ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

مصاحبه جالب و خواندنی با ژوزه/ژوزه: كی‌روش، کریمی را مقابلم قرار داد/كریمی خیانت كرد



سرمربی پرسپولیس رازهای اخراج "شماره 8" را گفت

ژوزه: كی‌روش، کریمی را مقابلم قرار داد/كریمی خیانت كرد/دوست دارم ایران به جام جهانی برود

علی كریمی یا مانوئل ژوزه؟ این، شاید بزرگ‌ترین سوال این روزهای هواداران پرسپولیس باشد. سرمربی پرتغالی كه 10 روز پیش از شروع لیگ دوازدهم به پرسپولیس آمد، این روزها شرایط دشواری را سپری می‌كند.

جدال با بازیكنی كه روزگاری محبوب‌ترین بازیكن فوتبال ایران بود، تنها بخشی از لحظات نفس‌گیر پیرمرد 66 ساله پرتغالی را در تهران رقم زده و حالا او مجبور است در روزهایی كه پرسپولیس ضعیف‌ترین نتایج تاریخش را ثبت كرده، هواداران میلیونی پرسپولیس را مجاب كند كه از تصمیمش در كنار گذاشتن "شماره 8" حمایت كنند. هر چند رویانیان تلاش كرده در این مجادله طرف سرمربی میلیون دلاری‌اش را بگیرد اما نتایجی كه ژوزه با قرمزها گرفته او را در موضع ضعف قرار داده است.

 

  اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

مانوئل ژوزه كه پس از تصمیمش در كنار گذاشتن علی كریمی گفته بود یك روز دلایل تصمیمش را اعلام خواهد كرد، حدود 2 ساعت در گفت‌وگوی اختصاصی با ایسنا از تصمیمش گفت و مدعی شد كه كریمی از هموطنش كارلوس كی‌روش خط می‌گیرد و شاید این اظهارنظر آتشی باشد بر دعوای قدیمی این دو پرتغالی؛ دعوایی كه حتی با پادرمیانی سفیر پرتغال در تهران هم ختم به خیر نشد. این گفتگو دو روز پیش از بازی پرسپولیس و سایپا انجام شده است.

كمی به عقب برگردیم. از روزهایی كه در مصر بودید و با پیشنهاد پرسپولیس روبه‌رو شدید. چه شد که پس از چند سال موفق در مصر و کسب چند قهرمانی تصمیم گرفتید به ایران بیایید.

دلیل خاصی نداشتم. از مصر که خارج شدم سه، چهار پیشنهاد داشتم اما قبول نکردم. باشگاه‌های خوبی بودند اما انگیزه و هیجان به فوتبال، آنچنان در آنها وجود نداشت، یا هواداران زیادی نداشتند. مثلا یکی از این باشگاه‌ها شرایطش طوری بود که در بازی‌هایش اگر تماشاگران صحبت می‌کردند، بازیکنان داخل زمین حرف‌های آنها را می‌شنیدند!

در یک کلام می‌توانم بگویم در این باشگاه‌ها عشق به فوتبال وجود نداشت اما در پرسپولیس برعکس است. اینجا همه چیز وجود دارد. عشق و علاقه به فوتبال زیاد است. در الاهلی مصر هم که بودم 60 میلیون هوادار داشتیم. الاهلی بزرگترین باشگاه آفریقا و خاورمیانه است. در دوران کاری‌ام خیلی ریسک کردم و آمدنم به پرسپولیس هم ریسک بود. نه به حاطر اینکه در شرایطی ناشناخته قدم می‌گذاشتم بلکه به خاطر اینکه فقط 15 روز قبل از شروع لیگ هدایت تیمم را قبول کردم. پرسپولیس 14 بازیکن جدید گرفته بود و بعد از حضور من هم 2 بازیکن دیگر گرفت که با حساب معدنچی می‌شد 17 بازیکن جدید. وقتی اینجا آمدم همه از ما توقع داشتند قهرمان شویم. به همین خاطر پذیرش این کار ریسک خیلی بزرگی بود اما ریسک من را با انگیزه‌تر می‌کند و برای همین هدایت پرسپولیس را قبول کردم. الان هم از تصمیمی که گرفته‌ام پشیمان نیستم. خیلی افتخار می‌کنم که در باشگاهی به بزرگی پرسپولیس کار می‌کنم. آمده‌ام رزومه خود را قوی‌تر کنم، هرچند خیلی خوب نبوده است. با وجود اینکه نتایج خوبی هم تا الان به دست نیاورده‌ام، اما همه با من رفتار خوبی داشته‌اند و شاید اگر در کشور دیگری بودم، اینقدر خوب با من برخورد نمی‌شد. تماشاگران ناراحتی خود را خیلی عادی نشان می‌دهند و من چیز بدی از کسی ندیده‌ام. اینجا همه به هم احترام می‌گذارند. من از اینکه در ایران کار می‌کنم احساس خیلی خوبی دارم اما ناراحتم که شروع بدی در لیگ داشتیم. وقتی آمدم از مدیرعامل گرفته تا بازیکنان به همه گفتم که شروع سختی در لیگ خواهیم داشت چرا که هیچ‌کدام از بازیکنان را نمی‌شناختم و هیچ شناختی هم از فوتبال ایران نداشتم. وقتی یک تیم این تعداد بازیکن جدید می‌گیرد حداقل 6 ماه وقت نیاز دارد که به شرایط آرمانی برسد. در حالی که ما از همان روز اول کارمان را با این فکر که حتما باید قهرمان شویم، آغاز کردیم. با این حال ما نتایج خوبی نگرفتیم و اینها دورانی است که ممکن است در هر باشگاهی رخ دهد.

وقتی اینجا آمدم همه از ما توقع داشتند قهرمان شویم. به همین خاطر پذیرش این کار ریسک خیلی بزرگی بود اما ریسک من را با انگیزه‌تر می‌کند و برای همین هدایت پرسپولیس را قبول کردم. الان هم از تصمیمی که گرفته‌ام پشیمان نیستم. خیلی افتخار می‌کنم که در باشگاهی به بزرگی پرسپولیس کار می‌کنم

پرسپولیس پیش از اینکه دنیزلی را بیاورد با مربی‌ای مثل اریکسون مذاکره کرده بود اما برخی افراد او را از آمدن به ایران ترساندند. آیا این اتفاق برای شما هم افتاد؟

بله، به من هم گفتند که ایران نا امن است، اما من خودم تصمیم می گیرم، نه بر اساس حرف مردم. الان هم پشیمان نیستم و رفتار همه با من خوب بوده است.

شاید اتفاقی كه بیش از همه نام شما را در مصر بر سر زبان‌ها انداخت اتفاقات بازی الاهلی و الزمالك بود كه سبب شد بعد از كشته شدن ده‌ها نفر از مصر فرار كنید.

آن اتفاق از قبل آماده شده بود. می‌خواستند تماشاگران ما را بکشند! تعداد زیادی دستگیر شدند و حتی در رختکن ما 4 نفر کشته شدند که همه آنها جوانان 15 تا 20 ساله بودند. آن بازی تنها شکست من در طول مدت دو و نیم سال پیش از آن بود، چه در عربستان و چه در مصر. یک بر صفر جلو بودیم، اما داور گل دوم ما را قبول نکرد و در پایان 2 بر یك باختیم. البته داور حق داشت چون ترسیده بود.

 

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به همین خاطر از مصر رفتید؟

نه به خاطر این نبود. بعد از انقلاب مصر فوتبال این كشور بی‌برنامه شده بود. الان هم اوایل ماه اکتبر است اما کسی در مصر نمی‌داند که آیا لیگ این کشور قرار است برگزار شود یا نه. می‌خواستم همانجا بازنشسته شوم اما نشد.

می گویند شما کاشف لوئیس فیگو بوده‌اید.

فیگو با من تمرین‌هایش را شروع کرد. من او را کشف نکردم، بلکه او در زمان مربیگری من در اسپورتینگ در این تیم حضور داشت. نونو گومژ هم با من کارش را شروع کرد. دکو را هم من وقتی 18 سالش بود از برزیل به پرتغال آوردم. همینطور چند بازیکن دیگر از جمله ابوتریکه که بهترین بازیکن تاریخ مصر است.

به پرسپولیس برگردیم. بعد از نتایجی كه شما در الاهلی گرفته بودید در كنار كالدرون، متسو و یكی،‌ دو مربی دیگر شما به عنوان سرمربی انتخاب شدید. خودتان می‌گویید بزرگترین مشكلی كه با آن روبه‌رو شدید بازیكنان جدیدی بودند كه به یكباره به پرسپولیس اضافه شدند.

اشتباهشان همین بود چرا که هر بازیکنی را از یک جا آوردند. بعضی بازیکنان هم از باشگاه‌های بزرگی آمده بودند. مثلا بنگر و حسینی از سپاهان آمدند اما سپاهان هیچ وقت به بزرگی پرسپولیس نبوده است. بازی در سپاهان یک موضوع است و بازی در پرسپولیس یک موضوع دیگر.

فشاری که روی بازیکن وجود دارد، در دو تیم، متفاوت است. یک تیم خوب را بازیکنان خوب درست می‌کنند اما برای ساختن این تیم وقت نیاز است. کسی نمی‌تواند در یکی، دو ماه تیم را جمع کند. وقتی می‌گویم مشکل تیم ما ذهنی و فکری است به همین خاطر است که فرق یک باشگاه بزرگ و یک باشگاه کوچک خیلی زیاد است. پرسپولیس در 11 سال گذشته فقط دو بار در لیگ حرفه‌ای قهرمان شده و این فشار را خیلی بیشتر کرده است.

فصل قبل هم که دوازدهم شده است! بزرگترین حریف و دشمن ما همین فشار بیش از حد روانی است نه تیم‌های مقابل ما. پرسپولیس وقتی با تیم‌های بزرگ از جمله سپاهان و استقلال بازی کرد نمایش خوبی داشت، اما برابر تیم‌های کوچک فشار روی ما زیاد است و مسئولیت بازیکنان بیشتر می‌شود. با سپاهان هم در نیمه نخست خیلی خوب بودیم اما در نیمه دوم بازیكنان ما را مسموم كردند و تقریبا 6 به 11 بازی می‌کردیم. من با این همه تجربه‌ای که دارم نمی‌توانم معجزه کنم و به وقت نیاز دارم. شاید این فصل برای ما خیلی سخت باشد اما مطمئنا سال بعد کارمان راحت‌تر است.

خیلی‌ها پیش از شروع فصل به پرسپولیس لقب "فوق كهكشانی" دادند و قصه از آنجا شروع شد كه بازیكنانی نظیر محمد قاضی، و كریم انصاری‌فرد به پرسپولیس آمدند و با ستاره‌های مثل ایمون زاید و علی كریمی پیش بینی‌ می‌شد، مدعی باشید.

موافقم. پرسپولیس خیلی مهاجم گرفته اما فراموش کرده که برای اینکه این مهاجمان گل بزنند باید یک پاس خوب از هافبک‌ها به آنها برسد و برای اینکه هافبک‌ها پاس خوبی بدهند باید از هافبک دفاعی توپ بگیرند. کریم انصاری فرد سال گذشته آقای گل ایران شد. همیشه با او صحبت می‌کنم. فشار زیادی روی اوست اما بیشتر خودش این فشار را برای خودش ایجاد کرده است. کریم انسان خوبی است، آینده روشنی هم دارد و خیلی جوان است. به خودش می‌گوید که "وقتی من در زمین هستم باید گل بزنم" اما مجبور نیست این کار را بکند. من او را آرام می‌کنم و از او می‌خواهم که با لذت بازی کند.

اما حتما قبول دارید كه با وجود اینكه پرسپولیس با نظر شما بسته نشده اما در نهایت این سرمربی تیم است كه باید پاسخگوی نتایج به دست آمده باشد.

در فوتبال هیچ بهانه ای قبول نیست. هدف فقط یک چیز است، برنده شدن. من نمی خواهم تیمی درست کنم که 2،3 بازی انجام دهد و دوباره تعطیل شود. من قبل از این هم گفتم که لیگ ایران فقط 5 ماه است. فقط یک رقابت وجود دارد و این فوتبال ایران را عقب می اندازد. بازیکنان با این شرایط پیشرفت نمی کنند. تیم ملی هم از این موضوع ضرر می کند. آیا این تقویم را من درست کرده ام؟ نمایش جالب تیم ملی برابر لبنان را هم که دیدید! آیا فقط به خاطر گرما بود؟ گرما برای هر دو تیم وجود داشت.

مطالب روزنامه‌ها را دنبال می‌كنید؟

نه اصلا دنبال نمی کنم.

پرسپولیس به دلیل داشتن هواداران پرتعداد و همینطور شرایط خاصی كه دارد همیشه سوژه اصلی مطبوعات بوده است.

همین فشارهاست که می‌گویم تیم ما را تحت تاثیر قرار داده است. بازیکنان هر روز روزنامه‌ها را می خوانند اما من فقط عکس‌هایشان را می‌بینم! (می‌خندد)

اتفاقا در همین فشارها چندین بار شد که پیشکسوتان پرسپولیس گفتند ژوزه باید برکنار شود.

بله چون اگر من بروم یک جا برای خودشان خالی می‌شود. این یک فشار منفی است که بار زیادی روی دوش تیم ما می‌گذارد. من از همان روز اولی که آمدم این احساس را داشتم که جای من اینجا نیست. به جای خوشامدگویی برخورد دیگری با من شد. کاری کردند که انگار اصلا نباید مربی خارجی در پرسپولیس باشد. مثل اینکه یک نظم یا شبکه‌ای است که علیه بازیکنان و مربیان خارجی کار می‌کنند که این شبکه دست پیشکسوتان است.

من از همان روز اولی که آمدم این احساس را داشتم که جای من اینجا نیست. به جای خوشامدگویی برخورد دیگری با من شد. کاری کردند که انگار اصلا نباید مربی خارجی در پرسپولیس باشد. مثل اینکه یک نظم یا شبکه‌ای است که علیه بازیکنان و مربیان خارجی کار می‌کنند که این شبکه دست پیشکسوتان است

حتما برای همین بود كه برای انتخاب دستیار ایرانی خود تا این حد وسواس به خرج دادید؟

سعی کردم کسی را انتخاب کنم که به من خیانت نکند و امیدوارم این اتفاق هم نیفتد. گل‌محمدی هم برای همین انتخاب شده است.

نظرتان درباره كمیته فنی چیست؟ به شما كمك هم می‌كنند؟

50 سال است که در فوتبال هستم اما اصلا چنین چیزی ندیده‌ام. در هیچ جلسه ای با کمیته فنی شرکت نکردم.

شاید ذهنیتی كه درباره فضای منفی برای فعالیت مربیان خارجی برایتان به وجود آمده بعد از مصاحبه علی پروین درباره شما تقویت شد؟

زیاد به این مسائل اهمیت نمی‌دهم.

قبل از اینكه یحیی گل محمدی را به عنوان دستیار خود انتخاب كنید، بسیاری احتمال می‌دادند مهدی تارتار به این پست برسد اما در نهایت شما گل محمدی را انتخاب كردید.

همه روزنامه‌ها می‌نوشتند فلانی به پرسپولیس می‌آید اما من گفتم نه، خودم باید تصمیم بگیرم. رئیس تیم خودم هستم و در قراردادم هم قید شده که برای گرفتن هر تصمیم اختیار دارم.

معمولا مربیان خارجی كه به فوتبال ایران می‌آیند، تماشاگران ایرانی برایشان یك سورپرایز است. همیشه هم از آن استفاده كرده‌اند اما به نظر می‌رسد برای شما خیلی این مساله صدق نمی‌كند. مثلا می‌گویند پرسپولیس اگر برابر آلومینیوم هوادارانش را داشت، نمی‌توانست از پس این تیم تازه‌وارد لیگ برتری هم بر بیاید.

تماشاگران در همه جای دنیا فقط نتیجه می‌خواهند. هواداران پرسپولیس خیلی ما را حمایت می‌کنند. فوتبال یک بازی احساسی و هیجانی است. بازی بدون تماشاگر خیلی بد است چراکه یک نقطه مثبت برای حریف است. این هواداران هستند كه به ما روحیه می‌دهند.

رویانیان گفته بود پرسپولیس به جراحی نیاز دارد. او در صحبت‌هایش غیرمستقیم به نقش کریمی در ناکامی‌های تیم اشاره کرده بود. می‌گویند شما متوجه این مساله شدید و كنار گذاشتن كریمی به خواست شما بود.

کسی که مشکل را به وجود آورد کارلوس کی‌روش بود! او بود كه علی كریمی را مقابل من گذاشت. پس از اردوی اول تیم ملی، كریمی رفتارش با من كاملا عوض شد. این در حالی بود كه من همیشه با او خوش رفتار بودم. همیشه به عنوان یك الگو جلوی سایر بازیكنان از او نام بردم چرا كه او و مهدوی‌كیا همیشه خوب تمرین می‌كردند. اما پس از اردوی نخست تیم ملی، كریمی كاملا عوض شد. آن طور كه باید تمرین نمی‌كرد و تبدیل به یك الگوی منفی شده بود. با كریمی صحبت كردم و 5 بار از او پرسیدم كه چه اتفاقی افتاده كه تغییر كرده‌ای؟ اما جوابی به من نداد. موضع من خیلی روشن است. اطلاعاتی هم دارم كه كی‌روش این كار را انجام داده است. معتقدم كی‌روش از كریمی می‌ترسد و به دنبال این است كه مشكلی برای كریمی به وجود بیاورد تا بتواند او را از پرسپولیس جدا كند چرا كه كی‌روش می‌داند، اگر كریمی رفتارش درست نباشد او را از تیم جدا می‌كنم. كی‌روش همیشه برعكس من عمل می‌كند، اما از آنجا كه جایگاهش در تیم ملی پس از شكست مقابل لبنان شكننده شده احساس خطر می‌كند. به ویژه این كه تیمش مقابل لبنان بازی بسیار زیبایی را انجام داد! كریمی اكنون در پرسپولیس بازی نمی‌كند، اما با وجود این كی‌روش او را به تیم ملی دعوت خواهد كرد. مقصر اصلی این ماجرا كی‌روش است و كریمی هم به دنبال حرف‌های او رفته است. رفتار كریمی با من خوب نبود. الان كه او نیست جو تیم خیلی بهتر شده است. یك مثال می‌زنم من علی عسگر را تنبیه كردم. همه بازیكنان به من گفتند كه بگذار او به تیم باز گردد، اما برای بازگشت كریمی فقط شش نفر از من درخواست كردند در حالی كه ما 30 بازیكن داریم. یعنی 24 بازیكن چنین چیزی نخواسته‌اند. روابط من با همه بازیكنان خیلی خوب است. من این تصمیم را گرفته‌ام. اگر من را اخراج كردند خودشان می دانند كه با كریمی چه كنند. آدم صادقی هستم و دوست دارم بیشتر از هر چیزی از تیمم حمایت كنم. دوست ندارم در تیمم خیانت وجود داشته باشد. كریمی 34 سال دارد و می‌تواند فوتبالش را خیلی بهتر و راحت‌تر تمام كند. شاید نمی‌داند كه با شهرتش چطور كنار بیاید. او فكر می‌كند بالاتر از مربی و مدیرعامل است. فكر می‌كند ما هر تصمیمی كه می گیریم باید قبلا با او هماهنگ كنیم و نظر او را بخواهیم. اما كریمی فقط یك بازیكن است و هیچ قهرمانی در باشگاه به دست نیاورده است. باز هم می گویم تا زمانی كه من در پرسپولیس هستم كریمی بازی نخواهد كرد.

کسی که مشکل را به وجود آورد کارلوس کی‌روش بود! او بود كه علی كریمی را مقابل من گذاشت. پس از اردوی اول تیم ملی، كریمی رفتارش با من كاملا عوض شد. این در حالی بود كه من همیشه با او خوش رفتار بودم. همیشه به عنوان یك الگو جلوی سایر بازیكنان از او نام بردم چرا كه او و مهدوی‌كیا همیشه خوب تمرین می‌كردند. اما پس از اردوی نخست تیم ملی، كریمی كاملا عوض شد. آن طور كه باید تمرین نمی‌كرد و تبدیل به یك الگوی منفی شده بود

مانوئل ژوزه

با اشراف به سابقه علی كریمی این تصمیم را گرفتید. مثلا می‌دانستید این سابقه وجود دارد كه در جام جهانی 2006 كریمی در اردوی تیم ملی در آلمان با برانكو به شدت اختلاف خورد.

ـ نه. این موضوع را نمی‌دانستم و من همیشه با كریمی خوب رفتار كردم. كاری كه كریمی انجام داد یك خیانت بود. پس از بازی نفت تهران كه مساوی شد در رختكن و جلوی همه مربیان و بازیكنان به فارسی گفته بود كه باید مربی را عوض كنید. در حالی كه عملكرد خودش در این بازی در حد صفر بود. چرا همین جمله را به انگلیسی نگفت؟ وقتی بازی مساوی شده یعنی همه به یك اندازه در نتیجه‌ نقش داشتند. زمانی كه مربی صحبت‌های تو را متوجه نمی‌شود نباید جلوی او حرفی بزنی. من این كار كریمی را خیانت و ناجوانمردی می‌دانم. با این كار بقیه بازیكنان هم علیه من می‌شوند. حالا شما به من بگویید كه چطور می‌توانم با چنین بازیكنی كنار بیایم؟ من این موضوع را نمی‌دانستم. كسی كه صحبت‌های كریمی را به من گفت مدیرعامل باشگاه بود. این را هم می‌دانم كه رویانیان به من دروغ نمی‌گوید.

اما رویانیان پس از دیداری كه با كی‌روش داشت در مصاحبه‌ای گفت از سرمربی تیم ملی عذرخواهی كرده چرا كه درباره او اشتباه می‌كرده است.

ـ من مشكلی با عذرخواهی مدیرعامل باشگاه ندارم. اما مطمئنم كه مسبب همه این اتفاقات كی‌روش است.

در روزهایی كه زمزمه حضور شما در ایران بود، رسانه‌های ایران با استناد به روزنامه‌های پرتغالی از اختلاف‌های جدی شما و كی‌روش نوشتند. حتی آن روزها یكی از روزنامه‌ها نوشته بود كه كی‌روش به مسوولان فدراسیون فوتبال گفته‌ اجازه ندهند كه شما به ایران بیایید. البته این خبر به صورت رسمی تایید نشد اما همه این‌ها نشان دهنده اختلافات شما دو پرتغالی است و حالا با این حرفها شاید آتش اختلاف‌های قدیمی‌تان شعله‌ور شود.

نمی‌دانم. اما از كی‌روش بعید نیست كه چنین حرفی زده باشد. وقتی به ایران آمدم می‌دانستم مهم‌ترین مشكل من كارلوس كی‌روش خواهد بود. كی‌روش یك فرد كینه‌ای است! هیچ وقت مثل یك مرد آدم خوبی نبوده است. چرا؟ وقتی كه او مربی پرتغال بود من خیلی از او انتقاد كردم، اما انتقادها همه فنی بود. هیچ وقت درباره شخصیتش صحبت نكردم. وقتی من انتقاد می‌كردم همه همین نظر را درباره كی‌روش داشتند. وقتی به ایران آمدم سفیر پرتغال قصد داشت در یك میهمانی ما را با هم آشتی دهد. حتی دستیارش سیموئز كه در بنفیكا با هم، هم بازی بودیم و دوستان خوبی برای هم هستیم می‌خواست ما را به هم نزدیك كند، اما من قبول نكردم، چرا كه می‌دانم كی‌روش چطور فردی است.

گفته بودید یك روز می‌گویید چرا كریمی را از پرسپولیس كنار گذاشتید. دلیلش همین بود؟

ـ این موضوع در كنار چند اتفاق دیگر باعث شد تا من این تصمیم را بگیرم.

حال این سوال به وجود می‌آید كه چرا كی‌روش كریمی را به سمت خود كشید؟

ـ او می‌خواهد من در كارم ناكام باشم. اگر موفقیتی در پرسپولیس به دست نیاورم كی‌روش خوشحال خواهد شد. من دوست كی‌روش نیستم و نمی‌خواهم هم باشم.

 

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

از روزی كه كریمی را كنار گذاشته‌اید، هر روز تعدادی از هواداران در تمرین این بازیكن را تشویق می‌كنند. این اتفاق در بازی‌های پرسپولیس هم تكرار شده. به هر حال حتما این را متوجه شده‌اید كه كریمی بازیكن محبوبی است. فكر نمی‌كنید با این تصمیم خودتان را مقابل هواداران قرار داده‌اید؟

ـ من چنین كاری نكردم، بلكه تنها از تیمم و باشگاه محافظت كردم. می‌دانستم كه تماشاگران چنین كاری خواهند كرد، اما تصمیمی كه گرفتم عادلانه بود.

یكی از معضلات همیشگی فوتبال ایران بازیكن سالاری بوده و حتی اتفاق افتاده كه در برخی تیم‌ها یك بازیكن درباره همه چیز تصمیم گیری كرده یا به خاطر نوع غذا، اردوی تیم را ترك كرده. شما به غیر از اختلافی كه با كریمی داشتید با این مشكل روبه‌رو بودید؟

ـ من در این باره می‌توانم مهدوی‌كیا را مثال بزنم. مهدی 10 سال در فوتبال آلمان ستاره بود. از ابتدای فصل شده كه در لیست 18 نفره نبوده، شده روی نیمكت نشسته و حتی به عنوان بازیكن تعویضی به زمین آمده و هیچ وقت مشكلی به وجود نیاورده است. او یك الگوی واقعی برای همه بازیكنان است. از نظر حرفه‌ای رابطه خوبی با همه دارد. در تمرین‌ها انگار یك بازیكن 18 ساله است. یك كاپیتان واقعی است. جلوی همه بازیكنان به خودش گفته‌ام كه برای من كار كردن با او یك افتخار است. مهدی یكی از افرادی است كه همیشه از او یاد خواهم كرد و در ذهنم خواهد ماند. رفتار او كاملا با كریمی متفاوت است.

شما مدعی هستید كی‌روش دوست ندارد در پرسپولیس موفق شوید. از آن سو تیم ملی ایران دو هفته‌ دیگر بازی حساسی با كره جنوبی در رقابتهای انتخابی جام جهانی دارد و این بازی برای همه ما ایرانی‌ها مهم است. شما كه آرزوی ناكامی كی‌روش با تیم ملی ایران را ندارید؟

ـ خیر. من می‌‌خواهم ایران به جام جهانی صعود كند. دستیاران كی‌روش سر تمرین ما آمدند و گفتند كه می‌خواهیم تو را با كی‌روش آشتی دهیم، اما من گفتم نمی‌خواهم. با این حال به آنها اطمینان دادم كه در كنار تیم ملی هستم و هر كاری كه لازم باشد برای موفقیت آن انجام می‌دهم.

فارغ از تمامی اختلاف‌هایی كه بین شما و كی‌روش وجود دارد، فكر می‌كنید تیم ملی ایران می‌تواند به جام جهانی صعود كند.

ـ من درباره كیفیت مربیان صحبت نمی‌كنم. نمی‌دانم او با تیم ملی موفق می‌شود یا نه، اما می‌دانم كه لیگ ایران كمكی به تیم ملی نمی‌كند، چرا كه 152 روز تعطیل است. تازه بعضی‌ها می‌پرسند چرا تیم‌ها از نظر فیزیكی مشكل دارند؟ تیم‌های ایرانی در نیمه نخست بازی‌ها خوب و سریع بازی می‌كنند، اما در نیمه دوم افت می‌كنند، چرا كه ریتم رقابتی ندارند. باید حداقل سه جام در فوتبال یك كشور برگزار شود.

پس از ورود كی‌روش به ایران مربیانی مثل كاستا و اولیویرا هم سر از باشگاه‌های ایرانی در آوردند. با این اختلافی كه بین شما دو نفر وجود دارد، قطعا با سفارش سرمربی تیم ملی به ایران نیامدید؟!

ـ اولیویرا دوست صمیمی من است و ما چند سال در بنفیكا هم بازی بودیم. كاستا هم قبلا با كی‌روش كار كرده بود. نمی‌دانم آنها چطور به ایران آمدند، اما قطعا من را كی‌روش نیاورده است!

واقعا چه شد كه رابطه شما با كی‌روش به این نقطه رسید؟ ریشه اختلافاتان در كجاست؟

ـ اختلاف ما از جایی شروع شد كه او در تیم ملی پرتغال بود و من انتقادهای فنی از او می‌كردم.

البته همین الان هم كی‌روش نسبت به برخی از منتقدانش تیم ملی موضع‌گیری تندی دارد و معتقد است كه آنها به دنبال منافع خود هستند.

ـ (كمی مكث می‌كند ) لطفا سوال دیگری بپرسید!

در فوتبال كشوری مثل پرتغال سرمربی تیم ملی می‌تواند لیگ را دو، سه هفته تعطیل كند؟

ـ در لیگ پرتغال همه چیز طبق قوانین فیفا است. برای بازی‌های خانگی چهار روز قبل از بازی و برای بازی‌های خارج از خانه هم پنج روز قبل از بازی لیگ تعطیل می‌شود اما در ایران برای یك بازی لیگ هفته‌‌ها تعطیل می‌شود.

 

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

گفته بودید در ایران می‌میرید. چرا؟

ـ چون در بازی برابر آلومینیوم موقعیت‌های گل بسیار زیادی داشتیم، اما از آنها استفاده نكردیم.

* یازده هفته از لیگ گذشته و شما با پرسپولیس خوب نتیجه نگرفته‌‌اید. فكر می‌كنید تا چه زمانی در پرسپولیس دوام بیاورید؟

ـ نمی‌دانم تا كی در ایران هستم. بهتر است این سوال را از مدیرعامل باشگاه بپرسید. فكر می‌كنم كه او در روزنامه‌‌ها گفته مشكل پرسپولیس، كادر فنی نیست. حالا نمی‌دانم كه نظرش عوض شده یا نه. البته امیدوارم عوض نشده باشد.

در فوتبال دولتی ایران مدیران باشگاه‌ها نتیجه‌گرا هستند و تا همین الان هم كه 11 هفته‌ از لیگ سپری شده سه مربی از كار بركنار شده‌اند. در این وضعیت نگران خود نیستید؟

ـ من در 36 سالی كه مربیگری كرده‌ام فقط سه بار اخراج شدم و این یك ركورد است. من در سال 2007 در رنکینگ مربیان که از سوی فیفا منتشر شد نفر پنجم بودم و در سال 2008 هم نفر ششم شدم. آخرین بار 15 سال پیش بود كه بركنار شدم.

به همین خاطر به شما لقب «فرگوسن مصر» را داده بودند

ـ (می‌خندد) شاید برای این گفته‌اند كه من را به اندازه فرگوسن پیر نشان دهند.

البته در ایران هم زود به مربیان لقب می‌دهند و البته خیلی راحت مربی كه یك روز آن بالا بوده را به پایین می‌فرستند.

ـ فعلا كه اسم‌های بدی روی من گذاشته‌اند!

پرسپولیس فصل گذشته از ناحیه دروازه‌بان‌هایش زیاد ضربه خورد. امسال شما در مقایسه با گردان به نیلسون اعتماد بیشتری كرده‌اید.

ـ ما لیگ را با شهاب گردان و مسعود داستانی شروع كردیم. باید یك دروازه‌بان دیگر می‌گرفتیم. نیلسون دروازه‌بان با تجربه‌ای است و شخصیت آرامی دارد. این كه گردان قبل از آمدن به پرسپولیس دروازه‌بان دوم تیم ملی بوده نظر كی‌روش بوده كه او را دعوت می كرده. می‌دانم شهاب شرایط خوبی ندارد و نیمكت نشینی برایش سخت است.

ایمون زاید هم از شرایط خود در پرسپولیس ابراز ناراحتی كرده.

كار كردن با 30 بازیكن خیلی سخت است. در لیگی كه فقط پنج ماه طول می‌كشد داشتن 22 بازیكن برای یك باشگاه كافی است. یارگیری ما در ابتدای فصل اشتباه بوده است. ما شش مهاجم داریم كه در هر بازی فقط دو، سه نفر از آنها می‌توانند بازی كنند، اما همه باید بدانند كه تیم مهم است. نباید یادشان برود كه اگر مربی تصمیمی می‌گیرد از نظر فنی است نه این كه از یك بازیكن خوشش بیاید و از دیگری نه. به نظر من بازیكنان ما با این حجم فشاری كه روی آنها وجود دارد، یك قهرمان‌اند. الان جو خیلی خوبی در تمرین ما وجود دارد. ما تنها به دو، سه برد دیگر نیاز داریم تا به بهترین شرایط خود برسیم.

با توجه به نیاز پرسپولیس در چند پست به ویژه هافبك دفاعی امكان دارد در نیم فصل بازیكن جدیدی به تیم اضافه شود؟

بله. اگر شرایط فراهم باشد، برای مناطقی كه مشكل داریم حتما بازیكن خواهیم گرفت.

آرزوی مربیگری در چه تیمی را داشتید كه به آن نرسیدید؟

ـ (می خندد) به آن فكر نكرده‌ام. تقریبا می‌توانم بگویم هیچ تیمی.

حتی تیم ملی پرتغال؟

ـ من دو، سه بار شانس داشتم كه مربی پرتغال شوم كه آخرین بار پس از یورو 2004 بود، اما نشد.

در این مدت كه در فوتبال ایران بودید مهم‌ترین مشكل آن را چه می دانید؟

ـ همین برنامه لیگ كه واقعا افتضاح است. بازیكنان فقط پنج ماه بازی می‌كنند و بقیه زمان‌ها در اختیار تیم ملی هستند.

در مدتی كه در ایران بودید چیز عجیبی دیدید؟ مثل رانندگی در شهر.

ـ تا الان مشكلی برایم به وجود نیامده و همه با من خوب بودند. ایران كشوری با تاریخ غنی است. من از قاهره آمده‌ام؛ شهری كه 25 میلیون جمعیت داشت و 12 میلیون ماشین در آنجا تردد می‌كند. بیشتر ماشین‌ها بیمه ندارند و خیلی از رانندگان هم گواهینامه ندارند. ترافیك تهران هم مثل قاهره وحشتناك است، اما آنجا یك چیز خوب دارد و آن این است كه هیچ كس ناراحت نمی‌شود. در خیابان های تهران عابران پیاده و موتورسوار‌ها مثل خرگوش از میان هم رد می‌شوند! /ایسنا


ویدیو مرتبط :
مصاحبه جدید و جالب ژوزه مورینیو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ژوزه: كی‌روش از كریمی می‌ترسد!


علی كریمی یا مانوئل ژوزه؟ این، شاید بزرگ‌ترین سوال این روزهای هواداران پرسپولیس باشد. سرمربی پرتغالی كه 15 روز پیش از شروع لیگ دوازدهم به پرسپولیس آمد، این روزها شرایط دشواری را سپری می‌كند.