ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

فقر پلی میـکر در لیگ‌ برتر


«پلی‌میکر»؛ پستی که این روزها ذهن اکثر مربیان لیگ‌ برتری را به خود مشغول کرده چون بازیکنی پیدا نمی‌کنند که این نقش را به خوبی برای آنها بازی کند.

خبر ورزشی: «پلی‌میکر»؛ پستی که این روزها ذهن اکثر مربیان لیگ‌ برتری را به خود مشغول کرده چون بازیکنی پیدا نمی‌کنند که این نقش را به خوبی برای آنها بازی کند. البته این مشکل به امروز و دیروز فوتبال ایران برنمی‌گردد و سال‌‌هاست همه فوتبالی‌ها و مربیان دغدغه داشتن چنین بازیکنی را در ترکیب خود دارند چون کسی را ندارند که بتواند در میانه زمین کار را برای آنها دربیاورد. جدا از چند تیم که در این پست همچنان دلخوش به بازیکنان باتجربه و پا به سن گذاشته هستند مابقی تیم‌ها برای پر کردن پست پلی‌میکر با مشکلات فراوانی دست به گریبان بوده و در این بین نیم‌نگاهی به جذب بازیکنان خارجی دارند که در این راه هم پیدا کردن پلی‌میکر خوب خارجی مستلزم پرداخت پول‌های آنچنانی است که از عهده هیچ کدام از باشگاه‌های ایرانی برنمی‌‌آید.

استقلال به عنوان صدرنشین لیگ‌ برتر از روزی كه مجتبی جباری را از دست داد با معضل بزرگی به نام پلی‌میكر دست ‌و پنجه نرم می‌كند گرچه در مقطعی دو بازیكن خارجی تا حدودی توانستند انتظارات را برآورده كنند. فابیو جان‌واریو و جاسم كرار دو بازیكنی بودند كه در مقاطعی توانستند ضعف‌های تیم را در پست پلی‌میكر برطرف كنند اما حضور آنها هم مقطعی بود و باز هم جای خالی بازیكنی مثل جباری پر نشد به خصوص در فصل جاری كه حاشیه‌های جاسم كرار لطمات جبران‌ناپذیری به تیم وارد كرد و در آخر هم حكم اخراج این بازیكن صادر شد تا پرویز مظلومی برای پر كردن جای خالی این عراقی حسابی فكرش مشغول باشد. یكی از مربیان استقلال در همین ارتباط گفت: «فكرش را نمی‌كردیم جاسم كرار با چنین وضعیتی روبه‌رو شود و دست ما را در نیمه‌های راه در پوست گردو بگذارد به همین خاطر سخت در تلاش هستیم تا یك پلی‌میكر خوب جذب كنیم اما حقیقت این است كه این‌گونه بازیكنان در حال حاضر در فوتبال ما نادر هستند و پیدا كردن یكی از آنها مثل كشف گنج می‌ماند».

پرسپولیس هم تقریباً وضعیتی شبیه رقیب دیرینه‌‌اش دارد تا جایی كه الان در صدد بازگرداندن محمد نوری كاپیتان سابق خود است كه پا به سن گذاشته و سال‌های پایانی فوتبالش را می‌گذراند. بازیكنی كه در قطر هم روزهای خوبی را با مسیمیر سپری نمی‌كند و هر لحظه احتمال بازگشتش به جمع سرخپوشان بیشتر از قبل می‌شود تا بلكه نگرانی‌های برانكو را در میانه میدان به حداقل برساند. پروفسور امیدوار بود بازیكنان جوانی همچون احمدزاده، محسن مسلمان و... بتوانند در پست پلی‌میكر خواسته‌های او را برآورده كنند اما این اتفاق رخ نداد تا او هم دست به دامن نسل قدیمی پلی‌میكرهای ایران شود بلكه تیمش را از وضعیت فعلی بیرون ببرد. خود برانكو در تشریح ضعف‌های میانه میدان تیمش گفت: «نبود یك بازیساز باتجربه كه در لحظات حساس بتواند گره كار را باز كند خیلی اذیت‌مان كرد و باید هرچه سریع‌تر فكری اساسی برای این ضعف بیندیشیم اما در حال حاضر گزینه‌های معدودی در اختیار داریم و نمی‌توانیم روی جذب آنها ریسك كنیم».

سپاهان هم هر وقت محرم نویدكیا را به عنوان یكی از بهترین پلی‌میكرهای دو دهه گذشته فوتبال ایران در تركیب داشته، نمایشی كه ارائه داده زمین تا آسمان متفاوت بوده با زمانی كه محرم را در اختیار ندارد. شاید به همین خاطر هم هست كه طرفداران نویدكیا تا این اندازه به بازگشت او به تركیب تیم اصرار داشتند چون در مدتی كه این بازیكن غایب بود سپاهان آن تیم همیشگی نبود. حتی برادر كوچك‌تر محرم یعنی رسول هم نتوانست انتظارات را برآورده كند. در این بین ذوب‌آهن را می‌توان از جمله تیم‌هایی قلمداد كرد كه در حال حاضر با داشتن بازیكنی به نام قاسم حدادی‌فر مشكلی از بابت پلی‌میكر ندارد ضمن اینكه در كنار این بازیكن ظهور بازیكنی جوان به نام احسان پهلوان هم دغدغه‌های گل‌محمدی را به حداقل رسانده است. تلفیق تجربه و جوانی این دو بازیكن در میانه میدان ذوب، طراوت خاصی به نوع فوتبال این تیم بخشیده و باعث شده فوتبالی‌ها از دیدن بازی‌های ذوب‌آهن در یكی، دو فصل گذشته نهایت لذت را ببرند. نمایشی كه موفقیت‌های بیشماری را برای این تیم به ارمغان آورده است.

بی‌توجهی به استعدادهای ناب فوتبال ایران در دو دهه گذشته كه بیشتر باشگاه‌ها به جای راه‌اندازی كارخانه بازیكن‌سازی دل به نتیجه‌‌گیری و قهرمانی بسته بودند باعث شد تا الان اكثر تیم‌های مدعی قهرمانی برای پر كردن خلأ بازیساز و پلی‌میكر دل به نسل قدیم فوتبال ایران ببندند و در صدد بازگرداندن این بازیكنان پا به سن گذاشته باشند. استقلال به سراغ مجتبی جباری می‌رود، پرسپولیس در صدد بازگرداندن محمد نوری است، سپاهان مانع خداحافظی محرم نویدكیا می‌شود، ملوان دلخوش به درخشش بازیكنی همچون پژمان نوری است، پدیده از بازیكنی همچون حسین بادامكی در این پست بهره می‌برد، نفت در كنار پیام صادقیان جوان بازیكنی همچون ایمان مبعلی را به میدان می‌فرستد تا توازن را برقرار كند و... همه و همه نشان می‌دهد استخراج پلی‌میكر از چاه در حال خشك شدن فوتبال ایران همان مصداق پیدا كردن طلا در معدن مس است!

در نسل فعلی فوتبال ایران هستند اندك بازیكنانی كه بتوانند نقش پلی‌میكر را به خوبی بازی كنند به همین خاطر مشتریان زیادی هم پیدا كرده‌اند. از جمله آنها می‌توان به بختیار رحمانی، سروش رفیعی، داریوش شجاعیان، پیام صادقیان و... اشاره كرد اما فراز و نشیب‌های این بازیكنان جوان و حاشیه‌های كاذبی كه آنها را در محاصره خود قرار داد باعث شد زیاد روی نسل جدید پلی‌میكرهای ایرانی نتوان حساب باز كرد. شاید به همین خاطر بود علی دایی سرمربی موفق این روزهای صبا در یكی از جلسات تمرینی تیمش نزد دوستان خود به انتقاد از وضعیت موجود در پرورش استعدادهای جدید پرداخت و گفت: «مدت‌‌هاست دنبال پیدا كردن یك پلی‌میكر است اما گزینه‌ای پیدا نمی‌كند و بالاجبار باید به سراغ بازیكن درجه دو و سه خارجی برود چون بازیكنان درجه یك پول خوب می‌خواهند كه از توان باشگاه‌های ایرانی خارج است». البته تنها علی دایی در بین مربیان داخلی این دغدغه را ندارد و سایر مربیان هم با این ضعف روبه‌رو هستند.


ویدیو مرتبط :
پلی آف لیگ برتر 91 کاله - پیکان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پلی‌آف لیگ برتر/ پیروزی پاس همدان مقابل مس سرچشمه



پلی‌آف لیگ برتر

پلی‌آف لیگ برتر

پیروزی پاس همدان مقابل مس سرچشمه/ ۶ کارت زرد و ۳ گل

تیم فوتبال پاس همدان در بازی رفت پلی‌آف لیگ برتر برابر مس سرچشمه به برتری رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، در مرحله رفت پلی‌آف لیگ دسته اول تیم‌های پاس همدان و مس سرچشمه از ساعت 17:30 در ورزشگاه قدس همدان مصاف یکدیگر رفتند که دیدار دو تیم با نتیجه 2 بر یک به پایان رسید.

مصطفی تبریزی در دقایق 34 و 56 برای پاس گلزنی کرد و حسن نجفی در دقیقه 30 گل مس سرچشمه را زد.

سعید مظفری‌زاده داور مسابقه به جلیل احمدی و احمد جعفری، کریم شاهوردی، مصطفی تبریزی از پاس و نادر فتح الهی و محمد عصار به مس سرچشمه کارت زرد نشان داد.

دیدار برگشت دو تیم پنج‌شنبه این هفته در شهر سرچشمه برگزار می‌شود. تیم برنده در مجموع دو دیدار رفت و برگشت برای رسیدن به لیگ برتر باید با ذوب آهن نیز دو دیدار رفت و برگشت برگزار کند./فارس