ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

مکانی: فقط برانکو بگوید از پرسپولیس می‌روم


سوشا مکانی دروزاه بان پرسپولیس بعد از یک سال پرفرازونشیب فصل را خوب تمام کرد. آنقدر که برانکو بگوید او را برای فصل آینده می خواهد .

ورزش سه: سوشا مکانی دروزاه بان پرسپولیس بعد از یک سال پرفرازونشیب فصل را خوب تمام کرد. آنقدر که برانکو بگوید او را برای فصل آینده می خواهد . مکانی در مصاحبه با ما سکوت خود را شکسته و درباره همه مسائل حرف می زند. گفت و گوی ویژه ما با گلر پرسپولیس را بخوانید:

* اخباری مبنی بر جدایی شما از پرسپولیس به گوش می رسد، برنامه شما برای فصل آینده چیست؟

اخباری که وجود دارد مهم نیست. من یک سال دیگر با پرسپولیس قرارداد دارم و تنها روزی از پرسپولیس می روم که من را نخواهند و این حرف را هم باید سرمربی و مسوولین باشگاه بزنند. در غیر اینصورت تا روزی که سرمربی من را بخواهد و بدانم که مثمرثمر هستم در پرسپولیس می مانم اما اگر بدانم که من را نمی خواهند، در فوتبال حرفه ای وظیفه ام این است که از باشگاه بروم.

* فکر می کردی در لیست تیم ملی نباشی؟

همانطور که در مورد پرسپولیس فکر نمی کنم که همیشه باید در این تیم باشم. در مورد تیم ملی هم باید بگویم در حالی که آرزویم این است که بتوانم پیراهن تیم ملی را بپوشم و به کشورم خدمت کنم. اما هیچ چشم داشتی به پیراهن تیم ملی ندارم. هرگز هم کسی ندیده که من وقتی به تیم ملی دعوت نشده ام، حرفی در این مورد بزنم و همیشه برای تیم ملی و بازیکنانمان آرزوی موفقیت می کنم و مثل بعضی از بازیکنان هم رفتار نکردم که فلانی جای من را در تیم ملی گرفته است. چون معتقدم هر کس شایسته تر باشد و توانایی فنی بالاتری داشته باشد و با سلیقه فنی سرمربی هم هماهنگ باشد، به تیم ملی دعوت می شود.

* قبول داری بازی کردن در تیم پرطرفداری مثل پرسپولیس کار سختی است؟

کاملا با حرف شما موافقم. به عقیده من پرسپولیس هم با این همه هوادار در اشل کوچکتری مانند تیم ملی است و کسی که افتخار پوشیدن پیراهن این تیم را داشته باشد، می داند که پوشیدن پیراهن پرسپولیس با این همه هوادار تجربه بزرگی است. امیدوارم شرایطی رقم بخورد که خدا قسمت کند در سال های آینده هم بتواند در خدمت این تیم باشم و جواب محبت های هواداران پرشورش را بدهم.

* نظر آقای برانکو را در مورد ادامه همکاری با پرسپولیس می دانید؟

به نظر من اصلا این کار حرفه ای نیست که هر روز بروی با مربی در مورد اینگونه مسائل صحبت کنی تا وقتی که من بازیکن پرسپولیس هستم تمام تلاشم را می کنم و در نهایت این سرمربی است که تصمیم می گیرد که چه کسی بماند و چه کسی برود. من وظیفه دارم که به عنوان یک بازیکن حرفه ای کار خود را انجام دهم. پرسپولیس شأن و شخصیتش بیشتر از آن است که بخواهی بابت اینگونه سوال ها وقت مربی را بگیری. اگر من در پرسپولیس بمانم، قطعا تلاشم را دو برابر بیشتر از آنچه که در این فصل انجام می دادم خواهم کرد تا بتوانم خواسته های مربی را برآورده کنم.

* قبول داری که این فصل، سال سختی برای پرسپولیس بود؟

من فکر می کنم که برای همه سال سختی بود و نمی توانی حتی یک بازیکن را در پرسپولیس پیدا کنی که بگوید امسال، سال خوب فوتبالی ای داشتم. البته همیشه در فوتبال قرار نیست که قهرمان شوی مثل زندگی بالا و پایین دارد. جا دارد از همین جا به تیم شایسته سپاهان و مربی خوب آن تبریک بگویم. به عقیده من آقای فرکی نان دل پاکش را می خورد و امیدوارم همانطور که در ایران عملکرد خوبی داشته در عرصه آسیایی هم بتواند، موفقیت کسب کند.

* در بعضی مقاطع عنوان شد که بازیکنان پرسپولیس کم کاری می کنند، نظر شما در این باره چیست؟

این حرف اصلا درست نیست. بازیکنانمان تمام تلاش و غیرتشان را برای موفقیت پرسپولیس به کار گرفته اند. واقعیت این است که بضاعت پرسپولیس در این فصل قهرمانی نبود چون برای قهرمانی هم تیم بسته نشده بود و این کمبود بازیکن ها تنها با غیرت و تعصب بچه ها جبران شد. با تمام مشکلات و بدبختی ها و در حالی که پرسپولیس در گروه مرگ قرار داشت و فکر می کردند ما زنگ تفریح تیم های دیگر می شویم، ما تا مرحله حذفی بالا رفتیم و به تیم نایب قهرمان آسیا باختیم. مطمئن باشید اگر به غیر از الهلال با تیم دیگری بازی می کردیم، به مرحله بعد صعود می کردیم.

* قبول دارید که الهلال در هر دو دیدار رفت و برگشت برتر از پرسپولیس بود؟

به عقیده من الهلال در تهران هم برتر از ما بوده اما ما توانستیم با یک نتیجه خیلی خیلی خوب آنها را شکست دهیم. در عربستان هم آنها برتر از ما نشان دادند و به عقیده من با شایستگی به مرحله بعد صعود کردند. به هر حال این کمبودهایی که ما در پرسپولیس داشتیم، یک جایی به تیم ضربه زد و ما نتوانستیم به مرحله بعد صعود کنیم.

* به نظر می رسد این کمبودها در لیگ بیشتر گریبان پرسپولیس را گرفت.

متاسفانه در لیگ ما از این بابت خیلی ضربه خوردیم و خیلی با این مشکلات دست و پنجه نرم کردیم و همانطور که گفتم تنها با غیرت بچه ها از بحران نجات پیدا کردیم. این حرفی نیست که فقط خود من بزنم و خود هواداران نیز می دانند که ما با چه مشکلاتی روبه رو بودیم. حتی اگر من را نخواهند و من نوعی را از پرسپولیس فراری دهند، اینقدر مهم نیست که به آقای برانکو اجازه کار کردن در پرسپولیس بدهند و امیدوارم او را که می تواند بیشتر از هر کسی به تیم کمک کند را فراری ندهند.

* تجربه حضور در یک تیم پرطرفدار برای سوشا مکانی چطور بود؟

خیلی از حرف ها درست است چون کسانی که نتایج را رقم می زنند، خود بازیکنان هستند. اما باید واقع بین بود تیم پرسپولیس برای قهرمانی بسته نشده بود و کیفیت لازم را نداشت. اما همه انتظار دارند که پرسپولیس خوب باشد، روزهایی وجود دارد که روز یک بازیکن نیست و باید جایگزینی برای او وجود داشته باشد اما ما به شدت فقر بازیکن داشتیم. مصدومیت آقای نوروزی هم مزید برعلت شد و طارمی تک و تنها در خط حمله ماند. فقر بازیکن یکی از مهمترین دلایل نتیجه نگرفتن پرسپولیس بود. هواداران تیم می آمدند که برد تیم را ببینند اما با توجه به بضاعتی که تیم داشت، ما دچار بحران شدیم. امیدوارم که هواداران با حمایت های خودشان اجازه ندهند که تیم تنها بماند.

* قبول داری به عنوان دروازه بان یک تیم بزرگ باید بیشتر روی اعصاب خودت کنترل داشته باشی؟

همه این حرف ها درست است اما من اصلا محرومیتم را قبول ندارم. وقتی بازیکن حریف از کوره در می رود، در حالی که من دارم خوشحالی خودم را می کنم، مشکل من کجاست؟! قبول دارم که من آدمی هستم که گاهی اوقات عصبی می شوم و از کوره در می رود. در فوتبال روز دنیا هم نگاه کنید بازیکن ها صبر و آستانه تحملی دارند. هر توهین و بی احترامی ای را نمی پذیرند. البته من قبول دارم که بازیکن حرفه ای نباید عکس العمل نشان بدهد. اما نه اینکه در مقابل ناسزا و فحش کاری نکند.

* اما به نظر می رسد برخورد شما با عمران زاده بیشتر یک کری خوانی فوتبالی بود؟

اصلا بحث این حرف ها نیست، من از بچگی با عمران زاده دوست بودم از زمانی که او جوانان شاهین تهران بود و ما در تیم ملی جوانان با هم، هم‎اتاق بودیم. ما هر دو اخلاق هم را خوب می شناسیم و می دانیم که یک ساعت بعد با هم حرف می زنیم و هیچ اتفاقی بین ما نیفتاده است. درست است که من پرسپولیسی هستم و او استقلالی و شاید از بابت باخت و برد، استقلال و پرسپولیس ناراحت و خوشحال می شویم و روی هواداران تاثیر می گذارد. اما این دلیل نمی شود که وقتی که من دارم برای تیمم خوشحالی می کنم، منظورم این است که می خواهم کسی را کوچک کنم یا مورد خطاب قرار دهم. این فقط یک عکس العمل به شادی تیمم بود.

* یعنی مکانی و عمران زاده دفعه بعد که همدیگر را می بینند، دست می دهند؟

من اصلا در فوتبال با کسی مشکل نداشته ام چون فکر می کنم دنیا آنقدر عمرش کوتاه است که ارزش این را ندارد که با کسی قهر باشی و یا مشکلی داشته باشی. اگر در فوتبال هم با کسی به مشکل برخوردم یک ساعت بعد با او شروع به صحبت کرده ام. اگر روی تیم خودمان تعصب داریم در لیگ نمی شود که بخواهیم کس دیگری را ناراحت کنیم. من با هیچ کس مشکلی ندارم مخصوصا حنیف که دوست قدیمی من است. همه بازیکنان ایران مخصوصا حنیف اخلاق من را می دانند که هیچ چیز در دل من نیست. شاید در زمین سفت بازی کنم و روی تیمم تعصب داشته باشم اما برخوردهای بیرون زمینم متفاوت است. به عقیده من مهم نیست که فوتبالیست ها بخواهند پشت سر هم حرف بزنند و باید تحت هر شرایطی همدیگر را حمایت کنند.

* اتفاق افتاده که به خاطر عصبی شدن در زمین یا پس از آن احساس ندامت داشته باشی؟

من هیچ وقت در فوتبالم ضرر نکردم. اگر هم عصبی شدم دلیل خاصی داشته. بیرون زمین آدمی نیستم که بخواهم به کسی بی احترامی کنم یا با فردی درگیر شوم. بارها اتفاق افتاده که مردم من را در خیابان دیده اند و و گفته اند که با زمانی که در زمین مسابقه هستی خیلی فرق داری. به هر حال بازی کردن در مقابل هوادارها و راضی کردن 30، 40 میلیونی شوخی نیست و نباید شوخی را در کار قاطی کنی. باید در زمین جدی بود. برای همین هست که همه به من می گویند، زمین تا آسمان با زمانی که در دروازه می ایستی فرق می کنی. البته من خودم قبول دارم که یک آدم جدی هستم اما آدم عصبی و خشمگینی نیستم ولی دوست دارم کارم را درست انجام دهم و تمام تلاشم را هم می کنم.

* سخت ترین روز مکانی در این فصل چه زمانی بود؟

دو بازی ای که در عربستان واگذار کردیم سخت ترین روزهای من بود. در دور گروهی با النصر و در حذفی با الهلال نتیجه را واگذار کردیم که برای من خاطره تلخی به جا گذاشت. البته اینطور نیستم که الان هم به آن فکر کنم چون آن اتفاق افتاده و تمام شده چون شما پرسیدید یادآوری کردم. بعد از بازی با النصر وقتی باختیم و به زیارت خانه خدا رفتیم به خاطر این نتیجه تمام خستگی در تنمان مانده بود و روز بسیار سختی بود.

* صحبت هایی مبنی بر حضور دروازه بان دیگری مثل رحمتی در پرسپولیس شنیده می شود. نظر شما در این مورد چیست؟

همه دروازه بان های ایران برای من قابل احترام هستند و اگر سرمربی صلاح بداند، به خداوندی خدا با یک خداحافظی از پرسپولیس می روم. اگر بدانم که فرد دیگری می تواند به این تیم کمک کند بدون اینکه حتی سوالی در این مورد بپرسم اما حتی اگر از این تیم هم بروم تا آخر عمرم پرسپولیسی می مانم و همیشه برای پرسپولیس آرزوی موفقیت و سربلندی دارم. اما مشکل من این است که آقای برانکو قبل از رفتن مصاحبه کرده و عنوان کرده که هیچ لیستی به باشگاه نداده است. برای من حرف سرمربی صلاح است و این حرف هایی که در مطبوعات و رسانه ها به صورت خیالی مطرح می شود، برای من اهمیتی ندارد.

* یعنی برای شما حضور یک دروازه بان بزرگ دیگر در پرسپولیس مساله ای نیست؟

نه. من با پرسپولیس یک سال دیگر قرارداد دارم و همانطور که همیشه گفتم پرسپولیس هم ارث پدری ام نیست. اگر هم به من بگویند که بهتر است که دیگر در این تیم نباشی و یک نفر دیگر می تواند برای تیم مثمرثمر باشد، این دقیقا روزی است که من از پرسپولیس می روم. اما آقای برانکو عنوان کرده که ما در خط دروازه مشکل نداریم این یعنی اینکه فکر کرده من می توانم به تیم کمک کنم. در فوتبال هیچ چیز مهمتر از اعتماد مربی به بازیکن نیست. مثلا اگر مربی ای به تو بگوید تو بازیکن بزرگی هستی اما در سیستم من جایی نداری، می تواند حرف تاثیرگذاری باشد و باعث شود که یک بازیکن از تیمش جدا شود ولی بقیه بحث ها در فوتبال حرفه ای جایی ندارد.

* خودت از عملکردی که در پرسپولیس داشتی راضی هستی؟

اگر یک نفر بازی های نیم فصل دوم من را دیده باشد و از من انتقاد کند و آن حرف به جا باشد من مشکلی ندارم. مثلا اگر یک کسی مثل احمدررضا عابدزاده که مربی خود من بوده بیاید و بگوید که چرا این گل را خوردی و باید این کار را می کردی، من کاملا نظر او را قبول دارم یا کارشناس های دیگر. اما می خواهم از همین جا در مورد بحث کلین شیت ها بکنم که من نمی دانم چه فرقی بدون آنکه معنی و مفهوم آن را بداند، این بحث را وارد فوتبال کرده است. یعنی اگر تیم صفر ـ صفر مساوی شود دروازه بان خوب است اما اگر تیم 3 ـ 2 ببرد چون دروازه باز شده است، عملکرد دروازه بان ضعیف است؟!

* بحث کلین شیت در فوتبال روز دنیا مطرح است.

کلین شیت در فوتبال هست اما باید در نظر بگیریم مثلا تیمی مثل چلسی که شاید هفته یا ماهی یک توپ روی دروازه اش بیاید و هر بازی 4، 5 گل می زند و همیشه رو به جلوست یا در تیم بارسلونا که براوو کمتر توپ روی دروازه اش می آید شرایطش با تیم ته جدولی قابل قیاس است؟

ملاک سنجش عملکرد یک دروازه گل نخوردنش نیست بلکه سیوهایی است که داشته و ناجی تیمش بوده مثلا دروازه بانی 90 دقیقه بهترین عملکرد را داشته اما چون تیم ته جدولی است در نهایت با یک گل بازی تمام می شود چون گل خورده دروازه بان خوبی نیست. اگر اینطور باشد تنها تیم های صدر جدولی که مدافعان ملی پوش دارند، عملکرد خوبی دارند. به عقیده من این ملاک مناسبی نیست.

* با تمام این تفاصیل یعنی سوشا از عملکرد خودش رضایت دارد؟

من هیچ وقت در مورد عملکرد خودم نظر نمی دهم و نظر دادن در مورد بازی هایم در تیم ملی و باشگاهی را هم به نظر صاحب نظران و کارشناسان واگذار می کنم. من صددرصد انتقاد کارشناسی را قبول دارم اما نه اینکه یک نفر که اطلاعی از فوتبال ندارد، بیاید و به من بگوید که چرا در فلان بازی از دروازه بیرون آمدی؟ در حالی که نمی داند نظر مربی در این مورد چه بوده است. اگر من در مورد کارشناسی عابدزاده را مثال زدم چون قلبا او را دوست دارم، الگوی من است و کسی است که فوتبالم را به عشق او شروع کرده ام. من کارشناسی پیشکسوت های پرسپولیس را هم گوش کردم و قبول دارم. مثلا آقای قلیچ در طول فصل بارها برعلیه من مصاحبه کرد اما هیچ کس ندیده که من جوابی بدهم چون من از آن جمله بازیکنانی نیستم که بخواهم جواب مربی ام را بدهم چون فکر می کنم پیشکسوت پرسپولیس حق دارد که انتقاد کند. البته ایشان بدترین چیزها را به من گفته اما من به خودم اجازه نمی دهم در این مورد حرفی بزنم.

* آینده خودت را در فوتبال و تیم ملی کجا می دانی؟

من هیچ وقت نگفته بودم و خود آقای کی روش هم می داند و در صحبت هایش گفته است که حق من این بود که در جام جهانی قبلی حضور داشته باشم اما بخاطر محرومیت مضحکی که خود آقای کی روش هم این مساله را می داند و در موردش صحبت کرده است. اصولا من هیچ وقت برای آینده خودم سقف نمی گذارم و فکر می کنم در زندگی یک فوتبالیست اتفاق هم می افتد که از این رو به آن رو می شود و مسیر زندگی اش را تغییر می دهد.

* نسبت به محرومیت سه جلسه ای اعتراض می کنی؟

مطمئنا من کاری نکرده ام که بخواهم محروم شوم. یک نفر که مورد حمله قرار گرفته باید محروم شود. این محرومیت خیلی عجیب و غریب بود. قبل از بازی با الهلال هم به من گفتند. اصلا معلوم نشد که این 3 جلسه محرومیت به خاطر چه کاری است، من درک نمی کنم. تنها کاری که من کردم این بود که با دست 6 را نشان دادم و فکر نمی کنم این کار من محرومیت به دنبال داشته باشد، من مطمئنا اعتراض می کنم و باشگاه هم از حقش نمی گذرد.

* اگر فکر می کنید حرفی از مصاحبه جا مانده است، لطفا بفرمایید؟

ما همه تلاشمان را خواهیم تا در فصل آینده خواسته های هواداران را برآورده کنیم اما تنها حرفی که دارم این است که قدر موقعیتی که به وجود آمده و حضور آقای برانکو در پرسپولیس را بدانیم. این یک نعمت است برای فوتبال ایران. کاری نکنیم که او از فوتبال ایران فرار کند، او سالیان سال مربی تیم ملی بوده و مطمئنا تجربات شخصیتی و فنی ای دارد که می تواند در اختیار بازیکنان ایران قرار دهد پس این مربی بزرگ را از فوتبال ایران فراری ندهیم.


ویدیو مرتبط :
برانکو در راه پرسپولیس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مکانی؛اعتماد نباشد از رئال مادرید می روم چه رسد به پرسپولیس



اخبار,اخبار ورزشی,سوشا مکانی

اخبار ورزشی - مکانی؛
اعتماد نباشد از رئال مادرید می روم چه رسد به پرسپولیس

گلر ملی پوش پرسپولیس گفت: «آنهایی که به خانواده من توهین کردند به خانواده خودشان توهین کردند، فقط همین را می توانم بگویم.»

سوشا مکانی با وجود تمام انتقادهایی که بعد از بازی با گسترش فولاد به او شد، به تیم ملی دعوت شد تا به نوعی خوش شانس ترین بازیکن حاضر در لیست 26 نفره تیم ملی لقب بگیرد.

مکانی بعد از مطلع شدن دعوت به لیست تیم ملی می گوید: «آنقدر خوشحالم که نمی دانم چه بگویم. فقط می توانم بگویم که قربان خدا بروم؛ همین و چیز بیشتر از این نمی توانم بگویم.»

* نمی توانستم جواب تک تک کسانی که به من حمله کردن را بدهم
خدا جواب تک تک کسانی که به من انتقاد کردند را داد. من که نمی توانستم جواب تک تک کسانی که به من انتقاد کرده بودند را بدهم. خوشحالم که خدا جواب آنها را داد.

* کسانی که به خانواده ام توهین کردند خانواده نداشتند
من اشتباه کردم به پدر و مادر من نباید توهین می کردند. آنهایی که به خانواده من توهین کردند به خانواده خودشان توهین کردند، فقط همین را می توانم بگویم چون اگر من گل اشتباهی خورده باشم روی اتفاق های فوتبال بوده. این اتفاق برای هر دروازه بانی ممکن است بیافتد.

* اگر پنالتی گل می شد همه بازیکنان بهترین بازیکن جهان بودند
سوال من این است اگر پنالتی دقیقه 87 ما گل می شد تمام 11 بازیکنان بهترین بازیکنان زمین بودند. حمید درخشان می شد بهترین مربی دنیا، دروازه بان، مدافعان، مهاجمان و هافبک های تیم هم حرف نداشتند. متاسفانه حالا که تیم ما بازی را نبرده، من شده ام مقصر نتیجه نگرفتن تیم.

* درخشان تحت فشار علیه من مصاحبه کرد
من خودم می گویم که حمید درخشان شرایط سختی دارد، من از نزدیک می بینم که چه فشاری روی او است. با وجود صحبت هایی که در کنفرانس مطبوعاتی در مورد من کرد، باز هم به او احترام می گذارم. او گفت گلری که به این صورت گل می خورد آی کیو ندارد. عیب ندارد، من می گویم تحت فشار این حرف را زده.

* اعتماد نباشد از رئال مادرید می روم چه رسد به پرسپولیس
اگر در صفحه اجتماعی ام نوشتم که از پرسپولیس می روم، به خاطر این بود که من اگر جایی آرامش نداشته باشم نمی توانم کار کنم. این هم در مورد پرسپولیس نیست، رئال مادری هم باشد می روم. در 11 سال حضورم در لیگ برتر در همه تیم ها به من اعتماد شد ولی حالا طرفداران پرسپولیس به من اعتماد ندارند.

* هنوز مطمئن نیستم که طرفداران به من اعتماد ندارند
نمی توانم صددرصد بگویم از پرسپولیس می روم چون مطمئن نیستم که همه طرفداران به من اعتماد ندارند. من همیشه گفته ام اگر جایی مثمرثمر باشم، در آن تیم می مانم.

* تیم هایی بودند که 2 برابر پرسپولیس پول می دادند
تیم هایی بودند که 2 برابر پرسپولیس به من پول می دادند، من به تیمی آمدم که نیلسون گلر آن بود و کسی جرات نمی کرد با این تیم قرارداد ببندد. به خاطر روحیه جنگندگی ام به این تیم آمدم پس شما ببینید که من آمدم که به پرسپولیس کمک کنم.

* می خواهم در تیم ملی جای خودم را ثابت کنم نه جای کسی را بگیرم
من به کیفیت فنی خودم ایمان دارم. می خواهم جای خودم را در تیم ملی ثابت کنم، سوءبرداشت نشود نمی خواهم جای کسی را در تیم ملی بگیرم. می خواهم جای خودم را محکم کنم. من تا روز آخر در اردوی تیم ملی جنگیدم تا به جام جهانی بروم این را مربیان تیم ملی هم می توانند شهادت بدهند. بنابراین حالا هم تلاش می کنم که بتوانم خودم را به کادرفنی تیم ملی ثابت کنم.

 

اخبار ورزشی - ورزشه سه