی کوچک‌اندام می‌تواند غول بیدارشده آرژانتین را مغلوب کرده و به جام قهرمانی هرگز فتح‌نشده توسط شیلیایی‌ها چنگ بزند. مارتینو قبل از بازی به این سوال این‌طور پاسخ داد: «انگاره‌هایی در فوتبال هستند، تغییر‌ناپذیر و مهم نیست حریف‌تان کیست. شیلی همیشه شیلی است و به ما حمله خواهند کرد، مثل همه دیدارهای‌شان و با تعداد بازیکنان پرشمار هم حمله خواهند کرد.»

 

 اخبار ورزشی - وبسایت برنامه نود