ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

مصطفوی: کفاشیان در فوتبال ما غریبه است


داریوش مصطفوی یکی از مدیران استخوان خرد کرده و صددرصد فوتبالی است که تمامی رده‌ها را در فدراسیون طی کرده است.

ایران ورزشی: داریوش مصطفوی یکی از مدیران استخوان خرد کرده و صددرصد فوتبالی است که تمامی رده‌ها را در فدراسیون طی کرده است. او هم دبیر فدراسیون فوتبال بوده و هم رییس آن و بر همین اساس حرف‌هایش در خصوص انتخابات فدراسیون فوتبال و رییس آتی فدراسیون می‌تواند جالب باشد. مصطفوی در این باره صحبت کرده است...
 
داریوش مصطفوی در حال حاضر کجاست و چه می‌کند؟

 مطالعه و استراحت. متاسفانه در ورزش ایران هر کس به سن 65 سالگی می‌رسد به بهانه‌های مختلف او را کنار می‌گذارند. تخصص و مدیریت مهم نیست! این در حالی است که همه می‌دانیم ژائو هاوه لانژ و همین سپ بلاتر که تو زرد از کار درآمد، تا سنین 80 سالگی ریاست فدراسیون جهانی را بر عهده داشتند.

به نظر شما رییس جوان بهتر می‌تواند یک فدراسیون را اداره کند یا با تجربه؟

 بستگی به فرد دارد. ممکن است یک مدیر جوان و لایق بتواند به خوبی یک فدراسیون را اداره کند اما تجربه نشان داده مدیران با تجربه راحت‌تر از پس کار بر می‌آیند چون سرد و گرم روزگار را چشیده و با چم و خم کار آشناترند.

ویژگی‌های یک رییس فدراسیون ایده‌آل چیست؟

 منظورتان فدراسیون فوتبال است؟!

بله، با توجه به اینکه انتخابات ریاست فدراسیون نزدیک است، گفتیم این سوال را با شما در میان بگذاریم؟

 ویژگی نمی‌خواهد. می‌شود دونده باشی و بیایی رییس فدراسیون فوتبال شوی! می‌شود هیچ تخصصی از فوتبال نداشته باشی و بیایی رییس فدراسیون فوتبال شوی!

به علی کفاشیان طعنه می‌زنید؟!

 من یک سوال از شما دارم! شما بگویید آیا دونده‌ها ما مدیران فوتبال را به فدراسیون دوومیدانی راه می‌دهند یا اینکه اجازه می‌دهند در انتخابات ریاست فدراسیون آنها شرکت کنیم و رای بیاوریم؟

علی کفاشیان در زمان جوانی قهرمان دوومیدانی بوده و بعدتر ریاست فدراسیون دوومیدانی را هم بر عهده داشته است؟

 خدا رفتگان شما را بیامرزد! حرف ما هم همین است. علی کفاشیان یک غریبه در فوتبال ماست که از دوومیدانی آمده و طبیعی است سررشته‌ای هم از فوتبال نداشته باشد. از چنین فردی چه انتظاری می‌رود؟

از نگاه شما رییس فدراسیون فوتبال لزوما باید فوتبالی باشد؟

 نه، اگر هم طرف فوتبالی نباشد، ایرادی وارد نیست به شرط آن که مدیر باشد و بتواند از افراد فوتبالی و کارشناس کنار خودش استفاده کند.

شما می‌گویید اطرافیان علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال، فوتبالی نیستند؟

 البته که نیستند. همین الان هم که یک فوتبالی کارنامه دار به فدراسیون رفته بازهم نمی‌تواند با کفاشیان کار کند و من می‌دانم چه مشکلاتی را هم تحمل می‌کند.

منظورتان دکتر اسدی است؟

 بله، دکتر علیرضا اسدی هم تحصیلکرده است و هم در بالاترین سطح فوتبال ایران که تیم ملی باشد بازی کرده است اما چرا نمی‌تواند کارهایش را پیش ببرد؟ مگر او حرف بدی در مورد کارلوس کی‌روش زد؟

شما کارلوس کی‌روش را قبول دارید یا نه؟

 کارلوس کی‌روش باید مدیریت شود، ولی متاسفانه اراده‌ای در علی کفاشیان وجود ندارد. هر کسی هم جای کی‌روش باشد دوست دارد به جای کار به مرخصی برود. این ما هستیم که باید از او کار بخواهیم. مربی پرتغالی مثل یک کارمندی می‌ماند که دوست دارد از زیر کار در برود یا همواره در مرخصی باشد. این وسط رییس اوست که می‌تواند مدیریت کند.

به نظر شما در این دوره از انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال چه کسی رای می‌آورد؟

 تا جایی که می‌دانم هیات‌های فوتبال که رای اکثریت را دارند با علی کفاشیان هستند. شما خودتان تا ته ماجرا بروید!


ویدیو مرتبط :
مناظره ای با حضور کفاشیان درباره فساد در فوتبال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کفاشیان : دایی و مصطفوی عصبانی ام کردند



 

 

کفاشیان : دایی و مصطفوی عصبانی ام کردند

 رئیس فدراسیون فوتبال در گفتگویی، با نگاه متفاوت از آنچه تاکنون به فوتبال داشته و حتی ابعاد شخصیتی خود سخن گفت. رئیس فدراسیون فوتبال در گفتگویی، با نگاه متفاوت از آنچه تاکنون به فوتبال داشته و حتی ابعاد شخصیتی خود سخن گفت.

* مدیر فدراسیون در شرایط فوتبال ما باید دیکتاتور باشد؟

** من از کلمه دیکتاتور خوشم نمی آید چون هیچ جا مورد پسند نیست. اما معتقدم مدیر فدراسیون باید اختیارات بیشتری داشته باشد و یک جاهایی اساسی تصمیم بگیرد.

*تصمیم شما برای شرکت نکردن در انتخابات بعدی جدی است؟

** شرط خودم این است که اساسنامه باید اصلاح شود و ان شاا... این کار را انجام داده و در مجمع و هیات رئیسه در خرداد یا تیر آن را به تصویب می رسانیم. نظر فیفا را هم می گیریم تا کار اصولی شود. در آن صورت رئیس نفرات هماهنگ خود را انتخاب می کند و کارها بهتر جلو می رود.

* شما در فدراسیون از صفر شروع کردید؟

** من یک جای به هم ریخته را گرفتم. کمیته انتقالی بود که اساسنامه جدید را به ما دادند و شکل متفاوتی به فدراسیون داده شده بود. در ابتدای کار بنده به صورت مشترک ۶ ماه در کمیته المپیک و ۶ ماه در فدراسیون بودم. اصلا با هیات رئیسه همخوانی نداشتیم؛ یک سال طول کشید تا همدیگر را فهمیدیم.

در فدراسیون فوتبال خیلی مهم است که هماهنگی به وجود آید. این کارها شد و برخی ازاختلافها هم همچنان وجود داشت تا قدم قدم به عقب رفتیم تا جایی که تیم ملی نتوانست راهی جام جهانی شود. کما اینکه معتقد بودم اگر جایی را تحویل گرفته بودیم که منظم بود و مجبور نبودیم از صفر شروع کنیم، تیم ملی به جام جهانی صعود می کرد. این ضربه ها را ما خوردیم و امیدواریم بعدی ها نخورند.

* هنوز به جمع بندی نرسیدید که دوباره نامزد شوید؟

** خیر، هنوز نرسیده ام.

* قبلا گفته بودید می خواهید تا سال ۹۵ در فدراسیون بمانید؟

** گفته بودم اگر خوش بگذرد می مانم. اما بعضی وقتها خوش گذشته برخی اوقات هم شرایط خوب نبوده. باید ببنیم سال ۹۰ چطور می گذرد.

* از کمیته انضباطی فدراسیون راضی هستید؟

** به هر حال به صورت نسبی خوب کار می کند.

* یکی از روزنامه ها مدعی شده احمدی نژاد دستور اکید داده تا کارلوس کرش سرمربی تیم ملی شود و حتی نوشته که قرارداد این مربی درلیسبون پرتغال نوشته شده است. این موارد را تایید می کنید؟

** در این مدت هیچ دستور کتبی یا شفاهی از دکتر احمدی نژاد به دست ما نرسیده است. حتی سعیدلو یا نزدیکان او هم تماسی نگرفتند که مثلا پیغام یا خواسته اش را برای ما مطرح کنند.

* فدراسیون قدرت این را داشت به سعیدلو بگوید به نفع فوتبال ماست که شما در انتخابات AFC شرکت نکنید؟

** ما می توانستیم در صورت لزوم سعیدلو را قانع کنیم تا درانتخابات شرکت نکند اما واقعا به این نتیجه رسیده بودیم که حضورش در AFC خیلی به سود فوتبال ما می شد. همچنین دلایلی از جانب او دیدیم که احساس کردیم خوب است این کار انجام شود.

* فدراسیون در مورد دو گزینه مطرح شده برای مربیگری تیم امید یعنی مجید جلالی و حمید استیلی چه نظری دارد؟

** جلالی را دعوت کردیم که به فدراسیون آمد و برنامه اش را هم گرفتیم. استیلی آمد اما هنوز برنامه او را نگرفته ایم. در این هفته جلسه کمیته فنی را تشکیل خواهیم داد تا نظرات اعضا را هم بگیریم.

* وضعیت مربیان منشوری چون فیروز کریمی، فرهاد کاظمی، نادر دست نشان و... به کجا رسید؟

** مشکل این مربیان برطرف شده وفکر می کنم مانعی برای فعالیت شان در فصل آینده لیگ برتر وجود ندارد.

* موضوع بلوکه شدن ۲۰۰ میلیون تومان پول فدراسیون به دلیل شکایت علی دایی صحت دارد و این مساله در چه وضعیتی است؟

**بله متاسفانه صحت دارد. اداره مالیات رایی داده و پول را سر خود از حساب ما برداشته است. ما اعتراض مان را کردیم اما واقعا نمی دانم اداره مالیات بر اساس چه چیزی پول فدراسیون را برداشته است. زورشان هم زیاد است و دراین اوضاع بی پولی فدراسیون این کار را کرده اند. چک های زیادی برای دیگران کشیده بودیم اما اینطور شده است.

* وضعیت مالی فدراسیون در چه وضعیتی است؟

** خوب نیست؛ به هر صورت بدهی زیاد داریم البته به هر حال کار را پیش می بریم و تامین هم خواهد شد اما مشکلات مالی زیاد داریم.

* جذب اسپانسر در سال جدید چقدر از مشکلات مالی فدراسیون میکاهد؟

** رقم دریافتی از اسپانسر زیاد نیست. خیلی باشد به اندازه یک دهم هزینه های فدراسیون است و مشکلات از این طریق حل نمی شود. فقط دولت باید کمک کند. اسپانسرها خیلی بدهند سالی دو، سه میلیارد تومان که برابر هزینه های فدراسیون عددی نیست.

* وضعیت قرارداد حسین شمس (سرمربی تیم فوتسال) به کجا رسید؟

** توافق نکردن ما فقط روی مسایل مالی است. هنوز که برای قرارداد جدیدش به تفاهم نرسیدیم.

* اگر در دوره آینده هم دوباره رییس فدراسیون شوید، باز هم با سیاست نرمش (خنده) و انعطاف پذیری مدیریت خواهید کرد؟

** صددرصد همین طور خواهد بود. کفاشیان تغییرناپذیر است (باخنده). من که نمی توانم با پنجاه و هفت، هشت سال سن خودم را تغییر دهم. قطعا تجربه ام بیشتر شده است. برخی مسایل را از حفظم.اگر دوره بعد هم باشم، تکلیف همه هم روشن است که باید من را تحمل کنند.

* بحث شکایت برانکو هم هنوز در جریان است؟

** بله همین طور که در داخل از ما شکایت می کنند و افرادی چون مصطفوی و دایی پول فدراسیون را برمی دارند، برانکو هم حق شکایت دارد.

* شیرین ترین و تلخ ترین خاطره تان از سال ۸۹ چه بود؟

** تلخ ترین خاطره ام حذف جوانان و نوجوانان از مسابقات قهرمانی آسیا بود. خاطره شیرین هم که فکر نمی کنم داشته باشم.

* آقای کفاشیان خوش خنده تا حالا عصبانی شده است؟

** بله؛ خیلی. سر بحث مصطفوی و بحث مالی دایی خیلی عصبانی شدم.

* یعنی فقط سر مسایل مالی ناراحت می شوید؟

** سر بحث هایی که به ناحق سرمان می آید ناراحت می شوم. البته به هر حال فدراسیون هزینه های زیادی دارد و پول قابل توجهی هم خرج می شود اما به دلیل احساس مسوولیتی که هست، خیلی ناراحت می شوم..... / مصاحبه : روزنامه قدس