ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

مایلی کهن: خانه از پای‌بست ویران است



خانه از پای‌بست ویران است/ پرسپولیس به خاطر بی‌تخصصی مدیرانش شخصیت‌اش را از دست داده است

كاپیتان سابق پرسپولیس پس از نمایش خسته كننده دو تیم مطرح تهرانی در داربی پایتخت به شدت از وضعیت فوتبال ایران انتقاد كرد و گفت: خانه از پای‌بست ویران است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

محمد مایلی كهن در گفت‌وگو باایسنا، با اشاره به نتایج ضعیف پرسپولیس در 6 هفته نخست رقابت‌های لیگ برتر گفت: از بس كه درباره مشكلات پرسپولیس گفته‌ام گلویم پاره شده است. واقعیت امر این است كه مشكل ورزش ایران این است كه تخصص جایی در تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌ها ندارد. من نوعی كه پوست و استخوان و گوشتم از ورزش است باید خانه‌نشین باشم و دیگران دراین فوتبال حضور داشته باشند و آقایانی بیایند كه در ستاد سوخت هم تخصصی ندارند اما چون فوتبال تابلو دارد و در پایان مشخص می‌شود كه چند چند باخته‌ای نمی‌توانند فرار كنند. مطمئن باشید اگر در سوخت هم تابلوی نتایجی بود آن‌ها هزار بر صفر باخته بودند. یكی از اصولی‌ترین كارهای ستاد سوخت این است كه باید مصرف در كشور را پایین بیاورد و یكی از راه‌های ساده‌اش سهمیه‌بندی بود اما اگر می‌خواهیم درست عمل كنیم باید با بهینه‌سازی موتور خودروها مصرف را پایین بیاوریم.

وی افزود: در حالی كه میانگین مصرف سوخت در كشورهای دیگر 5.5 تا 6 لیتر در صد كیلومتر است اینجا مصرف سوخت‌های خودروها 11 تا 12 كیلومتر در این مسافت است. بنابراین می‌بینید كه اگر تابلویی در این جا وجود داشت آن‌ها در آن كارشان هم شكست خورده بودند. با این حال برای این نوع مدیریت در فوتبال باید تاسف خورد.

سرمربی تیم ملی در جام ملت‌های 96 در ادامه با اشاره به وضعیت تیم ملی گفت: البته برای كسانی كه تیم ملی را اداره می‌كنند این نوع فوتبالی كه دیروز دیدیم اهمیتی ندارد. كی‌روش دو سال است كه به فوتبال ایران آمده و هر بار می‌گوید با همین نفراتی كه دعوت كرده‌ایم كار را به جلو می‌بریم و این نشان می‌دهد كه اصلا لیگ دیده نمی‌شود. در مدتی كه كی‌روش و دستیارانش آمده‌اند آن‌ها چند سفر به شهرستان‌ها داشته‌اند؟ همین می‌شود كه بازیكنی مانند پویا نزهتی و میلاد غریبی با وجود آنكه دو سه سال است خوب بازی می‌كند دیده نمی‌شود و به جای آن بازیكنی مانند امید نظری یا قوچان‌نژاد به تیم ملی می‌رسند. من نسبت به آینده تیم ملی نگرانم و این نگرانی من با دلیل و برهان است.

وی بار دیگر به داربی تهران اشاره كرد و گفت: فوتبال شاخص، متر و معیار دارد. در مصاف دو تیم تهرانی ما چهار كار تركیبی ندیدیم. ساده‌ترین كار تركیبی یك و دو كردن است. می‌خواهم بپرسم كه دیروز چند شوت خوب از بازیكنان دو تیم دیدیم؟ چند سانتر مواج انجام گرفت. این وضع در تیم ملی بدتر است. داربی تهران چند ساعت پس از بازی بارسلونا و رئال انجام شد. ساعت یك نیمه شب نمایشی را دیدیم كه قابل تحسین بود. از تماشاگر تا زمین و بازیكنان همه چیز عالی بود. نمی‌خواهم از حق بگذرم. باید به این هم اشاره بكنم در داربی تهران نوع برخورد بازیكنان دو تیم و نوع برخورد مربیان در كنار زمین بسیار خوب بود اما از سنگ و كلوخی به زمین آمد خجالت كشیدم. بهتر است بگوییم كه غنای فرهنگی داشته‌ایم و اكنون كمتر از آن خبری هست.

مایلی كهن افزود: البته تیم ملی هم فوتبال پویا نمی‌خواهد و ما تنها دل خوش كرده‌ایم به اسم‌های بزرگ. می‌خواهم یك حساب دو دو تا چهار تا انجام دهم. ما سه بار با مربی‌گری كی‌روش برابر قطر بازی كرده‌ایم كه دوبارش در تهران بوده است و در هر سه بازی به نتیجه مساوی رسیده‌ایم. این گونه چطور توقع دارید كه من مانند برخی آقایان محاظفه‌كار شوم و صدایم درنیاید و بگویم تیم ملی خوب بازی می‌كند.

وی در پاسخ به این سوال كه به هر حال وقتی رویانیان ژوزه را به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب كرد، به كارنامه‌اش دلخوش بود اما نمایش پرسپولیس در این 6 هفته مطابق انتظارها نبوده است گفت: می‌گویند ژوزه در مصر موفق بوده است اما من می‌خواهم بپرسم مصر در كجای این فوتبال است؟ بدبختی ما این است كه تیم ملی با من در امارات با سه گل عربستانی را می‌برد كه سرمربی‌اش وینگادا است و بعدا همین وینگادا سرمربی پرسپولیس می‌شود. اما چرا هیچ موقع پرسپولیس را به من پیشنهاد نمی‌دهند؟ حالا هم رفته‌اند و ژوزه‌ای را آورده‌اند و این همه با آب و تاب از كارنامه‌اش می‌گویند این در حالی است كه شرایط سنی او اجازه نمی‌دهد حتی كنار زمین حرف بزند. صحبت‌هایش را هم كه پس از بازی‌ها شنیده‌ایم. یا بد صحبت می‌كند یا حرف‌هایش را بد ترجمه می‌كنند. او فقط می‌گوید بد بودیم و باختیم یا خوب نبودیم و باختیم و حتی تحلیل دو سه دقیقه‌ای عادی هم نمی‌دهد. اعتقاد دارم به احتمال 70 ـ 80 درصد او را به خانه خواهند فرستاد. اگر پرسپولیس دیروز شكست می‌خورد 100 درصد بركنار می‌شد.

مایلی كهن درباره ناآشنایی ژوزه با پرسپولیس و تركیب عجیبی كه دیروز به میدان فرستاده بود هم گفت: فكر می‌كنم به درستی روز گذشته تركیب را ژوزه به زمین نفرستاده بود. فكر می‌كنم بر روی ژوزه فشاری آورده بودند و پرسپولیس با ارنجی عاقلانه‌تر به میدان آمده بود. بازیكنی كه هفته قبل جزو 18 نفر بود چطور می‌شود فیكس شود یا چگونه است بازیكنی كه سابقه بازی در پست هافبك دفاعی را ندارد، به یك باره به این پست منتقل می‌شود. این نشان می‌دهد كه بر روی او فشاری وجود داشته است.

وی در پاسخ به این سوال كه چقدر نسبت به آینده پرسپولیس خوش‌بین است گفت: استقلال هفته قبل در حالی با ملوان مساوی كرد كه نمایش خوبی داشت. اما گر بخواهم بدون تعصب درباره بازی دیروز بگویم به نظرم پرسپولیس در مجموع بهتر از استقلال بود هرچند كه بازی خوبی را از دو تیم ندیدیم. با این حال درباره سوال شما باید بگویم پرسپولیس مقابل تیم 10 نفره داماش حتی یك موقعیت هم نداشت.. یك زمان هست كه تیم شما می‌بازد اما به آینده امیدوار هستید و یك زمان هست كه می‌بری اما ناامیدی. درباره پرسپولیس باید بگویم با این عملكردی كه در این 6 هفته از پرسپولیس دیده‌ام هیچ امیدی به آینده بهتری برای پرسپولیس ندارم.

سرمربی سابق تیم ملی درباره مقایسه‌ای كه بین بازیكنان فوتبال و قهرمانان المپیك صورت گرفت و دلخوری برخی از بازیكنان را به همراه داشت گفت: به نظرم این مقایسه درست نیست. فوتبال در همه دنیا ابرورزش است. اما اینكه به دیگر قهرمانان كم‌لطفی می‌كنند حتما اشتباه است. با این حال دلیل همه این مسائل این است كه امثال بنده خانه‌نشین هستیم و هیچ گاه مربی‌گری در پرسپولیس را به من و امثال من پیشنهاد ندادند. در زمانی كه در سایپا بودم بازیكنان آینده‌داری به فوتبال ایران معرفی شدند كه دو نمونه اخیرشان سجاد شهباز‌زاده و میلاد غریبی هستند. جالب است بدانید شهباز‌زاده بازیكن تستی بود كه از اردبیل آمد و الان یكی از پدیده‌های فوتبال ایران است. این را گفتم كه بگویم هر كاری به تخصص نیاز دارد. انتقادی كه می‌كنم ربطی به این دولت ندارد و در تمامی دولت‌ها بوده است. زمان دولت آقای خاتمی آقای حاجی سرپرست یكی از شعب انتخاباتی ایشان بود و بعد از انتخابات اول وزیر تعاون و بعد به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد. این نشان می‌دهد كه در تمامی دولت‌ها این طور بوده كه در بیشتر انتخاب‌ها تخصص جایی نداشته است. اگر تخصص جایی در انتخاب‌ها داشت نباید با یك زلزله 6.2 ریشتری این ‌همه خانه خراب شود و این همه آواره داشته باشیم.

مایلی كهن افزود: در گفت‌وگویی كه چند روز پیش انجام دادم گفتم كه در آن دنیا من جلوی آقای رویانیان را می‌گیرم چرا كه این حرف‌هایی كه الان می‌زنم را مدت‌ها پیش هم زده بودم اما آقایان توجه نكردند و فكر كردند با هزینه كردن می‌توانند مشكلات فوتبال را حل كنند. تمامی این حرف‌هایی كه می‌زنم به خاطر منافع ملی است و نمی‌توانم سكوت كنم و با محافظه‌كاری شاهد از بین رفتن استعدادهای ورزش و فوتبال باشم. به اعتقاد من پرسپولیس سال گذشته به مراتب بهتر از امسال یارگیری كرد اما دوستان گفتند پرسپولیس را كهكشانی می‌سازند و این هم وضع پرسپولیس در این روزهاست. البته ایراد از خود ماست. علی كریمی به شالكه رفت و در 6 ماه فقط 60 دقیقه برای این تیم بازی كرد اما نمی‌توانست یك كلمه حرف بزند و یا حتی از روی نیمكت بلند شود. البته مقصر كریمی نیست، مقصر كسانی هستند كه چنین شرایطی را فراهم كرده‌اند.

وی ادامه داد: می‌خواهم برایتان مثالی بزنم. پولی كه به مسی داده می‌شود شاید به اندازه كل پول ورزش ایران باشد اما در آنجا هیچ گاه مسی بزرگ‌تراز گواردیولا یا بارسلونا نیست. این تیم بازیكنان بزرگی مانند مارادونا در اختیار داشته اما وقتی مارادونا از بارسلونا می‌رود، بارسلونا همچنان زنده است. پرسپولیس هم در گذشته چنین شرایطی داشته است. امثال همایون بهزادی، پروین، پنجعلی، درخشان، مایلی كهن، ایران‌پاك، محراب شاهرخی و سلیمانی از پرسپولیس رفتند اما پرسپولیس سرجایش ماند چون پرسپولیس از همه آن‌ها بزرگتر است. اما می‌بینیم آقایان به خاطر عدم آشنایی و عدم تخصص هر آدم كوچكی را بزرگتر از پرسپولیس جلوه می‌دهند. متاسفانه پرسپولیس شخصیت باشگاهی‌اش را از دست داده و تا زمانی كه این شخصیت احیا نشود مشكلاتش بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود.

مایلی كهن با اشاره به اینكه در فوتبال ایران همه چیز پول شده است گفت: در فوتبال دنیا بازیكنان همه چیزشان زیر نظر باشگاه است و تا تمرین، تغذیه و استراحت خوب نباشد، بازیكنی مانند مسی رو نمی‌آید. اما در اینجا می‌بینید كه به بازیكنان قراردادهای میلیاردی و چند صد میلیونی داده می‌‌شود و تازه سر پاداش هم با هم دعوا می‌كنند. این‌ها را خود آقایان به خاطر نداشتن تخصص ایجاد كرده‌اند. ما در این ورزش به پلیس ورزشی و قاضی ورزشی هم نیاز داریم.

وی درباره اینكه چه آینده‌ای را می‌توان برای این فوتبال متصور بود گفت: به اعتقاد بسیاری تیم سال 96 بهترین تیم تاریخ بود تیمی كه 10 ـ 12 بازیكن ایرانی را به كشورهای دیگر فرستاد. الان هم همین استعدادها در فوتبال حضور دارند اما باید كشف شوند. من در مصاحبه‌ای گفته بودم ما استعدادهای بسیاری در این ورزش داریم اما متاسفانه با گرفتن 4 مدال طلا در المپیك بیهوش می‌شویم در حالی كه می‌توانیم بسیار بیشتر از این مدال بگیریم. گفته بودم فوتبال ما هم استعدادهای فراوانی دارد اما دستیار كی‌روش پاسخ داده بود معیار فوتبال خوب داشتن استعداد نیست. برایم این اظهار نظر بسیار جالب بود. متاسفانه می‌بینیم در تیم ملی بدنساز خارجی تیم ملی فكر می‌كند خانه خاله است و با وجود داشتن قرارداد سر از كشور دیگری درمی‌آورد و اكنون كی‌روش مربی بدنسازی را آورده كه تنها 5 سال سابقه مربی‌گری دارد. آن هم در شرایطی كه ما در ایران این همه بدنساز قابل داریم. فكر می‌كنم اگر كی‌روش دو برد بیاورد و ایران را به جام جهانی ببرد كه دیگر هیچ. درست است كه ما یك سری دشمن داریم اما دشمنان واقعی، خودمان هستیم.

مایلی كهن در پایان گفت: من روزی به رویانیان گفتم كه تو اهل مازندرانی و من اهل گیلان و وقتی من به گیلان می‌روم و با خانواده‌های دوستان و آشنایان دیدار می‌كنم در هر خانواده 4 ـ 5 جوان رشید می‌بینم كه یا افسرده‌اند یا ناامید شده‌اند. اگر به هر كدام از این جوانان 100 هزار تومان بدهی و به آن‌ها بگویی كه از 8 صبح تا 5 بعدازظهر كار كنند خودشان و خانواده‌هایشان احیا می‌شوند و این پول سرجمع برای هر یك از آن‌ها می‌شود سالی یك میلیون و 200 هزار تومان. پس چطور می‌شود كه شما به بازیكنان فوتبال كه قراردادهای چند صد میلیونی می‌بندند برای برد در داربی 15 میلیون پاداش می‌دهید. همین است كه وقتی چنین پول‌هایی می‌گیرند هر روز موبایل و ماشین‌شان را عوض می‌كنند. خانه هم كه دارند و خودمان هم آن‌ها را از كلانتری بیرون می‌آوریم. چگونه است كه می‌خواهیم از این بازیكنان فوتبالیست بسازیم. آن وقت می‌بینیم در كشوری مانند انگلیس كه می‌گویند همه چیزش آزاد است، وقتی جان تری یك كار انجام می‌دهد، بازوبند كاپیتانی را از او می‌گیرند و می‌گویند كاپلو برو به جهنم. فكر می‌كنم خانه از پای‌بست ویران است.

به گزارش ایسنا، خبرنگار ایسنا برای انجام گفت‌وگو با محمد رویانیان تماس گرفت اما تا زمان ارسال این خبر، مدیرعامل پرسپولیس به تماس‌ها پاسخ‌ نداده است./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
محاکمه مایلی کهن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خانه هایی که از پای بست، ویران است!


رییس سابق نظام مهندسی، دلیل اصلی ریزش ساختماتن را در منطقه پاکدشت تهران، عدم رعایت نکات فنی از سوی مهندس ناظر اعلام کرد و گفت: در صورتی که سازه مطابق با اصول فنی احداث نشود در مراحل اولیه ساخت ساختمان فرو می ریزد.





روزنامه هفت صبح:
رییس سابق نظام مهندسی، دلیل اصلی ریزش ساختماتن را در منطقه پاکدشت تهران، عدم رعایت نکات فنی از سوی مهندس ناظر اعلام کرد و گفت: در صورتی که سازه مطابق با اصول فنی احداث نشود در مراحل اولیه ساخت ساختمان فرو می ریزد.

خبر کشته شدن چهار کارگر در پی ریزش ساختمان در حال ساخت منطقه پاکدشت تهران در حالی از سوی خبرگزاری ها روز گذشته مخابره شد که هر از چند گاهی اخباری مبنی بر ریزش ساختمان در یکی از مناطق تهران و همچنین شهرهای ایران از طریق خبرگزاری ها و رسانه ها به اطلاع ما می رسد و مدتی فکر همه را به خود مشغول می کند اما پس از گذشت تنها چند روز همه چیز فراموش شده و آب ها از آسیاب می افتد تا اینکه خبر دیگری از ریزشی جدید به گوش می رسد...

ساختمان های جدید دور از چشم نهادهای ناظر ساخته می شود و چون فرو می ریزد و مرگ آفرین می شود همه وعده می دهند که دیگر اجازه ادامه این وضعیت را نمی دهند و دوباره خبر می رسد که ساختمانی در گوشه ای از کشور فرو ریخته است. در این میان نظام مهندسی و شهرداری هر یک دیگری را مسئول کیفیت ساخت و ساز می داند و ریزش ساختمان ها ادامه دارد.

خانه های نوساز تا 10 سال به تعمیر نیاز دارند

براساس اعلام مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن 35 درصد از مصالح ساختمانی غیراستاندارد هستند اما باید به این آمار، واردات محصولات بی کیفیت از کشور چین را هم اضافته کرد که 40 درصد از سهم بازار را در اختیار دارند. این در حالیست که در کشورهایپیشرفته یک خانه 90 ساله به عنوان خانه نوساز، مستحکم و ایمن محسوب می شود و پس از آن نیز فقط به تعمیرات جزئی نیاز پیدا می کند اما متوسط عمر ساختمان در ایران حداکثر یک چهارم تا یک سوم این کشورهاست که در این مدت هم ساکنان باید هزینه هایی را بابت تعمیر خانه خود بپردازند.

در این میان در حالی دولت هزینه های زیادی را بابت نوسازی در بافت های فرسوده می پردازد که کارشناسان معتقدند عدم کیفی سازی و تخلفات صورت گرفته در زمینه ساخت از سوی شهرداری و دولت موجب شده است که آپارتمان های نوساز در صورتی که فرو نریزند در ایران تا 10 سال آینده به تعمیرات اساسی نیاز داشته باشند.

80 درصد ساختمان ها استاندارد نیست

در این خصوص رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران، در گفتگو با هفت صبح، با انتقاد از عدم رعایت اصول فنی ساخت و ساز در تهران معتقد است: در حال حاضر قانون نظام مهندسی در کشور به درستی اجرایی نمی شود. این در حالی است که شهرداری نیز در عدم اجرای قوانین و مقررات ملی ساختمان شهرداری متخلف است.

سعید غفرانی حادثه ریزش ساختمان در حال ساخت را در منطقه پاکدشت تهران متاثر از عدم رعایت نکات فنی در زمینه ساخت عنوان کرد و گفت: به دلیل عدم اجرای کامل قوانین نظام مهنمدسی بیش از 80 درصد از ساختمان های تهران براساس مقررات ملی ساختمان احداث نمی شود و غیر استاندارد است.

او، بیشتر ساخت و سازهای منجر به حکم تخریب را در مناطق شمالی تهران برشمرد و گفت: با توجه به قیمت بالای ملک در مناطق شمالی تهران و این که ساخت و ساز در این مناطق به نسبت مناطق جنوبی منفعت بیشتری دارد، تخلفات ساختمانی که بیشتر حکم تخریب می گیرند در مناطق شمالی بیشتر است.

طبق اظهارات غفرانی، چنانچه فرایند ساخت شامل طراحی، ساخت و نظارت توسط افرادی ذی صلاح براساس مقررات ملی ساختمان صورت بگیرد، عملا تا حد بسیار زیادی ساختمان ها مشمول گارانتی کیفیت می شوند. در فرآیند تولید ساتختمان گروه های مختلفی شامل طراح، محاسب، سازنده صاحب صلاحیت و همچنین مهندس ناظر و ... درگیر هستند که چنانچه تمامی این پروسه مطابق با قوانین و مقررات ملی ساختمان باشد، ساختمان ها با کیفیت و براساس استانداردهای قانونی ساخته می شوند که این امر باعث می شود مصرف کنندگان در طول دوران بهره برداری با کمترین مشکلات ممکن مواجه شوند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درباره راهکارهای رفع مشکلات احتمالی در طول دوران بهره برداری ساختماتن ها عنوان کرد: در این صورت لازم است که شرکت های بیمه فعالیت های خود را آغاز کنند و با انجام بیمه تضمین کیفیت ساختمان در این زمینه وارد عمل شوند.

غفرانی با اشاره به اینکه براساس قانون، مسئولیت اجرایی کردن بیمه کیفیت ساختمان متوجه دستگاه مدیریت شهری است گفت: تاکنون سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران جلسه های متعددی با شهرداری تهران برای فراگیر کردن موضوع بیمه تضمین کیفیت ساختمان برگزار کرده است و شهرداری نیز بر ضرورت اجرایی کردن این مهم راغب است.

دولت مقصر اصلی است

طبق اظهارات کارشناسان سازمان نظام مهندسی بخشی از سازندگان کوچک که عمدتا صاحبان یک ساختمان به شمار می روند سعی دارند تا با رعایت اصول ایمنی، به ساخت و ساز بپردازند اما در این میان بخش زیادی از سازندگان هم وجود دارند که به دلیل عدم تخصص که نه تنها اصول ایمنی را در ساختمان سازی رعایت نمی کنند بلکه با عدم نظارت درست بر ساختمان سازی موجب می شوند که یک ساختمان با همه عظمت خود یکباره بر سر ساکنین خود فرو بریزد. به گفته رئیس سابق سازمان نظام مهندسی استان تهران، در حال حاضر امور اجرایی ساختمان به افرادی که دارای صلاحیت هستند واگذار نمی شود. محسن بهرام غفاری در گفتگو با هفت صبح با انتقاد از حاکمیت سوداگری و غیراصولی در بخش ساخت و ساز شهری عنوان کرد: صرفه جویی و به حداقل رساندن هزینه های ساخت و ساز منجر به ضعیف شدن ایمنی سازه در تهران شده است.

او با اشاره به عدم اجرای ضوابط ساخت از شهرداری معتقد است: در حال حاضر شهرداری ها با در نظر نگرفتن جنبه های فنی مقررات ملی ساختمان و سپردن امور به مهندسین ناظر با فروش تراکم به روابط شهرسازی توجه می کنند در نتیجه ساختمان ها طبق اصول فنی ساخت احداث نمی شود.

غفاری معتقد است در حال حاضر مهندسین ناظر وظایف خود را به درستی اجرایی نمی کنند و به دلیل عدم کنترل های لازم ساختمان با حداقل کیفیت ساخته می شود. رییس سابق سازمان نظام مهندسی، در بخش دیگری از اظهارات خود یکی از عوامل اصلی عدم رعایت فنی ساخت و ساز را دولت عنوان کرد و گفت دولت با احداث مسکن مهر یکی از عوامل مروج بی مبالاتی در استانداردهای ایستایی ساختمان بود و مقررات ملی ساختمان را نقض می کرد. به عنوان مثال برای احداث اسکلت ساختمان 4 تا 5 طبقه باید متری 250 هزار تومان هزینه کرد اما دولت در مسکن مهر برای کلیه امور ساخت از قبیل نازک کاری، محوطه سازی، برق و احداث اسکلت در مجموع 300 هزار تومان اعتبار در نظر می گرفت. او دلیل اصلی ریزش ساختمان را در منطقه پاکدشت تهران، عدم رعایت نکات فنی از سوی مهندس ناظر اعلام کرد و گفت: در صورتی که سازه مطابق با اصول فنی احداث نشود در مراحل اولیه ساخت ساختمان فرو می ریزد.

ناظری که نمی تواند نظارت کند

تخلفات صورت گرفته در زمینه ساخت در حالی از سوی مهندسین ناظر سیر صعودی دارد که بزرگترین مشکلاتی که مهندسان ناظر از آنها گله می کنند این است که به آنها اجازه کار درست و اصولی داده نمی شود. مهندس علی حیدری، یکی از همین مهندسان ناظری است که گله دارد و معتقد است نمی تواند آنطور که می خواهد کار کند: در افکار عمومی اینطور جا افتاده است که مهندسان ناظر برای اینکه سر ساختمان حاضر نشوند پول می گیرند و یک بار هم برای بازدید از ساختمان نمی آیند. اما اصلا اینطور نیست. بزرگترین مشکلات ما مهندسان ناظر، مالکان و سازنده های آنها هستند که کمترین اطلاعاتی از صنعت ساختمان ندارند و به اصطلاح، تنها کارشان بساز و بفروشی است و همین افراد هستند که دوست ندارند ناظر، سر ساختمان بیاید تا هر کاری دوست دارند و هر بلایی که می خواهند به سر ساختمان بیاورند. به گفته مهندس حیدری در این شرایط سر ساختمان هم حضو رداشته باشیم دائم باید با مالک و پیمانکار درگیر شویم که چرا فلان کار را اصولی انجام نمی دهد و از طرف دیگر پایین بودن دستمزدها باعث می شود خیلی از ناظرها دلشان برای کار نسوزد: کارفرما تنها به این فکر می کند که با کمترین هزینه ساختمانش را بالا ببرد. وقتی مهندس ناظر به آنها ایراد بگیرد که چرا این کار را انجام می دهند، می گویند بقیه ساخته اند هیچ اتفاقی نمی افتد برای ما هم نخواهد افتاد!

مهندس علی حیدری در ادامه از سیستم سنتی در ساخت و سازهای شهری می گوید که همین موضوع نیز مشکل آفرین است: اکثر ساختمان سازی های شهرهای ما به صورت سنتی است و کمتر دیده می شود ساختمانی با روش های مدرن ساخته شود. از طرف دیگر پیمانکارها و کارفرماها به دنبال کسانی هستند کهب ا پایین ترین قیمت ساختمان ها را بسازند، برای همین مشکلات ساخت، از مرحله خاکبرداری تا پایان کار دیده می شود و کاری هم از دست مهندس ناظتری که نظارتی نمی تواند بکند برنمی آید.
او همچنین در مورد رابطه مالی بین ناظر و مالک افزود: تا سال گذشته بین مهندس ناظر و مالک رابطه مستقیم مالی وجود داشت که همین خودش پارادوکس به حساب می آمد.

سازنده ها از تیرآهن درجه دو استفاده می کنند

طی دو سال اخیر حواشی به دلیل استفاده از مصالح بی کیفیت ساختمان ها را این بار نه در برابر زلزله بلکه در مقابل وزیدن نسیم غیرقابل استحکام کرده است. طبق اظهارات رییس اتحادیه آهن فروشان سازنده ها برای کاهش هزینه هایشان از تیرآهن های درجه دو وارداتی که برای سازه های صنعتی به کشور می آید، استفاده می کنند. طبق اظهاراتت رییس اتحادیه آهن فروشان، غالبا بین 18 تا 20 درصد از بهای تمام شده یک ساختمان مربوط به هزینه استفاده از فلزات است که عمده آن را نیز آهن و فولاد تشکیل می دهد. محمد آزاد، معتقد است، اشکالاتی که ساختمان ها در سال های اخیر پیدا کرده و خود سازندگان نیز بر آن اشراف دارند استفاده از تیرآهن های درجه دو در ساختمان هاست که برای کمتر شدن هزینه ها انجام می شود. این تیرآهن ها وارداتی است و عمدتا از چین وارد می شود. موارد مصرف آن هم در سازه های صنعتی است و استفاده از آن در ساختمان ها غیرقانونی بوده و تخلف محسوب می شود.

به گفته او، اکنون بالای 80 درصد سازندگان از این تیرآهن ها استفاده می کنند. از این رو مهندسان ناظر باید با نظارت دقیق جلوی این فاجعه را بگیرند. آنها باید بدانند که این خیانت در حق ملت است. با تشخیص درجه دو بودن تیرآهن ها یا باید اسکلت تعویض یا تقویت شود.

او با اشاره به عواقب استفاده از این تیرآهن ها گفت: اینها معمولا سبک تر از تیرآهن های معمولی و ارزان تر هستند. برخی سازندگان با مراجعه به بازار آهن به دنبال تیرآهن هخای ارزان می گردند اما شاید نمی دانند که استفاده از این کالاهای درجه دو در ساختمان ها فاجعه بار است.