ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

مایکل اوون؛ پسر طلایی لیورپول


پسر طلایی فوتبال انگلیس این روزها اوقات فراغتش را در اصطبل اسبش سپری می‌کند.

خبرگزاری فارس: مایکل جیمز اوون چهاردهم دسامبر 1979 در چشایر انگلیس به دنیا آمد. مایکل اوون یکی از هفت بازیکنی است که توانسته 150 گل در لیگ برتر به ثمر برساند و جوان‌ترین بازیکنی است که تعداد گل‌هایش را در لیگ برتر به عدد 100 رساند.

تری، پدر مایکل یک فوتبالیست بود و در تیم اورتون بازی می‌کرد. تا جایی که مایکل به یاد می‌آورد، عاشق فوتبال بازی کردن با پدر و دو برادرش بود. در این زمان بود که او استعداد واقعی‌اش را به فوتبال نشان داد و اولین کفش‌های فوتبالش را در سن هفت سالگی خرید.

مایکل اوون؛ پسر طلایی لیورپول

از آنجایی که پدرش برای اورتون بازی می‌‌کرد، طبیعی بود که مایکل یکی از هواداران این تیم باشد. بازیکن محبوب او گری لینه‌کر بود و همیشه در بازی‌های فوتبالش با پدرش خودش را لینه‌کر جا می‌زد.

وقتی مایکل هفت ساله بود، پدرش مدیر تیم فوتبال محلی را متقاعد کرد تا به مایکل اجازه دهد به این تیم برود. این تیم اکثرا از کودکان 10 ساله تشکیل شده بود بنابراین مایکل از آنها کوچک‌تر و کوتاه‌قدتر بود اما خیلی زود توانایی‌هایش را نشان داد و در اکثر بازی‌ها به میدان رفت.

او همچنین برای تیم مدرسه‌اش نیز بازی کرد و هرچند که قدی کوتاه داشت اما سرعتش از تمام بازیکنان بیشتری بود و مهارتی طبیعی در گلزنی داشت.او کم‌کم نامش را بر سر زبان‌ها انداخت. اوون بسیاری از استعدادیاب‌ها را وادار کرد تا به تماشای بازی‌اش بیایند اما سیاست مدارس این بود که محدودیتی برای حضور دانش‌آموزانشان در تیم‌های بزرگ ایجاد کنند.

مایکل اوون؛ پسر طلایی لیورپول

وی در سن 12 سالگی هنگامی که در تیم دبیرستان هاواردن بازی می‌کرد، آزادی بیشتری برای پیوستن به باشگاه‌های بزرگ داشت. باشگاه‌هایی همچون چلسی، منچستریونایتد، آرسنال و البته لیورپول برای جذب مایل اوون اشتیاق داشتند و با این حال او هوادار پر و پا قرص اورتون بود. اوون پیوستن به لیورپول را ترجیح داد.

اوون اکنون یک دانش‌آموز لیورپولی شده بود. این لیورپول بود که به اوون پیشنهاد داد به مدرسه عالی لیلشال برود و مایکل هم قبول کرد و به همین دلیل مجبور شد در سن 14 سالگی دو سال از خانواده‌اش جدا شود و به این مدرسه که در شروپشایر  قرار داشت، برود. با این حال این شهر زیاد از خانه او دور نبود و والدینش اواخر هفته به ملاقات او می‌رفتند. او اکنون این فرصت را داشت که برای تیم مدراس انگلیس به میدان برود. در این تیم بود که او توانست گل محبوبش را به ثمر برساند. وی در دیدار مقابل اسکاتلند در ورزشگاه سنت جیمز نیوکاسل به میدان رفت؛ توپ را تصاحب کرد و با سرعت از میان بازیکنان و مدافعان حریف عبور کرد و دروازه اسکاتلند را باز کرد.

مایکل اوون؛ پسر طلایی لیورپول

مایکل در سن 16 سالگی از این مدرسه فارغ‌التحصیل شد و به طرح آموزش جوانان لیورپول پیوست. وی چهار ماه در این طرح ماند و سپس به تیم بزرگسالان باشگاه ملحق شد. وی در سن 17 سالگی توانست به تیم لیورپول بپیوندد اما تا ماه می سال آینده نتوانست به میدان برود. وی به یکی از بازیکنان ترکیب ثابت لیورپول تبدیل شد و گل‌های فراوانی برای این تیم به ثمر رساند تا به قهرمان کوچک لیورپول تبدیل شود.

در فوریه 1998 زندگی اوون وارد مرحله جدیدی شد. پس از گذراندن نزدیک به یک فصل کامل در لیورپول به او گفته شد که احتمالا در دیدار مقابل شیلی به تیم ملی فوتبال بزرگسالان انگلیس دعوت می‌شود. انگلیس در این بازی با نتیجه دو بر صفر شکست خورد. مایکل در بازی مقابل مراکش در 26 می 1998 موفق شد اولین گل ملی‌اش را به ثمر برساند. 1998 سال جام‌جهانی بود که در فرانسه برگزار می‌شد. مایکل برای این مسابقات به تیم ملی فوتبال انگلیس دعوت شد.

مایکل اوون؛ پسر طلایی لیورپول

هرچند او به تیم ملی دعوت شد اما در اولین بازی تیمش مقابل تونس به عنوان یار اصلی به میدان نرفت. وی در بازی مقابل رومانی به عنوان بازیکن ذخیره به میدان رفت و اولین گلش در رقابت‌های جام‌جهانی را به ثمر رساند. نام او در ترکیب اصلی بازی مقابل آرژانتین هم به چشم نمی‌خورد اما اعتراضات مردم باعث شد که از ابتدای بازی به میدان برود و همان طور که همه می‌دانید توانست آن گل استثنایی را به ثمر برساند و زندگی‌اش بعد از آن هیچ وقت مثل قبل نشد. گل وی به تیم ملی آرژانتین در نیمه‌نهایی رقابت‌های جام جهانی 1998 بود که باعث شد نام وی بیش از پیش بر سر زبان‌ها بیفتد. وی در این صحنه با اعتماد به نفس بالایی از نیمه زمین توپ را به دروازه آرژانتین رساند و با پشت سر گذاشتن روبرتو آیالا و سایر مدافعان تیم حریف، توپ را به زیبایی به تور دروازه کارلوس روآ دروازه بان آلبی سلسته چسباند.

مایکل اوون؛ پسر طلایی لیورپول

اوون اکنون «پسر طلایی» فوتبال شده بود. هواداران در اطراف خانه او جمع می‌شدند تا بتوانند نگاهی به او بیندازند و شرکت‌های تجاری از تصویر او استفاده می‌کردند. او مجبور بود خودش را از دست خبرنگاران و شرکت‌های مختلفی که قصد همکاری با او را داشتند، خلاص کند.

وی پس از گذراندن 13 سال در لیورپول (هفت سال در تیم اصلی لیورپول) با امضای قراردادی چهار ساله به رئال مادرید رفت.  وی پس از گذراندن تنها یک فصل در رئال مادرید به خانه و به همان‌جایی که به آن تعلق داشت؛ یعنی لیگ برتر برگشت. او به انگلیس برگشت تا به عنوان زوج آلن شیرر در خط حمله نیوکاسل به میدان برود و توانست گل‌های زیادی برای آنها به ثمر برساند. وی در 78 بازی توانست 30 گل برای نیوکاسل به ثمر برساند اما متأسفانه در دوران حضورش در این تیم دچار مصدومیت شد و مجبور شد دو بار پایش را عمل کند. وی 29 آوریل 2006 به ترکیب نیوکاسل بازگشت اما باز هم در پایش احساس ناراحتی کرد و تا پایان فصل به میدان نرفت.

مایکل اوون؛ پسر طلایی لیورپول

وی برای تجربه سومین حضورش در مسابقات جام‌جهانی به همراه انگلیس در سال 2006 راهی آلمان شد و در بازی مقابل سوئیس بدترین مصدومیت دوران حرفه‌ای‌اش را تجربه کرد و دچار پارگی رباط صلیبی شد و در فوریه 2007 تمرینات سبکش را آغاز کرد و در دهم آوریل به میادین بازگشت. سال 2007 با مصدومیت‌ها برای اوون سپری شد.

اوون 22 دسامبر 2008 از عقد قرارداد جدید با نیوکاسل صرف‌نظر کرد اما اعلام کرد که در نقل و انتقالات ژانویه به باشگاه جدیدی نخواهد رفت. پس از سقوط نیوکاسل از لیگ برتر، اوون با امضای قرارداد با منچستریونایتد در سال 2009 همه را شگفت‌زده کرد. وی هفدهم می 2012 در توئیتر اعلام کرد که قراردادش با منچستریونایتد را تمدید نمی‌کند تا به سه سال حضورش در این تیم پایان دهد.

مایکل اوون؛ پسر طلایی لیورپول

پس از شایعات و گمانه‌زنی‌های فراوان درباه مقصد بعدی اوون، وی به استوک‌سیتی پیوست و پیراهن شماره 10 را بر تن کرد. وی پس از مصدومیتی که در این تیم به آن دچار شد، اولین گلش را در تاریخ نوزدهم ژانویه 2013 مقابل سوانسی‌ سیتی به ثمر رساند.

مایکل اوون در تاریخ نوزدهم مارس 2013 اعلام کرد که فصل 13-2012 آخرین فصل حضور او در فوتبال حرفه‌ای خواهد بود و در پایان فصل کفش‌هایش را می‌آویزد. اوون در سن 33 سالگی در حالی که هنوز می‌توانست سال‌های زیادی بازی کند، به دلیل مصدومیت‌های پی‌درپی و فراوان و زمان بازی محدودی که نصیبش می‌شد، تصمیم گرفت که به عنوان یک بازیکن لیگ برتری به کارش پایان دهد.

مایکل اوون؛ پسر طلایی لیورپول

مایکل اوون به همراه همسرش در سال 2007 یک اصطبل اسب با نام «مانور هوس» راه‌اندازی کرد و آن را گسترش داد تا جایی که در سال 2009 تعداد اسب‌هایش را به 90 افزایش داد. وی مسابقات خیرخواهانه‌ای را نیز برگزار می‌کند و عواید ناشی از آن را بین یک بیمارستان خیریه آلدرهی کودکان، دانشگاه و بیمارستان چشم منچستر و مرکز سرطان پروستات انگلیس تقسیم می‌کند.

مایکل اوون؛ پسر طلایی لیورپول

مایکل اوون اعلام کرد: علایق اصلی من در زندگی همیشه فوتبال و خانواده‌ام بوده است اما یک علاقه سوم هم دارم و آن سوارکاری است. لذت داشتن اسب مسابقه وصف‌ناپذیر است. از خریدن آنها در سنین کم، تماشای بزرگ شدنشان و اولین حضورشان در مسابقه، همگی لذت‌بخش است. سال‌ها است که این اسب‌ها را دارم و هر زمان که اوقات فراغتی نصیبم می‌شود، به تماشای اسب‌هایم می‌آیم.

وی در فصل 14-2013 لیگ برتر به عنوان کارشناس برنامه پریمیر اسپورت قرارداد بست.


ویدیو مرتبط :
بهترین لحظات مایکل اوون در لیورپول

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پسر طلایی دورتموند - ماریو گوتزه



 

 

 

پسر طلایی دورتموند - ماریو گوتزه

 

ماریو گوتزه جوان 19 ساله باشگاه دورتموند که درخشش فوق العاده ای را بهمراه دیگر بازیکنان جوان این تیم داشته است و از عوامل موفقیت کم نظیر تیم جوان و یکدست دورتموند می باشد.

منطقه روئر باواریا

ماریو گوتزه در سوم ژوئن سال 1992 در منطقه ممینگن، نزدیک مرز ایالت باواریا و بادن وورتنبرگ به دنیا آمد. او کار خود را در باشگاه محلی رونسبرگ شروع کرد سپس به باشگاه آینتراخت هومبروخ رفت. پدر او برای کار در سال 1998 به دورتموند عزیمت کرد و ماریو نیز همراه آنها شد تا اینکه در سال 2001 به تیم نوجوانان دورتموند پیوست. او توانست بهمراه دورتمند در دو فینال رقابت حذفی و لیگ زیر 19 ساله ها حضور داشته باشد اما نتوانست به عنوان قهرمانی دست یابد تا اکنون بدنبال کسب اولین مقام قهرمانی خود در بوندسلیگا باشد.

خروج از مدرسه

پدر ماریو، یورگن گوتزه استاد مهندسی برق و فناوری اطلاعات در دانشگاه دورتمند است. هنگامی که ماریو تحصیل را برای ادامه فوتبال رها کرد یک درگیری داخلی در خانواده آنها ایجاد شد.  ماریو گوتزه می گوید:" مطمئنا ما صحبتهای طولانی در این مورد داشتیم. اما من برای فوتبال کاملا از چند درس در مدرسه عقب افتاده بودم. و در حال حاضر از تصمیمی که گرفتم ناراضی نیستم." حالا تنها ارتباط او با دنیای مدرسه برادر کوچکترش و کارتهای عکسی است که برای همسالان او امضا می کند.

ژن فوتبالی

تب فوتبالی در خانواده گوتزه به ماریو محدود نمی شود. برادران ماریو فابین 20 و فلیکس 12 ساله نیز فوتبال بازی می کنند. برادر کوچک ماریو فلیکس در برنامه جوانان دورتموند قرار دارد و برادر بزرگتر فابین به مانند ماریو در تیم ملی زیر 17 ساله های آلمان حضور داشته و حالا نیز در تیم ذخیره های باشگاه ماینز جا دارد. فلیکس جدیدا مقابل تیم جوانان رئال مادرید که لوکا زیدان پسر زین الدین زیدان در آن حضور دارد بازی کرده است.

آغاز

لحظه ورود او در 21 نوامبر سال 2009 در دقیقه 88 دیدار برابر ماینز که با نتیجه 0 بر 0 دنبال می شد ماریو به عنوان بازیکن جایگزین به جای بلاسزیکوفسکی به میدان آمد و اولین حضور خود در بوندسلیگا را تجربه کرد. او آن لحظه را اینگونه به یاد می آورد:" من خیلی عصبی بودم جمعیت زیادی در ورزشگاه حضور داشت به شما نگاه می کرد چندان اسان نیست که به این حواشی دقت نداشته باشید و فقط روی بازی تمرکز کنید." در آن زمان ماریو 17 سال و 5 ماه و 18 روز سن داشت و نهمین بازیکن جوان بوندسلیگا لقب گرفت که بازی خود در بوندسلیگا را شروع  می کرد.

پیشرفت شیرین

اولین گل ماریو در دومین دیداری که در بوندسلیگا انجام داد به ثمر رسید در آن بازی دورتموند توانست اشتوتگارت را با حساب 3 بر 1 شکست دهد. در حال حاضر او 22 بار برای دورتموند در بوندسلیگا به میدان رفته است 13 بار آن از ابتدا و در ترکیب اصلی سه بار نیز گلزنی کرده است یکی از گل های او در 2500 امین بازی تیم دورتموند در لیگ به ثمر رسیده است. او همچنین 6 بار در این فصل عنوان بهترین بازیکن زمین را از آن خود کرده است گوتزه می گوید:" گاهی اوقات در شرایط سخت از خودم مایه می گذارم و در این شرایط نیز با جدیت کار می کنم اما من سعی میکنم از هر لحظه ای لذت ببرم".

روپا

شهرت او در حال حاضر در اروپا گسترش یافته است او همراه دورتموند در شش بازی اروپایی حاضر شد و در دیدار ویژه ای لیگ اروپا در مقابل تیم اکراینی حضور داشت که در آن دیدار دورتموند در یک بازی دراماتیک با حساب 4 بر 3 و در دقیقه 92 به پیروزی رسید.

مربی

او بوسیله یورگن کلاپ مربی استعداد یاب دورتموند مورد ستایش قرار گرفت کلاپ در مورد او می گوید:" از زمانی که برای اولین بار او را دیدم لحظه شماری میکردم تا او را برای حضور در تیم ملی و پیشرفت تا آنجا شکوفا کنم." حالا گوتزه یکی از انتخاب های اصلی تیم است و دیگر نکته ای که کلاپ در مورد گوتزه میگوید و او را متمایز می سازد:" ماریو استعداد خارق العاده دیگر نیز دارد او اخیرا شوت های خوبی نیز یه سمت دروازه میزند و به خوبی شرایط را مدیریت می کند تا در فرم نرمال بماند."

قهرمان

ممکن است هنوز هم بزرگترین افتخار گوتزه مقام دوم جوانان با دورتموند باشد اما حالا او طعم شیرین موفقیت در عرصه بین المللی را چشیده است. هافبک تهاجمی دورتموند در سال 2009 یکی از اعضای تیم ملی زیر 17 ساله های آلمان بود که توانست قهرمان اروپا شود. او در مجموع 25 بازی ملی در رده های مختلف سنی در کارنامه دارد که 8 بار نیز توانسته برای تیم ملی گلزنی کند او می تواند مدت زیادی در پست هافبک هجومی و فروارد برای تیم ملی کشورش بازی کند.

آلمان

او توسط یوآخیم لوو به تیم ملی کشورش دعوت شد و در اولین بازی ملی خود در 17 نوامبر 2010 مقابل سوئد در دقیقه 76 به عنوان بازیکن جانشین به میدان رفت. و یا 18 سال سن جوانترین بازیکن تیم ملی آلمان پس از اوو زیلر در سال 1954 لقب گرفت. گوتزه پس از اولین حضور ملی خود و در حالیکه بسیار هیجان زده بود گفت:" این باعث افتخار من است میخواستم یک بازیکن حرفه ای شوم و این بسیار سریع برایم اتفاق افتاد!!".

انجام تعهد

او در سال های 2009 و 2010 توانست دو بار مدال طلای فرتز والتر را به عنوان بهترین بازیکن جوان کسب کند. تا این لحظه فقط دو بازیکن توانسته اند دو بار این عنوان را بدست آورند که ماریو گوتزه و سرگی اولیوسکین می باشند. یوآخیم لوو می گوید:" ماریو گوتزه یکی از بزرگترین استعادا های آلمان می باشد." و ماتیاس سامر به استقبال گوتزه رفت و گفت:" یکی از بااستعدادترین بازیکنانی که ما تا امروز داشتیم."