ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

قلیان در پاکستان ممنوع شد


عالی ترین نهاد قضایی پاکستان روز پنجشنبه با صدور حکمی، بار دیگر بر ممنوعیت استفاده از قلیان در قهوه خانه ها و اماکن عمومی تاکید کرد و خواستار توجه و نظارت جدی مسوولان به این موضوع شد.

خبرگزاری ایرنا:  عالی ترین نهاد قضایی پاکستان روز پنجشنبه با صدور حکمی، بار دیگر بر ممنوعیت استفاده از قلیان در قهوه خانه ها و اماکن عمومی تاکید کرد و خواستار توجه و نظارت جدی مسوولان به این موضوع شد.

تعدادی از قضات دیوان عالی پاکستان روز پنجشنبه در جلسه ای به ریاست قاضی انور ظهیر جمالی رییس قوه قضاییه این کشور، ضمن واکنش شدید به ترویج استفاده از قلیان در اماکن عمومی پاکستان، از مسوولان ایالتی خواستند تا ضمن برخورد جدی با این پدیده، نظارت دقیق بر اجرای ممنوعیت قلیان به ویژه در قهوه خانه های تمام مناطق ایالات پنجاب، خیبرپختونخوا، سند و بلوچستان انجام دهند.

دستگاه قضایی پاکستان قبلا نیز حکم های در ممنوعیت استفاده از قلیان در اماکن عمومی این کشور صادر کرده بود اما این بار، ضمن تاکید مجدد و جدی تر از همیشه بر این موضوع، از مسوولان ایالتی خواسته تا گزارش عملکرد خود را در زمنیه انجام اقدام های مربوط به ممنوع کردن استفاده از قلیان در ایالت های محل فعالیت خود، به دستگاه قضایی ارائه دهند.

دستگاه قضایی پاکستان، هدف از سخت گیری و ممنوع کردن استفاده از قلیان را، پیشگیری از تمایل جوانان و نوجوانان به سمت اعتیاد به مواد مخدر اعلام کرده است.

عالی ترین نهاد قضایی پاکستان همچنین فروش سیگار به افراد زیر 18 سال را ممنوع کرده است.

نماینده دولت فدرال پاکستان (دولت مرکزی اسلام آباد) در نشست امروز دیوان عالی، به قضات حاضر در جلسه گفت که تقریبا 90 درصد مراکز عرضه قلیان و قهوه خانه ها در پایتخت پلمپ شده و فعالیت این مراکز متوقف شده است.

با این حال رییس قوه قضاییه پاکستان گفت که مسوولان چهار ایالات این کشور علیه مراکز عرضه قلیان با جدیت تمام برخورد کنند و نتایج اقدام های خود در این زمنیه را به دیوان عالی ارایه کنند.

براساس یک نظرسنجی که توسطه روزنامه اردو زبان اکسپرس پاکستان انجام شده است، فرهنگ استفاده از قلیان میان نسل نوجوان و جوان این کشور روز به روز بیشتر شده و برای بسیاری از جوانان، استفاده از قلیان به بخشی از کارهای روزمره تبدیل شده است.

استفاده از قلیان در ایالت پنجاب پاکستان، بیش از دیگر مناطق این کشور رایج است.

به هرحال، استفاده از قلیان در پاکستان، به مراتب کمتر از میزانی است که در ایران و برخی کشورهای عربی رایج است اما دستگاه قضایی و نهادهای اجرایی این کشور، به شدت مراقبت می کنند تا این پدیده در پاکستان رایج نشود.


ویدیو مرتبط :
مضرات مرگبار قلیان(هر وعده قلیان،معادل100تا200نخ سیگار)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفارش تلفنی قلیان ممنوع شد



اخبار,اخباراجتماعی,عوارض مصرف قلیان


اخباراجتماعی - سفارش تلفنی قلیان ممنوع شد

مصرف کنندگان قلیان در هر وعده مصرف 50 تا 200 پک می زنند که هر پک حاوی 15/0 تا یک لیتر دود بوده و هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل 100 نخ یا بیشتر سیگار مصرف می کند.

مسوول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات با تاکید براینکه هر گونه استعمال و عرضه مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع است، افزود: سفارش قلیان های تلفنی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و آن را پیگیری خواهیم کرد.
 
«خدیجه محصلی» در گفت وگو با ایرنا افزود: در باره عرضه قلیان در اماکن عمومی و همچنین عرضه قلیان بصورت تلفنی، با سازمان های مربوط و ذیصلاح، مکاتباتی را انجام خواهیم داد و بطور جدی پیگیر آن هستیم.
 
وی درمورد مطالب برخی نشریات مبنی بر استفاده از مسکرات به جای آب در قلیان نیز خاطرنشان کرد: این ادعا باید ثابت شود و در صورت اثبات، برخوردهای قاطعانه ای با آن صورت خواهد گرفت.
 
مسوول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات از مردم خواست تا در صورت مشاهده تخلفات در زمینه مواد دخانی، آن را با سامانه شکایات وزارت بهداشت به شماره تلفن 1490 در میان بگذارند تا پیگیری شود.
 
محصلی تاکید کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پیگیر اجرای قانون جامع دخانیات است.
 
به گزارش ایرنا، طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، مصرف قلیان در کشور رو به افزایش بوده و مصرف گهگاهی قلیان در زنان و بویژه در سنین پایین تر نیز در حال افزایش است.
 
بسیاری از کارشناسان از قلیان به عنوان دروازه مصرف سیگار و اعتیاد نام می برند چنانکه طبق اعلام مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت، اغلب مصرف کنندگان قلیان، سیگار هم مصرف می کنند.
 
مصرف کنندگان قلیان در هر وعده مصرف 50 تا 200 پک می زنند که هر پک حاوی 15/0 تا یک لیتر دود بوده و هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل 100 نخ یا بیشتر سیگار مصرف می کند.
 
قلیان عامل و تشدید کننده بسیاری ار بیماری ها مانند دیابت و فشارخون بالا است زیرا دود منتشر شده از قلیان، حاوی مقادیر فراوانی مواد سمی است و نیکوتین حاصل از دود آن نیز همانند سایر مواد دخانی اعتیاد آور است.
 اخبار اجتماعی -  ایرنا