ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

محرومیت کرار از جمعه اعمال می‌شود


حکم سه جلسه محرومیت جاسم کرار در سه بازی پیش روی آبی‌های پایتخت عملی می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: علیرضا صالحی، رئیس کمیته استیناف فدراسیون فوتبال ایران در پاسخ به این سوال که حکم سه جلسه محرومیت جاسم کرار در فصل آتی خواهد بود یا در همین فصل اجرا می‌شود، گفت: حکم سه جلسه محرومیت جاسم کرار از اولین بازی رسمی باشگاه استقلال آغاز می‌شود. دیدارهای رسمی هم تعریفشان مشخص است و شامل بازی‌های حذفی هم می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا استقلالی‌ها می‌توانند به حکم صادر شده اعتراض کنند بیان کرد: خیر. حکم قطعی است و لازم الاجرا.

استقلال روز جمعه به مصاف شهرداری سمنان می‌رود و به این ترتیب اولین جلسه محرومیت کرار در این بازی اعمال می‌شود.


ویدیو مرتبط :
محرومیت دو جلسه ای جاسم کرار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شب جمعه و اعمال شب جمعه (قسمت اول)



 

 

اعمال شب جمعه

 

 

 

اعمال شب جمعه

 

 

شب جمعه را اعمال بسیارى است كه ما در اینجا تنها به ذكر چند عمل بسنده می ‏كنیم.

 

اوّل:یکی از اعمال شب جمعه بسیار گفتن‏ «سبحان اللّه،و اللّه اكبر،و لا اله الاّ اللّه»و زیاد صلوات فرستادن در این شب است.

روایت شده:جمعه،شبش تابناك و روزش بس روشن‏ است،پس ذكر«سبحان اللّه،و اللّه اكبر،و لا اله الاّ اللّه»بگوئید و بر محمّد و آل محمّد بسیار صلوات فرستید و در روایت دیگر در مورد اعمال شب جمعه آمده: كه كمترین صلوات در شب جمعه،صد مرتبه است،و هرچه بیشتر باشد بهتر است.

 

و از امام صادق علیه السّلام روایت شده:صلوات بر محمّد و آل محمّد در شب جمعه با هزار كار نیك برابر است و هزار گناه را پاك می ‏كند و مقام انسان را هزار درجه بالا می ‏برد و مستحب‏ است كه پس از نماز عصر پنجشنبه تا آخر روز جمعه بر محمّد و آل محمّد بسیار صلوات فرستند.و با سند صحیح از حضرت صادق علیه السّلام‏ روایت شده:هنگام عصر روز پنجشنبه فرشتگان از آسمان با قلمهاى طلا و صحیفه‏هاى نقره فرود می ‏آیند و در عصر پنجشنبه و شب‏ و روز جمعه تا هنگام غروب خورشید جز صلوات بر محمّد و خاندان آن حضرت چیزى ننویسند.

و شیخ طوسى فرموده: در روز پنجشنبه مستحبّ است فرستادن هزار صلوات بر محمّد و آل محمّد. و در آن بگوید:

 

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَ أَهْلِكْ عَدُوَّهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ.

 

خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و فرج ایشان را تعجیل نما،و دشمنانشان را از جن و انس از اولین و آخرین نابود فرما.

 

و گفتن این صلوات صد مرتبه از بعد از عصر پنجشنبه تا آخر روز جمعه فضیلت بسیار دارد.و نیز شیخ فرموده:مستحب است در آخر روز پنجشنبه به این صورت استغفار كنند:

 

أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ تَوْبَةَ عَبْدٍ خَاضِعٍ مِسْكِینٍ مُسْتَكِینٍ لا یَسْتَطِیعُ لِنَفْسِهِ صَرْفا وَ لا عَدْلا وَ لا نَفْعا وَ لا ضَرّا وَ لا حَیَاةً وَ لا مَوْتا وَ لا نُشُورا وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ الْأَخْیَارِ الْأَبْرَارِ وَ سَلَّمَ تَسْلِیما .

طلب آمرزش مى‏نمایم از خدایى كه نیست معبودى جز او،زنده و پایدار است،و توبه مى‏نمایم به سوى او توبه بنده فروتن‏ بى‏چیز كه فقیر و عاجز ناتوان است براى نفس خود و نه دفاعى و نه سودى و نه زیانى و نه زندگى‏ و نه مرگى و نه رستاخیزى و درود خدا بر محمّد و خاندان او،پاك و پاكیزگان،از برگزیدگان و نیكان، و درود فراوان فرست.

 

دوّم:آنكه در شب جمعه این سوره‏ها را بخواند كه از براى هریك فوائد و ثواب بسیار روایت شده:بنى اسرائیل[اسراء] كهف،سه طس[شعراء و نمل و قصص]سجده،یسى،ص،احقاف،واقعه،حم سجده،حم دخان،طور،اقتربت،جمعه‏ و اگر فرصت نشد همه را در شب جمعه تلاوت كند،واقعه و سوره‏ هاى قبل از آن را انتخاب كند و در شب جمعه تلاوت کند.

 

از امام صادق علیه السّلام روایت شده‏ هركه در هر شب جمعه سوره«اسراء»را بخواند،نمی ‏میرد تا خدمت حضرت قائم(عج)رسد و از اصحاب آن حضرت گردد.

 

هركه در هر شب جمعه سوره«كهف»را بخواند،نمی ‏میرد مگر شهید و خداوند او را در قیامت با شهیدان محشور می ‏كند و در قیامت همراه ایشان‏ نگاهش می ‏دارد .

 

هركه در شب جمعه سوره ‏هاى شعراء و نمل و قصص را تلاوت كند،از دوستان خدا گشته و در امان و حمایت حق تعالى قرار می ‏گیرد و نیز در دنیا دچار فقر و تنگدستى نمی ‏شود و خدا در آن جهان چندان از بهشت به او عطا كند كه خشنود شود و بلكه افزون بر خشنودى‏اش بر او كرامت نماید،و صد زن زیبا چشم از زنان دلرباى بهشت را به همسرى او در آورد.

 

هركه در شب جمعه سوره سجده را بخواند خدا در قیامت نامه اعمالش را به دست راست او دهد و در حسابرسى اعمال بر او آسان گیرد. و از دوستان محمّد و خاندان او باشد.

 

به سند معتبر از امام باقر علیه السّلام روایت شده:هركس هر شب جمعه سوره«ص»را قرائت كند،از خیر این جهان و جهان دیگر آن اندازه به او ببخشند كه جز به پیامبرى مرسل یا فرشته‏اى مقرّب نبخشیده و او را با هركس از اهل خانه‏اش كه بخواهد وارد بهشت كنند،حتى خدمتكارى كه به او خدمت كرده باشد،هرچند از خانواده او به حساب نیاید و در حدّ شفاعت او نباشد.

از امام صادق علیه السّلام روایت شده:هركه در شب جمعه یا روز جمعه سوره«احقاف»را بخواند،در دنیا دچار بیم و هراس نشود و در روز قیامت‏ از وحشت و ترس در امان باشد.

 

هركه در شب جمعه سوره واقعه را بخواند،خدا او را دوستش بدارد و او را محبوب تمام مردم كند،و در دنیا دچار بدحالى و تنگدستى نشود و آفتى از آفات دنیا به او نرسد،و از دوستان حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام باشد و این سوره مخصوص‏ امیر المؤمنین علیه السّلام است.

 

و روایت شده:هركه سوره«جمعه»را در هر شب جمعه تلاوت كند كفاره اعمال او از این جمعه تا جمعه‏ دیگر خواهد بود.و نیز همین فضیلت براى كسی ‏كه در هر شب جمعه و بعد از ظهر و عصر جمعه سوره«كهف»را بخواند وارد شده است.

 

نمازهای شب جمعه

آگاه‏ باش كه براى شب جمعه نمازهاى بسیارى وارد شده.

اوّل:یکی از نمازهای مستحب در شب جمعه ،نماز حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام

 

دوّم:یکی دیگر از نمازهای مستحب در شب جمعه ، دو ركعت نماز كه در هر ركعت، «حمد»و پانزده مرتبه سوره «زلزال» خوانده میشود ،در روایت است:هركه این نماز را بجا آورد،خدا او را از عذاب قبر و هول‏ وهراس قیامت‏ ایمن كند.

 

سوّم:آنكه در شب جمعه در ركعت اوّل نماز مغرب و ركعت اوّل نماز عشاء سوره«جمعه»و در ركعت دوّم نماز مغرب‏ سوره«توحید»و در ركعت دوم عشا سوره«اعلى»را بخواند.

 

 

اعمال شب جمعه

 

 

چهارم:یکیدیگر از اعمال شب جمعه این است که خواندن شعر را در شب جمعه ترك كند؛زیرا در حدیث صحیح از امام صادق علیه السّلام روایت شده:براى شخص روزه‏دار و شخص محرم و نیز در حرم خدا و در روز جمعه و در شب آن روایت كردن شعر مكروه‏ است.راوى به حضرت عرض كرد:هرچند معناى آن شعر مطلب حقى باشد،فرمود:هرچند شعر به حق باشد. و در حدیث معتبر از امام صادق علیه السّلام روایت شده:رسول خدا فرمود:هركه در شب یا روز جمعه یك شعر بخواند،در آن شب‏ و روز بهره‏اى از ثواب به غیر آن نداشته باشد.و براساس روایت معتبر دیگر،در آن شب و روز نمازش مورد قبول واقع نشود [از آنجاكه شعر و خواندن آن مورد علاقه مردوزن،پیروجوان،عالم‏وعامى و خلاصه تمام مردم است،شاید اصرار روایات بر ترك خواند شعر در شب‏ و روز جمعه به خاطر این باشد كه اهل ایمان از قرائت قرآن و دعا و مستحبات شب و روز جمعه باز نمانند و ثوابهاى عظیم و بهره‏هاى وافر الهى را از دست‏ ندهند.مترجم]

پنجم:در حق مؤمنین بسیار دعا كند،چنان‏كه حضرت زهرا علیها السّلام بسیار دعا می‏كرد و روایت شده اگر براى ده نفر از برادران مؤمن كه از دنیا رفته باشند طلب آمرزش كند بهشت براى او واجب مى‏شود.

 

اعمال شب جمعه (قسمت دوم)