ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

فقط خودم در مورد مسائل فنی صحبت می‌کنم



 

 

 

فقط خودم در مورد مسائل فنی صحبت می‌کنم

 

کی‌روش:

فقط خودم در مورد مسائل فنی صحبت می‌کنم

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: فقط خودم در مورد مسائل فنی صحبت می‌کنم و هیچ‌کس حتی مسئولان فدراسیون حق اظهارنظر در این باره را ندارند.

تیم ملی فوتبال ایران خود را برای مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل آماده می‌کند و در اولین دیدار خود 11 شهریور میزبان اندونزی خواهد بود. این روزها کارلوس کی‌روش همانند گذشته با جدیت خاصی لیگ ایران را رصد می‌کند و می‌خواهد تیم قدرتمندی را روانه مسابقات کند.

خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس برای اطلاع از آخرین وضعیت تیم ملی با کی‌روش گفت‌وگوی اختصاصی انجام داد. در این مصاحبه بحث‌های کلی مربوط به فوتبال ایران و البته ال کلاسیکو دربی نیز مطرح شد تا علاقمندان به فوتبال از نظرات سرمربی پیشین رئال مادرید درباره دیدار با بارسلونا نیز مطلع شوند.

گفت و گوی تفصیلی خبرنگار فارس با کی‌روش را در زیر می‌خوانید:

* شرایط کلی فوتبال ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در چهار ماهی که در ایران بودم سعی کردم کمتر صحبت کنم و بیشتر به بررسی شرایط بپردازم. پس از این مدتی که فوتبال ایران و اتفاقات آن را زیر نظر گرفتم تا امروز 11 مورد اساسی را به فدراسیون فوتبال اعلام کردم. این 11 موردی که شناسایی کردم باعث پیشرفت فوتبال ایران می‌شود که آنها را به فدراسیون اعلام کرده‌ام.

یکی از موارد به کیفیت لیگ ایران مربوط می‌شود. باز هم تاکید می‌کنم که این 11 مورد بسیار مهم هستند و این یک فرصت بسیار بزرگ برای پیشرفت فوتبال ایران به شمار می‌رود و اینکه بخواهیم چگونه از آن استفاده کنیم مثل این است که یک انسان از فرصت‌هایی که در طول زندگی نصیب‌اش می‌شود بخواهد استفاده کند.

انتخاب این 11 مورد به 4 ماه تلاش من در فوتبال ایران مربوط می‌شود و اینکه چه کارهایی انجام شده و اینکه چه کارهایی انجام می‌شود. به نظر من برای موفقیت فوتبال ایران تلاش‌ها کافی نیست و معتقدم برای موفقیت روز افزون باید در مورد کارهای پایه و همچنین مبحث لیگ برتر کارهای زیر بنایی و اساسی انجام شود.

* هواداران فوتبال ایران همواره در لیگ برتر به دنبال پدیده‌ها هستند. در این مدت شما پدیده‌ای در لیگ برتر دیده‌اید؟

معجزه ممکن است اتفاق بیفتد اما این تفکر در فوتبال ایران وجود دارد که همواره به دنبال معجزه هستیم. این معجزه می‌تواند فردا اتفاق بیفتد و حتی ممکن است هیچ‌گاه به وقوع نپیوندد. شما چند بار تا به حال دیده‌اید که تیم ملی زیر 20 سال آمریکا در جام جهانی جوانان به مراحل نهایی راه پیدا کند؟

آیا این معجزه است که کشوری مانند پرتغال با 10 میلیون جمعیت و 100 هزار بازیکن در رده‌بندی جهانی بین 10 تیم اول جهان قرار دارد و تیم ملی جوانانش به مقام دوم جام جهانی می‌رسد؟

اینها اتفاق و معجزه نیست و مواردی است که روی آنها کار شده است. اگر برای آینده سرمایه‌گذاری نشود هیچ‌گاه این اتفاق نمی‌افتد.ما در ایران حتی از یک آکادمی خوب برای فوتبال پایه برخوردار نیستیم تا کار سراسری در کشور انجام دهد. حتی تیم ملی امید به خاطر سهل‌انگاری و اینکه نمی‌دانست بازیکنش دو اخطاره هست از دور رقابت‌های مقدماتی المپیک حذف شد.

ما برای شروع کار نباید منتظر فردا باشیم و باید کار را از دیروز آغاز می‌کردیم. کشورهای دیگر که در حال پیشرفت در فوتبال هستند امروز حاصل کارهای سخت و تلاش مضاعف‌شان را می‌گیرند.برای راه یافتن به جام جهانی، 230 کشور در حال مبارزه هستند و این نشان می‌دهد که تمام تیم‌ها در حال کار و تلاش هستند و ایران باید بیشتر از اینها تلاش کند. برای این کار پتانسیل لازم وجود دارد و همه چیز به انگیزه و تلاشی که انجام می‌دهیم برمی‌گردد. واقعا خجالت‌آور است اگر نتوانیم از پتانسیل و استعدادهایی که داریم استفاده لازم را ببریم.

* هواداران که در حقیقت سرمایه‌های فوتبال محسوب می‌شوند به چه اندازه از واقعیت‌های فوتبال مطلع هستند؟

این علاقه یک قسمت از همان پتانسیلی است که تعریف کردم کجای دنیا برای یک بازی بین تیم صدر و قعر جدول 70 هزار نفر به ورزشگاه می‌روند اما این اتفاق در دیدار استقلال و فجر سپاسی رخ داد. حتی در کشورهایی مثل ایتالیا، فرانسه و آلمان این تعداد تماشاگر به ورزشگاه نمی‌روند. البته در این بین باید حساب رئال مادرید، بارسلونا و منچستر را از سایرین جدا کرد. ما باید به آنها احترام بگذاریم و به آنها دروغ نگوییم و این حق هواداران است که واقعیت را بدانند. آنها لیاقت این را دارند که برای تفریح‌شان یک بازی با کیفیت را تماشا کنند. لیاقت این را دارند که بازیکنی را ببینند که 90 دقیقه تلاش می‌کند نه اینکه مدام خود را روی زمین می‌اندازد تا آنها را فریب دهد.

آنها لیاقت این را دارند که داوری را ببینند که هر دقیقه بازی را متوقف نکند و حتی لیاقت این را دارند که انجمنی را پشت فوتبالشان ببینند که آن را به خوبی برای فردا مهیا کند. بنابراین اگر به آنها دروغ بگوییم همین هواداران را هم به زودی از دست می‌دهیم.

* آیا شأن هواداران با کیفیت فوتبال ایران همخوانی دارد؟ آیا کیفیت مسابقات لیگ در حدی است که 70 هزار نفر را به ورزشکار بکشاند؟

خیر. دیدارهایی که در لیگ انجام می‌شود لیاقت چنین تماشاگرانی را ندارد و باید کیفیت مسابقات هر روز بهتر و بهتر شود.

*با شناخت جو فوتبال ایران به نظرتان بار فنی آن بیشتر است یا حاشیه‌ای؟خیلی وقت‌ها بازی‌های باکیفیت هم انجام می‌شود اما باید به جایی برسیم که تمام دیدارهایمان اینچنین برگزار شود نه اینکه با آغاز فصل کیفیت رقابت‌ها بالا باشد و با گذشت زمان هر لحظه از کیفیت آن کاسته شود.

در یکی از بازی‌های آخر فصل گذشته که در ورزشگاه بودم شاهد بودم تیمی که باید با جان و دل تلاش می‌کرد تا سقوط نکند خیلی راحت بازی را واگذار کرد چرا که بازیکنانش بدون انگیزه بودند و این چیزی است که ما باید آن را از فوتبال بیرون کنیم.در مورد مسائل حاشیه‌ای زیاد ورود نمی‌کنم و بیشتر روی کیفیت فنی مسابقات متمرکز هستم.

* تیم ملی تا امروز با حضور شما 2 مسابقه را با ماداگاسکار و مالدیو برگزار کرده، این 2 بازی تا چه اندازه به شناخت شما از تیم ملی کمک کرده است؟

آشنایی زیادی با فوتبال ایران پیدا کرده‌ام به خصوص اینکه با ملی‌پوشانی که در کمپ اتریش بودند نیز از لحاظ فنی شناخت پیدا کردم. آنها از هر لحاظ با انگیزه بالا در اردوها حضور پیدا کردند و خودشان را در اختیار تیم ملی قرار دادند تا این تیم ملی موفق باشد.پیغامی که برای همه دارم این است که بالاترین ارجحیت فوتبال ایران باید تمرکز بر روی رسیدن تیم ملی به جام جهانی 2014 برزیل باشد. تمام اهالی فوتبال باید دست به دست هم دهند تا این کار انجام شود.

* برای ارتباط با مربیان لیگی چه برنامه‌‌هایی دارید؟ در این مورد انتقاداتی به شما وارد شده است.یکی از برنامه‌های من این است که با مربیان لیگ ارتباط نزدیکی برقرار کنم. اواخر فصل گذشته چون برنامه‌های ما بسیار فشرده بود این کار انجام نشد اما برنامه‌های من این است که در آینده و با به ثبات رسیدن لیگ این کار را هر چه بیشتر و بهتر انجام دهم. از انتقادات مربیان بی‌اطلاع هستم و در این مورد خبر ندارم.

اگر با یک مربی صحبتی داشته باشم اخلاقم این است که آن را رو در رو و چشم در چشم مطرح می‌کنم. اگر یک مربی در نشریات می‌خواهد به من پیغام برساند این کار درست نیست و به نظرم او یک مربی حرفه‌ای نیست.مربی خوب خودش را پشت نشریات پنهان نمی‌کند و اگر موضوعی باشد آن را مستقیم به خود من می‌‌گوید. یک مربی حرفه‌ای این دل و جرأت را دارد تا صحبتش را به صورت مستقیم مطرح کند.

* هماهنگی مسئولان با کارلوس ‌کی‌روش تا چه اندازه است؟

برای موفقیت و صعود به جام جهانی باید تمام افراد تلاش کنند و با یکدیگر باشند. البته با هم بودن به این معنا نیست که تمام افراد نظر یکسان داشته باشند بلکه گاهی وقت‌ها وجود نظر مخالف بد نیست و باعث پیشرفت می‌شود. اگر تمام افراد یکسان فکر کنند هیچ‌وقت رشد نمی‌کنیم. اختلاف‌نظرها باید مطرح شود و پس از با برنامه‌ریزی باعث پیشرفت شویم.

*در بازی‌های دوستانه بازیکنان پس از دقیقه 60 دچار ناهماهنگی شدند. این موضوع را چگونه تفسیر می‌کنید؟

این طبیعی است که ناهماهنگی بین بازیکنان وجود داشته باشد. تازه کار خود را آغاز کرده‌ایم و شاید آنطور که باید و شاید ظاهر نشده باشیم. بازی ماداگاسکار را به این علت گذاشته بودیم که بازیکنان را برای دیدار برابر مالدیو بسنجیم.

* دیدار برابر مالدیو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما در آزادی بازی بسیار خوبی را به نمایش گذاشتیم و توانستیم 4 گل به ثمر برسانیم. در دیدار برگشت با وجود اینکه حریف بازی فیزیکی و خشنی انجام داد اما توانستیم عملکرد خوبی داشته باشیم و نشان دادیم در این شرایط نیز می‌توانیم با آنها رقابت داشته باشیم. در این بازی فقط به فکر این بودیم که نتیجه را به سود خود تمام کنیم.

* کی‌روش در انتخاب بازیکنان چه ملاکی را معیار خود قرار می‌دهد؟

این یک چیز معمولی است که ما بازیکنان خوب و بین‌المللی را به تیم ملی دعوت کنیم اما شرایط فیفا دست ما را کمی بسته است و اجازه نمی‌دهد که در سال بیش از 8 بازی داشته باشیم. قوانینی که فیفا می‌گذارد بیشتر برای حفظ منافع تیم‌های بزرگ مانند برزیل، آرژانتین و انگلیس است. این قوانین به سود تیم‌های پایین‌تر نخواهد بود.

* منظورتان این است که باید بازی‌های دوستانه‌ بیشتری برگزار کنیم؟

بله. طبیعی است که برای دستیابی به هماهنگی نیازمند برگزاری بازی‌های دوستانه هستیم. فیفا همواره به فکر تیم‌های بزرگ است. برزیل در 5 سال اخیر به طور میانگین 1000 بازیکن به فوتبال معرفی کرده حال زمانی که فیفا قوانینی را اتخاذ می‌کند به فکر این کشورها خواهد بود. این موضوع که سالانه 8 بازی بین‌المللی انجام دهیم کمکی به تیم‌های برزیل و آرژانتین خواهد بود و برای تیم‌هایی همچون ایران، عراق مفید نیست.شجاعی و نکونام در بالاترین سطح بازی می‌کنند اما بازیکنان ایرانی که در لیگ خودمان باز می‌کنند چه زمانی می‌خواهند محک بخورند؟!

* برنامه‌ریزی‌های فدراسیون برای بازی‌های دوستانه کافی نیست؟

ما نیازمند برگزاری بازی‌های بیشتری هستیم اما متاسفانه زمانی که این برنامه‌ریزی‌ها صورت بگیرد خیلی‌ها اعتراض می‌کنند که چرا بازیکن ما را گرفته‌اید. باید تمام افراد از این موضوع حمایت کنند تا بتوانیم به هماهنگی لازم دست یابیم. با برگزاری بازی‌های دوستانه می‌توانیم به هماهنگی لازم برسیم. شاید نتوانیم در برخی از بازی‌های دوستانه از تمام بازیکنان استفاده کنیم اما هماهنگی بین بازیکنانی که در ایران فعالیت می‌کنند مهم خواهد بود و هدف ما نیز جز این نیست.

* برای راهیابی به جام جهانی نیازمند چند بازیکن بین‌المللی هستید؟

باید تعادلی بین بازی‌های لیگ و بازی‌های بین‌المللی داشته باشیم و اینگونه نیست که فقط بگوییم بازی‌های دوستانه بیشتر شود اما آنچه مسلم است این است که باید بیش از 8 بازی در سال انجام دهیم. مثلا دیدار برابر ماداگاسکار در زمان فیفا نبود. در این هفته ما نیز می‌توانستیم بازی دوستانه انجام دهیم. امارات و قطر بازی کردند اما به علت اینکه برنامه‌ریزی نداشتیم این فرصت را از دست دادیم.

* اخبار رسانه‌ها و مطبوعات را در مورد پیگیری مردم دنبال می‌کنید؟

متاسفانه این امر در فدراسیون ضعیف است و افرادی که باید این اخبار را به من منعکس کنند این کار را انجام نمی‌دهند.

* این شایعه مطرح شده که از درون فدراسیون اسامی برخی دعوت شده‌ها به تیم ملی اعلام شده است. آیا این موضوع صحت دارد؟ امیدوارم این موضوع حقیقت نداشته باشد و ترجیح می‌دهم در مورد آن فکر نکنم. شکی ندارم که چنین صحبت‌هایی مطرح شده، حتی اگر این مسئله حقیقت داشته باشد ترجیح می‌دهم که این موضوع وجود نداشته باشد. کار بسیار اشتباهی صورت گرفته است. از سرپرست تیم ملی هیچ انتظاری ندارم که راجع بازیکنان و مسائل فنی صحبت کند. من ترجیح می‌دهم که با این کلمات این مسئله را مطرح کنم که امیدوارم این مسائل حقیقت نداشته باشد زیرا فقط خودم در مورد مسائل فنی صحبت می‌کنم و هیچ‌کس حق چنین اظهارنظری را ندارد مخصوصا اگر این شخص از مسئولان داخل فدراسیون باشد. یا خودم در مورد مسائل فنی صحبت می‌کنم و یا اینکه خودم اشخاصی را در این زمینه معرفی می‌کنم.

* عنوان شده که فرهاد مجیدی در این دوره به تیم ملی فوتبال دعوت شده است...

باز هم تاکید می‌کنم که امیدوارم این موضوع(انتقال اخبار تیم ملی از درون فدراسیون) صحت نداشته باشد و فقط در حد شایعه باشد. به هیچ عنوان حرفه‌ای نیست که چنین اقدامی از سوی مسئولان فدراسیون صورت گرفته باشد. نشریات و مطبوعات هر سؤالی دارند از خودم بپرسند. راجع به بازیکنان جدید و نفرات تیم ملی خودم اظهارنظر می‌کنم همان‌طور که در تمام دنیا چنین روالی وجود دارد. برای من غیرقابل پذیرش است که اشخاص دیگری در مورد نفرات تیم ملی صحبت کنند.

* پس شما تمام مسائل مطرح شده را رد می‌کنید؟

در همه جای دنیا چنین روالی وجود دارد که سرمربی در مورد بازیکنان تصمیم می‌گیرد در کار حرفه‌ای باید به تمام افراد احترام گذاشته شود و حق تماشاگران، بازیکنان و کادر فنی و تمام افراد حفظ شود.

* کی‌روش برای دستیابی به ترکیب تیم ملی نظر دارد از بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ‌های خارجی استفاده کند. این موضوع تا چه حدی قابل اجرا خواهد بود؟

تلاش می‌کنم در هر نقطه‌ای از دنیا که بازیکن ایرانی‌الاصلی وجود داشته باشد و از کیفیت بالایی برخوردار باشد و افتخار کند که پیراهن تیم ملی ایران را بپوشد این امر رخ خواهد داد را در اختیار داشته باشم. امیدوارم در زمان کوتاهی این موضوع انجام شود و بازیکنان زیادی به تیم ملی معرفی شوند.

* شخص خاصی را مدنظر دارید تا در این مرحله به تیم ملی اضافه شود؟

در حال حاضر قصد ندارم در این اردو از بازیکنان لیگ‌های خارجی استفاده کنم اما فکرهای خاصی را در این زمینه دارم و مطمئن باشید در اردوهای آینده بازیکنان ایرانی‌الاصل قدرتمندی به تیم ملی اضافه می‌شوند.

* تماشاگران ایرانی چند سالی است که از فوتبال فاصله گرفته‌اند. کی‌روش چگونه این فاصله را کم خواهد کرد؟تمام تلاش خود را انجام می‌دهم تا هواداران را به ورزشگاه برگردانم. سعی می‌کنم اخلاق و تفکر بازیکنان را به گونه‌ای بسازم که تماشاگران بخواهند به ورزشگاه بیایند و آنها را تشویق کنند. در هر جای ایران که باشیم چه در تهران و چه در تبریز این پیغام را هواداران می‌دهم که پیراهن شماره 12 بر تن آنها خواهد بود. تماشاگران ایرانی باید در تمام ورزشگاه‌ها با پیراهن تیم ملی و با شماره 12 تیم را حمایت کنند. راهیابی به جام جهانی کار آسانی نیست و امیدوارم با حمایت تمام تماشاگران این امر اتفاقی بیفتد.

* اتفاقی که برای تیم فوتبال امید رخ داد و از راهیابی به المپیک بازماند برای تماشاگران بسیار سخت بود. این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این یک اتفاقی است که رخ داده و البته بسیار نادر است. سوریه را نگاه کنید که از سوی فیفا محروم می‌شود؛ ما می‌توانیم اشتباهات کشورهای دیگر را بپذیریم ولی برای خودمان سخت است. موضوعی که مهم است و باید به آن توجه کنیم این است که بار دیگر ان را تکرار نکنیم.

* عدم راهیابی به مسابقات المپیک شکست سنگینی برای هواداران فوتبال به حساب می‌آمد.

ما باید با این اشتباه کنار بیاییم و آن را فراموش کنیم. باید این موضوع را در کتابخانه خود قرار دهیم و به عنوان درس عبرتی به آن نگاه کنیم. باید سعی کنیم و دست به دست هم بدهیم تا تیم‌های ایرانی موفق شوند. باید این را بدانیم زمانی اتفاقی می‌افتد که بازیکنان از عملکرد طبیعی خود خارج می‌شوند. 11 بازیکن در زمین حضور دارند و سایر افراد روی نیمکت. بعضی ‌وقت‌ها اتفاق می‌افتد که بازیکن از تیم اخراج می‌شود و یا مربیان اما به طور کلی باید توجه داشت افرادی که در اطراف فوتبال هستندمثلا به عنوان مدیر کار می کنند تغییر نمی‌کنند،مخصوصا اینکه تلاش این افراد نیز برای پیشرفت فوتبال نیست. تمام تلاش خود را باید انجام دهیم و برای انتخابی جام جهانی تلاش کنیم.اگر کسی نمی‌خواهد و یا نمی‌تواند کمک کند در خانه بماند. باید تلاش کنیم تا پرچم و برند تیم ملی را در تمام مسابقات به اهتزاز درآوریم.

*در مورد تیم‌های پایه و امید چه برنامه‌ریزی انجام داده‌اید؟

من تمام تلاش خود را انجام می‌دهم و مطمئن باشید ساختاری متفاوت در تیم‌های پایه به وجود می‌آورم. نکته‌ای که باید توجه کنیم این است که ما به المپیک راه نیافتیم اما دلیل نمی‌شود که کار خود را رها کنیم. باید بازیکنان و کادر فنی همانگونه که در صورت صعود به المپیک مسابقات دوستانه برگزار می‌کردند، این روش‌ را انجام دهند. سرمایه‌گذاری که روی بازیکن شده نباید به دست فراموشی سپرده شود و همانگونه که در صورت راهیابی به المپیک برنامه‌ریزی‌هایی صورت می‌گرفت هم اکنون باید این امر ادامه داشته باشد.

* برنامه‌های فدراسیون با برنامه‌های شما تطابق دارد؟ببینید این موضوع را به اختاپوسی تشبیه می‌کنم. یک اختاپوس 8 سر و 8 پا دارد و اگر یک پای او کار نکند، نمی‌تواند زندگی کند. تمام افراد باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم بهترین موقعیت را برای تیم ملی به وجود بیاوریم.

* امکانات و شرایط این امر مهیا شده؟در بعضی کشورها که نمی‌خواهم اسم بیاورم، امکاناتی وجود ندارد درحالی که شاید بهترین بازیکنان را داشته باشد برعکس این موضوع وجود دارد. در برخی کشورها امکانات وجود دارد اما بازیکن ندارند. باید یک کشور برای پیشرفت هم بازیکن و هم دید درست و حسابی داشته باشد. نمی‌توان با تمرکز بر یک قسمت امیدوار به پیشرفت بود. امکانات، ‌مربیان، بازیکنان، داوران و مسئولان فدراسیون همه و همه باید دست به دست هم بدهند تا کشوری پیشرفت کند. شما ببنید اگر در گروه خوانندگی افراد با یکدیگر هماهنگ نباشد آهنگ زیبایی تولید نخواهد شد.باید از تیم‌های پایه شرایط را فراهم کنیم و امکانات را برای آنها بوجود بیاوریم  و باید به این نکته توجه کنیم که بازیکنان هر چه بیشتر بازی ملی داشته باشند، عملکرد بهتری در رقابت‌های بین‌المللی از خود به نمایش می‌گذارند.

* پس تاکید شما باز هم به برگزاری دیدارهای دوستانه است؟

32 سال تجربه دارم و تنها نگاهم به مسئله پیشرفت فوتبال در کشورهاست. باز هم تاکید می‌کنم ارجحیت برای من و تمام فوتبال دوستان باید راهیابی به جام جهانی باشد. تمام هدف‌مان دستیابی به چنین امری است و امیدواریم در کنار آن بتوانم برای آینده فوتبال ایران مثمر ثمر باشم. انتظار نداشته باشید به تنهایی بتوانم چنین کاری انجام دهم. من می‌توانم راه را نشان دهم اما رانندگی و جلو رفتن با اعضای فدراسیون است. من نمی توانم ماشین فوتبال را پشت دوشم بگذارم و آن را حمل کنم.

* تعامل مربیان لیگ با تیم ملی در چه حدی است؟اگر این سؤال را از من می‌پرسید باید بگویم این موضوع چیزی نیست که بخواهم نگران آن باشم. فکر نمی‌کنم مشکل ما از مربیان باشد. بلکه مسائل دیگری وجود دارد که باید آن حل شود . باید یک ساختار خوب در فدراسیون بگذاریم و 11موردی که من می‌خواهم اعلام کنم در همین زمینه است. 

* اولویت و هدف کارلوس کی‌روش صعود به جام جهانی است در صورتی که ما نتوانیم به جام جهانی راه یابیم نسبت به گذشته عقب‌نشینی خواهیم داشت همان طور که در سال 2010 این اتفاق رخ داد. نظر شما در مورد این موضوع چیست؟

سوال کلیدی و خوبی بود. برای همین است که من به همه مسولان و هواداران اعلام می‌کنم که باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم راهی برزیل شویم. اگر بتوانیم به جام جهانی راه یابیم راه‌های پیشرفت در مراحل بعدی راحت‌تر خواهد بود اما در صورت عدم راهیابی یک عقب‌گرد بزرگ خواهیم داشت و 10 -15 سال بعد نیاز به ریکاوری داریم. حضور در جام جهانی باعث می‌شود اعتبار فوتبالمان بالا برود و بازیکنانمان مطرح شود. این امر موجب حضور مربیان ایرانی در کشورهای خارجی و همچنین حضور بازیکنان در سایر کشورها خواهد شد. حضور در جام جهانی سطح لیگ فوتبال ایران را بالا می‌برد و باعث می‌شود مربیان بزرگ وارد این لیگ شوند.

* برای صعود به جام جهانی کار سختی در پیش داریم، این طور نیست؟

صعود به جام جهانی تنها به من مربوط نمی‌شود بلکه به تمام دست اندرکاران فوتبال ارتباط دارد.سال 98 برای کار به ژاپن دعوت شدم. پروژه‌ای را در تیم ناگویا گراهامپوس داشتم که 3 هزار بازیکن جوان را برای پرورش جمع‌آوری کردیم و آنها را رشد دادیم و الان می‌بینید که آنها در حال حاضر در تمامی رده‌ها موفق هستند. تیم بانوان ژاپن در جهان به مقام قهرمانی رسید و بزرگسالان آنها در رنکینگ جهانی دوازدهم هستند و این برنامه‌ای بود که 20 سال پیش طراحی کردند و و حالا نتیجه آن را می‌بینند.

خیلی از جاها مشاهده می‌کنیم که فقط حرف می‌زنند و کاری صورت نمی‌گیرد و تلاشی انجام نمی‌شود. بخش زیادی از بودجه را صرف یک تیم می‌کنند و برای کارهای پایه هیچ کار نمی‌کنند. اینها دروغ‌گوهای بزرگ فوتبال هستند که باید با آنها مبارزه شود.

نباید به باشگاه‌هایی که برای تیم‌های پایه کاری انجام نمی‌دهند اجازه حضور در لیگ برتر را داد و به مدیرانی هم که به پایه اهمیت نمی‌دهند اجازه کار داد.

* در مدیران فوتبال ایران شخصی را سراغ دارید که به کارهای پایه اهمیت دهد و از آن حمایت کند؟

چند نفر را می‌شناسم و با آنها جلسه‌ برگزار کرده‌ام. کار کردن در پایه کسی را می‌خواهد که به مسائل مالی چشم داشتی نداشته و به فوتبال عشق بورزد و این کار تنها با تلاش حاصل می‌شود.

* دیدار با بحرین، قطر و اندونزی را چطور ارزیابی می‌کنید. خیلی‌ها می‌گویند دیدارهای آسانی داریم. این درست است؟

کسانی که عادت به کار کردن ندارند، این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند و فکر می‌کنند همه چیز در زندگی آسان است. اولویت تیم ملی صعود به مرحله بعد است. ما فوتبال بازی می‌کنیم و حق‌مان پیروزی و رو به جلو رفتن است. هر چه قدر بیشتر پیروز شویم، مردم خوشحال خواهند شد.

* نظر شما در مورد حریفان تیم ملی ایران چیست؟

برای حریفان‌مان احترام قائلیم. فلسفه ما این است که وقتی وارد میدان می‌شویم برایم اهمیت ندارد که حریف ما چه کسی باشد. تمام تمرکز ما این است که نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنیم. تمام تیم‌هایی که با آنها بازی خواهیم کرد نقاط ضعف و قوتی دارند.تمام هدفم این است که وقتی تیمم از رختکن خارج می‌شود به نقاط قوت خود و نقاط ضعف حریف فکر و با کیفیت فوتبال بازی کند.

* شما چقدر به بازی زیبایی که تماشاگران دوست دارند، اهمیت می‌دهید؟

مهمترین چیزی که اهمیت دارد اینکه در زمین بازی خوبی را انجام دهیم. درسی که از فوتبال گرفته‌ام این است که زمانی که زیبا و با کیفیت فوتبال بازی کنی بهتر نتیجه خواهی گرفت.

* اکثر مربیان خارجی که وارد ایران شدند به هواداران قول دادند، شما چه قدر به این موضوع اعتقاد دارید؟

اتفاقاً من برعکس دیگر مربیان هستم و کمتر قول می‌دهم و سعی می کنم حاصل کارم بیشتر باشد. دنبال این نیستم که دوستان زیادی را دور خودم جمع کنم و به کار کردن فکر می‌کنم و ترجیح می‌دهم که با گروهی کار کنم که پر تلاش هستند.

*چه صحبتی با هواداران دارید؟

قول من به هواداران این است که تمام تلاش خود را برای موفقیت فوتبال ایران انجام دهم و از آنها می‌خواهم که با ما همراه باشند و شماره 12را بر تن کنند و همیشه آماده باشند و شاید زمانی از آنها خواستم که وارد میدان شوند و زمانی هم که همراهی و تشویق نکردند پس از آن پشیمان نشوند. یک بار دیگر به آنها می‌گویم که آسانی را پیش رو نداریم و اگر همه با هم کمک کنیم، در پایان می‌توانیم خوشحال باشیم.

* نکته‌ای که هواداران ایرانی را خوشحال می‌کند بازی با تیم‌های بزرگ است. برنامه‌هایتان در این مورد چیست؟

یک مسئله‌ای که در این مورد وجود دارد این است که تیم‌های اروپایی در آستانه جام ملت‌ها دوست دارند با تیم‌های هم سطح خود بازی کنند و این امر مشکل است.

هدفی که من با تیم ملی ایران دارم همان هدف مربی تیم اروپایی نیست، اما زمانی که به جام‌جهانی نزدیک می‌شویم شرایط بهتر است و تیم‌های اروپایی دوست دارند بازی‌های دوستانه‌ای را با تیم‌های مختلف جهان انجام دهند.

به عنوان مثال زمانی که سرمربی پرتغال بودم وقتی با سوئد بازی داشتیم به دنبال حریفی مانند نروژ بودم، اما زمانی که به جام جهانی رفتیم اولین دیدار دوستانه‌مان با چین بود. چون ممکن است در جام‌جهانی با یک تیم آسیایی هم هم گروه شویم.

* از فوتبال داخلی خارج شویم و به فوتبال بین‌الملل که طرفداران زیادی هم دارد بپردازیم. بازی که بیشتر رسانه‌ها به آن پرداختند ال کلاسیکو بود، شما سرمربی رئال مادرید هم بودید. نظرتان در این مورد چیست؟

فقط رئال مادرید و مورینیو نبودند که باختند بلکه بازنده اصلی این دیدار خود فوتبال بود. دعواهایی که در بازی شکل گرفت زیاد خوب نبود. من هم مربی هستم و برخی اوقات که احساسی می‌شوم اشتباه می‌کنم و هیچ مربی نیست که بگوید دچار اشتباهی نمی‌شود. بنابراین باید تمام تلاش‌مان این باشد که فوتبال برنده باشد.

* علت اتفاقات ناخوشایندی که اشاره کردید چه بود؟ خیلی‌ها اعتقاد دارند مقصر اصلی آن خوزه مورینیو بود؟

همه می‌دانند که مورینیو شخصیت خاصی است و کسی نمی‌تواند منکر آن باشد. البته همه مربیان نقاط مثبت و منفی زیادی دارند و او توانایی‌های زیادی دارد و هیچ فرق با مربیان دیگر ندارد.کار کردن در رئال خیلی سخت است و من خودم این تجربه را دارم. فشاری زیادی روی بازیکنان و مربی است. سرنوشتت در این تیم به لحظه‌ها بستگی دارد و هر نفسی که می‌کشی می‌توانی از یک شخص عاقل به یک دیوانه تبدیل شوی. جو رئال مادرید واقعاً دیوانه وار است.

* باخت‌هایی که مقابل بارسلونا داشته است، چه قدر در تصمیم‌های دیوانه‌وار تاثیر داشته است؟

به خاطر همین شکست‌ها و جوی که در رئال است یک مربی برایش مشکل است که خودش را آرام کند و تصمیم‌های عاقلانه بگیرد. چیزی که از مربیگری در رئال آموختم اینکه از یک تا 10 شمارش کنم و پس از آن تصمیم بگیرم، اما در رئال باید از یک تا هزار بشمارید و اگر این کار را نکنید کنترل خود را از دست خواهید داد.

* دوست داریم این سؤال را صادقانه پاسخ دهید. اگر روی نیمکت رئال بودید، خلاقیت بازیکنان بارسلونا را چگونه مهار می‌کردید؟

تنها شکلی که در حال حاضر می‌توانید بارسلونا را شکست دهید این است که مانند منچستر باشید که در دور مقدماتی جام باشگاه‌های اروپا در سال 1999 این تیم را شکست داد.در آن زمان من در منچستر بودم و هم در خانه و هم خارج از خانه خیلی خوب بازی کردیم. درک این مسئله برای رسانه‌ها و هواداران مشکل است، اما مربیان این را می‌دانند که اگر تیم‌ شما به فضاها زودتر برسد، بازی شما بهتر از بارسلونا خواهد بود. توپ، بازیکنان حریف و فضا 3 مسئله مهم هستند. اگر مقابل بارسلونا فضا را از دست بدهید کارتان سخت خواهد بود.


ویدیو مرتبط :
مربوطه به مسائل مهندسی ومربوط مسائل فنی است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه با همسرراجع به مسائل مالی صحبت کنید؟



 

 

چگونه با همسرراجع به مسائل مالی صحبت کنید

 

شما و همسرتان بدون هیج جنگ و جدلی می‌توانید راجع به مسائل مالی بحث وگفتگو کنید. 5 راه حل مناسب و ضروری که هر زوجی باید بداند

 

شما و همسرتان بدون هیج جنگ و جدلی می‌توانید راجع به مسائل مالی بحث وگفتگو کنید. 5 راه حل مناسب و ضروری که هر زوجی باید بداند

 

 

دعوای مالی

 

آخرین باری که با همسرتان به خاطر مسائل مالی بحث عمیق داشتید، چه زمانی بوده است؟ شاید مثل خیلی از خانم‌ها پاسخ‌تان "هرگز" باشد. حتی در بهترین زمان‌ها این موضوعی زهرآگین است و در بحران اقتصادی فعلی، انفجاری است.

 

مسائل مالی یکی از موضوعاتی است که در ازدواج کمتر به آن بها داشته می‌شود، (طبق گفته دکتر بونی ایکرویل، نویسنده Financial Infidelity): هفت مرحله برای غلبه بر تخریب روابط. و نیز عامل دعواها و طلاق می‌باشد. برای خیلی از مردم راحت تر است که از واقعیت فرار کنند تا اینکه واقعیت‌های مالی را بپذیرند. همچنین هیچ کس دوست ندارد که سارق بانک باشد. در تحقیقی مشخص شد که 82 درصد از زوجین خرید خود را از همسرشان مخفی می‌کنند، یا در تحقیقی دیگر 30 درصد از افراد نسبت به گذران فعالیت‌های خود صادق نبودند. تا زمانی که اوقات بر وفق مراد آنها نیست، از بی صداقتی و مخفی سازی خبری نیست. اما زمانی که پول کافی دارند آنها را از همسر خود مخفی می‌کنند.

 

به گفته استفن، مشاور ازدواج و خانواده در نیوجرسی و نویسنده Magnetic partner، وقتی اینها پول اضافی دارند از طرف مقابل خود پنهان می‌کنند. اما در زمان تنگدستی همه چیز را بیان می‌نمایند.

 

زمانی که وقت می‌گذرد و زوجین تصمیم می‌گیرند راجع به مسائل مالی با یکدیگر بحث و گفتگو داشته باشند، دیگر کار از کار گذشته است، چرا که آنها باید با استرس و کار از دست داده و یا حقوق اندک بازنشستگی دست به گریبان شوند. در این هنگام آنها مجبور هستند که نسبت به سرمایه، بودجه و درآمد خود نگران باشند.

 

همسران باید قبل از هر مشکل یا بحرانی اقدام و با یکدیگر مشورت کنند. در زیر پنج پرسش آورده شده است که همسران می‌توانند از هم بپرسند، و نیز توصیه‌ها برای صحبت کردن در زمینه مسائل مالی خانواده.

 

 

مشاغل در خطر

 

اگر کارمان را از دست بدهیم، چه می‌شود؟

 

این سئوال منطقی است. اما موضوعی ترسناک می‌باشد. مردان و زنان به وسیله شغل و حرفه خود احساس ارزشمندی پیدا می‌کنند. مردان به خاطر نان آور بودن نسبت به نقش خود حساس هستند و از اینکه نتوانند خانواده خود را تامین کنند و نیازهای آنها را برطرف سازند شرمنده می‌گردند.

 

در ضمن، درآمد خیلی از مردان بیشتر از زنانشان است، و تعداد زیادی از خانم‌ها دوست ندارند به همسران خود وابسته باشند. اگر زنان از مردان راجع به امنیت شغلی آنها سئوال کنند، اینان احساس ناخوشایندی پیدا نموده و ناراحت می‌گردند.

 

بنیانگذار موسسه خصوصی آموزش مالی زنان در آمریکا می‌گوید:

 

با همسران خود راجع به برنامه‌های احتمالی یا قریب الوقوع صحبت کنید. مثلا از همسر خود بپرسید، اگر در فرض ما کار خود را از دست دادیم چه کارهایی می‌توانیم انجام بدهیم، و در این زمینه روی یک برگه کاغذ نظرات و برنامه‌های خود را بنویسید. از اینکه بحث خود را ادامه بدهید، اصلا نترسید. به گفته دکتر شوارتز پیپر، خیلی از افراد خانواده خود را در جریان مشکلات شغلی خود قرار نمی‌دهند و این یک بحران است که روابط همسران را دچار اضمحلال می‌سازد و طرف مقابل احساس می‌کند که همه چیز از او مخفی می‌گردد.

 

 

فشار والدین


اگر والدین ما نیاز به کمک مالی داشتند، چگونه موقعیت را کنترل کنیم؟

 

گاهی مراقبت و تامین نیازهای والدین برای همسران ایجاد تنش می‌نماید. (بر اساس صحبت‌های دکتر جاکوب، نویسنده Emotional Survival Guide for Caregivers)

 

برخی افراد تا مشکلی برای پدر و مادر آنها پیش نیاید، راجع به مسائل مالی آنها برنامه ریزی و صحبت نمی‌کنند، گاهی پدر یا مادر دچار شگستگی لگن می‌شوند که قادر به کار کردن نخواهند بود یا پیر می‌شوند و نیاز است به خانه سالمندان بروند، پس باید پیش بینی همه اینها را بنمایید.

 

در ابتدا با تعدادی سئوال کلی، همراه با همسر خود، مسائل را بررسی نمایید. مثلا بپرسید آیا نگران مسائل مالی والدین خود هستید؟

 

در صورت ایجاد مشکل برای آنها و نداشتن پول کافی آیا قادرید به آنها کمک کنید؟

 

بعد از این باید جزئی تر صحبت کنید. هر دو شما باید با پدر و مادر خود صحبت نمایید، اگر چه در این مواقع خیلی از افراد احساس بدی پیدا می‌کنند. از آنها بپرسید چقدر پول و درآمد دارند، چه مخارجی دارند، بیمه آنها به چه صورت می‌باشد؟

 

 

مسائل مالی


آیا زمان این نیست که تصمیمات مالی را با یکدیگر بگیریم؟

 

اگر چه خیلی از زوجین مسائل مالی را با یکدیگر مدیریت می‌کنند، اما هنوز تعداد زیادی از مردان در این زمینه با همسران خود مشورت نمی‌کنند و خود به تنهایی تصمیم گیری می‌نمایند، هر چند که زنان حتما با همسران خود مشورت می‌کنند.

 

این عدم توازن دو پیامد ناراحت کننده دارد. ملان الیویا روان درمانگر و نویسنده Money Harmony می‌گوید: " اگر مشکلی پیش بیاید، مردان سرزنش می‌شوند . زنان آنها هم ناامید می‌گردند که این مشکل را دو چندان می‌سازد. پس باید مرد و زن با یکدیگر تصمیم گیری کنند، و اگر نه هر چه پیش آید به ضرر هر دوی آنها خواهد بود."

 

باید با ملایمت پیش رفت، همسران خود را به عنوان یک تیم تصور کنند، هر مشکلی پیش آید دودش به چشم هر دو آنها می‌رود، پس باید در هر چیزی خود را شریک بدانند، حتی زمان مشکلات.

 

اگر فردی بخواهد تصمیمات مالی خانواده را خودش به تنهایی بگیرد، به سر منزل مقصود نخواهد رسید.

 

 

دست و دلباز بودن


باید به کودکان خود حقوق بدهیم؟


جوانان یا نوجوان در صورت از دست دادن کار خود یا مواردی از این قبیل، به بانک پدر و مادرشان رجوع می‌کنند. بیشتر از یک چهارم افراد 25 تا 29 ساله آمریکایی با پدر و مادر خود زندگی می‌کنند و وابستگی مالی به آنها دارند. این رقم در حال افزایش است. گاهی اوقات حتی اگر فرزندان وابستگی هم نداشته باشند، از شما پول قرض می‌گیرند یا هدیه می‌خواهند. سپس شما و همسرتان باید برای این موارد هم برنامه ریزی کنید. غیر معمول نیست که گاهی یکی از پدر و مادر نخواهد به فرزند خود پول بدهد. پس همیشه موقعیت‌های فرضی را نیز در نظر بگیرید: اگر فرزندمان خواست به خانه برگردد چه کاری می‌توان انجام داد؟ آیا از پس مخارج برخواهیم آمد؟ آیا محدودیت خواهیم داشت؟

قبل از اینکه دچار امتحانی سخت بگردید با همسر خود مشورت کنید.

 

 

بازنشستگی

 

آیا در زمان بازنشستگی از پس مخارج برخواهیم آمد؟

 

حتی در زمانی هم که تورم وجود نداشت و اقتصاد قوی بود، خیلی از افراد به فکر آینده خود نبودند. فقط 53 درصد از افراد 45 و 54 ساله به محاسبه وجوه نقدی خود پرداخته اند و 36 درصد از آنها هم کمتر از 000/10 دلار (10 میلیون تومان) پس انداز داشته اند. و حالا که کار از کار گذشته است، همه متوجه اشتباه خود شده اند. در حقیقت، در نظر سنجی 52 درصد از افراد نسبت به داشتن پول کافی در زمان بازنشستگی خود اطمینان نداشتند، حق با آنهاست. یک فاکتور مهم قرض و وام است. برخی از مردم برای خرید خانه خود وام گرفته یا پولی قرض کرده اند که در حال حاضر ارزش خانه آنها کاهش یافته است. بیشتر زوجین برای ادای دین و قرض خود مجبور هستند ساعات بیشتری کار کنند. حتی آن دسته از افراد هم که مقروض نیستند به علت رکود اقتصادی یا ورشکستگی، پس انداز خود را خرج می‌کنند.

 

 

ترس؟

 

باید آن روی سکه را هم نگاه کرد. این بحران اقتصادی به شما فرصت می‌دهد تا چند سئوال از خود بپرسید:

 

خواهان چه نوع زندگی هستیم؟ چه زمان طالب آن هستیم؟ چگونه آن را به دست آوریم؟ در مورد اینکه چه کسی و تا چه زمانی کار کند، صحبت نمایید.

 

Fidelity Investments گزارش داده است که 60 درصد از زوجین برای سالی که بازنشسته شوند، توافق نداشتند.

 

 

حالا زمان خوبی است که به پیشنهاد متخصصین امر گوش بدهید

 

- حتی اگر قبلا با هیچ اقتصاد دانی مشورت نکرده اید. اما خاطر نشان می‌کنیم که موضوع را به گونه ای با همسر خود مطرح کنید که فکر نکند او را سرزنش می‌نمایید. بلکه بدین صورت شروع کنید: از آنجا که با بحران اقتصادی خیلی چیزها تغییر کرده است، دوست دارم با یک فرد خبره برای زمان بازنشستگی خودمان مشورت کنیم.

 

اگر چه این بحث‌ها برای زوجین جالب نیستند، اما نقشی مهم را ایفا می‌کنند. و به خاطر بحران اقتصادی یا آینده نگری، همسران باید با صراحت با هم صحبت کنند.

 

به گفته دکتر فیل، پول واقعا افراد را کنار هم جمع کرده است، چرا که آنها ساعاتی از هفته را به صحبت در مورد مسائل مالی اختصاص می‌دهند.

منبع:seemorgh.com