ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

لیگ برتر انگلیس؛ سرزمین هفت مدعی


یک سوم فصل گذشته است و هنوز لیگ کاملا شکل نگرفته است.

طرفداری: یک شکل نگاه سنتی و لذت آور وجود دارد که می‌‌توانید با آن جدول لیگ را ببینیم؛ ۷ تیم مدعی با ۶ امتیاز اختلاف در حال مبارزه هستند. برای فهمیدن بیشتر موضوع، ۱۲ بازی انجام شده و چلسی در سال قبل درست در همین مقطع زمانی‌ ۶ امتیاز از سیتی این فصل بیشتر داشت ولی‌ حالا ۱۴‌ام است. مدعیان همیشگی‌ حضور خواهند داشت اما این فصل احتمالا قهرمانی نزدیک تر از هر فصل دیگری خواهد بود.

لیگ برتر انگلیس؛ سرزمین هفت مدعی

شاید به خاطر زود بودن این مقایسه کمی‌ اشتباه به نظر بیاید اما از سال ۱۹۹۹ تا به حال، فاصله تیم‌های بالای جدول اینقدر به هم نزدیک نبوده است. نه اینکه فصل ۱۹۹۹-۲۰۰۰ رقابت بزرگی‌ را به وجود آورد. یونایتد در ۱۲ بازی اول ۱۲ امتیاز از دست داد و در بقیه بازی‌های فصل فقط ۱۱ امتیاز از دست داد و با ۱۸ امتیاز اختلاف قهرمان شد. لیدز هم چهارم شد. حالا اما، در این فصل همه تیم‌ها امتیاز از دست می‌‌دهند.

شاید سیتی از همه محتمل تر باشد اما آنها به شکل خیلی‌ زیادی به اگوئرو و سیلوا وابسته هستند. آنها وقتی‌ این دو نیستند مثل بازی با نیوکاسل با مشکل روبرو هستند و در بازی‌های خانگی مثل وستهم بازی را کاملا در اختیار دارند اما می‌‌بازند. نگران کننده تر از این بازی ها، رقابت با تاتنهام بود که سیتی هارت، کمپانی و سیلوا را نداشت و اوتامندی هنوز جا نیفتاده بود. اگوئرو و توره هم ۱۰۰% آماده نبودند و شک و شبهه‌های زیادی در مورد بازیکنان نیمکت نشین سیتی به وجود آمد.

آرسنال هم همان آرسنال است با اینکه آرسنالی است با پیتر چک و آرسنال با چک، تیمی قطعا بهتر است همانطور که چک یک امتیاز را برای آرسنال در دیدار با تاتنهام به دست آورد. البته این اعتماد آنها به چک با مزه تلخی‌ همراه است چون خیلی‌ از خوب‌های آنها مصدوم هستند. یک ساعت بازی خوب آنها برابر تاتنهام ثابت کرد که آنها قابل اعتماد کردن نیستند. حداقل نه حالا. گرچه آنها قبل از بازی با سیتی درست قبل از جشن کریسمس، چند بازی دارند که می‌‌توانند همه آنها را ببرند. موقعیتی برای کسب حداکثر امتیاز پیش از دیدار با صدر نشین.

لیگ برتر انگلیس؛ سرزمین هفت مدعی

یونایتد هر طور شده ۲ امتیاز بیشتر با صدر فاصله ندارد اما خود فن خال می‌‌گوید که تیمش در اوج نیست. تمرکز بر مالکیت توپ به آنها رکورد دفاعی خوبی‌ داده است. آنها ۱۰ ساعت است که گل نخورده اند اما با نزول رونی، آنها باید به جوانانی بی‌ تجربه اعتماد کنند که بعضی‌ از آنها گل‌های خوبی‌ هم می‌‌زنند. شاید شرایط البته برای آنها برگردد درست مثل آن چهار بازی که در انتهای فصل آنها نعمت کریک را در تیم داشتند و با وجود او و قبل از مصدومیت در دیدار با سیتی، به برد‌های خوبی‌ رسیدند.

سقوط چلسی کمی‌ عجیب با چاشنی‌ بد شانسی است و با اینکه آنها بالاخره بر می‌‌گردند اما امتیازات زیاد از دست رفته آنها را نهایتا به ۴ تیم برتر خواهد رساند. تاتنهام درست مثل دوران پس از بیل خوب بازی می‌‌کنند و بعضی‌‌ها اعتقاد دارند اصلا تاتنهام بدون بیل خیلی‌ بهتر از با بیل است. با آمدن کلوپ و کریزمای او، نرفتن به چمپیونزلیگ برای لیورپول یک شکست بزرگ خواهد بود.

از سویی دیگر، نکته عجیب اصلی‌ در این فصل، رشد تیم‌های کلاس میانی جدول است که با حق پخش جدید، به بالای جدول آمده اند. تیم‌های نظیر لستر، وستهم و کریستال پالاس. تیم‌های که الان هم از قهرمانی و چمپیونزلیگ بی‌ خیال شدند و به جنگ اورتون و ساوثهمپتون برای لیگ اروپا می‌‌روند. شرایط تغییر می‌‌کنند و نتایج لیگ برتر حالا رقابتی تر است. خطر تاثیر این رقابت بر نتایج ضعیف در چمپیونزلیگ هم وجود دارد. چیزی که لویس فن خال از همین الان به آن هشدار داده است.

با این حال کیفیت این فصل تعریف شده است و باید از خود بپرسیم کدام لیگ بهتر است. لیگی که از همین الان صدر نشینش ۱۶ امتیاز از تیم هفتم بیشتر دارد (آلمان) یا لیگی که هیچکس هیچ حدسی در مورد قهرمان نمی‌‌تواند بزند(انگلستان).

آیا لیگ برتر بهترین لیگ دنیا است؟ شاید نباشد اما در حال حاضر، لیگ برتر برای تماشا کردن بسیار جذاب است.


ویدیو مرتبط :
چهره متفاوت لیگ برتر انگلیس در لیگ قهرمانان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

5 تیم مدعی قهرمانی در لیگ برتر انگلیس


این گزارش، سراغ عملکرد پنج مدعی قهرمانی در نقل و انتقالات و بررسی نقاط قوت و ضعف شان رفته است.





هفته نامه همشهری جوان - محمد امیرپور: از 21 می سال 2008 که دو تیم انگلیسی فینال لیگ قهرمانان اروپا را در ورزشگاه لوژنیکی برگزار کردند تا هفت سال بعد از آن، تاریخ لیگ برتر انگلیس با پیچ و خم های عجیبی دست و پنجه نرم می کند. از یک طرف درآمدهای باشگاه ها به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

از طرف دیگر فصل گذشته در بین هشت تیم پایانی لیگ قهرمانان و لیگ اروپا هیچ نماینده انگلیسی ای وجود نداشت، اما به نظر می رسد که مدعیان قهرمانی لیگ برتر ناکامی فصل قبل انگلیسی ها را آنالیز کرده اند و از خریدهای جنون آمیز فاصله گرفته  اند. چلسی، آرسنال، منچستر یونایتد، منچستر سیتی و لیورپول به عنوان مدعیان قهرمانی فصل 2015 لیگ برتر به مدار اعتدال در هزینه و ثبات تیمی برگشته اند. این گزارش، سراغ عملکرد پنج مدعی قهرمانی در نقل و انتقالات و بررسی نقاط قوت و ضعف شان رفته است.

5 تیم مدعی قهرمانی در لیگ برتر انگلیس

چلسی

بازیکنان ورودی:
ناتان، رادامل فالکائو، آسمیر بگوویچ

بازیکنان خروجی:
پیتر چک، دروگبا، فلیپه لوییز، گائل کاکوتا، کریستین آتسو، پاتریک بامفورد

چرا فصل خوبی خواهندداشت؟


جوابش را باید در آمارهای دونفره سسگ فابرگاس و دیه گو کاستان پیدا کرد. بیشترین همکاری دونفره در دادن پاس گل و پاس های نهایی در اروپا بین دو بازیکن اسپانیایی چلسی شکل گرفته است. 12 گل دیه گو کاستا در فصل قبل روی پاس های فابرگاس به تور دروازه رسیده است. ضمن اینکه آبی ها تیم قهرمان فصل گذشته بودند و مورینیو به ترکیب قهرمانش دست نزد. در حالی که رقبای چلسی مشغول خرج کردن پوندهایشان برای برطرف کردن نقاط ضعفشان هستند، شاگردان مورینیو در آرامش کامل به سر می برند، چون هنوز هم بهترین ترکیب بازیکنان جزیره را دارند. ضمن اینکه آمارهای فصل دوم مورینیو در هر جایی که کار کرده هم فوق العاده است. ثبات چیزی است که تیم های مورینیو به خوبی معنی اش می کنند.

5 تیم مدعی قهرمانی در لیگ برتر انگلیس

نقطه ضعف تیم

در فصل گذشته شعار تماشاگران استادیوم هایی که آبی ها به عنوان تیم مهمان به آنجا می رفتند، جمله «قهرمان خسته کننده» بود. طعنه خسته کننده به خاطر اشتیاق تیم مورینیو به پیروزی های 0-1 و شیوه بازی دفاعی چلسی است. تاکتیک های مورینیو در اواخر فصل هم بازیکنان را به شدت خسته کرده بود، هم آمار مصدومان این تیم را بالا برد؛ به طوری که مورینیو مقابل کریستال پالاس فقط 17 بازیکن در اختیار داشت. مورینیو در تابستان هم خرید مهمی انجام نداده و قطعا فشار بیشتر روی تیمی که یک سال هم پیرتر شده است، می تواند آبی ها را دوباره دچار مشکل کند. کافی است بازی برگشت لیگ قهرمانان برابر پاریسن ژرمن را به خاطر بیاورید.

•    آیا ریسک مورینیو روی فالکائو جواب می دهد؟ بازیکنی که در منچستر سر نخواستنش دعوا بود؟

•    بازیکن کلیدی:
نمانیا ماتیچ

عصر پنج پادشاهی انگلیس!


منچستر یونایتد

بازیکنان ورودی: متئو دارمیان، شواین اشتایگر، ممفیس دپای، شندرلین، رومرو

بازیکنان خروجی:
فان پرسی، دی ماریا، نانی، کلورلی

چرا فصل خوبی خواهند داشت؟


با اینکه کار آسانی نبود، اما منچستری ها موفق به تغییر فاز تیم و انجام انقلاب در ترکیب تیمشان نسبت به دو سال گذشته شدند. البته هزینه کردن 225 میلیون پوند در طول دو تابستان هم از عهده هر تیمی بر نمی آید؛ هزینه ای که صرف بازیکنان جدید و تغییر چهره شیاطین شد. این 225 میلیون پوند را بگذارید کنار اینکه معمولا لوییس ون گال در هر تیمی مربیگری کرده، در فصل دوم حضورش موفق شده باشگاهش را به جام برساند و شکوفا کند، اما پیروزی اصلی آنها نه بازیکنان جدید این تیم که راضی کردن دیوید ده خیا برای ماندن در اولدترافورد بود؛ دروازه بانی که رئال مادرید در تابستان تا جای ممکن به او نزدیک شده بود، اما در نهایت در باشگاه باقی ماند.

5 تیم مدعی قهرمانی در لیگ برتر انگلیس

نقطه ضعف تیم

تطبیق پذیری بازیکنان منچستر مهم ترین دغدغه آنها در شروع فصل خواهدبود. آنها فان پرسی و دی ماریا را از دست دادند و در سمت راست هم احتمالا، متئو دارمیان ایتالیایی بازی خواهدکرد. به آنها شواین اشتایگر و ممفیس دپای را هم اضافه کنید. ترکیب دگرگون شده ون گال به زمان نیاز دارد. رکورد ناامیدکننده تیم ون گل در بازی های خارج از خانه را هم به نقاط ضعف این تیم اضافه کنید. از همه اینها گذشته منچستر پربازیکن ترین تیم دنیا در پست هافبک مرکزی است. ون گال 12 بازیکن در ترکیبش دارد که قادرند در پست هافبک مرکزی بازی کنند و این یعنی یک دردسر بزرگ روی نیمکت.

•    آیا ممفیس دپای که 35 میلیون یورو خرج برداشته، مشکل بازیکن پشت مهاجم را دارد؟

•    بازیکن کلیدی:
وین رونی

عصر پنج پادشاهی انگلیس!


منچستر سیتی

بازیکنان ورودی: رحیم استرلینگ، فابین دلف، پاتریک رابرتز، انس اونال، دیوید فاپالا

بازیکنان خروجی: استفان یووتیچ، جیمز میلنر، اسکات سینکلر، میکا ریچاردز، نگردو

چرا فصل خوبی خواهندداشت؟

منچستر سیتی فصل قبل بهترین خط آتش فصل قبل را داشت. اختلاف خط حمله سیتی زن ها با بقیه تیم ها به قدری واضح بود که تیم دوم هجومی لیگ برتر 10 گل کمتر از آنها به ثمر رسانده بود. حالا تصور کنید پرقدرت ترین خط حمله لیگ، با ستاره ای مثل رحیم استرلینگ 45 میلیون پوندی و البته ویلفرد بونی ای که در زمستان به تیم آمده بود، تقویت خواهدشد. سرخیو آگروهم که بیشتر ماه های فصل پیش را به خاطر مصدومیت بیرون نشسته بود، در کوپا آمریکا آمادگی اش را نشان داد. بیشتر از عملکرد فاجعه بار در فصل قبل، سیتی زن ها دچار بدشانسی بودند. آنها لیگ را به یکی از آماده ترین چلسی های تاریخ باختند و در لیگ قهرمانان اروپا مقابل بارسلونا حذف شدند. منچستر سیتی با کمی خوش شانسی پتانسیل موفقیت در سال آینده را خواهدداشت.

5 تیم مدعی قهرمانی در لیگ برتر انگلیس

نقطه ضعف تیم

شکیت 2-4 ستیی زن ها در دیدار دوستانه برابر اشتوتگارت به خوبی نشان داد حفره های دفاعی این تیم هنوز هم سر جای خودش باقی است. ظاهرا در این فصل هم نمی توان امید زیادی به ترکیب دونفره مانگالا- کمپانی بست؛ دو مدافعی که در هر بازی به اندازه یک فصل اشتباه می کنند. سیتی زن ها ترجیح دادند نزدیک به 70 میلیون یورو صرف تقویت خط حمله ای کنند که مشکلی نداشت و هیچ برنامه ای برای اضافه کردن مدافع به خط دفاع آسیب پذیرشان نداشتند. آمار بالای گل خورده در فصل بعد برای آبی های منچستر پیش بینی چندان سختی نخواهدبود.

•    کی زمان چیدن میوه های آکادمی ای می رسد که نزدیک به250 میلیون یورو هزینه راه اندازی آن شده است؟

•    بازیکن کلیدی:
سرخیو آگرو

عصر پنج پادشاهی انگلیس!


آرسنال

بازیکنان ورودی: پیتر چک

بازیکنان خروجی:
لوکاس پودولسکی، آبودیابی، یژنی، کارل جنکینسون، یایا سانوگو

چرا فصل خوبی خواهندداشت؟

تاکتیک های ونگر و البته از دست دادن جام ها برای همه عادی شده بود. تیمی که به خاطر سهمیه لیگ قهرمانان به رتبه چهارم لیگ برتر فکر می کرد و خب البته به دستش می آورد. اما همین چند روز پیش آرسنال متفاوتی در فینال جام خیریه انگلیس رو به روی چلسی قرار گرفت؛ تیمی که یک گل زد و بعد در لاک دفاعی رفت و توانست جام خیریه را به دست آورد.

آرسنال همیشه هجومی ونگر، رو به روی چلسی سبکی از بازی را ارائه کرد که هواداران اماراتز تا الان تجربه اش نکرده اند. نتیجه دست از لجبازی برداشتن ونگر دومین جام آرسنال در یک سال گذشته بود و البته خوزه مورینیویی که به قدری از بازی دفاعی آرسنالی ها شاکی شده بود که مدال یادگاری اش را به سمت تماشاگران پرت کرد و آن را مخصوص بازنده ها دانست.

5 تیم مدعی قهرمانی در لیگ برتر انگلیس

نقطه ضعف تیم

شاید درباره نقطه ضعف این تیم فقط یک کلمه کافی باشد: «موناکو». تیمی که در لندن آرسنال را 1-3 شکست داد. آرسنال هیچ وقت صلابتی را که یک تیم بزرگ باید در خانه از خودش به نمایش بگذارد ندارد. این یک حقیقت است که بلیت های گران قیمت استادیوم اماراتز، هرچند حساب های بانکی مالکان روس این باشگاه را پر خواهدکرد، اما چندسالی است که هواداران دوآتشه تیم لندنی که می توانند برگ برنده این تیم در بازی های خانگی باشند، به خاطر قیمت بالای بلیت ها به اماراتز نمی روند. اگر تعجب کرده اید که پس چطور صندلی های استادیوم همیشه پر هستند، جواب مشخص است: «توریست ها».

•    بالاخره آرسن ونگر راهی برای بازی گرفتن همزمان از تئو والکات و ویلشر پیدا خواهدکرد؟

•    بازیکن کلیدی:
پیتر چک

عصر پنج پادشاهی انگلیس!


لیورپول

بازیکنان ورودی: کریستین بنتکه، روبرتو فرمینیو، جیمز میلنر، ناتاییل کلاین

بازیکنان خروجی: استیون جرارد، رحیم استرلینگ، گلن جانسون، ریکی لمبرت، براد جونز

چرا فصل خوبی خواهند داشت؟

تمام پول فروش رحیم استرلینگ را با خریدهای جدید به باشگاه برگرداندند. کریستین بنتکه 32 میلیون پوندی و فرمینیوی 29 میلیون پوندی دومین و سومین خریدهای گران قیمت تاریخ لیورپول به حساب می آیند. این خریدها باید به کمک خط حمله بدون زهر فصل قبل بندرنشینان بیایند؛ جایی که در 58 بازی سال گذشته فقط 78 گل زدند. اگر براندان راجرز مشکل خط حمله را حل کند، آنفیلد می تواند از همین حالا رویابافی را شروع کند. به همه اینها کمربند دفاعی محکم تیم را هم اضافه کنید. با وجود سرخوردن های گاه و بیگاه مینیوله، لورن و ممدو ساخوزوجی را شکل داده اند که 18 کلین شیت ثبت کرده است.

5 تیم مدعی قهرمانی در لیگ برتر انگلیس

نقطه ضعف تیم

کمبود اعتماد به نفس، سال هاست که نگرفتن جام آنها را مبتلا به کمبود اعتماد به نفس کرده است. دو سال قبل در حالی که فاصله ای با قهرمانی نداشتند، سرخوردن جرارد و شکست لیورپول در آن بازی، شیرازه تیم را در بقیه بازی ها از هم پاشید. به فصل قبل نگاه کنید. مرسی سایدنشینان تا قبل از بازی برگشت مقابل دشمن همیشگی شان، منچستر یونایتد، رکورد 13 بازی بدون شکست را ثبت کرده بودند، اما بعد از باخت 1-2 برابر منچستر، در 10 بازی بعدی فقط دو پیروزی به دست آوردند. قطعا جای خالی بازیکن فرمانده ای مثل جرارد در ترکیب بندرنشینان، مشکل آنها را حادتر خواهدکرد.

•    چه کسی می تواند جایگزین استیون جرارد خداحافظی کرده از تیم در میانه میدان شود؟

•    بازیکن کلیدی:
جیمز میلنر

5 تیم مدعی قهرمانی در لیگ برتر انگلیس