ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

طلب باشگاه‌‌های فوتبال ۱۶ برابر بدهی‌شان است/ مقایسه با چند کشور



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

درحالی که سازمان لیگ رقم بدهی‌های باشگاه‌های فوتبال را بیست میلیارد تومان اعلام کرد، بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد رقم طلب‌های این باشگاه‌ها از حق پخش شانزده برابر بدهی‌های آنهاست..

این اتفاق خوبی است که سازمان لیگ برتر فوتبال ایران بدهی باشگاه‌ها را به تفکیک اعلام کند و برای سیزده باشگاه  مبلغی در حدود بیست میلیارد تومان بدهی را رسانه‌ای کند. در واقع هر چقدر در هر موضوعی با اعداد و ارقام و حساب و کتاب و علم جلو برویم، بهتر می‌توانیم زمینه ساز پیشرفت فوتبال باشیم.

با این وجود پرسشی هم داریم از سازمان لیگ و در راس آن مهدی تاج:  «رقم بدهی صدا و سیما به باشگاه‌ها چقدر است؟» این عدد را هم رسانه ای کنید.

تا جایی که برخی کارشناسان فوتبال ایران را با فوتبال عربستان و امارات مقایسه می کنند رقم اصلی که باید توسط صدا و سیما به خاطر درآمد زایی و پخش هزاران ساعت آگهی و جلب مشتری از فوتبال به دست می‌آورد، پرداخت کند حدود صد میلیون دلار است، یعنی معادل سیصد و بیست میلیارد تومان برای یک سال. به این ارقام دقت کنید:

عربستان:
۱۰ سال یک میلیارد دلار معادل سه تریلیون و ۲۰ میلیارد تومان

ایتالیا:
یک فصل ۹۵۰ میلیون یورو معادل سه تریلیون و ۸۸۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

انگلیس:
سه سال ۵ میلیارد پوند معادل ۲۴ تریلیون و ۱۵۰ میلیارد تومان

ترکیه:
یک سال ۱۲۳ میلیون دلار معادل ۳۷۱ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان

فرانسه:
یک فصل ۶۶۸ میلیون یورو معادل ۲ تریلیون و ۷۳۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان

آلمان:
یک فصل ۴۲۰ میلیون یورو معادل یک تریلیون و ۷۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان

در واقع اگر تنها یک سال بدهی صدا و سیما را برای فوتبال در نظر بگیریم و تمام بدهی‌های دهه‌های گذشته را فراموش کنیم، و با توجه به اینکه صدا و سیما حتی رقم بیست میلیارد تومانی که در دوران مدیریت قبلی با فدراسیون توافق کرده بود را هم پرداخت نکرده، باید گفت: سیزده باشگاه حدود بیست میلیارد تومان بدهکارند اما تنها از سال گذشته کل باشگاه‌ها تقریبا سیصد و بیست میلیارد تومان طلب دارند!

این اما تنها طلب باشگاه‌ها نیست، به عنوان مثال تا قبل از آنکه مجلس شورای اسلامی قانونی مصوب کند که دولت حق هزینه کرد در ورزش قهرمانی را ندارد، وزارت ورزش حداقل نیمی از هزینه های استقلال و پرسپولیس را باید پرداخت می کرد که نکرد، بلیط فورشی‌ها هم در بسیاری موارد در دست وزارت ورزش بوده، طلب باشگاه‌ها از خود سازمان لیگ نیز، با احتساب رقم قرارداد با تبلیغات محیطی‌اش، بیش از پنجاه میلیارد تومان است که هنوز سازمان لیگ آن را وصول نکرده است.

به واقع باشگاه‌های ایران اگر طلب‌هایشان را بگیرند نه تنها بدهی‌های همه سال‌های خود را می‌دهند، بلکه می‌توانند هر کدام، یک استادیوم بزرگ ورزشی بسازند و خود دیگو مارادونا و مورینیو را به ایران بیاورند تا مردم برای رزرو بلیط ورزشگاه‌ها همه آنها را از قبل از شروع تا پایان مسابقات رزرو کنند اما تنها بدهی باشگاه‌ها اعلام می‌شود و از اعلام طلب‌ها خبری نیست که نیست.

اخبار ورزشی - مهر


ویدیو مرتبط :
بدهی کشور های جهان(مهم)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مقایسه درآمد بازیکنان فوتبال باشگاه‌های امریكا و پرسپولیس (+جدول)



اخبار ورزشی - مقایسه درآمد بازیکنان فوتبال باشگاه‌های امریكا و پرسپولیس (+جدول)

دلیل انتخاب لیگ امریكا ساده است، در دسترس بودن اطلاعات مربوط به درآمد بازیکنان و گردش مالی باشگاه‌ها. لیگ حرفه‌یی فوتبال امریكا همانند دیگر لیگ‌های حرفه‌یی این کشور، برای بازیکنان سقف درآمد سالانه دارد.

در سال 2012 این سقف درآمد نزدیک به سه میلیون دلار برای هر تیم بود. برای رقابت در بازار نقل و انتقالات جهانی، هر تیم می تواند حداکثر از دو بازیکن خاص استفاده کند و تنها 3500000  دلار از حقوق این دو بازیکن در سقف درآمد بازیکنان باشگاه محاسبه می‌شود.

 به مانند تمامی لیگ های حرفه‌یی ورزش امریكا، درآمد لیگ به طور کاملا مساوی میان تمام تیم های عضو تقسیم می‌شود و از 19 تیم حاضر در رقابت های لیگ حرفه‌یی امریكا 16 تیم دارای استادیوم اختصاصی‌اند.

انگیزه اصلی از این بررسی پاسخ به علی دایی در برنامه نود بود که اعلام كرد مگر کسی به مسی می‌تواند بگوید چرا 20 میلیون دلار در سال می‌گیری؟! فارغ از اینکه اگر مسی 20 میلیون می‌گیرد، حداقل به همان میزان برای باشگاه درآمدزایی مستقیم و غیرمستقیم دارد.

به طور مثال 50 درصد از قراردادهای تبلیغاتی مسی به باشگاه می‌رسد.در تمامی لیگ‌های حرفه‌یی دنیا، هر بازیکن به اندازه ارزشش درآمد دارد. در حالی که در لیگ ایران ارزش بازیکن به شدت کمتر از درآمدش است.

همان‌طور که در جدول‌های پایین دیده می‌شود، هزینه باشگاه پرسپولیس از تیم کانزاس، قهرمان فصل گذشته ام‌ال‌اس، بیشتر بوده! در حالی که نه تنها باشگاه پرسپولیس درآمدی نداشته بلکه زیانده بوده است. آقای دایی حتما می‌داند اگر قاسم دهنوی برای پرسپولیس دو میلیارد درآمد داشت، هیچ کس یك ‌میلیارد و 400 او را زیرسوال نمی‌برد. دكترای‌ آی‌تی - امریكا

 

اخبار,اخبار ورزشی ,باشگاه پرسپولیس

 اخبار ورزشی - روزنامه اعتماد