ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

هاشمی‌طبا: در آلمان دادکان برکنار شد، در سنگال متکی



مصطفی هاشمی طبا و محمد دادکان

آمادگی مدیران سابق برای کمک به وزارت ورزش
هاشمی‌طبا: در آلمان دادکان برکنار شد، در سنگال متکی/دادکان: مشکل، ضعف مدیریت است

مصطفی هاشمی طبا و محمد دادکان برای همکاری با وزارت ورزش و جوانان اعلام آمادگی کردند.


به گزارش خبرگزاری فارس، در برنامه امروز ورزش ایران در شبکه جام جم محمد دادکان و مصطفی هاشمی‌طبا در مورد بحث مدیریت ورزش به صحبت پرداختند.

مصطفی هاشمی‌طبا در مورد شرایط ورزش ایران گفت: شرایطی که اکنون وزارت ورزش و جوانان دارد از لحاظ ماهوی دچار مشکل است و همه تزلزل‌ها تنها از لحاظ مدیریتی نیست. از ادغام سازمان تربیت‌بدنی و سازمان جوانان، وزارت ورزش و جوانان درست شد و چون قانون مشخصی وجود ندارد معلوم نیست که اینها آیا در عرض هم هستند و یا اینکه در طول یکدیگر وجود دارند. این مسئله مدیران را دچار سرگردانی کرده و آنها نمی‌دانند تکلیف چیست، یک روز باید در مورد جهیزیه و ازدواج صحبت کنند و روز دیگر باید در مورد ورزش بیاندیشند. نظر بنده این است که باید این دو موضوع از هم جدا شوند و به سازمان تربیت بدنی بازگردیم.

وی افزود: اولین اولویت این است که مسئله وزارتخانه مشخص شود و اولویت‌های دیگر هم وجود دارد که باید حل و فصل شود. وقتی مسئولین وزارت به مسئله اشتغال و تحصیل جوانان باید بپردازند مسئولیت زیادی با هجمه فراوان روی دوششان قرار می‌گیرد که از موضوع ورزش دور می‌شوند. ورزش در جهان برای ایران نمود دارد و پرچم کشور را در دست می‌گیرد. در المپیک‌ها و مسابقات جهانی نیروهای خوبی داریم که شخصیت ما را بالا می‌برند.

محمد دادکان عنوان کرد: فکر می‌کنم مجلس نیز جداسازی وزارت ورزش و جوانان را در دستور کار خود دارد. صالحی امیری قطعاً مدیر است و دوراندیشی خواهد کرد و در جلساتی که می‌گذارد از نظرات استفاده می‌کند. امیدوارم اگر او وزیر شد بتواند از موفقیت‌های دیگران نیز استفاده کند.

 

*تأکید بر عدم دخالت وزارت ورزش در امور فدراسیون‌ها
مصطفی هاشمی‌طبا در ادامه عنوان کرد: یکی از اولویت‌های خیلی ضروری حل مسائل مالی فدراسیون‌ها است. مصوباتی که تأئید شده بودجه‌اش در اختیار قرار نمی‌گیرد. باید تکلیف این موضوعات را یک بار مشخص کنیم که فدراسیون‌های مؤسسات عمومی غیر دولتی هستند که نباید در کار آنها دخالت شود. وزیر می‌تواند بر کار آنها نظارت داشته باشد اما سایر مسائل باید به وسیله مجمع انجام شود.

 

زمانی که خودم مسئولیت داشتم نظرات مختلف را می‌گرفتم اما هیچگاه حق برکناری نداشتم. مدیرانی مثل دادکان، مشحون و دنیامالی آنقدر شخصیت دارند که دلسوز باشند و باری بر وزارت نشوند اما غافل از تمامی مسائل به دنبال 4 فدراسیون و اتفاقات آنها بودند که خودشان هیئت‌رئیسه داشتند. دلیلی ندارد وزیر ورزش خود را شخصیتی برتر از همه مسئولین بداند. باید اجازه دهیم مسئولین و مردم سرنوشت خود را مشخص کنند. وزیر ورزش باید متعلق به 75 میلیون ایرانی باشد نه اینکه تنها به کار چهار فدراسیون بپردازد.

وی افزود: این اشکال است که خود وزیر مستقیم به کارها وارد شود. زمانی که رئیس سازمان تربیت بدنی بودم بر این موضوعات نظارت داشتم و ماهی یک بار با رؤسای فدراسیون‌ها جلسه می‌گذاشتیم برای تعامل نه مداخله.

محمد دادکان در ادامه این بحث عنوان کرد: به نظر من کاری که اگر صالحی همین فردا انجام دهد هم دیر است گذاشتن جلسه با شیخ احمد و نماینده IOC برای حل مشکلات کمیته المپیک است. دولت می‌داند ورزش هزینه‌بر است و نمی‌توانیم خصوصی‌سازی انجام دهیم. دولت باید حالا‌حالاها در ورزش هزینه کند. چندین سال است هر تغییری حاصل می‌شود شعار خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس را می‌دهند اما این کار عملی شده است؟

وی افزود: یک روز با تیم ملی به بحرین رفتم عده‌ای از ایرانی‌ها گفتند که پرسپولیس و استقلال تلفنی ندارند که با آنها تماس بگیریم. خیلی ناراحت شدم در ایران به برنامه ورزش و مردم رفتم و گفتم قول می‌دهم دو ساختمان بخریم و آن را به پرسپولیس و استقلال بدهیم تا مردم دیگر به دنبال ارتباط با این باشگاه‌ها نباشند. از معتمدین پول گرفتیم و برای فدراسیون و این دو باشگاه ساختمان خریدیم.

*فوریت حل مشکل اساسنامه کمیته ملی المپیک
دادکان در مورد مشکلات اساسنامه کمیته ملی المپیک عنوان کرد: می‌توان در این موضوع تفاهم کرد. باید در نشستی اساسنامه را درست کرد تا چه زمانی بین کمیته المپیک و تربیت بدنی باید مشکل وجود داشته باشد. با یک رایزنی می‌توانند وقت لازم را برای حل مشکلات اساسنامه کمیته ملی المپیک و انتخابات بگیرند.

هاشمی‌طبا در این ارتباط خاطرنشان کرد: این موضوع قابل حل است اما باید انعطاف به خرج داد. باید اجازه دهیم فدراسیون‌ها مستقل شوند. باید تمرکزمان را روی مسابقات آسیایی سال آینده و حضور تیم‌های ملی فوتبال و بسکتبال در جام جهانی و حضور تیم والیبال در لیگ جهانی بگذاریم.

 

باید اکنون تدارکات لازم را شروع کرده باشیم اما هنوز چنین کاری نشده است. روابط بین‌المللی با IOC و OCA را باید درست کنیم. تشکیل مراکز استعدادیابی را باید در دستور کار قرار دهیم. این کار هزینه زیادی نمی‌خواهد، خصوصی‌سازی باشگاه‌ها و انجمن‌ها باید در اولویت قرار بگیرد.

وی تأکید کرد: اتفاقی که در مغولستان برای تیم ما افتاد بسیار خجالت‌آور بود. این اتفاقات به حیثیت کشور لطمه می‌زند. ما هرچه داریم از جمهوری اسلامی است. خیلی‌ها از لحاظ امکانات آرزوی شرایطی که ما داریم را می‌کنند. روزی مسئولین کره به ما گفتند شما چه امکاناتی دارید و در عوض ما هیچ چیز نداریم. با وجود این همه ثروت در دنیا تظاهر به فقر می‌کنیم حتی اگر لازم است باید صورتمان را با سیلی سرخ کنیم نه اینکه تیممان خارج برود و دستش دراز باشد. من فردی دقیق در کنترل هزینه هستم اما می‌بینید که چه هزینه‌هایی در برخی جاها صورت می‌گیرد و در برخی جاهای دیگر آبروریزی می‌شود.

*مشکلات عدیده در راه خصوصی‌سازی
محمد دادکان در مورد اینکه مدیرعاملان پرسپلویس و استقلال از اختصاص کم بودجه ناراضی هستند، گفت: قطعاً پول‌هایی که این باشگاه‌ها هزینه می‌کنند به اندازه درآمدهایشان نیست چون این باشگاه‌ها دولتی هستند باید پول به آنها داده شود. اگر این کار را نمی‌کنند آنها را به بورس ببرند. نمی‌توان با سیاست یک بام و دو هوا این تیم‌ها را اداره کرد.

وی افزود: هرکسی که به بخش خصوصی آمد از جیب هزینه کرد و مشکلات فراوانی را متحمل شد. برای هدایتی برادران شفیع‌زاده، مرحوم درویش و ... چه مشکلاتی به وجود آمد؟ هر که آمد کار کند بعد از مدتی رفت. الآن اگر دنبال هدایتی بروی او راضی به بازگشت نمی‌شود چرا که از لحاظ اخلاقی و مالی متضرر شده‌ است.

*ضعف مدیریت مشکل اصلی ورزش است
دادکان عنوان کرد: همه چیز داریم و هیچ چیز نداریم. در سمیناری که در چین برگزار می‌شد از ما نظرمان را پرسیدند. گفتیم در چین مشکلی که داریم پردازش بد اطلاعات است. شما می‌دانید اگر به یک ایرانی چیزی را بگویید بلافاصله می‌گیرد. آنها در پاسخ می‌گفتند اگر ما 10 مدیر را معرفی می‌کنیم آنها را مورد تست قرار می‌دهیم.

 

بهترین را معرفی کرده و 9 نفر دیگر زیر نظر آنها کار می‌کنند اما ما 10 مدیر که داریم ضعیف‌ترین را به عنوان فرد اول انتخاب کرده و می‌خواهیم 9 مدیر قوی زیر نظر او کار کنند. ضعف مدیریت مهمترین مشکل ماست. چرا در دنیا فساد وجود دارد این موضوع به خاطر وجود افراد بد نیست بلکه به خاطر سکوت آدم‌های خوب است علیه نظام، دین و رهبری که نمی‌خواهیم صحبت کنیم. باید هرکجا که مشکلی وجود دارد بیان کرد.

وی افزود: 60 سال پیش در کشتی و وزنه‌برداری مدال می‌گرفتیم و اکنون نیز در همین رشته‌ها موفق هستیم چرا هیچ وقت در ژیمناستیک، شنا و دومیدانی موفق نبودیم؟ در پکن کاروان ما به موفقیتی دست نیافت. قبل از المپیک بنا را برکنار کردند. اگر در پکن هم بنا را نداشتیم نمی‌توانستیم این جایگاه را داشته باشیم. حدادی تک‌ستاره‌ای است که به دومیدانی آمد. او می‌گفت در جایی سنگ پرتاب می‌کردم که یک نفر من را دید و گفت چقدر پرتاب‌های بلندی انجام می‌دهی و به این رشته آمدم. پس این نشان می‌دهد استعدادیابی خوبی نداریم.

*اهمیت کسب میزبانی آسیا
هاشمی‌طبا در ادامه عنوان کرد: فاز اول ورزشگاه نقش‌جهان با حضور 40هزار نفر سال 80 تکمیل شد که مسابقات جام باشگاه‌های آسای نیز در آن برگزار شد، اما گفتند می‌خواهیم ظرفیت را به 80 نفر برسانیم که تخصیص بودجه صورت نگرفت. از سال 84 به بعد نیز بودجه‌های عمرانی را به شدت کاهش دادند.

 

در مراکز استان‌ها حداقل باید ورزشگاه‌های 15هزار نفری داشته باشیم. برخی ورزشگاه‌های ما با تغییراتی می‌توانند شرایط استاندارد را به دست بیاورند. خزانه دولت را به کیسه‌ای تشبیه می‌کنم که هر پولی در آن می‌رود انگار سوراخ است و فوراً تمام می‌شود. از دولت روحانی می‌خواهیم فکری برای این موضوع کند.

دادکان در ارتباط با اینکه آیا می‌توانیم میزبانی آسیا را بگیریم گفت: هر کشوری که میزبان مسابقات باشد منابع مالی خوبی به دست می‌آورد. روزی قرار شد با قهرمان اقیانوسیه‌ بازی کنیم که از حق پخش، اسپانسر و مسائل دیگر پول خوبی را به دست آوردیم.

 

گرفتن میزبانی جام ملت‌های آسیا علاوه بر اینکه افتخاری بزرگ است ما را در کانون توجهات قرار می‌دهد و می‌تواند تبلیغ خوبی برایمان باشد. البته با این شرایط بعید است که میزبانی به ما بدهند. اجازه حضور خانم‌ها در ورزشگاه را نداریم و مشکلات اسپانسر و کپی رایت داریم. سؤال من این است که کدام رشته ورزشی ما می‌تواند برای برگزاری یک بازی بین‌المللی ورزشگاهی به جز آزادی را معرفی کند؟

هاشمی‌طبا در مورد بحث میزبانی جام ملت‌های آسیا اضافه کرد: کار بسیار سختی است چرا که اگر در یک موضوع نمره صفر بگیریم آن را با سایر موضوعات ما جمع نمی‌کنند بلکه با ضرب آن صفر میزبانی را می‌گیرند.

 *علاقه هاشمی طبا به حضور در کمیته ملی المپیک
هاشمی‌طبا در مورد اینکه اگر به او پیشنهاد وزارت ورزش شود، قبول می‌کند عنوان کرد: من از این موضوع استنکاف کردم چرا که معتقدم در وزارت ورزش باید از دیدگاه‌های جوان استفاده شود. من اگر شرایط فراهم باشد در انتخابات کمیته المپیک شرکت خواهم کرد.

دادکان در مورد اینکه آیا به او پیشنهاد حضور در فدراسیون فوتبال را داده‌اند، گفت: هیچ چیز معلوم نیست. چیدمان‌ها دست هاشمی‌طبا و دوستان آنها بوده است.

وی در مورد اینکه در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد از او باز هم درخواست همکاری شد، خاطرنشان کرد: جا دارد یادی هم از احمدی‌نژاد و کابینه او کنیم. در آن شرایط مهیا نبود که دوباره همکاری کنیم و اکنون هفت سال است که کنار هستم.

 

دلخوری من شخصی نیست زمانی که برکنار شدم نماینده کشورم بودم و از اعضای فیفا به حساب می‌آمدم. دو کمیته در آسیا داشتم بعد از بازی با آنگولا بلاتر به من اعلام کرد در خبرگزاری فرانسه اعلام شده شما از فدراسیون فوتبال برکنار شدید. با این اقدام من را نزدند بلکه ایران را زدند. باید در جلسه‌ای درون کشور این مسئله را به من اعلام می‌کردند نه اینکه در یک کشور بیگانه من را حذف کنند.

وی در مورد اینکه آیا منتقد کفاشیان است، اظهار داشت: من منتقد کفاشیان نبودم بلکه منتقد برخوردش بودم. تنها کسی هستم که پس از شکست مقابل لبنان از کی‌روش حمایت کردم. قصد برداشتن او را داشتند. بعدها کفاشیان با من تماس گرفت گفت حمایت آن روز تو جو را آرام کرد و من هم گفتم فرصت به کی‌روش بدهید که دیدید توانست به موفقیت برسد.

هاشمی‌طبا در ارتباط با اینکه دادکان اعلام کرد چیدمان افراد ورزشی در اختیار گروه آنها بوده است، گفت: کار آن گروه تمام شد، ما رای‌های مخفی خود را به دست صالحی دادیم که قرار شد که آن رأی‌ها را نزد روحانی ببرند و تصمیم‌گیری انجام شود.

* امیدواری برای سپرده شدن ورزش به ورزشی‌ها
هاشمی‌طبا در مورد اینکه آیا روحانی به قول خود برای سپردن ورزش به ورزشی‌ها عمل می‌کند، گفت: انشالله این کار صورت بگیرد باید دید تصمیمات در آینده به شکلی رقم می‌خورد امیدوارم هرچه زودتر وضعیت وزارت ورزش و جوانان مشخص شود.

*تأکید بر نقش مدارس در پرورش ورزشکاران
در برخی از رشته‌ها مدال‌آوری‌های ما مختص به حضور افرادی خاصی بود. یک زمان حضور ایوانف، بنا و مهماندوست باعث به دست آوردن موفقیت‌هایی شد که پس از آن ممکن است این رشته‌ها با افت روبرو شده باشد.

 

اگر ما 30 رشته داشته باشیم و در همان رشته‌ها با فرانسه رقابت کنیم شاید در 22 تا 23 رشته شکست بخوریم. در فرانسه یک سوم ساعت آموزش در مدارس به ورزش اختصاص دارد. در مدارس تربیت انسان‌ها از طریق ورزش انجام می‌شود آن وقت می‌توانند ورزشکاران خوبی را از لحاظ فرهنگی و منطقی به جامعه ارائه کنند.

محمد دادکان در این راستا عنوان کرد: مدارس و محلات در رشد ساختار ورزش نقش مهمی دارند جدیداً که در مالزی بودم می‌دیدم در کنار ساخت مدارس امکانات بسیار خوبی را برای ورزش به وجود می‌آورند. زمانی از دانشجویان ما افراد سرشناسی وارد فوتبال می‌شدند. داوود مهابادی، برادران کریمیان، رحمان رضایی و... افرادی بودند که از دل دانشگاه به ورزش آمدند اما اکنون 7 سال است تیم ملی دانشجویان ما به جایی نرفته‌ است.

*وضعیت کشتی باید حل شود
هاشمی‌طبا در مورد مشکلات کشتی عنوان کرد: باید روال کار برای انجام انتخابات فدراسیون کشتی هرچه زودتر انجام شود. خطیب از دوستان من است اما چند وقت است که او به صورت غیرقانونی سرپرست فدراسیون است؟ این نابسامانی‌ها باید برطرف شود و به مجامع فدراسیون‌ها احترام گذاشته شود.

 

یک روز دادکان را در آلمان برکنار کردند و یک بار در سنگال وزیر(متکی) را کنار گذاشتند. باید قبول کنیم که بهترین نیستیم. زمانی در سال 59 وزیر صنایع شدم در جلسه با صنعتگران گفتم من برترین نیستم اما شرایط جوری شده که اکنون وزیر هستم پس باید با همفکری یکدیگر وضعیت خوبی را به وجود بیاوریم پس وقتی وزیر می‌شویم نباید فکر کنیم از لحاظ تقوا، علم و مدیریت از همه بهتر هستیم و باید کار گروهی انجام دهیم.

*اولویت رسیدگی به نمایندگان ایران در مسابقات جهانی
محمد دادکان در این راستا خاطرنشان کرد: باید رسیدگی به وضعیت سه رشته فوتبال، والیبال و بسکتبال که باید در مسابقات جام جهانی حضور پیدا کند در دستور کار قرار بگیرد. باید از سوی وزارت ورزش به آنها کمک شود و خود مسئولین نیز به دنبال رایزنی‌هایی باشند که شرایط برای حضور پرقدرت در این مسابقات فراهم شود تا به موفقیت برسند.

*فرهنگ ورزش جدا از بستر جامعه نیست
هاشمی‌طبا در مورد وضعیت فرهنگی در ورزش گفت: فرهنگ عمومی ورزشکاران شاید در برخی موارد از فرهنگ جامعه بهتر باشد، ورزشکار جدای از جامعه نیست اگر در سطح جامعه از لحاظ فرهنگی موفق نیستیم نباید این را به ورزشکاران ربط دهیم. وقتی که آموزش فرهنگی خوبی داده نشده است نمی‌توانیم با در نظر گرفتن تنبیهات به دنبال درست کردن این وضعیت باشیم.

دادکان در مورد این موضوع عنوان کرد: فرهنگ حرفه‌ای کاملاً مشخص است. اگر در بستر جامعه بعضی موضوعات فرهنگی رعایت نمی‌شود نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که ورزشکاران خیلی در این موضوع بهتر باشند. آنها جدای از جامعه نیستند.
هاشمی‌طبا و دادکان در پایان عنوان کردند هر کمکی که بتوانند به وزیر ورزش خواهند کرد./فارس

 

 


ویدیو مرتبط :
دیدارآیت الله هاشمی باوزیرخارجه آلمان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش وزیر خارجه سنگال به عزل متکی: اقدامی غیردوستانه در برابر ما بود



 

 

 

واکنش وزیر خارجه سنگال به عزل متکی: اقدامی غیردوستانه در برابر ما بود

 

وزیر خارجه سنگال عزل منوچهر متکی از  پست وزیر خارجه ایران را در هنگام حضور در این کشور، اقدامی غیردوستانه توصیف کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از شبکه الجزیره ، "مادیکا انیانگ " اضافه کرد: ایران دارای حاکمیت مستقل است. محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران حق دارد هر که را بخواهد نصب یا عزل کند اما قاعده  و پیش فرض این بود که عزل متکی پس از پایان ماموریت خارجی وی صورت می گرفت.

وی افزود: برکناری متکی از مسئولیت وزیر خارجه در هنگام ماموریت رسمی و پیچیده در سنگال، اقدام غیردوستانه ای (در برابر سنگال) است.

وزیر خارجه سنگال در عین حال تهران را تهدید کرد در صورتی که توضیحات کافی را درباره کشف محموله غیرقانونی سلاح از مبداء بندرعباس در نیجریه ارائه نکند سنگال اقدامات بیشتری را علیه ایران در پیش خواهد گرفت.

سنگال در همین زمینه روز سه شنبه گذشته سفیر خود را از تهران فراخواند و سطح روابط را با ایران کاهش داد.

انیانگ در کنفرانس مطبوعاتی در داکار اضافه کرد: سنگال تلاش می کرد تا از افزایش تنش دیپلماتیک با تهران خودداری کند لذا به مقامات ایرانی زمان کافی را  داد تا درباره مسئله کشف محموله  غیرقانونی سلاح از ایران در نیجریه توضیح دهند.

وزیر خارجه سنگال تاکید کرد کشورش برای منع نیجریه از گزارش محموله سلاح کشف شده، میانجیگری کرده بود.

وی در ابتدای کنفرانس مطبوعاتی خود نیز با اشاره به روابط تاریخی میان سنگال و ایران گفت: اسلام و عضویت در سازمان کنفرانس اسلامی میان دو کشور ارتباطات و اشتراکات زیادی برقرار کرده است و این روابط در زمینه اقتصادی با پیشرفت های زیادی همراه بود.

در ماه اکتبر گذشته نیجریه از کشف محموله غیرقانونی سلاح از مبدا بندر عباس خبر داد و پس از آن نیز این موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارش داد.

مقامات ایرانی عامل ارسال این محموله غیرقانونی سلاح را یک شرکت خصوصی و مقصد نهایی آن را کشور گامبیا اعلام کردند. با این حال دو نفر از بازرگانان مسئول این محموله به سفارت ایران در نیجریه پناهنده شدند.

به دنبال این اظهارات، گامبیا نیز روابط دیپلماتیک خود را به طور کامل با ایران قطع کرد.

متکی روز دوشنبه گذشته و در هنگام حضور در سنگال برای رایزنی با مقامات این کشور ، با حکم احمدی نژاد برکنار شد...../تحلیل:عصرایران