ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

نیویورک تایمز: ایران مستحق 3 امتیاز بود


سایت نیویورک تایمز تیم ایران را در بازی برابر آرژانتین مستحق پیروزی و کسب ۳ امتیاز دانست.

تسنیم: سایت نیویورک تایمز تیم ایران را در بازی برابر آرژانتین مستحق پیروزی و کسب ۳ امتیاز دانست.

 تیم ملی فوتبال کشورمان در دومین دیدار خود در رقابت‌ها جام جهانی 2014 برزیل با وجود نمایشی درخشان برابر آرژانتین یک بر صفر شکست خورد که عملکرد بازیکنان ایران تحسین رسانه‌ها و کارشناسان جهان را به همراه داشته است.

پس از شکست تیم ملی فوتبال کشورمان برابر آرژانتین، سایت نیویورک تایمز با تحسین عملکرد بازیکنان ایران نوشت: اکنون بوینس‌آیرس خوشحال است که این خوشحالی در تهران وجود ندارد. البته ایران در این بازی به واقع درخشان بود. تیمی با بازیکنانی از لیگ ایران که اشکان دژاگه از فولام را هم به همراه داشت.

این سایت آمریکایی در ادامه آورده است: بازیکنان ایران شاید در سطح ستاره‌های جهانی آرژانتین مانند آگرو و ایگواین نبودند اما آنها در لحظاتی بهتر هم بودند و می‌توانستند به 3 امتیاز این دیدار برسند. تیم ایران مستحق پیروزی بود. آنها شاید یک تمام کننده خوب نداشتند اما در لحظاتی می‌توانستند ضربه نهایی را به حریف‌شان بزنند.


ویدیو مرتبط :
تجمع مخالفان توافق هسته ای ایران در میدان تایمز نیویورک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یو اس نیوز: آمریکا باز هم در حال امتیاز دادن به ایران است/ نیویورک تایمز:احتمال دارد آمریکا تحریم های ایران را پیش از بازرسی ها لغو کند



اخبار,اخباررسیاست خارجی,تحریم های  ایران

آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران، و حسن روحانی رئیس جمهور ایران و دیگران ماههاست که بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی از سایت های نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای این کشور را رد کرده اند -- یعنی دو پیش شرط آژانس را برای اینکه بتواند درباره مسئله ابعاد نظامی احتمالی حکم بدهد.

پایگاه اینترنتی خبری و تحلیلی یو اس نیوز آمریکا نوشت آمریکا بر سر یک مسئله کلیدی دیگر در مذاکرات هسته ای با ایران امتیاز داده است.

به گزارش انتخاب، این پایگاه اینترنتی در مقاله ای به قلم لارنس جی حاس نوشت: اگر همانطور که مارس گفته است تاریخ خود را «ابتدا به شکل تراژدی و سپس به شکل کمدی» تکرار می کند، آنگاه جدیدترین امتیازی که طبق گزارش ها واشنگتن داده است ثابت می کند که مذاکرات هسته ای تحت رهبری آمریکا با ایران از تراژدی به کمدی تغییر شکل داده است.

 

هرچه باشد، موتور محرکه این مذاکرات عمدتا این نگرانی بوده است که به رغم انکارهای تهران، برنامه هسته ای ایران برای کاربرد نظامی -- و اساسا برای تولید بمب اتمی -- طراحی شده است، نه برای کاربرد غیرنظامی. رژیم ایران با چنین سلاحی می تواند وعده خود را برای نابودی اسرائیل محقق سازد، غرب را تهدید کند و در حالی که به حمایت از تروریسم و تلاش برای دستیابی به برتری منطقه ای ادامه می دهد، از خود در برابر فشارها دفاع کند.

اکنون مذاکره کنندگان آمریکایی که برای به نتیجه رساندن مذاکرات تا سی ام ژوئن مهلت دارند، طبق گزارش ها یکی از خواسته های اصلی خود را کنار گذاشته اند. این خواسته این بود که ایران در چارچوب هرگونه توافق نهایی باید «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته ای خود را روشن کند -- یعنی فعالیتهای گذشته در ارتباط با تولید سلاح های هسته ای.

یو اس ای تو دی می نویسد: اینکه تهران به مقاومت در برابر شفاف سازی ادامه می دهد، تعجب برانگیز نیست! آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران، و حسن روحانی رئیس جمهور ایران و دیگران ماههاست که بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی از سایت های نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای این کشور را رد کرده اند -- یعنی دو پیش شرط آژانس را برای اینکه بتواند درباره مسئله ابعاد نظامی احتمالی حکم بدهد.

از زمانی که مذاکره کنندگان گروه پنج به اضافه یک می کوشند توافق موقتی نوامبر 2013 را به یک توافق نهایی تبدیل کنند ، آمریکا امتیازات زیادی به ایران داده است و با توجه به فهرست طولانی این امتیازات شاید این هم تعجب برانگیز نباشد که واشنگتن باز هم در حال تسلیم شدن است.

 

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خود را به هر دری می زند تا به توافقی دست یابد که دستیارانش آن را مترادف قانون اصلاح بیمه همگانی بزرگ وی در حوزه سیاست خارجی توصیف کرده اند. اوباما برای همین موافقت کرده است به ایران اجازه دهد به غنی سازی اورانیوم، و تحقق و توسعه درباره سانتریفوژهای پیشرفته ای که می توانند اورانیوم را تا سطوح بالاتر و مناسب برای تولید بمب اتمی غنی سازی کنند ، ادامه دهد و بخشی از ذخیره اورانیوم غنی شده خود را حفظ کند و برخی از سایت های هسته ای این کشور نیز همچنان فعال بمانند و تهران به کار روی برنامه موشک های بالستیک ادامه دهد.

با این وصف، این تغییر موضع واشنگتن با توجه به پافشاری و تاکیدات قبلی آن شگفتی آور است. سه ماه قبل وقتی گزارش هایی انتشار یافت که حاکی بود دولت آمریکا سرگرم بررسی عقب نشینی از موضع خود در خصوص مسئله ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران است ، کاخ سفید تاکید کرد که چنین کاری نخواهد کرد. مثلا وقتی روزنامه وال استریت ژورنال ماه مارس اعلام کرد مذاکره کنندگان آمریکایی آماده می شوند در خصوص این مسئله عقب نشینی کنند، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به روشنی گفت قبل از اینکه آمریکا توافق نهایی را امضا کند ایرانی ها باید درباره مسئله ابعاد نظامی احتمالی همه چیز را روشن کرده باشند.

کری ماه آوریل در شبکه پی بی اس گفت :«ایران باید این کار را بکند. این کار انجام خواهد گرفت. اگر قرار است توافقی به دست آید، این کار انجام خواهد گرفت.» وقتی از کری در این شبکه سوال شد آیا اطلاعات ابعاد نظامی احتمالی قبل از سی ام ژوئن «منتشر» خواهد شد و «در دسترس» خواهد بود، گفت :«این بخشی از یک توافق نهایی خواهد بود. باید اینگونه شود.»

حالا مقامات آمریکایی به سرعت در حال تغییر موضع دادن هستند و می کوشند اظهارات کری را با جدیدترین گزارش های خبری سازگاری دهند. جف راتکه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد :«موضع ما در خصوص این مسئله تغییری نکرده است.» اما وی بارها از پرسش های خبرنگاران برای رفع تناقض میان اظهارات کری و گزارش های خبری اخیر طفره رفت.

آنچه این مشاجره را شروع کرد گزارش یک روز قبل تر خبرگزاری اسوشیتدپرس بود که نوشته بود «مقامات آمریکایی و غربی گفتند قدرت های جهان آماده اند توافقی هسته ای با ایران را بپذیرند که بلافاصله به پرسش ها درباره فعالیت های گذشته تهران روی تولید سلاح های هسته ای پاسخ نمی دهد .» در این گزارش ، مقامات غربی پیش بینی کردند تا سی ام ژوئن توافق به دست می آید و مسئله ابعاد نظامی احتمالی تا آن زمان بی پاسخ خواهد ماند. اگر چنین باشد، این مسئله دست کم از دو جنبه اهمیت دارد.

 

اولا، اگر قرار باشد بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بتوانند رفتار ایران را در آینده رصد و تایید کنند که ایران توافق را نقض نکرده است، باید بدانند تهران در گذشته چه فعالیت هایی داشته است. ثانیا، بدون اطلاع داشتن از فعالیت های گذشته، مقامات آژانس نمی توانند با اطمینان بگویند ایران چقدر به تولید سلاح های هسته ای نزدیک شده است. هرچه فعالیت های گذشته ایران بیشتر بوده باشد و زیرساخت های نظامی بیشتری داشته باشد، به تولید سلاح هسته ای نزدیکتر خواهد بود.

دو کارشناس هسته ای ، دیوید البرایت و برونو ترتراییس Bruno Tertrais سال گذشته در وال استریت ژورنال نوشتند :«بدون پاسخ های روشن به این پرسش ها، بیرونی ها قادر نخواهند بود مشخص کنند رژیم ایران در صورتی که تصمیم بگیرد توافق هسته ای احتمالی را نقض کند، با چه سرعتی می تواند یک وسیله آزمایش هسته ای خام یا یک سلاح قابل پرتاب تولید کند. »

برای همین است که باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا به شکل قابل توجیهی، همانطور که در نامه 15 ژوئن خود به اوباما گفت «احساس خطر می کند» و برای همین است که او از رئیس جمهور خواست در رویکرد خود تجدید نظر کند.

 نیویورک تایمز:احتمال دارد آمریکا تحریم های ایران را پیش از بازرسی ها لغو کند
روزنامه نیویورک تایمز نوشت: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه برای نخستین بار اشاره کرد که آمریکا آمادگی دارد بدون مدارک کافی مبنی بر اینکه دانشمندان ایرانی در زمینه ساخت سلاح های هسته ای فعالیت محرمانه نداشته اند، تحریم های این کشور را کاهش دهد.

این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم مایکل آر گوردون و دیوید ای سانجر افزود: کری در نخستین کنفرانس خبری خود پس از آسیب دیدن پایش در حادثه دوچرخه سواری ماه گذشته اعلام کرد احتمالا عمده تحریم های ایران لغو خواهد شد پیش از آنکه بازرسان بین المللی پاسخ دقیقی برای پرسش های خود درمورد فعالیت های هسته ای این کشور که ظاهرا با هدف ساخت بمب انجام شده است، دریافت کنند.

این پرسش که تا چه اندازه باید ایران را تحت فشار قرار داد تا به طور رسمی جزئیات دقیق و مبسوط فعالیت های بیش از یک دهه دانشمندان هسته ای خود را ارائه کند، از موضوعات بحث برانگیز در مذاکرات هسته ای بوده است. رابرت اینهورن که تا سال 2013 عضو گروه مذاکره کننده آمریکایی، اخیرا در مطلبی برای موسسه بروکینگز نوشت این پرسش احتمالا دشوارترین مسئله حل نشده ای است که مانع دستیابی به توافق با ایران می شود.

درحالی که 30 ژوئن، پایان مدت زمان تعیین شده برای امضای توافق هسته ای با ایران نزدیک می شود، جان کری گفت فعالیت های هسته ای مشکوک ایران در گذشته باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد اما تصریح کرد پیش از رفع کامل نگرانی های آژانس بین المللی انرژی اتمی درمورد تحقیقات هسته ای ایران در گذشته نیز می توان تحریم های این کشور را لغو کرد.

بحث ها بر سر این که آیا ایران مجبور خواهد شد درمورد فعالیت های گروهی از دانشمندان خود که برای چندین سازمان تحت نظر محسن فخریزاده کار می کرده اند، توضیح دهد معمولا به دو شاخه تقسیم می شود.

گروهی که خواهان افشای کامل آنچه هستند که دیپلمات ها «ابعاد نظامی احتمالی» تحقیقات هسته ای ایران می نامند، می گویند غرب هرگز قادر نخواهد بود به طور دقیق مشخص کند چه مدت طول می کشد تا ایران یک سلاح هسته ای بسازد مگر این که تصویر کاملی از میزان موفقیت این کشور در زمینه طراحی سیستم های انفجاری برای یک سلاح و دانش کوچک سازی آن برای نصب بر سر یک موشک داشته باشد.

برای یک دهه است که سیا و اسرائیل انرژی زیادی مصروف کرده اند تا گستره و میزان موفقیت ایران را در این برنامه تعیین کنند!

گروهی هم که مخالف توضیح خواستن از ایران درمورد فعالیت های آن در گذشته هستند، معتقدند این کشور هیچگاه ناراحتی افشای آنچه دانشمندانش انجام داده اند، تحمل نخواهد کرد و هیچگاه قول خود را مبنی بر این که اجازه نخواهد داد نیروهای خارجی دانشمندانش را به خاطر فعالیت هایشان در گذشته به چالش بکشند، زیر پا نخواهد گذاشت.

آنها می گویند نکته مهم این نیست که ایران را تحت فشار بگذاریم درمورد برنامه مشکوک پیش از سال 2003 خود در زمینه ساخت سلاح های هسته ای توضیح دهد بلکه باید اصولی ایجاد کنیم که بر اساس آن آژانس اتمی بتواند با دانشمندان هسته ای ایران مصاحبه کند و از تاسیسات تحقیقاتی نظامی بازدید کند به گونه ای که آمریکا و دیگر مذاکره کنندگان اطمینان یابند که فعالیت برای ساخت سلاح های هسته ای ادامه ندارد.

اکنون به نظر می رسد جان کری هم روز سه شنبه زمانی که گفت اطمینان یافتن از آینده مهمتر از کنکاش در گذشته است، به همان سمت گرایش پیدا کرده بود.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  انتخاب