ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

عکس «نامردی داور» در بازی با آرژانتین


یک عکاس ورزشی که با حضور در جام جهانی 2014 از صحنه پنالتی روی اشکان دژاگه در بازی ایران و آرژانتین عکس گرفته، از سختی‌ها و لذت کار عکاسان ورزشی در تورنمنت‌های بزرگ جهانی گفت.

ایسنا: یک عکاس ورزشی که با حضور در جام جهانی 2014 از صحنه پنالتی روی اشکان دژاگه در بازی ایران و آرژانتین عکس گرفته، از سختی‌ها و لذت کار عکاسان ورزشی در تورنمنت‌های بزرگ جهانی گفت.

عکس «نامردی داور» در بازی با آرژانتین

رضا سعیدی‌پور اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های جام‌جهانی این است که حاشیه‌هایش گاهی بیشتر از خود بازی‌ها و رویارویی تیم‌ها اهمیت پیدا می‌کند. وقتی تیم‌های بزرگ دنیا رودرروی هم قرار می‌گیرند، واکنش هواداران این تیم‌ها، در کنار هم قرار گرفتن‌شان و لذتی که از تماشای فوتبال می‌برند برای یک عکاسی ورزشی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. عکاس سعی می‌کند بخشی از فرهنگ‌ها و آداب مردم دنیا را که به خاطر یک رویداد ورزشی در کنار هم قرار گرفته‌اند، در قالب تصویر ثبت کند.

او درباره لزوم دقت بالای عکاسان ورزشی هنگام عکاسی گفت: عکاس ورزشی باید حواسش به همه جا باشد و هوشیار عمل کند. گاهی اوقات در طول یک مسابقه آن قدر حواسمان را به بازیکنان، مربی و تماشاچی‌ها می‌دهیم و تمرکز می‌کنیم که تا چند روز سردرد داریم! ولی می‌دانیم که مسابقه یک بار است و نباید حواس‌مان پرت شود.

این عکاس افزود: به عنوان مثال عکسی که از صحنه گرفته نشدن پنالتی اشکان دژاگه در بازی مقابل آرژانتین گرفتم، تنها یک عکس نیست. عکاس ورزشی این صحنه را که اهمیت بالایی دارد ثبت می‌کند تا بعدها روی آن صحبت و تصمیم‌گیری شود. هوشیاری عکاس هنگام روی دادن چنین اتفاقاتی عکس را ماندگار می‌کند.

عکس «نامردی داور» در بازی با آرژانتین

سعیدی‌پور ادامه داد: این عکس یکی از بهترین و مهم‌ترین عکس‌هایی است که از جام جهانی 2014 برزیل گرفتم. در این صحنه از بازی ایران و آرژانتین داور پنالتی اشکان دژاگه را نگرفت. هنگام خطا کردن بازیکن آرژانتین روی دژاگه، من به صحنه نزدیک بودم و از آن عکس گرفتم. به خوبی دیدم که آن صحنه پنالتی بود، اما داور مسابقه واقعا در حق تیم ما نامردی کرد و آن را نگرفت.

او همچنین عنوان کرد:‌ معمولا کسانی که سال‌هاست عکاسی ورزشی می‌کنند پیش از ارسال توپ توسط بازیکن فکر او را می‌خوانند و در اثر تجربه می‌دانند یک بازیکن مثل خسرو حیدری سانترهایش را چگونه ارسال می‌کند. داشتن این اطلاعات و آشنایی با سیستم بازی‌ها باعث می‌شود عکاس صحنه‌های بهتری را ثبت کند و عکسش بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

سعیدی‌پور همچنین گفت: از طرف دیگر اتفاقات ناگهانی مسابقه مثل دعوا و برخورد و کارت قرمزی که به بازیکنان می‌دهد و یا واکنش‌های مربیان، در عکاسی ورزشی مهم است و عکاس باید آن قدر هوشیار باشد که چنین لحظاتی را از دست ندهد. خیلی از عکاسان ورزشی هستند که خوب عکس می‌گیرند، اما چون تجربه ندارند نمی‌توانند اتفاقات و لحظات حساس را عکاسی کنند.

این عکاس درباره لذت این نوع از عکاسی اظهار کرد: زمانی که من وارد عکاسی ورزشی شدم برای علاقه بود و خیلی لذت می‌بردم، اما حالا که تجربه‌ام بیشتر شده آن لذت جایش را به تمرکز داده است و فقط حواسم به این است که عکس خوبی بگیرم. برای عکاسی که زیر و بم فوتبال را یاد گرفته و اطلاعات زیادی دارد از دست ندادن یک صحنه مهم‌تر از لذت بردن از عکاسی است.

عکس «نامردی داور» در بازی با آرژانتین

سعیدی‌پور در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات عکاسان ایرانی در تورنمنت‌های بزرگی مثل جام جهانی اشاره کرد و گفت: خیلی از عکاسان ورزشی خوب هستند که به خاطر برخی مسائل نمی‌توانند بازی‌های مهمی مثل جام جهانی، المپیک و تورنمنت‌های مهم دیگر را پوشش بدهند و اگر هم می‌روند با هزینه شخصی خودشان است؛ هزینه‌ای که بسیار گزاف و سرسام‌آور است.

او افزود: نوع برخورد و احترامی که کشورهای اروپایی با عکاسان و خبرنگاران ورزشی دارند با آنچه ما شاهد آن هستیم بسیار متفاوت است. امکانات خوبی برای عکاسان و خبرنگاران‌شان در نظر می‌گیرند تا از نظر ارسال عکس و خبر مشکلی نداشته باشند و آن‌ها را در هتل‌هایی نزدیک به محل مسابقات و تمرینات که فیفا معرفی کرده است اسکان می‌دهند.

سعیدی‌پور همچنین گفت: این در حالی است که ما برای پوشش جام ملت‌های آسیا در دوحه قطر و همین جام جهانی برزیل با مشکلات زیادی مواجه بودیم. ما را در هتل‌هایی اسکان داده بودند که از محل تمرینات فاصله زیادی داشت و برای رسیدن به تمرین و مسابقات باید مسافت زیادی را با هزینه شخصی طی می‌کردیم. در این بین مشکلاتی برای عکاسان به وجود می‌آمد که نمونه‌اش دزدیده شدن وسایل آرش خاموشی عکاس خبرگزاری ایسنا بود. از طرف دیگر سر تمرین‌ها دیر می‌رسیدیم و به دلیل یک خطی بودن مترو، مجبور بودیم هزینه زیادی را بابت کرایه تاکسی پرداخت کنیم.

رضا سعیدی‌پور متولد 1355 در تهران است و عکاسی را به صورت تجربی آموخته است.او فعالیت مطبوعاتی خود را از سال 1377 واز هفته نامه «ماهان» آغاز کرد. در تمام این مدت بیشترین همکاری را با هفته‌نامه‌های «ماهان»، «سپاس»، «نور» و روزنامه‌های «خبر ورزشی»، «البرز»، «صبح ورزش»، «دنیای فوتبال» و خبرگزاری برنا و سایت تبیان داشته است.


ویدیو مرتبط :
داور بازی ایران -آرژانتین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وقتی داور بازی استقلال مصدوم شد/ عکس



 استقلال,کمیته داوران,تورج حق وردی,داور بازی استقلال ذوب آهن,مصدومیت داور,اخبار ورزشی

 

وقتی داور بازی استقلال مصدوم شد/ عکس

لیگ برتر - تورج حق وردی داور بازی استقلال و ذوب آهن در طول بازی آسیب دیدگی اش تشدید شد./ عکس: رضا سعیدی پور

به گزارش خبرآنلاین ؛ داور بازی که در این مسابقه 3 گل استقلال را مردود دانست و 2 بازیکن ذوب آهن را هم اخراج کرد در بخشی از مسابقه پایش که از قبل بسته بود را به دست پزشکان سپرد تا با اسپری دردش را کم کنند./خبرآنلاین