ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

ممبینی: فقط هوا گرم بود


ناظر داوری دیدار استقلال و ملوان گفت: امروز بازی مشکل خاصی نداشت، اما هوای اهواز بسیار گرم بود.

خبرگزاری فارس: هفته دوم لیگ برتر در حالی بین دو تیم استقلال و ملوان امروز برگزار شد که در پایان تیم آبی‌پوشان پایتخت با نتیجه 2 بر صفر به برتری دست یافتند.

هدایت ممبینی ناظر دیدار استقلال و ملوان پس از پایان این دیدار گفت: هوا امروز خیلی گرم بود و واقعاً هوای بسیار گرمی را امروز شاهد بودیم.

ناظر بازی در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه امروز بازی مشکل خاصی نداشت و یک جزئیات کوچکی داشت که آن هم تأثیرگذار نبود.

وی در واکنش به این سؤال که پرسپولیسی‌ها معتقدند در اهواز هوا بسیار گرم است و این شرایط شامل تیم‌های دیگر نمی‌شود چرا که آنها زمانی در اینجا به مصاف حریفان خود می‌روند که هوا سرد است، گفت: قرار شده من مصاحبه نکنم و بعد از بازی حق اظهارنظر ندارم اما باید بگویم که بازی امروز مشکلی نداشت.


ویدیو مرتبط :
آیا در واقعه غدیر هوا گرم بود؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تب کنگو همراه با گرم شدن هوا بالا می رود/مهمترین عامل توسعه بیماریهای دامی



اخبار,اخبار اجتماعی, علائم بیماری تب کنگو


 اخبار اجتماعی - تب کنگو همراه با گرم شدن هوا بالا می رود/ قاچاق دام مهمترین عامل توسعه بیماریهای دامی

 با فرا رسیدن تابستان و افزایش احتمالی قاچاق دام از مرزهای شرقی کشور دغدغه شیوع برخی بیماریهای مشترک بین دام و انسان در استانهای شرقی کشور و استان کرمان افزایش یافته است، حال برای پیشگیری از شیوع بیماریها باید تجربه سال گذشته در خصوص شیوع بیماری تب کنگو از هم اکنون از سوی مسئولان جدی گرفته شود.

به گزارش مهر، هر چند طی سالهای اخیر با افزایش نرخ دلار و متعادل شدن قیمت گوشت در استانهای شرقی و کشورهای همسایه کمی از تب قاچاق دام کاهش یافته است اما همچنان شاهد مواردی از قاچاق دام از مرزهای شرقی به سمت بازارهای مصرف داخلی هستیم.

این امر طی سالهای گذشته و به ویژه در سال 92 موجب مبتلا شدن برخی هموطنانمان به بیماری تب کنگو شد.

این بیماری که یکی از خطرناکترین بیماریهای مشترک بین دام و انسان است به سادگی می تواند فرد در معرض دام را حتی پس از ذبخ در خطر مرگ قرار دهد و از درصد تلفات بالایی در جمعیت دامی و انسانی برخوردار است و به همین دلیل کنترل و پیشگیری از شیوع بیمار بسیار با اهمیت است.

ابتلاء حتی یک فرد در جامعه به این بیماری می تواند تبعات روانی بالایی را به همراه داشته باشند و ضربات جبران ناپذیری را نیز به صنعت دامپروری کشور وارد کند.

عامل اصلی بروز این بیماری قاچاق دام و به خصوص گاو های پاکستانی از مرزهای شرقی به داخل کشور است.

خوشبختانه با اقدامات دامپزشکی روند این نوع قاچاق کاهش یافته است، که از مهمترین کارها می توان به استقرار ایستگاههای قرنطینه، لیبل گذاری گوشتها و دامهای زنده و کنترل دقیق تر در حمل و نقل دامها اشاره کرد اما با وجود تلاشهای صورت گرفته، افراد سود جو همچنان به دنبال پر کردن جیب خود به قیمت از دست رفتن سلامت جامعه هستند.

تب کنگو همراه با گرمای هوا می آید
محمد برزنده، کارشناس اقتصادی در گفتگو با مهر اظهارداشت: در سالهای اخیر شاهد نوع جدید از قاچاق در مرزهای شرقی کشور هستیم که با اقدامات کنترلی صورت گرفته از شدت این نوع قاچاق کاسته شده است اما همچنان ادامه دارد.

وی گفت: افراد سود جو با توجه به اختلاف قیمت دام بین قیمتهای داخلی و خارجی دام در مرز دامهای زنده را به سمت مرزهای داخلی کوچ می دهند و به فروش می رسانند اما متاسفانه این نوع قاچاق ضربه جبران ناپذیری را به صنعت دام داخلی زده است.

برزنده افزود: بیماریهای مختلف دامی در اکثر موارد می توانند بین دام و انسان مشترک باشند و به همین دلیل اگر به سلامت جامعه اهمیت می دهیم در ابتدا باید سلامت مواد مصرفی جامعه توجه کنیم که در این چرخه، گوشت از اهمیت بالایی برخوردار است.

قاچاقچیان زحمات دامپزشکی را به باد می دهند
وی ادامه داد: سالیانه هزینه های هنگفتی برای واکسیناسیون دامها می شود که می توان به عنوان نمونه به طرحهای متعدد واکسیناسیون تب برفکی  اشاره که با توجه به سویه های و جهش های مختلفی که دارد نیاز به طرحهای مطالعاتی و تحقیقاتی و درنهایت تولید واکسن هر سال وجود دارد.

وی افزود: خشکسالی های اخیر در کشور نیز موجب کاهش تولید در برخی از استانهای شده و همین کمبود موجب شده است دامهای قاچاق جای خود را باز کنند اما مردم و به خصوص دامداران باید بدانند که در صورت ابتلاء دامهای داخلی به این بیماریها شاهد تلفات سنگین خواهند بود و سلامت خود و مردم را نیز با خطر مواجه می کنند.

نکات ابتدایی بهداشتی باید رعایت شود
برزنده تاکید کرد که پیشگیری از شیوع این بیماری مهمترین راه حل کنترل آن است و باید این مهم بیش از گذشته و قبل از اینکه بار منفی داشته باشد مد نظر قرار گیرد.
 
وی با اشاره به توصیه کارشناسان بهداشتی در این زمینه گفت: دامداران می توانند با سمپاشی از انتقال این بیماری که توسط حشراتی مانند کنه به وجود می آید جلوگیری کنند و مصرف کنندگان نیز می توانند با استفاده از دستکش در زمان تماس با گوشت و نگهداری آن ظرف مدت 48 ساعت در فریزر از ابتلاء به این بیماری جلوگیری کنند.

مردم گوشت برچسب دار خریداری کنند
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان نیز در این خصوص گفت: نقش خود مراقبتی در پیشگیری از بیماریهای مختلف از جمله بیماریهای مشترک بین انسان و دام و بیماریهای تغذیه ای از جمله "تب کنگو"بسیار مهم است.

حسین رشیدی افزود: برخی بیماریهای مشترک بین انسان و دام به دلیل نبود امکان شناسایی و ردیابی در دام فقط از راه خود مراقبتی قابل پیشگیری هستند که بیماری تب کریمه کنگو از جمله این بیماریها است.

وی با بیان اینکه در فصول گرم سال و با افزایش فعالیت کنه های ناقل عامل بیماری تب کریمه کنگو احتمال بروز این بیماری در انسان افزایش می یابد، خاطرنشان کرد: با اقدامات خود مراقبتی مانند خرید گوشت دارای مهر و لیبل دامپزشکی از منابع مطمئن، نگهداری گوشت در دمای یخچال صفر تا چهار درجه  قبل از خرد کردن به مدت 24 ساعت، عدم تماس با کنه ها و کشتار دام در کشتارگاههای بهداشتی با رعایت اصول بهداشت فردی، می توان از بروز بیماری تب کریمه کنگو پیشگیری کرد.

اطلاع رسانی در خصوص پیشگیری از این بیماری مهم است
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به وظیفه سنگین دامپزشکی در تامین سلامت فرآوردهای خام دامی تصریح کرد: یکی از مولفه های مهم خود مراقبتی تامین غذا و فرآورده های غذایی سالم از منابع مطمئن است.

وی با یادآوری این نکته که گوشت سالم یکی از منابع اصلی تامین غذای سالم است، افزود: هر فرد باید گوشت مورد نیاز خود را از منابع مطمئن و با نظارت دامپزشکی تهیه کند.مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ارائه آموزش های لازم و اطلاعات کامل در خصوص مخاطرات اصلی تهدید کننده سلامت فردی را از ملزومات خود مراقبتی دانست و افزود: نقش دستگاهها و نهادهای مرتبط با سلامت از یک سو و رسانه ها از سوی دیگر در افزایش سطح آگاهی های افراد بسیار مهم است.

علائم بیماری
دوره کمون بیماری به طور متوسط چهار روز و حداکثر دوازده روز می‌باشد. معمولاً تا روز چهارم علائم غیر خونریزی مانند تب، سردرد، احساس سرما، خستگی درد عضلانی، پرخونی صورت، پرخونی ملتحمه و چشم، استفراغ و دردهای بالای معده می‌باشد. علائم خونریزی از روز چهارم شروع می‌شود که به صورت پتشی در مخاط دهان و پوست، خونریزی از لثه‌ها، بینی، معده، روده ورحم و زیر پوست ناحیه ساق پا و دستها ظاهر می‌شود. مرگ بیمار ناشی از شوک، کم خونی خونریزی شدید ریوی، عفونت منتشر و اختلال انعقادی داخل عروقی پیش رونده‌است.
اخبار اجتماعی - مهر