ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

لیگ قهرمانان اروپا یا باشگاه های متمول


لیگ قهرمانان اروپا بهترین لیگ ورزشى دنیا به حساب مى اید، اما شانس قهرمانى در چنین رقابت هایى تنها مختص به برخى از تیم ها مى باشد كه قوانین فیرپلى اقتصادى یوفا مى تواند وضعیت را از این نیز بدتر نماید.

طرفداری: از این هفته رقابت هاى لیگ قهرمانان اروپا اغاز شده است و براى بسیارى از فوتبال دوستان، این رقابت ها جذاب ترین لیگ ورزشى دنیا به حساب مى آید و براى برخى طرفداران  این رقابت ها حتى از لیگ هاى داخلى نیز از اهمیت بیشترى برخوردار است.

لیگ قهرمانان در حقیقت دایره اى از تیم هاى بسیار متمول اروپایی است و تنها این تیم ها از شانسى واقعى براى قهرمانى در این رقابت برخوردار هستند، این تیم ها از چهار لیگ بزرگ انگلیس، اسپانیا، آلمان و ایتالیا نشات مى گیرند كه به تازگى پاریس سن ژرمن نیز به لطف سرمایه گذارى شیوخ عرب، به جمع آنها اضافه شده است. از شانزده تیم حاضر در مرحله یك هشتم نهایى این رقابت ها در سال قبل،‌ ده تیم از دایره فوق حضور داشته اند كه این ده تیم خود جزء یازده باشگاه متمول فوتبال دنیا به حساب مى آیند.

همه بیست فینالیست ده دوره قبلى این رقابت ها از این چهار لیگ بزرگ اروپایى بوده اند و از چهل تیم حاضر در مرحله نیمه نهایى ده دوره قبلى، سى و هشت تیم از این چهار لیگ بزرگ نشات گرفته اند. برخى معتقد هستند كه از هیجان این رقابت ها به همین دلیل كاسته شده است چون براى مثال از شانزده تیمى كه در مرحله یك چهارم نهایى فصل قبل در این رقابت ها حضور داشته اند، ده تیم مرحله یك هشتم نهایى دو فصل قبل را نیز تجربه نموده اند. با این وجود دو تیم شگفتى ساز دورتموند و اتلتیكو مادرید در دو فصل گذشته به بازى نهایى این رقابت ها رسیده اند.

ژرومى شامپاین فرانسوى كه درهفته گذشته خود را به عنوان كاندیداى كسب ریاست فیفا معرفى نموده است در خصوص لیگ قهرمانان اروپا معتقد است:"من از شروع چنین رقابت هایى بسیار خوشحال هستم، بازى هاى فوق العاده اى را شاهد خواهیم بود، اما از مرحله یك چهارم نهایى به بعد، این رقابت ها غیر قابل پیش بینى تر مى شوند."

در فوتبال شاهد تشكیل تیم هاى بسیار متمولى هستیم كه فاصله اى كه مدام در حال گسترش است بین آنها و سایر تیم ها ایجاد شده است، در رقابت هاى لیگ قهرمانان نیز حتى چنین شكاف و فاصله اى قابل مشاهده است. در فصل هاى اخیر در لیگ قهرمانان نتایجى كسب شده است كه بسیار قابل تامل و بررسى است. براى مثال كسب نتایجى همچون پیروزى 6:1 رئال مادرید مقابل شالكه و 7:1 بارسلونا مقابل بایر لوركوزن در مرحله یك هشتم نهایى این رقابت ها تامل برانگیز بوده و نشان از همین فاصله دارد.

لیگ قهرمانان اروپا یا باشگاه های متمول

ایجاد چنین اختلاف و فاصله اى بین تیم ها از دلایل مختلفى برخوردار است، براى مثال قانون بوسمن یكى از این دلایل است كه جنبه كاپیتالى ورزش و به خصوص فوتبال را افزایش مى دهد، چون بر اساس آن بازیكنان مى توانند پساز پایان قراردادشان به صورت بازیكن آزاد باشگاه مطبوع خود را ترك نمایند، این قانون اثر خود را در افزایش نجومى دستمزد بازیكنان و افزایش قدرت آژانس هاى نقل و انتقالات و یا دلال هاى این بازار نشان مى دهد.

برخى از تصمیمات بیشتر سیاسى نیز به افزایش چنین شكافى به نفع باشگاه هاى قدرتمندتر كمك كرده است، با وجود اینكه میشل پلاتینى درهاى لیگ قهرمانان را به سوى تیم هاى ضعیف تر و كشورهاى كوچك اروپایى گشوده است، اما همچنان قوانین خاصى براى گروه بندى این رقابت ها به ضرر این تیم هاى ضعیف وجود دارد. این قوانین مانع از برخورد تیم هاى مدعى و قوى در مراحل اولیه و گروهى این رقابت ها به یكدیگر مى شوند و همانندگذشته از لیگ هاى بزرگ و معتبرتر نمایندگان بیشترى مجوز حضور در لیگ قهرمانان اروپا را دریافت مى كنند. علاوه بر این به تیم سوم مرحله گروهى این رقابت ها به جاى حذف شدن، جواز حضور در دور حذفى رقابت هاى لیگ اروپایى اعطا مى شود. به این ترتیب یوفا به راحتى اجازه كنار رفتن تیم هاى حاضر در لیگ قهرمانان اروپا را نمى دهد.

تیمى كه در لیگ قهرمانان بازى نماید و به موفقیت برسد، خیلى سریع ثروتمند مى شود، از نظر ژروم شامپاین بزرگترین مشكل فوتبال اروپا در حال حاضر تقسیم نا عادلانه در آمد حاصل از پخش تلویزیونى و اسپانسرینگ این رقابت ها، بین تیم هاى مختلف است. در فصل گذشته به رئال مادرید مبلغ 57 میلیون یورو به عنوان قهرمان این رقابت ها در این خصوص تعلق گرفت، به ‌بایرن مونیخ به عنوان یكى از تیم هاى حاضر در مرحله نیمه نهایى مبلغ 44 میلیون یورو و به دورتموند به عنوان یكى از تیم هاى حاضر در مرحله نیمه نهایى 35 میلیون یورو نعلق گرفته است.

به همین ترتیب دایره اى از تیم هاى متمول تشكیل مى شود و هر تیمى كه پول و پثوت بیشترى داشته باشد، درآمد بیشترى نیز به دست خواهد آورد، علاوه بر این ، تقسیم ناعادلانه درآمد در لیگ هاى داخلى كشورهاى اروپایى نیز وجود دارد، این موضوع به خصوص در لالیگا و لیگ برتر جزیره بیشتر به چشم مى خورد.

در گذشته اما در فوتبال اروپا چنین مواردى وجود نداشته است، یازده فاتح رقابت هاى لیگ قهرمانان بین سال هاى 1983 تا 1993 از نه كشور مختلف بوده اند. براى مثال استوا بخارست رومانى در سال 1986 فاتح این رقابت ها شد و تیم ویدئوتون مجارستان با شكست تیم هاى منچستریونایتد و پاریس سن ژرمن به فینال رقابت هاى جام یوفاى سال 1985 رسید. امروزه اما موفقیت تیم هاى شرق اروپا در رقابت هاى مختلف این قاره غیر قابل تصور به نظر مى رسد و "پرده آهنین" ما بین كشورهاى شرق و غرب این قاره در زمان جنگ سرد در این سال ها به "پرده پول" تبدیل شده است.

یوفا براى اینكه جلوى حكومت پول بر فوتبال اروپا را بگیرد در سال هاى اخیر اقدام به وضع قوانینى به اسم فیرپلى اقتصادى (Financial Fairplay) نموده است.به زبان ساده تر باشگاه هاى اروپایى نمى توانند بیشتر از درآمدى كه كسب مى نمایند، در خریدن و جذب بازیكنان جدید و یا افزایش دستمزدها سرمایه گذارى نمایند و هر باشگاهى كه چنین قوانینى را رعایت ننماید با جریمه مواجه خواهد شد. منچسترسیتى و پاریس سن ژرمن اخیرا از سوى یوفا به دلیل رعایت نكردن قوانین فیرپلى اقتصادى مبلغ 60 میلیون یورو جریمه شده اند و مجاز هستند به جاى 24 بازیكن تنها از 21 بازیكن در  رقابت هاى مختلف استفاده نمایند.

رقابت هاى لیگ قهرمانان اروپا، بیشترین تاثیر را از وضع چنین قوانین اقتصادى خواهد گرفت و به باشگاه ها فشار آورده مى شود كه بیشتر در بخش فوتبال پایه و مدرن سازى استادیوم ها سرمایه گذارى نمایند،‌یوفا مدعى است كه در صورت رعایت چنین قوانینى با یك مدیریت خوب، جهان فوتبال شاهد رقابت هایى جوانمردانه تر و جذاب تر خواهد بود.

اما  برخى از كارشناسان معتقد هستند كه قانون فیرپلى اقتصادى نمى تواند تاثیر خاصى ذاشته باشد، چون باشگاه ها مى توانند از طریق جذب قرضى بازیكنان و یا اسپانسرینگ به اهداف خود برسند. براى مثال به پاریس سن ژرمن از طریق اداره جهان گردى قطر، سالانه مبلغ دویست میلیون یورو كمك مى شود و به همین دلیل این باشگاه اقدام به خریدهاى دیوانه كننده اى همچون جذب داوید لوئیز به مبلغ پنجاه میلیون یورو مى نماید و هیچ قانونى نمى تواند شیوخ عرب صاحب این باشگاه پاریسى را از پول خرج كردن باز دارد.

به عقیده منتقدین اگر قوانین فیرپلى اقتصادى تاثیرگذار باشند، پیامدهایى بدتر از آنچه كه تصور مى شود به همراه خواهند داشت. این قوانین مى توانند مانعى براى برگزارى رقابت ها و ایجاد بى نظمى در آن شوند:"قوانین فیرپلى اقتصادى هیچ تغییرى در وضع موجود به همراه نخواهند آورد" ، یك سال پیش یوفا باشگاه جیانیناى یونان را به دلیل اینكه بیش از درآمدش هرینه نموده بود جریمه كرد، این باشگاه به خاطر  وجود یك سرمایه گذار سخاوتمند توانسته بود حتى مجوز حضور در لیگ اروپایى را نیز كسب كند، اما حال یوفا این باشگاه كوچك یونانى را از شركت در تمامى رقابت ها محروم نموده است، در حقیقت قوانین فیرپلى مالیاتى تنها به ضررچنین باشگاه هاى كوچكى تمام خواهد شد.

منتقدین همچنین مى گویند كه چنین قوانینى با روح قوانین رقابتى اتحادیه اروپا همخوانى ندارد و حتى امكان دارد كه این قوانین با شكایت در دادگاه اروپایى ملغى شوند. به نظر منتقدین این قوانین اقتصادى تنها بازیكنان، مدیران برنامه هاى آنها و برخى از هواداران را نمایندگى و حمایت مى كنند. چون بازیكنان و مدیران برنامه هاى آنها نگران شغل و دستمزدهاى خود هستند و هواداران نیز مایل به افزایش قیمت ورودى استادیوم هاى فوتبال نیستند. ژان لوئیز دوپوان یك وكیل بلژیكى و از فعالین مخالف قانون فیرپلى اقتصادى است و قصد دارد كه این از وضع چنین قانونى به دادگاه اروپایى شكایت نماید.

در حقیقت روساى باشگاه هاى فوتبال اروپا از نام دوپوان وحشت دارند،چون قانون معروف به بوسمن در سال 1995 را كه تغییرات زیادى در تجارت با بازیكنان فوتبال به وجود آورد، از پشنهادات او بوده و با تلاش هاى این وكیل بلژیكى تصویب شده است. اگر دوپوان این بار نیز به موفقیتى برسد مى تواند كمك بزرگى براى باشگاه هاى كوچك اروپایى باشد. چون چنین قوانینى تنها به ضرر باشگاه هاى كوچك و كمتر مطرح تمام خواهد شد،‌این باشگاه ها بسیار خوشحال خواهند شد اگر بتوانند تنها هزینه هاى بازیكنان خود را پرداخت نمایند.

باشگاه هاى متخلف و بزرگى همچون پاریس سن ژرمن و منچستر سیتى مى توانند همچنان در رقابت هاى معتبر اروپایى بازى نمایندو در انتها اگر آنها قوانین اقتصادى مد نظر را نیز رعایت نمایند، چهل میلیون یورو از جریمه پرداختى به آنها مسترد خواهد شد. البته این دو باشگاه باقى ماندن خود در لیگ قهرمانان را بیشتر مدیون نزدیكى سران عرب آنها با رسانه بزرگ الجریره قطر، كه یكى از شركاى اصلى اقتصادى یوفا است، می باشند. بر خلاف این دو باشگاه، یوفا باشگاه ستاره سرخ بلگراد فاتح لیگ قهرمانان اروپا در سال 1991 را تنها به دلیل داشتن بدهى به میزان سه میلیون یورو از حضور در كلیه رقابت ها منع كرده است.


ویدیو مرتبط :
نبرد متمول ها در لیگ قهرمانان، رئال و سن ژرمن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لیگ قهرمانان اروپا