ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

ورزشی مفید برای مقابله با استرس



ورزش, ورزش برای مقابله با استرس,استرس

آرامش و کاهش استرس یکی از مزایای ورزش است

 

ورزش و کاهش استرس
این روزها خسته و کسل هستید و کلی کار ناتمام دارید و استرس زیادی را تجربه می کنید؟ پیشنهاد ما به شما این است که لابلای همه مشغله هایتان زمانی را به ورزش آن هم ورزش های هوازی اختصاص دهید. شاید بگویید با این همه استرس و خستگی چطور می توان ورزش کرد، شاید هم بگویید ورزش شما را خسته تر می کند اما ما به پشتوانه تحقیقات علمی به شما می گوییم سخت در اشتباه هستید چرا که ورزش نه تنها خستگی شما را دوچندان نمی کند بلکه آرامش فکری و آسودگی جسمی بیشتری برایتان به ارمغان می آورد و می توانید با روحیه بهتر، آرامش بیشتر و اعتماد به نفس بالاتر زندگی تان را پیش ببرید.

 

شنا، ورزشی آرامش بخش
با دکتر کامکاری، روان شناس و دبیر کمیسیون روان شناسی ورزش در مورد اینکه چه ورزش هایی به آرامش ما کمک و استرس را از ما دور می کنند، گفت وگو کرده ایم.

 

آیا ورزش می تواند باعث آرامش در افراد شود؟

بله، ورزش نه تنها باعث سلامت جسم ما می شود بلکه به سلامت روانی مان هم کمک زیادی می کند و البته آرامش یکی از مزایای ورزش است. جسم و روان ما همواره با یکدیگر در تعامل هستند و روی هم اثر می گذارند. زمانی که فردی ورزش های هوازی انجام می دهد سیستم تنفسی او عملکرد بهتری خواهد داشت، ریه ها دم و بازدم را بهتر انجام می دهند و اکسیژن بیشتری به خون می رسد و همه اینها باعث عملکرد بهتر قلب می شود. افرادی که به طور مستمر ورزش می کنند روحیه شاداب تری دارند و آرامش بیشتری را در زندگی خود تجربه می کنند و اعتماد به نفس بیشتری هم دارند.

 

چه ورزش هایی بیشتر به آرامش ما کمک می کنند؟

همه ورزش ها در ایجاد آرامش مفید هستند اما آرامش بخش ترین ورزش که مانند مسکنی استرس و اضطراب را کاهش می دهد، شناست، آن هم شنا کردن آرام. مسکنی که نه تنها هیچ عارضه ای ندارد بلکه برای جسم و روانمان بسیار مفید است.

 

شنا در گروه ورزش های هوازی است. ویژگی این ورزش ها چیست؟
طی انجام ورزش های هوازی، اکسیژن به صورت مداوم به گروه عضلانی اصلی می رسد. یکی دیگر از ویژگی های ورزش های هوازی این است که ورزش در مدت زمان نسبتا طولانی با سرعتی یکنواخت انجام می شود. نرم دویدن و شنا کردن جزو گروه ورزش های هوازی هستند. البته منظور ما شنایی است که با سرعت یکنواخت و آهسته انجام شود و گاهی تند و گاهی کند نباشد. در این شنا باید اکسیژن گیری صحیح انجام شود. پیاده روی تند، دو استقامت و نرم دویدن از دیگر ورزش های هوازی هستند. با این حال نرم دویدن و شنای آرام از بهترین ورزش ها برای دستیابی به آرامش محسوب می شوند.

 

ورزش برای مقابله با استرس,ورزش,شنا

شنا، آرامش بخش ترین ورزشی است که مانند مسکن استرس و اضطراب را کاهش می دهد

 

چگونه ورزش های هوازی باعث کاهش استرس می شوند؟
این ورزش ها روی تنظیمات شیمیایی بدن تاثیر می گذارند. این تاثیرگذاری ۳ مرحله دارد. انجام ورزش های هوازی به صورت آرام و یکنواخت ابتدا باعث می شود اکسیژن بیشتری به بدن برسد او به این شکل مانع افزایش اسید لاکتیک در خون شود. در نتیجه احساس خستگی و فرسودگی در فرد ایجاد نمی کند و حتی باعث کاهش آن می شود. در مرحله بعدی ترشح مواد شیمیایی آرامش بخش و شادی آفرین در بدن افزایش پیدا می کند و همین امر باعث شادی در فرد می شود.

سپس فرد خستگی توام با آرامش را تجربه خواهد کرد. ورزش های هوازی تنیدگی و تنش عضلانی را از بین می برند و افسردگی و بی قراری و تنش را کاهش می دهند و باعث آرامش فرد می شوند.

 

آیا ورزش بهترین دارویی است که می تواند حال ما را خوب کند؟
بله، متاسفانه این روزها برخی از جوانان به بهانه کاهش استرس و تجربه شادی و سرخوشی به مصرف داروها و موادی روی می آورند که بسیار زیان آور است و به مرور زمان بدن به آنها معتاد می شود و البته تاثیر اولیه خود را هم از دست می دهند در حالی که ورزش مستمر نه تنها آرامش و شادی همیشگی برای ما به ارمغان خواهد آورد بلکه اگر درست انجام شود هیچ عارضه ای هم ندارد.

 

بهترین زمان برای ورزش چه موقع است؟
شما می توانید ورزش های هوازی را در هر زمانی که دوست دارید انجام دهید و تعیین زمان برای انجام ورزش به ریتم بدن شما بستگی دارد ولی معمولا بهتراست این ورزش ها صبح قبل از صبحانه یا شب انجام شوند. توصیه می شود افراد کهنسال روزانه نیم ساعت و جوانان نیم تا یک ساعت و نیم این ورزش ها را انجام دهند اما یادتان باشد این ورزش ها را آرام انجام دهید تا ضربان قلبتان از ۱۴۰ بالاتر نرود.

 

ورزش های هوازی چه تاثیری روی بچه ها دارند؟
تحقیقات نشان داده سیستم عصبی و عضلانی افرادی که در دوران کودکی (از ۵ سالگی ) ورزش های هوازی را انجام می دهند بهتر رشد می کند. این ورزش ها تاثیرات مثبتی روی رشد و عملکرد قشر مغز دارد. جالب است بدانید قشر مغز وظیفه تصمیم گیری را در بدن برعهده دارد.
منبع : aftabir.com


ویدیو مرتبط :
استرس مفید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ورزشهای مفید برای مقابله با استرس



کاهش استرس,درمان استرس با ورزش,ورزشهای مفید برای کاهش استرس

ورزش کردن بهترین راه دورکردن استرس است

 

ورزشهای مفید برای مقابله با استرس
استرس، به دلیل بالا رفتن میزان کورتیزول و آدرنالین در بدن ایجاد می‌شود. این هورمون‌ها هنگام دریافت یک تهدید یا ترس، بدن را برای واکنش “جنگ و گریز” برانگیخته می‌کنند. این واکنش در دوران پیش از تاریخ کارآیی داشت اما این روزها، ما دیگر به انفجار انرژی برای فرار از دایناسورها نیاز نداریم.

حالا، همه ما می‌دانیم که ورزش کردن بهترین راه دورکردن استرس است اما ورزش‌ها و تمرینات خاصی وجود دارند که درنابودی استرس، بهترین عملکرد را داشته باشند؟ بخوانید تا بدانید:

 

تمرینات اینتروال باعث کاهش استرس میشود
تمرینات اینتروال مشتمل بر تمرینات سبک یا سنگین همراه با استراحت یا دوره‌های آرام‌سازی است. این تمرین برای تسکین استرس عالی است چون ضربان قلب را بالا نگه داشته و شما را وادار به حرکت‌های متوالی و سریع می‌کند. و راهی فوق‌العاده برای موقتا مشغول کردن ذهن است!
یک نکته خیلی خوب در مورد تمرینات اینتروال این است که شما مجبور نیستید یک یا دوساعت در باشگاه وقت صرف کنید. یک تمرین متوسط، ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و وقت زیادی برای کارهای دیگر باقی می‌گذارد. طبق مقاله‌ای در AskMen، تمرینات شدید و با قدرت، به شما در غلبه بر ناکامی و پرخاشگری کمک کرده و این در درازمدت به‌نفع سلامت شماست.

 

ورزش بوکس، راهی عالی برای تسکین استرس است
اگر می‌خواهید تمدد اعصاب کنید و خشم فروخورده‌تان را خالی کنید، دستکش‌های بوکس را به‌دست کنید و کیسه بوکس را با مشت‌های‌تان له کنید! بوکس، راهی عالی برای تسکین استرس است زیرا ورزشی ستیزه‌جویانه است و به شما اجازه می‌دهد احساسات قوی و گاها منفی را به احساسات مثبت تبدیل نمایید. و شما با بوکس، این‌کار را به سالم‌ترین شیوه ممکن انجام می‌دهید. اگر برای مبارزه آماده هستید، با یک دوست مسابقه بدهید. مسابقه مشت زنی، راهی مفرح برای انجام یک تمرین عادی در ترازی متفاوت است.

 

تمرینات یوگا باعث آرام کردن ذهن میشود
علی‌رغم باور عمومی، یوگا تنها برای خانم‌ها نیست. آقایان هم می‌توانند از تاثیرات آرام‌بخش یوگا استفاده کنند. به‌عنوان یک ورزش، یوگا در چربی‌سوزی و قوی کردن بدن، فوق‌العاده است، انعطاف‌پذیری را بیشتر کرده و وضعیت بدن را اصلاح می‌نماید.

 

درمان استرس با ورزش,کاهش استرس,ورزشهای مفید برای کاهش استرس

یوگا ورزش بسیار مفیدی برای آرام کردن ذهن و کاهش استرس است

 

یوگا به‎علت قابلیت آرام کردن روح و تقویت تمرکز، مشهور است. این تمرین، به شما اجازه می‌دهد قدمی به عقب برداشته و به هر موقعیتی از زاویه‌ای متفاوت نگاه کنید. این به شما کمک می‌کند تصویر بزرگ‌تری را دیده و دوباره تمرکز کنید. وقتی شفاف‌تر فکر کنید، خواهید توانست تصمیمات بهتری بگیرید و در حل مشکلات کارآمدتر باشید.

 

تنیس برای کاهش استرس عالی است
ورزش تنیس اضطراب را کاهش می‌دهد و اعصاب خسته و فرسوده را آرام می‌کند. تنیس یک ورزش هوازی است که هورمون استرس را تنظیم کرده و ترشح اندروفین را در مغز تشدید می‌نماید. اندروفین که به آن هورمون شادی هم می‌گویند، هورمونی است که خلق و خو را کنترل می‌کند. زدن توپ از پس و پیش، بسیار خوشایند است و موجب افزایش تاثیرات روان‌درمانگر تنیس می‌شود. حتی بهتر از این‌ها، تنیس قلب را سالم نگه داشته و پاها را قوی و محکم می‌کند!

 

وزنه برداری به کاهش استرس کمک میکند
بیشتر بدنسازها موافقند که وزنه زدن، تمرینی موثر برای تبدیل انرژی منفی به مثبت است! مطالعات نشان می‌دهد که وزنه زدن با ترشح اندروفین‌های بیشتر در مغز، به تقویت روحیه کمک می‌کند. حتی بهتر، وزنه زدن، ناخوشی‌های مربوط به مفاصل را کاهش می‌دهد، عضلات را قوی نگه می‌دارد و قلب را هم تقویت می‌کند!

منبع : healthmag.ir