ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

ورزش شدید باعث کاهش حافظه می شود



 

 

ورزش شدید باعث کاهش حافظه می شود

 

مطالعات نشان می دهد که انجام ورزش های پر تحرکی مثل دوندگی و یا شنای طول استخر در زنان باعث کاهش حافظه می شود.

این در حالی است که ورزش های ملایم و طولانی مدتی مثل پیاده روی سریع، دو چرخه سواری در سطح جاده باعث ارتقای توان مغز می شود.

با این توصیفات اغلب افراد گمان می کنند که اگر کمی از چیزی خوب است ، پس زیاد آن بهتر است!!!

اما باید گفت که در این مورد وضعیت فرق می کند. شاید هم کلا میانه روی در انجام هر کاری بهترین پیشگیری برای پشیمانی در آینده است.


ورزش های سنگین و پرتقلا عبارتند از : شنای طول استخر، ایروبیک، ورزش هایی که نیاز به ابزار ندارند مانند نرمش و شنای روی زمین(ورزش سوئدی)،دوندگی، بسکت بال، چرخه سواری روی تپه و راکت بال می باشد. ورزش های ملایم عبارتند از پیاده روی سریع، والیبال، گلف، دوچرخه سواری روی زمین هموار، تنیس تفریحی و سافت بال است.
طبق تحقیقی که صورت گرفته مشخص شده که اغلب زنانی که ورزش های سنگین انجام می دهند دچار کاهش عملکرد مغزی می شوند و در تست تمرکز و حافظه امتیاز کمتری کسب می کنند.
البته این تحقیق نیاز به بررسی بیشتری دارد تا صحت و سقم آن به درستی مشخص شود. شاید در کنار ورزش های سنگین و پرتقلا ، بعضی از مدل های زندگی نیز وجود دارد که منجر به بروز این نتیجه ناخواسته می شود. مثلا استرس باعث کاهش عملکرد مغز و حافظه می شود.
با تمام این توصیفات عاقلانه است که در انجام هر کاری حتی ورزش ، حد تعادل را حفظ کنیم.

منبع:aftab.ir


ویدیو مرتبط :
تقویت حافظه، کاهش استرس و قبولی کنکور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هر دقیقه ورزش شدید در طول روز باعث کاهش وزن می‌شود



ورزش شدید,ورزش کردن

هر دقیقه ورزش شدید در طول روز باعث کاهش وزن می‌شود

محققان دانشگاه یوتا با بررسی تعدادی زن و مرد دریافتند که افزودن حتی یک دقیقه ورزش شدید به فعالیت روزانه می‌تواند باعث کاهش وزن شود.

به گزارش ایسنا، طبق تحقیقاتی که به تازگی منتشر شده است هر دقیقه ورزش و فعالیت شدید فیزیکی می‌تواند در کنترل وزن و مقابله با اضافه وزن موثر باشد. محققان دانشگاه یوتا دریافتند که فعالیت کم اما شدید که قلب و شش‌ها را درگیر کند بر جلوگیری از اضافه وزن تاثیر می‌گذارد. الگوهای ورزشی نشان می‌دهند که بزرگسالان باید حداقل 150 دقیقه ورزش متعادل تا شدید را در دوره‌های 8 تا 10 دقیقه‌ای در هر هفته انجام دهند. شدت ورزش باید به قدری باشد که فردی که با سرعت 3 مایل در ساعت در حال حرکت است حداقل شتاب 2/020 داشته باشد.

هبسی فان یکی از محققان دانشگاه یوتا می‌گوید: «ما دریافتیم که برای جلوگیری از اضافه وزن، شدت ورزش مهم‌تر از طول مدت آن است. حتی ورزش کوتاه اگر شدید باشد می‌تواند در کم کردن وزن و بالا بردن سلامتی موثر باشد».

این یافته‌ها مهم هستند؛ زیرا کمتر از 5% بزرگسالان در آمریکا به اندازه‌ی کافی ورزش می‌کنند. آن‌چه محققان متوجه شدند این است که ورزش شدید با کم شدن چاقی مفرط در ارتباط است حتی اگر این ورزش کمتر از 10 دقیقه طول بکشد.

در نتیجه حتی بالا رفتن از پله‌ها، پیاده‌روی تا محل کار یا مغازه می‌تواند تاثیر مثبتی بر سلامتی بگذارد. این نتایج می‌تواند برای زنان مفید باشد؛ زیرا آنها اغلب کمتر از مردان فعالیت می‌کنند. به طور کلی زنان و مردان مورد بررسی 15 دقیقه ورزش را در دوره‌های 8 تا 10 دقیقه‌ای انجام نمی‌دادند اما اگر فعالیت شدید آنها را در طول روز محاسبه کنیم مردان به طور متوسط حدود 246 دقیقه در هفته فعالیت شدید دارند اما در زنان این فعالیت 144 دقیقه است. این در حالی است که هر دقیقه فعالیت شدید می‌تواند برای سلامتی مفید باشد.

تحقیقات بر روی 2202 زن و 2309 مرد انجام شد. سن این افراد بین 18 تا 64 سال بود که میزان فعالیت آنها در 4 گروه تقسیم‌بندی شد:

1- ورزش شدید و طولانی‌مدت (بیش از 10 دقیقه)
2- ورزش شدید کوتاه مدت (کمتر از 10 دقیقه)
3- ورزش آرام بلندمدت
4- ورزش آرام کوتاه مدت

محققان شاخص جرم بدن، چربی و قد و وزن این افراد را بررسی کردند. اگر شاخص جرم بدن بین 18/5 تا 24/9 باشد وزن مناسب است، شاخص بین 25 تا 29/9 اضافه وزن و بالا 30 چاقی مفرط محسوب می‌شود.

انجام چند دقیقه فعالیت شدید بیشتر در طول روز احتمال چاقی مفرط را در زنان 5% و در مردان 2% کاهش می‌دهد.

در زنان انجام هر دقیقه ورزش شدید 7% شاخص جرم بدن را کاهش می‌دهد، در واقع هر دقیقه ورزش شدید 41% پوند کالری می‌سوزاند.

بنابراین کسی که قد او به طور متوسط 1/67 متر است می‌تواند با افزودن یک دقیقه ورزش شدید فعالیت روزانه‌اش حدود 1/4 کیلو وزن کم کند.

طی گفته‌ی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها ورزش با شدت متعادل، فعالیتی است که شما با آن ضربان قلب را افزایش می‌دهید و عرق می‌کنید. یکی از راه‌های برای فهمیدن شدت این فعالیت این است که در این حالت می‌توانید حرف بزنید اما نمی‌توانید آواز بخوانید.

در حالی که ورزش بسیار شدید باشد نمی‌توان حرف زد، در این حالت شما سریع و عمیق نفس می‌کشید. /ایسنا