ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

لیست عجیب نلو وینگادا برای اینچئون!


کادرفنی تیم فوتبال امید ایران که مدتها با نفرات زیر 21 سال تمرینات و اردوهای آماده‌سازی را سپری کرد، با هدف کسب مدال در بازیهای آسیایی اینچئون تغییر 30 درصدی در ساختار تیمی خود داد.

خبرگزاری مهر: نلو وینگادا سرمربی تیم فوتبال امید ایران اسامی 20 بازیکن نهایی این تیم برای حضور در بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌جنوبی را درحالی اعلام کرد که در این فهرست نام نفرات جدید دیده شد، بازیکنانی که حضورشان وعده‌های قبلی در مورد این تیم را تحت الشعاع قرار داد.

آنچه پیش از این و از زمان آغاز فعالیت وینگادا با تیم امید در برنامه‌های آماده‌سازی این تیم قرار داشت، استفاده از بازیکنان زیر 21 سال در بازی‌های آسیایی اینچئون بود تا نفرات تیم امید با کسب تجربه بیشتر در مسابقات انتخابی المپیک 2016 ریو حاضر شده و طلسم 40 ساله ناکامی فوتبال ایران در رسیدن به المپیک را بشکنند.

حتی نلو وینگادا هم در صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرده بود:" هرچند موفقیت در بازی‌های آسیای اینچئون برای‌مان بسیار مهم است، اما هدف اصلی‌مان بازی‌های مقدماتی المپیک ۲۰۱۶ برزیل بوده و کسب سهمیه حضور در آن رقابتها بسیار مهم است."

اما نگاهی گذار به فهرست جدید تیم امید نشان می‌دهد که حدود یک سوم از بازیکنان جدید دعوت شده، بازیکنانی هستند که نمی‌توانند تیم امید را در رقابتهای انتخابی المپیک همراهی کنند. حال این پرسش پیش می‌آید که دلیل این تغییر ناگهانی درحالیکه تیم امید اردوهای قبلی و 4 بازی خارجی خود را با نفرات زیر 21 سال انجام داده، چه می‌تواند باشد؟

در شرایط فعلی از دو منظر می‌‎توان به پاسخ این پرسش رسید. ابتدا بحث فشار مسئولان کمیته المپیک برای نتیجه‌گیری و کسب مدال توسط تیم فوتبال امید در بازی‌هایی آسیایی و دوم ایجاد یک زمینه مناسب برای بازیکنان جوانی که قرار است در آینده نزدیک در فهرست نفرات تیم ملی بزرگسالان قرار گیرند.

خسرو دانشجو با تایید این موضوع به خبرنگار مهر، گفت: "در جلساتی که با مسئولان کمیته ملی المپیک داشتیم، آنها معتقد بودند مدال فوتبال، گل سرسبد مدال‌‌های بازی‌های آسیایی است، به همین دلیل اصرار بر این بود تیمی به آن مسابقات اعزام شود که روی سکو برود. بر این اساس، 7 بازیکن زیر 23 سال به نفرات قبلی این تیم اضافه خواهند شد."

البته نلو وینگادا این 7 بازیکن به نام‌های کاوه رضایی، مرتضی پورعلی‌گنجی، محمدرضا خانزاده، شهریار شیروند، محسن مسلمان، مهدی شریفی و یعقوب کریمی را به نحوی انتخاب کرده که هم اسکلت اصلی‌ تیمش برای حضور در مقدماتی المپیک 2016 ریو حفظ شود و هم بتواند در بازی‌های آسیایی به مدال برسد.

وی در این مورد اینگونه توضیح می‌دهد:" اگر تیم فوتبال در اینچئون نتواند از گروهش صعود کند، اتفاق جالبی نیست، به همین دلیل جلسات متعددی را با وینگادا برگزار کردیم تا درنهایت 7 بازیکن زیر 23 سال به این تیم اضافه شوند، نفراتی که با درخشش در این مسابقات، هم به موفقیت تیم امید کرده و هم شانس حضور خود را در تیم بزرگسالان افزایش دهد."

صحبت‌های سرپرست کمیته جوانان، بحث دیگری که در فوتبال ایران در حال شکل گیری است، را هم تایید می‌کند، یعنی تعامل بین کارلوس کی‌روش و نلو وینگادا. در دو جام جهانی جوانان 1989 عربستان و 1991 پرتغال، وینگادا دستیار کی‌روش بود که اتفاقا هر دوی آن جام‌ها با قهرمانی پرتغال به پایان رسید.

امروز در فوتبال ملی کشورمان این ارتباط کاری به شکل دیگری بین این دو مربی پرتغالی شکل گرفته و حتی این بحث نیز مطرح شده که کی‌روش از وینگادا خواسته است نفراتی همچون کاوه رضایی، مهدی شریفی، مرتضی پورعلی‌گنجی، محمدرضا خانزاده و ... را به همراه خود به بازی‌های آسیایی ببرد تا این بازیکنان را در مسابقات مهم اینچئون بهتر و بیشتر مورد ارزیابی قرار دهد و شانس‌شان برای حضور در جام ملت‌های 2015 استرالیا افزایش یابد.

حتی نلو وینگادا هم تلویحا بر این موضوع تاکید کرده:" فکر می‌کنم با دعوت از این 7 بازیکن، می‌توانیم تعامل و تعادل خوبی بین بازیکنان امید و بزرگسال برقرار کنیم. هدف‌ کلی تیم امید پشتوانه‌سازی برای تیم ملی بزرگسالان و آینده فوتبال ایران است و مطمئنم بعد از بازی‌های اینچئون، کی‌روش از بین همین بازیکنان چند نفر را به تیم ملی اضافه می‌کند و این می‌تواند فرصتی مناسب برای سرمربی تیم ملی بزرگسالان باشد که عملکرد بازیکنان را در این مسابقات ارزیابی کند."

همه می‌دانند تیم ملی ایران بعد از جام جهانی 2014 برزیل نیاز به پوست‌اندازی و جوانگرایی دارد و قطعا این تعامل می‌تواند به معرفی چهره‌های مطرح و برتر جوان فوتبال کشور به تیم ملی تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد، همان اتفاقی که در بازی‌های آسیایی 1998 رخ داد و کریم باقری و علی کریمی با ارائه توانایی‌های خود در آن مسابقات، خود را به تیم ملی بزرگسالان تحمیل کردند.

هرچند تعامل بین کارلوس کی‌روش و نلو وینگادا می‌تواند به هدف آینده‌نگری فوتبال ایران کمک کند اما آیا این تعامل نگرانی علاقمندان به فوتبال ایران برای موفقیت تیم امید در مسابقات مقدماتی المپیک 2016 ریو را هم کاهش می‌دهد تا فوتبال ایران طلسم ناکامی 40 ساله المپیکی شدن را بشکند؟

امسال قرار است رقابتها مقدماتی المپیک 2016 ریو به شکل جدیدی برگزار شود. این رقابتها در قالب مسابقات قهرمانی زیر 22 سال آسیا برگزار می‌شود و 4 تیم برتر به المپیک صعود می‌کند. البته اگر AFC با میزبانی ایران در این جام موافقت کند، شانس صعود تیم امید کشورمان به این رویداد مهم افزایش می‌یابد اما در غیر اینصورت آیا دعوت از 7 بازیکن زیر 23 سال به تیم امید ضربه نمی‌زند؟

وینگادا که می‌گوید در تیم امید پرتغال هم این تجربه را داشته، در این خصوص می‌گوید:" تیم امید ایران 40 سال است در المپیک حضور نداشته و این چالش جالبی برای من است. زمانی که سرمربی تیم امید پرتغال بودم، نیز وضعیت به همین شکل بود و تیم امید پرتغال مدت‌ها نتوانسته بود به المپیک صعود کند. در همان زمان پیشنهاد بسیار خوبی از تیم الهلال عربستان داشتم اما در تیم امید پرتغال ماندم و این تیم را به مسابقات المپیک آتلانتا رساندم. امیدوارم با حمایت‌های مسئولان فدراسیون و مدیران باشگاه‌ها در فوتبال ایران هم به این موفقیت دست یابم."

البته درکنار اضافه شدن علیرضا جهانبخش و سردار آزمون به تیم امید در مسابقات مقدماتی المپیک که قدرت این تیم را افزایش می‌هد، کادرفنی تیم امید شالکه اصلی دفاعی تیمش را در بازی‌های آسیایی اینچئون حفط می‌کند، یعنی محمد ناصری گسترش فولاد تبریز، حجت صدقی مس کرمان و  محمدرضا اخباری سایپا البرز دروازه‌بانان تیم امید اعزامی به این مسابقات همگی زیر 21 سال هستند.

همچنین یوسف و کیا مدافع راست از فولاد خوزستان، محمد دانشگر از فجرسپاسی، محمدحسین کنعانی‌زادگان از ملوان و وحید حیدریه از تیم پیکان تقریبا ساختار دفاعی تیم امید را تشکیل می‌هد و شاید محمدرضا خانزاده که زیر 23 سال است، به این ترکیب اضافه می‌شود.

روزبه چشمی هافبک دفاعی از صبای قم، آرش رضاوند هافبک راست از راه‌آهن، فرشید اسماعیلی از فجرسپاسی، احسان پهلوان از ذوب‌آهن، مهدی مهدی‌پور از سپاهان هافبک وسط و علی کریمی مهاجم سپاهان هم شانس حضور در این بازی‌ها را دارند تا با کسب تجربه بیشتر خود را برای حضور موفق در مسابقات مقدماتی المپیک به تیم امید کمک کنند.

ضمن اینکه پس از پایان مسابقات قهرمانی جوانان آسیا در میانمار، برخی از بازیکنان آن تیم شانس حضور در تیم امید را بدست می‌آورند. همچنین ستاره‌هایی همچون علیرضا رمضانی و ... هم با درخشش در لیگ فرصت اضافه شدن به تیم امید را بدست می‌آورند.

مسئولان فدراسیون فوتبال معتقد هستند، درنهایت در کنار استفاده از این بازیکنان و توجه به توانایی‌های و تجربه کادرفنی تیم امید، باشگاه‌ها هم باید در این زمان باقی‌مانده با تیم امید همکاری لازم را داشته باشند تا این تیم بتواند با برگزاری مناسب اردوها و دیدارهای تدارکاتی خود، پس از 40 سال با صعود به المپیک، به ناکامی بزرگ فوتبال ایران در این بخش پایان بخشد.


ویدیو مرتبط :
حرکت عجیب سعیدعبدولی دربرابرناجوانمردی داوران اینچئون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نلو وینگادا: پرسپولیس هم باید طلبم را بدهد و هم سود پولم را



نلو وینگادا: پرسپولیس هم باید طلبم را بدهد و هم سود پولم را/ ۹۰ درصد پول دادگاه را هم آنها باید بدهند

از نظر نلو وینگادا مربی سابق پرسپولیس، مسئولان این باشگاه اطلاعات درستی را درباره پرونده شکایتش از قرمزها، به رسانه ها نداده اند.

یکی دو روز پیش معاون حقوقی این باشگاه گفت: «پس از دادخواست ما دادگاه cas، رای فیفا را باطل کرد. فیفا پرسپولیس را محکوم کرده بود تا 400 هزار دلار به وینگادا بدهد ولی حالا قرار شده 200 هزار دلار، آن هم بدون ضرب الاجل به این مربی پرداخت کنیم.» نلو وینگادا اما این اظهارات پرسپولیسی ها را رد می کند. او که این روزها در دبی به سر می برد، تاکید می کند: «فیفا رای نهایی را به زودی صادر می کند و برای پرسپولیس ضرب الاجل تعیین خواهد شد.

*ابتدا درباره وضعیت تان بگوئید. پس از دالیان، هنوز به تیمی ملحق نشده اید.

بله، پس از اینکه لیگ چین تمام شد، من از دالیان جدا شدم. البته ما در این باشگاه مشکلات ریز و درشتی داشتیم. به دلیل دستگیری مدیر عامل باشگاه که دوست ندارم درباره اش حرف بزنم، اوضاع تیم بسیار وخیم بود. برخی از بازیکنان خارجی، تیم را ترک کردند. پولی در کار نبود با اینهمه موفق شدیم در لیگ بمانیم و سقوط نکنیم. در حال حاضر پیشنهادی از حوزه خلیج فارس دارم. از کره جنوبی نیز پیشنهادی رسیده است. حتی چند روز پیش به کره رفتم و مذاکراتی انجام دادم که هنوز نتیجه نهایی اش مشخص نیست.

*درباره پرونده شما و پرسپولیس بحث هایی شده است. می توانید در این باره توضیح بدهید؟ پرسپولیسی ها اعلام کرده اند باید 200 هزار دلار به شما بدهند بدون ضرب الاجل.

ابتدا بهتر است در این باره توضیحانی بدهم. عملکرد باشگاه پرسپولیس در این زمینه خوب نبودند. آنها رفتار خوب و حرفه ای با من نداشتند. نزدیک به یکسال پیش بود که آقای رویانیان مدیر عامل باشگاه پرسپولیس به چین آمد و با هم مذاکراتی انجام دادیم. آن زمان توافق هایی کردیم و من حتی حاضر شدم تخفیفی چشمگیر به آنها بدهم. آنها برای پرداخت طلبم زمان خواستند که من هم این فرصت را دادم ولی دیگر از آنها خبری نشد و حتی به من پاسخ ندادند. اما اخیرا متوجه شدم که در ایران، اطلاعاتی نادرست درباره پرونده طلب من ارایه شده است.

*چه اطلاعات اشتباهی؟

من فقط یک اشاره کوچک کنم. وقتی پرونده ای به CAS می رود به خاطر دادرسی، طرفین باید مبلغ بالایی را پرداخت کنند. پس از انجام مراحل دادرسی پرونده ما، دادگاه تعیین کرده که 90 درصد از پول دادرسی را پرسپولیس پرداخت کند و 10 درصد را من! مبلغ دادرسی نیز نزدیک به 30 هزار یورو است. از سویی، من در مذاکراتی که با مدیر عامل پرسپولیس داشتم، قبول کردم تخفیف خوبی بدهم ولی حالا باشگاه پرسپولیس مجبور است مبلغی بالاتر به من پرداخت کند. این خواسته من نبود بلکه آنها باعث شدند کار به فیفا و شکایت بکشد. با حکمی که به زودی اعلام خواهد شد، پرسپولیس علاوه بر طلبی که به من دارد، باید سود پولم را نیز پرداخت. 90 درصد پول دادرسی نیز بر عهده باشگاه خواهد بود. این روزها نیز متوجه شده ام قیمت دلار در ایران بسیار متفاوت تر از زمانی است که ما توافق کرده بودیم. اینها خسارت هایی است که به پرسپولیس وارد شده است. من توقع نداشتم پس از جلسه رودرو، این اتفاقات رخ بدهد.

*آیا ضرب الاجلی در کار خواهد بود؟ چراکه مسئولان پرسپولیس تاکید کرده اند خیر.

نه، اینطور نیست. رای به زودی اعلام نهایی خواهد شد. پس از آن نیز زمانی تعیین می شود تا پول من را بدهند. در واقع، ضرب الاجل وجود خواهد داشت. در صورتی که آنها پول را پرداخت نکنند، طبق قانون رفتار خواهد شد.

*آیا احتمال کسر امتیاز وجود دارد؟

من نمی توانم درباره مسایل قانونی حرف بزنم.

***

آیا کسر امتیاز در پیش است؟

نلو وینگادا یک چیز می گوید، پرسپولیس یک چیز دیگر. پرسپولیسی ها می گویند به این مربی تنها 200 هزار دلار خواهند داد و ضرب الاجلی وجود ندارد ولی وینگادا شدیدا این گفته را تکذیب می کند. سرمربی سابق قرمزها می گوید: «شما می توانید منتظر بمانید تا متوجه اصل موضوع شوید.» اگر حرف های وینگادا صحت داشته باشد، بی شک خطری در کمین پرسپولیس خواهد بود. عدم پرداخت پول این مربی، به کسر امتیاز از قرمزها منجر می شود. آیا نباید قرمزها زودتر از اینها مشکل مالی خود را با مرد پرتغالی حل می کردند؟/خبرآنلاین