ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

قبل و بعد از یک مسابقه ورزشی، چه بخوریم؟



 

 

قبل و بعد از یک مسابقه ورزشی، چه بخوریم

 

استفادۀ مناسب و کافی از مایعات هنگام مسابقه های ورزشی ضروری است، حتی اگر مدت مسابقه کوتاه باشد. میزان مناسب نوشیدن مایعات چه قدر است؟

 

 

قبل و بعد از یک مسابقه ورزشی، مایعات بنوشید!

 

استفادۀ مناسب و کافی از مایعات هنگام مسابقه های ورزشی ضروری است، حتی اگر مدت مسابقه کوتاه باشد. میزان مناسب نوشیدن مایعات چه قدر است؟

 

هرچه فعالیت در مسابقه ورزشی شدیدتر باشد، مصرف انرژی افزایش یافته و دمای بدن بالاتر می رود، در نتیجه بدن بیشتر عرق می کند. ممکن است که در جریان یک مسابقۀ ورزشی چندین لیتر آب از بدن دفع شود، که این مقدار آب باید به تدریج جایگزین شود.

 

اما سوخت انرژی باعث مصرف کربوهیدرات ها هم می شود. کربوهیدرات ها هم نباید بیش از حد از دست بروند. بنابراین، گاهی اوقات باید مقداری شیرینی هم به نوشیدنی اضافه کرد تا بهتر جذب شود.

 

 

مسابقه های کمتر از ۱ ساعت

 

در مسابقه های کمتر از یک ساعت آب خالص کافی است، خصوصاً اگر هوا خیلی گرم باشد. مسابقه دهنده باید یک قمقمه یا یک بطری آب، پر از آب خنک و نه یخ، در دستش داشته باشد.

 

 

مسابقه های بیش از ۱ ساعت

 

ورزشکار باید ۰٫۵ تا ۱٫۵۱ واحد نوشیدنی حاوی کربوهیدارت جذب کند، که این نوشیدنی ترکیب شده از: آب، آب میوه (آب انگور که سرشار از پتاسیم است، به مراتب بهتر است)، شکر یا عسل (۴۰ تا ۸۰ گرم در هر لیتر بنابر شدت ورزش) و ۱ تا ۱٫۵ گرم نمک در هر لیتر آب. یا یک نوشیدنی حاوی کربوهیدرات موجود در بازار.

 

 

مسابقه های بیش از ۲ و نیم ساعت

 

نوشیدنی مناسب برای این مسابقه ها می تواند از مواد کربوهیدراتی مقوی که هم به سادگی و هم به سرعت جذب می شوند، تهیه شود: سس میوه ها، کشمش، حبه های قند و تکه هایی از غلات که فاقد چربی اند.

 

 

مسابقه های بیش از ۳ و نیم ساعت

 

در این دست از رقابت ها، هر ۲ ساعت غذاهای مختصر و همچنین، نوشیدنی های کربوهیدراتی ضروری اند.

 

این غذاهای مختصر می توانند ساندویچ های کوچک، ساده و خوش خوراک (در بسته بندی های شخصی) باشند و از نان، گوشت مرغ یا گوشت قرمز بدون چربی که ریز خرده شده یا پنیر و میوه های خشک که سرشار از پتاسیم اند، تهیه شوند. اگر هوا خیلی گرم باشد، علاوه بر همۀ اینها، آب خالص هم ضروری است.

 

 

بعد از مسابقه های ورزشی

 

بعد از مسابقه، باید به سرعت آب نوشید، خصوصاً اگر تمرین یا مسابقه های دیگری در روزهای آینده در پیش باشد.

 

طی ۴ ساعت بعد از مسابقه، نوشیدن همچنان باید ادامه یابد. این نوشیدنی ها باید نوشیدنی های کربوهیدراتی، یا نوشیدنی های حاوی تکه های میوه و آب معدنی خنک یا بیکربوناته و ۵۰ تا ۷۰ گرم شکر یا عسل به ازای هر لیتر آب باشند.

 

می توان آبمیوه هایی با تکه های میوه در آب معدنی خنک و بعد از آن آب بیکربوناته نوشید.

 

بنابراین، ۱ ساعت بعد از پایان مسابقه، غذاهای قوی سرشار از کربوهیدرات ها که از قبل در سهمیه غذایی گنجانده شده اند، ضروری اند. ورزشکاران طبیعتاً، بنا بر درخواست بدن شان به خوراکی های شیرین تمایل دارند. در کل، ۲ الی ۴ ساعت بعد از مسابقه، برای جبران قوای از دست رفته و اشتها پیدا کردن برای صرف یک غذای کامل، (و سرشار از کربوهیدرات) زمان نیاز است.

funshad.com


ویدیو مرتبط :
طب سنتی ؛ ناهار بخوریم یا نه؟ چه بخوریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ممنوعیت پخش مسابقه ورزشی در برج میلاد


در پی ممنوع شدن پخش مسابقات فوتبال در سینماها به صورت مختلط،‌ پخش هر نوع مسابقه ورزشی حتی به شرط تفکیک جنسیتی نیز در برج میلاد ممنوع شد.

خبرگزاری ایسنا: در پی ممنوع شدن پخش مسابقات فوتبال در سینماها به صورت مختلط،‌ پخش هر نوع مسابقه ورزشی حتی به شرط تفکیک جنسیتی نیز در برج میلاد ممنوع شد.
 
مجتبی خشایار،معاون بهره‌برداری برج میلاد، دراین باره بیان کرد: از طرف نیروی انتظامی به صورت مکتوب به ما اعلام شد که اجازه پخش مسابقات جام‌جهانی را نداریم. به این ترتیب حتی مسابقه فینال لیگ قهرمانان اروپا را هم پخش نخواهیم کرد.
 
او همچنین گفت: ما در تلاش بودیم تا مسابقات لیگ جهانی والیبال را در برج میلاد نمایش دهیم، اما با توجه به عدم صدور مجوز این امکان دیگر فراهم نیست.
 
وی در پاسخ به اینکه آیا امکان پخش مسابقات حداقل برای آقایان وجود دارد؟ اظهار کرد: حتی با تفکیک جنسیتی هم مجوز پخش مسابقات در برج میلاد صادر نشده است.
 
به گزارش ایسنا،‌ این در حالی است که هفته گذشته جانشین فرمانده ناجا در اظهارنظری پخش مسابقات جام جهانی فوتبال در سینماها را به صورت مختلط ممنوع اعلام کرده بود.
 
رئیس انجمن سینماداران کشور در این‌باره گفت: با توجه به اینکه جداسازی سالن‌های سینما برای زنان و مردان هنگام پخش مسابقات فوتبال در مدیریت سینماها خلل ایجاد می‌کند، نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم.
 
محمد قاصد اشرفی بیان کرد: ازآنجا که قبلا درخواست کرده بودیم تا سینماها بتوانند در پخش مسابقات فوتبال جام‌جهانی سهیم باشند،‌ صدور مجوز از سوی وزارت ارشاد منوط بر این بود که موافقت نیروی انتظامی را هم بگیریم.
 
او گفت: با توجه به پیگیری‌هایی که صورت گرفته است، اخیرا اعلام شد که مجوز پخش فوتبال در سینماها برای نمایش به صورت مختلط ممنوع است و باید سالن خانم‌ها و آقایان جدا شود.
 
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه نمی‌توانیم سینما را برای هیچ قشری ممنوع کنیم و سینما را محلی امن برای حضور افراد خانواده می‌دانیم‌ و نیز در شرایطی که برای پخش فیلم‌های سینمایی چنین مسائلی مطرح نمی‌شود‌، امکان جداسازی سالن‌ها را برای پخش مسابقات فوتبال نداریم.
 
اشرفی تاکید کرد: جداسازی سالن‌ها مقرون به صرفه نیست و نمی‌توانیم تماشاگران را متمایز کنیم.
 
او گفت: تا وقتی به صورت رسمی به وزارت ارشاد اعلام نشود و مجوز پخش فوتبال صادر نشود این کار را انجام نخواهیم داد. با این حال در جلسه‌ای که داشتیم قرار شد اگر بنا بر این باشد که مسابقات در سینماها به صورت جداگانه برای خانم‌ها و آقایان پخش شود به دلیل اینکه این کار در نحوه‌ی مدیریت سینما اخلال ایجاد می‌کند، از پخش مسابقات صرفنظر کنیم.
 
ابوالحسن داودی،‌رئیس شورای صنفی نمایش هم دراین باره به ایسنا بیان کرد: شورا در این مسئله دخالتی ندارد، اما موضوع را در جلسه‌ی آتی شورا مطرح می‌کنیم تا نظر سینماداران را جویا شویم.