ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

غیاثی: داوران گناهی ندارند که جریمه شوند


رییس اسبق کمیته داوران می‌گوید در همین ابتدای لیگ پانزدهم دعوای بین دپارتمان و سازمان لیگ شروع شده، این موضوع به نفع داوری نیست و باید مسئولان مربوطه خوددار باشند.

خبرگزاری ایسنا: رضا غیاثی در گفت‌وگویی درباره مباحث داوری در هفته نخست لیگ برتر گفت: داستان از این قرار است که فدراسیون فوتبال تبلیغات را به یک شرکت به نام نامی‌نو داده است و یک میلیارد و 500 میلیون تومان هم پول گرفته و طرف قرارداد، کفاشیان بوده است. دیروز هم داوران لباسی با همین مارک پوشیده بودند ولی در مشهد تبلیغات شرکت ایرانسل روی لباس داوران بود. شرکت ایران نوین که کل تبلیغات محیطی فوتبال را دارد آگهی را به شرکت ایرانسل داده است. در اینجا ظاهرا کفاشیان بدون هماهنگی با سازمان لیگ و شرکت تبلیغاتی ایران نوین این کار را کرده است.

وی افزود: در حال حاضر این اختلافات شروع شده و از طرفی هم عنایت می‌گوید که رییس من فدراسیون فوتبال است نه سازمان لیگ و او حرف درستی هم می‌گوید.

غیاثی اضافه کرد: این حرف‌ها خبر از بی‌سروسامانی‌ و بی‌تدبیری فدراسیون فوتبال می‌دهد ولی نهایتا ضررش متوجه داورها می‌شود چون رییس دپارتمان تهدید کرده که داورهایی که لباس ایرانسل را پوشیده‌اند جریمه‌شان می‌کند و آن داوران محروم خواهند شد.

این کارشناس داوری ادامه داد:‌ داورها چه گناهی دارند که در بین این دعواها جریمه شوند. یک جا بهشان می‌گویند این لباس را بپوشند و جای دیگر می‌گویند لباس دیگری بپوشند در صورتی که دپارتمان و سازمان لیگ باید اختلافات را بین خودشان را حل کنند.

وی درباره اظهار نظر یکی از سرمربیان درباره اینکه نتیجه بازی‌ها خارج از زمین قبل از شروع بازی‌ مشخص می‌شود، گفت: اگر منظورش این بوده که کسی به داورها دستور می‌دهد که به نفع شخص خاصی یا تیم خاصی قضاوت کنند من قبول ندارم ولی اگر او اطلاعات خاصی دارد بهتر است شفاف بگوید.

غیاثی درباره سابقه داورانی که در هفته اول لیگ پانزدهم سوت زدند گفت: داوری چیزی نیست که نوبتی یا به سن و سال باشد. داوری به توانایی است. سال گذشته اصفهانیان نوبتی به استان‌های مختلف داوری می‌داد ولی داوری این طور نیست. چیدمان داوری بر اساس توانایی‌های داور است. اگر داوری پا به سن گذاشته است ولی توانسته تست آمادگی جسمانی را رد کند، چشمش سالم است، دانشش را هم دارد و خوب قضاوت می‌کند باید برود و سوت بزند و آن جوانی که خوب است هم باید قضاوت کند ولی نمی‌شود که این همه تیم‌ها سرمایه‌گذاری کنند و ما این سرمایه را فدای جوان‌گرایی کنیم. جوان وقتی باید برود زمین که توانایی‌اش را داشته باشد.

رییس اسبق کمیته داوران در پایان اظهار کرد: آرزو می‌کنم بین کمیته‌ داوران و دپارتمان داوری مشکلی وجود نداشته باشد و کشمکشی به وجود نیاید تا داوران با اعصاب آرام و خیالی آسوده به قضاوت بپردازند ضمنا فدراسیون بهتر است از حالا به فکر حق‌الزحمه‌ی قضاوت داوران و افزایش حقوق مورد درخواست آنان باشد.


ویدیو مرتبط :
صحبت های غیاثی- ممنوعیت حضور اصفهانیان در کمیته داوران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

غیاثی: قهرمانی گفت یكی از روسای كمیته داوران از او خواسته استقلال را برنده كند



رضا غیاثی,محسن قهرمانی,شکایت پرسپولیس از محسن قهرمانی

رضا غیاثی: قهرمانی گفت یكی از روسای كمیته داوران از او خواسته استقلال را برنده كند /زمان من هیچ‌كس از قهرمانی شكایت نداشت.

رضا غیاثی رییس سابق كمیته داوران ازجمله اولین كارشناس‌هایی بود كه اعلام كرد محسن قهرمانی در بازی با سپاهان اشتباه كرده است.

 از رییس سابق كمیته داوران كه سال‌ها با داورانی ازجمله محسن قهرمانی سر و كار داشته، در مورد سابقه این داور مشهدی سوال كردیم كه او به گذشته قهرمانی مهر تایید می‌زند اما معتقد است تا پرونده به نتیجه نرسیده، نمی‌شود در مورد این اتفاق اظهارنظر درستی داشت.

 

شایعات و گزارش‌های نگران‌كننده‌ای در مورد وجود فساد و رشوه‌گیری در جامعه داوری مطرح است. اگر ادعاهایی كه از سوی برخی افراد مطرح می‌شود، درست باشد یعنی بیشتر داوران ما درگیر چنین مسایلی هستند. به نظر شما جامعه داوری ما تا این اندازه فاسد شده است؟

من هنوز به حرف دكتر سیار پایبندم و آن را قبول دارم كه می‌گفت جامعه داوری ما یك سبد پر از سیب سالم و خوشبو است كه دو، سه تا سیب گندیده و فاسد و كرمو هم در آن وجود دارد. من همچنان به این موضوع ایمان دارم. بیشتر داوران ما سالم و پاك هستند اما میان آنها چند تایی كه بسیار هم كم هستند، مشكل دارند كه باید آنها را از میان داوران سالم جدا كرد و دور انداخت.

 

در زمان شما هم از این مشكلات وجود داشت؟

در زمان ریاست من هم ‌گزارش‌هایی رسید كه ما بررسی كردیم و برخوردهای لازم را انجام دادیم.

 

پس شما هم قبول دارید كه در جامعه داوری ما مشكلاتی وجود دارد؟

مشكل جای دیگری است. مشكل این است كه خیلی از‌ دلال‌ها در همه جای فوتبال ما از مدیر و ناظر، مدرس، داور تا خبرنگار و گزارشگر نفوذ كردند. دلال‌ها یا آدم‌های آنها خودشان را به عنوان داور یا نماینده او جا می‌زنند و از مدیران پول می‌گیرند.

 

در حالی كه داور بنده خدا روح‌اش هم از این موضوع خبر ندارد! مشكل دیگر این است كه بیشتر مدیران ما فوتبالی نیستند و شناخت و اطلاعات چندانی هم از فوتبال و اشخاص ندارند. فوتبال ما فوتبال نتیجه‌گراست و عمر یك مدیر یا مربی و بقای او روی میز یا نیمكت به یك برد و یك باخت بستگی دارد.

 

فلان مدیر كه تا دیروز كارمند معمولی اداره بوده و حقوق‌اش ماهانه به یك میلیون تومان هم نمی‌رسیده، حالا شده مدیرعامل فلان باشگاه و ماهانه 15-10 میلیون تومان هم حقوق می‌گیرد. این مدیر برای آنكه ببرد و بماند، حاضر است دست به هر كاری بزند. امثال این مدیران هستند كه داوران را به راه كج می‌كشند و خراب می‌كنند. این مدیران هستند كه به دلال‌ها میدان و اجازه ورود به فوتبال را می‌دهند.

 

مدیران ناكارآمد كه از ناكجاآباد آمدند، دلال‌پرور هستند و جامعه فوتبال ازجمله داوران را به فساد می‌كشند و خراب می‌كنند تا 2 بازی را ببرند و حقوق چند میلیونی ماهانه و دیگر پول‌های بادآورده را به جیب بزنند. همین مدیران به شهرت هم می‌رسند و در برنامه نود عادل فردوسی‌پور برای‌شان میكروفن باز می‌كند، فلان روزنامه عكس و پوسترش را چاپ می‌كند و مصاحبه یك صفحه‌ای از او كار می‌كند و حرف‌اش را تیتر یك می‌كند. مشكلات فوتبال ما از این مدیران شروع می‌شود و سرچشمه می‌گیرد و به جاهای دیگر ازجمله داوران می‌رسد.

بیشتر مدیران كه به آنها پیشنهاداتی می‌شود هم از اعلام آن به مسوولان خودداری می‌كنند. حالا یا می‌ترسند یا خودشان هم در گذشته به نوعی پای‌شان در این ماجراها گیر است یا به هر دلیل دیگری سكوت می‌كنند و این موضوع حاشیه امنیت دلال‌ها و افراد فاسد را بیشتر می‌كند.

 

در سال‌هایی كه به عنوان رییس كمیته داوران یا سمت‌های دیگر فعال بودید، هیچ‌وقت گزارش یا شكایتی علیه محسن قهرمانی به‌دست شما رسید؟

خدا را شاهد می‌گیرم تا زمانی كه من در كمیته داوران بودم، هیچ گزارش منفی و شكایتی از محسن قهرمانی دست ما نیامد.

 

شایعه یا حرف و حدیثی هم پشت‌سر قهرمانی مطرح نبود؟

فرقی ندارد، وقتی می‌گویم هیچ نكته منفی نبود، منظورم این است كه هیچ گزارشی در مورد تخلف او به گوش ما نرسید و كسی شكایتی هم نداشت اما خود قهرمانی چند بار گزارش‌هایی به ما داد كه حسابی تعجب كردیم و شگفت‌زده شدیم!

 

چه گزارش‌هایی؟

برای مثال یك بار آمد و گفت یكی از روسای كمیته داوران از او خواسته در بازی ملوان و استقلال هرطور شده باید استقلال بازی را ببرد! اما هیچ‌وقت گزارش منفی در مورد خود قهرمانی نشنیدم و هیچ مدیر و باشگاهی از او شكایتی نداشت.

علی دایی مدعی است امكان ندارد قهرمانی صحنه خطا را ندیده باشد و اشتباه او سهوی باشد!

بنده و نصیرزاده و رودنیل اولین كسانی بودیم كه بین دو نیمه بازی با یك خبرگزاری مصاحبه كردیم و گفتیم قهرمانی روی این صحنه اشتباه كرد. اصطلاح فن كمر كه حالا همه به كار می‌برند را هم من برای این صحنه به كار بردم. در اینكه قهرمانی اشتباه كرد، تردیدی وجود ندارد اما اینكه صحنه را دید یا ندید، من نمی‌دانم و نمی‌توانم در این مورد اظهارنظری كنم.

 

دایی مدعی است به لحاظ عقلی و منطقی امكان ندارد قهرمانی آن صحنه را ندیده باشد؟

یك شعر قدیمی و معروف است كه می‌گوید «هرگز حدیث حاضر و غایب شنیده‌ای، من در میان جمع‌ام و دلم جای دیگری است» شاید قهرمانی هم در آن لحظه حواسش جای دیگری بود. من نمی‌توانم در این مورد نظر قطعی بدهم. آقای دایی برای خودش دلایل و مداركی دارد كه این دلایل و مدارك برایش ذهنیت ایجاد می‌كند اما من و شما كه مدركی نداریم، نمی‌توانیم ذهنیتی هم داشته باشیم.

 

ادعاهای آقای بادیه مالك باشگاه نفتون را شنیدید. این اتفاقات در زمان شما كه نبود؟

نه، برای زمانی است كه حسین عسگری همه‌كاره كمیته داوران بود اما ادعای او درست نیست. داورانی كه او در این گزارش اسم آنها را آورد، از این آقا شكایت كردند و آقای بادیه محكوم هم شدند. داوران از این آقا شكایت كردند اما او جرات نكرد به جلسه برود.

 

این آقا یا نماینده‌اش به این داوران پیشنهاد رشوه داده بود كه آنها زیر بار نرفتند. یكی از داوران كه از جامعه داوری دور شده واسطه این آقا بود. آقای بادیه از این فرصت استفاده كرده و نبش قبر كردند در حالی كه در این ماجرا خودش محكوم شد.

 

علی دایی یا نماینده‌اش در مورد محسن قهرمانی و برای مدرك جمع‌كردن علیه او سراغ شما هم آمدند؟

نه علی دایی و نه هیچ‌كس از طرف او با من تماس نگرفت و سوالی نپرسید. من با علی دایی هم ارتباطی ندارم.

 

فكر می‌كنید این پرونده به كجا برسد؟

اگر مداركی كه علی دایی ادعا می‌كند دارد و موثق است واقعی باشد، این پرونده به سرانجام می‌رسد و لطف بزرگی در حق فوتبال كرده است اما اگر نتواند ثابت كند باید با او برخورد شود چون نمی‌شود بی‌دلیل به كسی اتهام رشوه گرفتن و فساد و دزدی زد و باید این اتهام‌ها را ثابت كرد. دایی با قاطعیت می‌گوید مدرك دارد و لابد مداركی هم دارد وگرنه سرش درد نمی‌كند كه برای خودش دردسر الكی درست كند. به خواست خدا این پرونده به سرانجام می‌رسد و حق به حقدار خواهد رسید. 

/روزنامه گل