ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

مچ‌گیری فردوسی‌پور از معادل فارسی!


واژه‌های خارجی و انتخاب معادل فارسی برای آن‌ها در برنامه‌ی «90» سوژه‌ی مچ‌گیری عادل فردوسی‌پور شد.

خبرگزاری ایسنا: در برنامه‌ی شامگاه دوشنبه (14 مهرماه) «90»، عادل فردوسی‌پور با حسین عسگری، رییس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال، در حال صحبت بود که ابتدا از دادن اسپری - که فرهنگستان زبان و ادب فارسی معادل «افشانه» را برای آن تصویب کرده - به داوران تشکر کرد و وقتی بحث به دادن «هِدسِت» به داوران رسید، با خنده گفت: راستی فارسیِ هِدسِت چه می‌شود؟ وقتی گفته شد، «سیستم رادیویی»، پاسخ داد، آن هم که خارجی است و فارسی نیست.

این بحث در حالی در برنامه‌ی فوتبالی «90» مطرح شد که فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تصویب معادل‌هایی برای واژه‌های خارجی بر استفاده آن‌ها بخصوص از جانب صدا و سیما تأکید دارد؛ مثلا چند ماه پیش فرهنگستان واژه‌های فوتبالی خود را که قرار شده بود در زمان برگزاری بازی‌های جام جهانی از سوی مجریان و گزارشگران فوتبالی استفاده شود، اعلام کرد و در جلسه‌ای با مجریان، گزارشگران و برنامه‌سازان صدا و سیما از آن‌ها خواست در گزارش برنامه‌های جام جهانی از این واژه‎ها استفاده کنند.

البته آن‌ها بعدا معتقد بودند مجریان تلویزیون در گزارش‎های فوتبالی جام جهانی چندان از واژه‌های ورزشی مصوب فرهنگستان استفاده نمی‌کنند.

از سوی دیگر، از زمان حضور تیم ملی والیبال کشورمان در لیگ جهانی، گزارشگرهای بازی‌ها از عبارت «بازبینی صحنه» به جای عبارت «ویدئو چک» - که بسیار هم مصطلح شده - استفاده می‌کردند و سعی در ترویج معادل فارسی آن داشتند.

باید دید واژه‌سازی فرهنگستان و نوع تعامل آن‌ها با صدا و سیما برای جا انداختن این واژه‌ها به کجا می‌رسد.


ویدیو مرتبط :
جوک باحال فردوسی پور در برنامه نود(آخر مچ گیری)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فردوسی‌پور مچ مدیرعامل پرسپولیس را گرفت


مدیرعامل جدید باشگاه پرسپولیس اعتراف کرد که شناخت زیادی از اعضای هیات مدیره این باشگاه ندارد.

خبرآنلاین: علیرضا رحیمی مدیرعامل جدید باشگاه پرسپولیس که مهمان تلفنی برنامه نود بود، در مورد احتمال ادامه همکاری با دایی گفت: «آقای دایی با باشگاه قرارداد دارد و مربی تیم است. ما با ایشان ادامه می‌دهیم.»

عادل فردوسی‌پور از رحیمی خواست که اعضای جدید هیات مدیره باشگاه پرسپولیس را معرفی کند که رحیمی گفت: «آقای سیاسی رئیس هیات مدیره ما هستند.» عادل از او خواست که سوابق این افراد را بگوید اما رحیمی گفت: «من داخل ماشین هستم.» بعد از این جمله عادل گفت: «خود شما هم اعضای جدید هیات مدیره باشگاه را نمی‌شناسید؟» اما رحیمی این حرف عادل را تکذیب کرد. با این حال فردوسی‌پور دست بردار نبود و اصرار داشت که از رحیمی درباره اعضای جدید هیات مدیره اطلاعات بگیرد. رحیمی هم در نهایت تسلیم شد و گفت: «به هر حال این آقایان در بخش اقتصادی کشور کار می‌کنند و من دو روز است که با ایشان آشنا شده‌ام.»