ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

محمدخانی: آمار گلزنی طارمی پایین است


بازیکن اسبق پرسپولیس گفت: یک مهاجم خوب باید در امر فضاسازی و گلزنی موفق عمل کند که متاسفانه در این فصل پرسپولیس از وجود چنین بازیکنی محروم است.

آنا: باگذشت سیزده هفته از رقابت‌های لیگ‌برتر، بازیکنان تیم فوتبال پرسپولیس تنها موفق شده‌اند که 18 بار دروازه حریفان خود را باز کنند که در این میان مهدی طارمی با 7 گل‌زده ضمن اینکه بهترین گلزن تیمش است در صدر جدول بهترین گل‌زنان لیگ برتر هم قرار دارد. این اتفاق در حالی افتاده است که بازیکنان پرسپولیس به خصوص طارمی بازی‌های این تیم در رقابت‌های لیگ برتر بار‌ها در موقعیت گلزنی قرار گرفتند اما نتوانستد دروازه حریفان پرسپولیس را باز کنند تا ضعف سرخپوشان در زدن ضربات آخر کاملا نمایان شود؛ شاید به همین دلیل هم بود که بخش زیادی از اردوی آماده‌سازی پرسپولیس در کیش اختصاص به برطرف کردن مشکل گلزنی این تیم داشت .

ناصر محمدخانی که یکی از بهترین مهاجمان تاریخ پرسپولیس است در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا در مورد علت ضعف مهاجمان این تیم در امر گلزنی صحبت کرد که در زیر می‌خوانید:

*ناصر محمدخانی که یکی از بهترین مهاجمان پرسپولیس در سال‌های گذشته بود، نظرش در مورد مهاجمان این فصل این تیم چیست؟

- پرسپولیس در ادوار گذشته مهاجمان بزرگی را تحویل تیم ملی داد، مهاجمانی مثل فرشاد‌ پیوس و کریم باوی که هم در تیم ملی و هم در پرسپولیس جز بهترین مهاجمان ایران بودند. تیم‌های بزرگ همیشه نیاز به بازیکنان بزرگ دارند و بازیکنانی که در این تیم‌ها بازی می‌کنند، باید خودشان را با وضعیت باشگاه وفق دهند. البته پرسپولیس در سال‌های اخیر مهاجم درجه یک و شش دانگی که بتواند در خط حمله، به خوبی گلزنی کند، نداشته است. در این دو فصل هم مهدی طارمی جز بهترین مهاجمان پرسپولیس است که او هم هنوز ضعف‌هایی دارد تا به یک مهاجم باکیفیت برای پرسپولیس تبدیل شود.

*در صحبت‌هایتان به مهدی طارمی اشاره کردید، چرا او در بازی‌ها فرصت‌های زیادی را خراب می‌کند؟

- من همیشه بازی‌های مهدی را می‌بینم، او طی دو سالی که در پرسپولیس حضور دارد، خیلی خوب توانسته است مراحل پیشرفت را طی کند و در چند ماه اخیر به مهاجم اول تیم ملی تبدیل شده‌ است. این پیشرفت او طی دو سال جای تحسین دارد، اما حضور در پرسپولیس و به خصوص برای مهاجمان این تیم مستلزم تحمل فشار زیادی از سوی رسانه‌ها و تماشاگران است. من احساس می‌کنم که در بعضی‌ از بازی‌ها فشار تماشاگران و استرس بالا مانع گلزنی طارمی می شود که این بازیکن باید اعتماد به نفس خودش را بالاتر ببرد و از فرصت‌های بدست آمده بهتر استفاده کند.
 
* به جز طارمی کدامیک از مهاجمان پرسپولیس را در این فصل می‌پسندید؟

-ما باید برای پست مهاجم تعریف خاصی داشته باشیم. مهاجم باید برای خودش فضاسازی کند و همواره در موقعیت گل‌زنی قرار داشته باشد و در ضربات آخر هم دقت کافی را داشته باشد که متاسفانه چنین مهاجمی را در پرسپولیس این فصل ندیدم.

* ولی با این شرایطی که گفتید، آقای گل فعلی لیگ برتر مهدی طارمی است که با 7 گل در صدر جدول قرار دارد.

- این دلیل نمی‌شود که چون آقای گل لیگ مهاجم پرسپولیس است پس گلزنان این تیم خوب عمل کرده‌اند. اگر به تعداد گل‌های مهاجمان دقت کنید متوجه می‌شوید که در هفته سیزدهم یک مهاجم تراز اول نباید با هفت گل، آقای لیگ باشد. در لیگ‌های اروپایی مهاجمانی که آقای گل لیگ هستند، میانگین گلزنی آنها در هر بازی بالاتر از یک است ولی در لیگ ما میانگین گلزنی مهاجمان ما کمتر از نیم است. طارمی هم که الان به عنوان آقای گل لیگ است فقط در دو بازی آخر لیگ اگر در زدن ضربات آخر دقت بیشتری می‌کرد، الان با 13-14 گل نفر اول جدول گلزنان بود.

* آیا این آمار گلزنی در زمان شما هم به همین صورت بود؟

- در زمان ما آمار گلزنی مهاجمان خیلی بالاتر از امروز بود. خود من در یک فصل در 13 بازی، 16 گل برای پرسپولیس زدم و میانگین گلزنی بالاتر از یک در هر بازی داشتم.

* دلیل اینکه مهاجمان زمان شما بهتر از مهاجمان کنونی کار می‌کردند چه بود؟

- ما بعد از هر جلسه تمرین، به‌صورت تخصصی روی موقعیت‌های گلزنی کار می کردیم. بعد از تمرینات علی پروین با مهاجمان به صورت ویژه کار می‌کرد و ناصر ابراهیمی هم وظیفه کار با مدافعان را به عهده داشت.

* الان هم مربیان در تمرینات با مهاجمان به صورت اختصاصی تمرین می‌کنند.

- بعضی مواقع همه چیز با تمرینات مربی تیم حل نمی‌شود و خود بازیکن هم باید به باور کافی برسد. بازیکن باید در تمرینات هم خودش را در شرایط مسابقه قرار دهد. در این فصل پرسپولیس چند پنالتی مهم را از دست داد و اگر بازیکنان پنالتی‌ها را گل می‌کردند الان پرسپولیس صدرنشین لیگ بود. در زمان ما 3-4 بازیکن اصلی که از سوی سرمربی تیم برای پنالتی زدن انتخاب می‌شدند در تمرینات با تمام تمرکز و دقت روی ضربات پنالتی کار می‌کردند، اما الان در تمرینات یک بازیکنی که روی پنالتی‌ها کار می کند از ده ضربه تمرینی شاید یکی دو ضربه پنالتی اش تبدیل به گل شود، چون دقت و تمرکز کافی را در تمرینات ندارد و تمرین را شوخی می‌گیرد. درحالی که یک بازیکنی که در تیم بزرگی مثل پرسپولیس کار می کند باید در تمرینات هم به صورت جدی کار کند تا در زمین مسابقه همه چیز برایش عادی شود و تحت فشار تماشاگران قرار نگیرد.

* حضور شما در تیم فوتبال پرسپولیس می تواند در روند کاری مهاجمان این تیم تاثیر گذار باشد. چرا این اتفاق تا به امروز نیفتاده‌ است.

-اتفاقا چند روز پیش هم یکی از دوستان همین سوال را از من پرسید که چرا در تمرینات پرسپولیس حاضر نمی‌شوم و با مهاجمان این تیم کار نمی‌کنم، اما وقتی از باشگاه پرسپولیس کسی برای انجام این کار از ما دعوت نکرد ما نمی توانیم سرخود در تمرینات این تیم حاضر شویم.


ویدیو مرتبط :
سوپر پاس طارمی و گلزنی نوروزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمار پایین گلزنی در لیگ برتر


بحث داغ این روزهای فوتبال ایران، بررسی عوامل استقبال کم تماشاگران از مسابقات لیگ برتر است.

ایران ورزشی: بحث داغ این روزهای فوتبال ایران، بررسی عوامل استقبال کم تماشاگران از مسابقات لیگ برتر است. وقتی بلیت‌ بازی‌ها رایگان شد، شرایط تغییر کرد و تماشاگران دوباره با لیگ آشتی کردند. با وجود این گروهی معتقدند که حذف بلیت‌فروشی راه حل مناسبی نیست و برای جذب تماشاگر باید کیفیت مسابقات بالاتر برود.

یکی از مترهای جذابیت بازی‌، تعداد گل‌‌هاست. تماشاگرانی که به ورزشگاه می‌روند تنها با دیدن گل‌هاست که به هیجان می‌آیند. دیدن یک بازی بدون گل و کم‌حادثه حس بدی دارد که ممکن است تماشاگر را برای رفتن دوباره به ورزشگاه مردد و دلسرد کند.نگاهی به آمار لیگ‌برتر ایران نشان می‌دهد که ما یکی از کم‌گل‌ترین لیگ‌های جهان را داریم. آمار متوسط گل‌های زده در لیگ‌های مختلف اروپایی بین 5/2 تا 3 گل در هر بازی است، ولی این عدد در ایران 93/1 است که اختلاف معنی‌داری را نشان می‌دهد.

تکراری‌ترین نتیجه در همه لیگ‌ها معمولا «یک -صفر» است. درصد رخ دادن این نتیجه در لیگ برتر انگلیس 18 درصد است، در حالی که در لیگ ایران 27 درصد بازی‌ها با این نتیجه به پایان می‌رسد. «صفر-صفر» دیگر نتیجه‌ای است که در لیگ ایران بارها تکرار شده است. در فصل جاری 14 درصد بازی‌ها بدون گل به پایان رسیده، در حالی که در لیگ‌برتر این رقم تنها 10 درصد است.

به روایت دیگر 41 درصد بازی‌های لیگ پانزدهم فقط یک گل داشته یا بدون گل بوده، در حالی که آمار مشابه در لیگ برتر انگلیس 28 درصد است. وقتی بیش از 4 بازی از 10 بازی لیگ‌برتر فقط یک گل دارد یا گلی ندارد، چرا باید انتظار داشته باشیم تماشاگران برای رفتن به ورزشگاه به خودشان زحمت بدهند و هزینه کنند؟

تاکتیک‌های تدافعی، فوتبال تخریبی

کم‌گل بودن لیگ عوامل مختلفی دارد و باید کارشناسی شود. با وجود این می‌توان چند عامل مهم را برای آن فهرست کرد. کیفیت بازیکنان هجومی و کیفیت چمن ورزشگاه‌ها در این ماجرا بی‌تاثیر نیست. اما نکته مهم‌تر تفکرات مربیان و تاکتیک‌هایی است که انتخاب می‌کنند. فوتبال آلمان نمونه خوبی است که چطور تغییر رویکرد فنی در نهایت به هجومی‌تر شدن بوندس‌لیگا ختم شد. آلمان در جام جهانی 1998 شکست سختی خورد و سیاستگذاران فدراسیون این کشور تصمیم گرفتند سبک فوتبال ماشینی را با الهام از فوتبال لاتینی جنوب اروپا متحول کنند. نتیجه این تغییر، ورود مربیان جوانی بود که جان تازه‌ای به مسابقات باشگاهی آلمان دادند و بی‌دلیل نیست که بوندس‌لیگا در فصل جاری با متوسط 75/2 گل زده، در میان 5 لیگ برتر اروپا پرگل‌ترین است.

در فوتبال ایران اما مربیانی که به ساختن تیم‌های هجومی مشهور باشند انگشت‌شمارند. از طرف دیگر اکثر مدیران برای حفظ موقعیت، مربیان نتیجه‌گرا را ترجیح می‌دهند. بیشتر تیم‌ها موقعیت متزلزلی دارند و اولویت‌شان بقاست، پس سراغ مربیانی می‌روند که بتوانند امتیاز جمع کنند. راه رسیدن به امتیاز اهمیتی ندارد و ساده‌ترین روش معمولا بازی بسته و تخریبی و امید بستن به تک موقعیت‌هاست. چنین فوتبالی قطعا نمی‌تواند برای تماشاگران جذاب باشد.

آمار پایین گل در لیگ برتر هشداری است که بیش از همه باید سازمان لیگ و کمیته فنی فدراسیون فوتبال را نگران کند. فوتبال ایران در بعد فنی نیاز به تحول دارد و این تغییر باید از بالا به پایین باشد.