ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

عاقبت دو رگه های تیم ملی چه شد؟



اخبار,اخبار ورزشی,اخباردورگه های فوتبال ایران

در سال های اخیر بازیکن های خارج نشینی که به تیم ملی ایران می آیند، در عرصه باشگاهی عاقبت به خیر نمی شوند به بهانه همین ادعا نگاهی به سرنوشت خارج نشین هایی داشتیم که در دوره های مختلف به تیم ملی آمدند.

ماجرای عاقبت به خیر نشدن دورگه های تیم ملی موضوعی است که در شماره نوروزی هفته نامه همشهری تماشاگر مورد بررسی قرار گرفته است. این نشریه در ابتدای گزارش خود می نویسد: «مروری بر سرنوشت این بازیکنان تا حدودی نشان می دهد این ادعا خیلی هم غیر منطقی نیست!»

فریدون زندی
نام فریدون زندی اولین بار در سال ۱۳۸۳ بر سر زبان ها افتاد. آن زمان برانکو ایوانکوویچ کروات که هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشت، دست روی فوتبالیست دو رگه ای گذاشت که پیراهن شماره ۱۰ کایزرسلاوترن را در بوندس لیگا بر تن می کرد و سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی جوانان آلمان را هم در کارنامه داشت. زندی که از پدری ایرانی و مادری آلمانی متولد شده، در بهمن ماه سال ۸۳ بالاخره به دعوت برانکو جواب مثبت داد و با سر و صدای فراوان به ایران آمد.

 

بازیکن خوش صحبت کایزرسلاوترن که ۱۰ سال پیش اولین بازی رسمی اش را برای تیم برانکو انجام داد و مقابل بحرین در مقدماتی جام جهانی به میدان رفت، خیلی زود پس از حضور در ایران جایگاهش در بوندس لیگا را از دست داد. او تنها یک سال پس از انجام اولین بازی ملی اش به کوبلنزی منتقل شد که در بوندس لیگای دو حضور داشت و در این لیگ برای بقا می جنگید. لیگ قبرس مقصد بعدی زندی بود، لیگی که حتی در بین لیگ های درجه سوم اروپا هم جایی نداشت. زندی پس از حضور در سه تیم قبرسی به یاران آمد و به تیم کهکشانی استیل آذین رفت، تیمی که با ستاره هایش راه سقوط را پیش گرفت و در نهایت راهی لیگ دسته یک شد.

 

فریدون پس از این سر استقلال درآورد تا محبوبیت از دست رفته اش را زنده کند اما در نهایت به هدفش نرسید و راهی فوتبال قطر و باشگاه الاهلی شد. جالب اینکه زندی که روزی شانس حضور در تیم ملی آلمان بود، حالا پس از ۱۰ سال تنها یک جام در کارنامه اش می بیند که آن هم مربوط به قهرمانی اش با استقلال در جام حذفی است!

دانیال داوری
نام داوری زمانی بر سر زبان ها افتاد که اینتراخت برانشوایگ با او به بوندس لیگا صعود کرد. کی روش که نشان داده بود علاقه خاصی به ایرانی های خارج نشین دارد، بلافاصله سراغ داوری رفت و او را هم راضی کرد تا به تیم ملی ایران بیاید. رسانه ای شدن این خبر خیلی زود مهدی رحمتی را از تیم ملی فراری داد تا داوری صاحب پیراهن شماره یک تیم ملی شود.

 

البته او هم همانند نظری در تیم ملی ایرانی به حدی ناامید کننده ظاهر شد که کی روش در جام جهانی قید استفاده از او را زد و حتی پس از این رقابت ها به اردوهای تدارکاتی هم دعوتش نکرد. داوری پس از حضور در تیم ملی ایران از بوندس لیگا به لیگ سوئیس رفت تا در گراس هاپرز هم نیمکت نشین شود. داوری چهار ماهی می شود که حتی یک بازی رسمی هم برای گراس هاپرز انجام داده و بیشتر حکم یک تماشاگر را داشته تا دروازه بان!

امید نظری
پس از حضور موفق دژاگه و گوچی در تیم ملی، کی روش سراغ بازیکنی به نام این نظری رفت؛ بازیکنی که در مالموسوئد توپ می زد و برای تیم ملی این کشور ۲۱ بازی ملی در رده پایه انجام داده بود.

 

برخلاف پیش بینی ها این بازیکن ایرانی – فیلیپینی به کی روش جواب منفی داد اما سرمربی پرتغالی تیم ملی با دست پر از سوئد برگشت و امید نظری برادر بزرگتر او را ملی پوش کرد؛ برادری که در لیگ دوم سوئد فوتبال بازی می کرد و هیچ سابقه ملی هم نداشت. امید نظری که این روزها در لیگ سوم سوئد حضور دارد، در ترکیب کی روش جواب نداد و خیلی زود از تیم ملی کنار گذاشته شد. این روزها بیشتر از اینکه فوتبال بازی کند در شبکه های اجتماعی فعالیت می دارد و هیچ بعید نیست خیلی زود فوتبال را کنار بگذارد! او در تیم ملی تنها ۵ بازی انجام داد و یک گل ملی هم در رقابت های غرب آسیا به ثمر رساند.

رضا قوچان زاده
کی روش پس از دعوت دژاگه به تیم ملی و گرفتن نتیجه مثبت، پروژه پیدا کردن فوتبالیست های ایران در سطح جهان را کلید زد و در اولین گام سراغ بازیکنی رفت که ۹ بازی برای تیم ملی هلند در رده پایه انجام داده بود. این بازیکن کسی نبود جز رضا قوچان زاده که در سنت ترویدن بلژیک توپ می زد و با گلزنی هایش در لیگ دوم این کشور چهره شده بود. او هم همانند دژاگه  با توپ پر به تیم کی روش آمد و خیلی زود به ستاره تیم ملی تبدیل شد. در ابتدا حضور در تیم ملی ایران برای گوچی آمد داشت و زمینه ساز انتقال او به استاندارلیژ در لیگ اول بلژیک شد. البته این تمام ماجرای ناجی فوتبال ایران نبود.

بازیکنی که با گل هایش ایران را به جام جهانی برزیل رساند، در تیم باشگاهی جدیدش سکونشین شد تا به چارلتون انگلیس کوچ کند. او در این تیم هم عملکرد ناامید کننده داشت تا به الکویت کویت قرض داده شود. او حتی در کویت هم نتوانست خودی نشان دهد تا راهی الوکره قطر شد. هر چند او این روزها کماکان یکی از ستاره های تیم ملی و به گلزنی هایش در این رده ادامه می دهد اما در رده باشگاهی، راهی را می رود که آینده خوبی ندارد. گوچی اگر همین روند را ادامه دهد فصل آینده در لیگ برتر ایران روی نیمکت یک تیم اسمی می نشیند و پس از آن هم سر از لیگ یک خودمان در می آورد!

امیر شاپورزاده
با رفتن برانکو ایوانکوویچ از تیم ملی، امیر قلعه نویی روی کار آمد و در همان آغاز کار تصمیم گرفت راهی را برود که مربی کروات رفته بود. در همین رابطه نام امیر شاپورزاده در دوره مربیگری ژنرال بر سر زبان ها افتاد، بازیکنی که آن زمان سابقه حضور در تیم دوم هامبورگ را در کارنامه داشت و برای هانزاروستوک در بوندس لیگای یک و دو توپ زده بود. پیش از جام ملت ها بود که این بازیکن بر حضور در غرب آسیا به تیم ملی «ب» دعوت شد و زیر نظر مظلومی ۴ بازی رسمی انجام داد.

 

البته عملکرد شاپورزاده در این تورنمنت به حدی درخشان نبود که قلعه نویی نام او را در فهرست مسافران جام ملت ها قرار دهد. شاپورزاده پس از این یک بار هم در زمان دایی به تیم ملی دعوت شد و یک بازی مقابل زامبیا انجام داد که این بازی اولین و آخرین حضور او در تیم بزرگسالان ایران بود! جالب اینکه او پس از این حضور از بوندس لیگای دو به لیگ ایران دیپورت شد تا با استیل آذین کهکشانی راهی لیگ دسته یک شود و بازی های این رده را از روی نیمکت تماشا کند. شاپورزاده حتی از لیگ ایران هم دیپورت شد تا به آلمان برگردد و در لیگ های منطقه ای این کشور به فوتبالش ادامه دهد. این بازیکن در حال حاضر ۳۲ سال سن دارد و همان طور که عنوان شد در لیگ های منطقه ای آلمان توپ می زند.

اشکان دژاگه
این طور که امیر قلعه نویی می گوید او اولین نفری بوده که روی اشکان دژاگه دست گذاشته و عملکرد او را برای حضور در تیم ملی زیر نظر گرفته است. ژنرال حتی مدعی است با پدر اشکان مذاکراتی هم داشته اما نتوانسته او را برای حضور پسرش در تیم ملی راضی کند. جالب اینکه قطبی هم ادعا می کند با دژاگه برای حضور در تیم ملی ایران صحبت هایی داشته، صحبت هایی که هیچ وقت به نتیجه نرسیده است.

 

به هر حال این بازیکن که در آلمان بزرگ شده و ۵۰ بازی برای تیم های ملی این کشور در رده های پایه انجام داده، اسفندماه ۱۳۹۰ به دعوت کی روش جواب مثبت داده تا پیراهن تیم ملی ایران را مقابل قطر بر تن کند و۲ گل تماشایی بزند. او زمانی که شاگرد کی روش شد، بازیکن فولام بود و با سابقه ۱۳۲ بازی بوندس لیگایی، در لیگ فوتبال جزیره توپ می زد اما حالا بازیکن العربی قطر است و در لیگ ستارگان این کشور فوتبال بازی می کند. پس از جام جهانی دژاگه با قراردادی قرضی و نجومی از فولام به العربی پیوست تا در سن ۲۷ سالگی شانس حضور در سطح اول فوتبال باشگاهی جهان را از دست بدهد. البته او برخلاف شاپور زاده و زندی هنوز که هنوزه یکی از ستاره های فوتبال ایران است، ستاره ای که نبودش تیم ملی را با مشکل روبرو می کند.

مهرداد بیت آشور
یکی دیگر از ایرانی های خارج نشین که نتوانست در تیم کی روش برای خودش جایگاهی پیدا کند، استیون مهرداد بیت آشور بود. این بازیکن که در فصل ۲۰۱۲ به تیم ستارگان لیگ آمریکا رسیده تا مورد توجه یورگن کلینزمن، سرمربی تیم ملی این کشور قرار بگیرد و به اردوی تدارکاتی این تیم دعوت شود، پس از مذاکره با کی روش حاضر شد به تیم ملی ایران بیاید. آن زمان گفته می شد بیت آشور در تیم ملی جانشین خسرو حیدری می شود اما خیلی زود کی روش از دعوت او پشیمان شد و در جام جهانی برای همیشه از تیم ملی خط خورد تا در ونکوور وایتکپس کانادا به فوتبالش ادامه دهد. البته بیت آشور برخلاف داوری کماکان در تیم باشگاهی اش مهره فیکس است و در لیگ آمریکا بازی می کند.

اخبارورزشی - مهر


ویدیو مرتبط :
از تاکید وزارت ورزش بر اردوی تیم های ملی تا حواشی قهرمانی تیم ملی تکواندو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دو رگه جدید تیم ملی از شیلی می آید؟



دو رگه جدید تیم ملی از شیلی می آید؟

گفته می شود در صورت رسیدن تیم ملی به جام جهانی، کارلوس کی روش پرونده یکی از بازیکنانی که مد نظرش است را با جدیت بیشتری مطالعه می کند: علی منوچهری.

روزنامه هفت صبح: نوشتن از بازیکنان دورگه در شرایطی که انتقادات زیادی نسبت به اقدام کارلوس کی روش در استفاده از ایرانی های آنور آب وجود دارد شاید کار چندان منطقی نباشد اما سرمربی تیم ملی نشان داده که به این انتقادات هیچ توجهی ندارد و هر چقدر هم که کارشناسان و تعدادی از رسانه ها بگویند که بازیکنی مثل امید نظری یا ویلیام آتشکده به درد تیم ملی ایران نمی خورند باز او کار خودش را می کند و در سفرهای اروپایی اش آمار بازیکنانی که به درد بازی در تیمش می خورند را می گیرد.
البته این پروژه به احتمال زیاد برای مدتی کوتاه متوقف خواهد شد تا تیم ملی سه بازی حساسش در مرحله مقدماتی جام جهانی را پشت سر بگذارد و اگر موفق به صعود به جام جهانی شد – موضوعی که باعث ادامه همکاری با کی روش می شود – مربی پرتغالی کارش در این زمینه را ادامه خواهد داد.
گفته می شود در صورت رسیدن تیم ملی به جام جهانی، کارلوس کی روش پرونده یکی از بازیکنانی که مد نظرش است را با جدیت بیشتری مطالعه می کند: علی منوچهری.

علی منوچهری,بازیکنان تیم ملی

پسری از خیابان های وین
علی منوچهری با نام کامل علی مانوئل منوچهری مقدم کاشان لابوس متولد 2 آگوست 1986 در اتریش است. او پدری ایرانی و مادری سیلیایی داشته و در سه سالگی پدرش را از دست داده و به همراه خانواده مادری اش به شیلی مهاجرت کرده است. منوچهری در 17 سالگی فوتبالش را به صورت حرفه ای شروع کرده و در کارنامه اش سابقه بازی در تیم های لیگ برتر شیلی دیده می شود.
او که توانایی بازی در همه نقاط خط دفاعی را دارد در سال 2006 به تیم زیر 23 سال شیلی هم دعوت شده، ضمن آنکه علی در سال 2008 بازی در فوتبال اروپا را تجربه کرده و چهار بازی برای تیم دوم لوانته انجام داده است.
 علی منوچهری در حال حاضر عضو تی. دپورتس کانسپسیون شیلی است که در لیگ دوی این کشور حضور دارد. البته آنطور که مدیر برنامه های منوچهری می گوید او به صورت قرضی و به خاطر مسائل اقتصادی راهی لیگ دو شده وگرنه کیفیت بازی اش در حد لیگ برتر شیلی است.
دعوت احتمالی از بازیکنی که در لیگ دوی شیلی توپ می زند طرفداران و مخالفان خاص خودش را دارد. طرفداران علی منوچهری در سایت پریشین فوتبال کمپین دعوت از منوچهری تشکیل داده اند و با آپلود کردن فیلم های این مدافع ایرانی الاصل و فرستادن اطلاعات بازی او به فدراسیون فوتبال می خواهند کارلوس کی روش را از وجود چنین بازیکنی مطلع سازند.
 به عقیده این افراد در شرایطی که تیم ملی طی سال های اخیر یا بحران خط دفاعی مواجه بوده دعوت از بازیکنی که کیفیت فنی قابل قبولی دارد – منبع آنها در این زمینه سایت ویکی پدیاست که تعریف زیادی از بازی علی کرده – قطعا برای کی روش و همکارانش سودمند خواهد بود اما مخالفان علی منوچهری با اشاره به سن و سال او می گویند مگر لیگ دوی شیلی کجای فوتبال دنیا قرار دارد که سرمربی تیم ملی بخواهد از این لیگ بازیکن به تیم ملی دعوت کند.
آنها دعوت از امید نظری را مثال می زنند که تجربه چندان موفقی نبود و باعث شد که خیلی از کارشناسان علیه کی روش موضع بگیرند. نکته دیگری که منتقدان دعوت از منوچهری به آن استناد می کنند فاصله طولانی شیلی تا ایران است و اینکه ارزش ندارد یک بازیکن از آن سوی دنیا بکوبد و بیاید ایران تا برای تیم ملی بازی کند، آن هم در صورتی که کی روش کیفیت فنی او را تایید کرده باشد. با این همه طرفداران منوچهری می گویند این مدافع ارزش یک بار تست شدن را دارد.

تجربه زندی تکرار نشد
این اولین باری نیست که نام علی منوچهری برای حضور در تیم ملی مطرح می شود. سال 2006 و بعد از صعود تیم ملی به جام جهانی آلمان سایت ایران اسپورتس پرس سراغ منوچهری رفت تا از او در مورد علاقه اش به بازی برای تیم ملی ایران بپرسد. در آن مقطع زمانی فریدون زندی هم به تیم ملی آمده بود و تجربه نسبتا موفق او باعث شده بود تا ایرانی ها به استفاده از بازیکنان آن ور آب موضع منفی نداشته باشند.
 منوچهری هم با اینکه علاقه زیادی به بازی برای ایران داشت اما در مصاحبه اش گفته بود که در فاصله کوتاه باقیمانده تا جام جهانی بعید است که برانکو بخواهد او را در لیست نفرات انتخابی اش برای سفر به آلمان قرا ردهد. طی این سال ها منوچهری به حضور در تیمملی شیلی هم فکر کرده اما به جز یک بار دعوت او به تیم امید کشور مادری اش دیگر هیچ وقت خبری از این قضیه نشده تا علی برای حضور در تیم ملی فوتبال ایران چراغ سبز نشان دهد.

علی منوچهری,بازیکنان تیم ملی

همزبان کی روش و نکونام!
منوچهری در صفحه فیس بوکش به زبان انگلیسی با دوستانش صحبت می کند و تسلطی به فارسی ندارد. این موردی است که شاید بعدهات در صورت دعوت احتمالی او به تیم ملی برایش دردسرساز شود با این همه از شانس علی، زبان رسمی کشور شیلی اسپانیایی است و او می تواند در صورت تحقق آرزویش – دعوت به تیم ملی ایران – به راحتی با کارلوس کی روش و البته جواد نکونام ارتباط برقرار کند. البته تمام این موارد زمانی تحقق می یابد که تیم ملی به جام جهانی برزیل صعود کرده باشد.
ایران یا ترکیه مقصد بعدی منوچهری
علی منوچهری مدتهاست که نامجو هاشمی را به عنوان مدیر برنامه هایش انتخاب کرده، یک ایجنت بین المللی ساکن آمریکا که فارسی را با لهجه هآمریکایی صحبت می کند. هاشمی که رئیس شرکت PSM است هفته قبل سفری چند روزه به ایران داشت تا با چند باشگاه ترکیه ای و ایرانی برای جذب منوچهری صحبت کند.
هاشمی می گوید: «می خواهیم کاری کنیم که علی نزدیک به ایران باشد تا بیشتر جلوی چشمان آقای کی روش باشد. خوشبختانه کیفیت او آنقدر خوب است که باشگاه های ایرانی و ترکیه ای برای جذب او ابراز تمایل کنند و احتمال اینکه او فصل آینده، نزدیک به ایران باشد بسیار زیاد است.»
هاشمی در پاسخ به اینکه آیا صحبتی با کی روش یا دستیارانش در مورد علی منوچهری داشته، می گوید: «قطعا سرمربی تیم ملی آمار علی را دارد اما ما نمی خواهیم در این مقطع که تیم ملی بازی های حساسی دارد ذهن کی روش را مشغول کنیم و منتظر زمان مناسبیم تا با ایشان در مورد علی صحبت کنیم.».../bartarinha.ir