ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

شغل دوم گزارشگران ورزشی



اخبار ورزشی - شغل دوم گزارشگران ورزشی

دنیای ورزش امروز و اقتصاد در آن باعث شده تا حضور در این عرصه موجب ارتباطات بسیاری شود. مجریان و گزارشگران ورزشی هم از این امر مستثنا نیستند.این بار به سراغ مشاغل دوم گزارشگران رفتیم تا ببیند میکروفن به دستان در دنیای اقتصاد چه می کنند.

در این میان، با مزدک میرزایی درباره مدرسه فوتبالش و آموزش فوتبال به پسران علی کریمی هم گفتگو کرده ایم.

مزدک میرزایی؛ مربیگری فرزندان جادوگر
مزدک میرزایی که در این سال ها زیر سایه عادل فردوسی پور حضور داشته به دنبال عملی کردن ایده های بزرگش است. گزارشگر خوش صدای برلنامه های ورزشی که در روزنامه های جام جم و سایت خبر آنلاین معمولا نویسنده گزارش لیگ قهرمانان اروپا و ترجمه مقالات ورزشی مجلات اروپایی را برعهده دارد اما مطمئنا این سورپرایز بزرگ، شغل دوم و پرماجرای او است که در «حاشیه» افشاگری می شود.

چیذر شمالی - ورزشگاه سعیدی؛ پسربچه های قد و نیم قد به دنبال توپ و چهار نفر در حال تعلیم و آموزش به آنها؛ این چیزی است که در تمام مدارس فوتبال دایر در تهران و شهرستان ها می توان مشهده کرد اما اگر کمی دقت کنید، چهره هایی آشنا در بین آنها دیده می شود. مزدک میرزایی با چیزی که جلوی دوربین نشان می دهد کاملا متفاوت است.

 

لباس گرمکن ورزشی و داد و بیدادهای او بر سر بازیکنان، کاراکتری است که کسی از او انتظار ندارد اما مجری و گزارشگر خوش صدا و محبوب تلویزیون بعد از چند حرکت و آیتم تمرینی نشان می دهد که چیزهایی برای عرضه دارد. خودش هم این مسئله را در گفتگو با «حاشیه» تایید می کند: «دوره مربیگری C و D را پشت سر گذاشتیم و با توجه به کلاس هایی که در کرج برگزار شد، مدرک آن را هم دریافت کرده ام. دوستانی هم در اینجا حضور دارند که به همراه من در آن کلاس ها حضور داشتند. هدف ما این است که سهمی در آموزش و ورزش داشته باشیم.»

بازیکنان قد و نیم قد که زیر نگاه مادرانشان که از پشت فنس ها به حرکات آنها نگاه می کنند، شاید هر یک از این مادران در تصورات و رویای خود را علی کریمی و دایی و مهدوی کیای آینده این فوتبال می دانند. مزدک که به توانایی شاگردانش شک ندارد، می گوید: «در بین بازیکنانی که اینجا آموزش می بینند، نفراتی حضور دارند که می توان به آینده آنها. امیدوار بود. آنها بعد از تمرین هم باقی می مانند و می خواهند انفرادی آموزش ببینند و بیشتر کار کنند. بی توجهی در حرکات آنها دیده نمی شود و همه اینها باعث می شود بتوان به آینده آنها امیدوار بود.»

اخبار ,اخبار ورزشی,دنیای ورزش

 
اما نکته ای که به نظر می رسد مجری تلویزیون که در قامت مربی در حال آموزش است فراموش کرده، تفکیک سنی بازیکنان است: «این مسئله به دلیل کمبود زمان و مکان است اما سعی داریم در آینده آنهار ا مطابق سن جدا کنیم. فعلا که آنها در کنار هم آموزش می بینند.»

اما آیا مزدیک توانسته نقشی در پیشرفت کارآموزانش داشته باشد؟ «تصورش را نمی کردم که با این پیشرفت روبرو شوم. با توجه به اولین تجربه ام، پیشرفت مطلوبی داشتیم و این را در مقایسه با روز اول کاملا می توانم احساس کنم. معمولا یکی، دو جلسه با توجه به مشغله کاری ام نیستم.»

در گذشته بازیکنان فوتبال از زمین های خاکی به تیم های بزرگ راه پیدا می کردند؛ چیزی که قرار بود مدرسه های فوتبال به ورزش کشورمان بدهد در حال حاضر دیده نمی شود. فوتبال ما همچنان منتظر ظهور پدیده است. یکی که مثل فابرگاس یا مسی از مدرسه فوتبال به باشگاه راه پیدا کند اما این آرزو محال به نظر می رسد. نظر مزدک میرزایی چیست؟ «بهتر است بچه ها به جای بازی در کوچه و خیابان به مدرسه فوتبال بیایند چون تاثیر بیشتری دارد.

 

البته قبول دارم کسانی که به مدرسه فوتبال می آیند از قشر بالای جامعه هستند و همیشه هم اینطور بوده که فوتبالیست های خوب از قشر پایین بیایند. الان دیگر نمی شود زیاد در خیابان بازی کرد. مکان های ورزشی زیادشده و بهتر است در مدرسه های فوتبال و زیر نظر مربی فکر و ذهن بچه ها را آماده کرد و از هرز رفتن آنها جلوگیری کرد. خیلی از بازیکنان حال حاضر تیم ملی هم از زمین خاکی شورع کرده اند اما با توجه به اینکه آموزش های اولیه را در زمان مناسب پشت سر نگذاشته اند، مدت زیادی را از دستع می دهند و این می تواند در آینده به کسانی که در مدرسه فوتبال آموزش دیده اند، کمک بیشتری کند.»

این سوال که کسانی که مدرسه فوتبال بازی می کنند، بیشتر به فکر جیب شان هستندتا آموزش، ذهن مان را قلقلک می دهد. این مسائل را در کنار حرف و حدیث هایی که از مدارس فوتبال شنیده می شود بگذارید تا به عملی بودن مدارس فوتبال برای پیشرفت نوجوانان بیشتر شک داشته باشیم. مزدک خودش با تیزهوشی این دغدغه را فهمید و جواب داد: «احساس همه این است که مدرسه فوتبال یک دکان است اما این طرز تفکر به این مسئله برمی گردد که در جامعه ما به همه چیز به چشم بد نگاه می کنند و اینکه خیلی از باشگاه های ما به امر سازندگی توجه نمی کنند و اگر هم داشته باشند، زیاد روی آن نظارت ندارند. این حتی در تیم های استقلال و پرسپولیس و دیگر تیم های مطرح کشور هم دیده نمی شود.»

برخی چهره های صاحبنام بعد از افتتاح مدرسه فوتبال و جا انداختن نام شان سال به سال هعم به آنجا سر نمی زنند و آیا میرزایی هم اینگونه است؟ «بله، این را قبول دارم که خیلی از دوستان مدرسه فوتبال می زنند ولی توجهی به آن ندارند. به نظرم وقتی کاری را شروع می کنیم باید توجه و تعهد بیشتری داشته باشیم. اسم من روی جذب شاگردانم بی تاثیر نبوده ومن هم تمام تلاشم را برای موفقیت شاگردانم می کنم.»

و آموزش فرزندان کریمی؟ «محله ای که مدرسه فوتبال را به کمک دوستانم زدم، نزدیک به محل زندگی علی کریمی است و با توجه به حضور یکی از اقوام ایشان، تصمیم گرفت که فرزندانش را در همین مدرسه فوتبال ثبت نام کند.»

عادل فردوسی پور؛ نویسندگی، تهیه کنندگی و البته تدریس

 

اخبار ,اخبار ورزشی,دنیای ورزش

 
گزارشگر محبوب این روزهای گروه ورزش به نظر می رسد جزو افراد کاملا فعال است. فردوسی پور که تهیه کنندگی برنامه پربیننده 90 را برعهده دارد در شبکه ورزش هم برنامه 120 را روی آنتن می برد. او هر چند در این برنامه به عنوان مجری حضور ندارد اما تهیه کنندگی و برنامه ریزی کامل این برنامه مهیج برعهده گزارشگر محبوب است. دانشجویان دانشگاه شریف روزهای سه شنبه می توانند مجری برنامه 90 را در کلاس های این دانشگاه برای تدریس درس زبان ببینند و سوالات و حواشی برنامه 90 شب گذشته را از او جویا شوند. فردوسی پور در حال حاضر با مجله ورلد ساکر که یکی از نشریات معتبر دنیای فوتبال به حساب می آید، همکاری می کند.

جهانگیر کوثری؛ تهیه کنندگی سینما

 

اخبار ,اخبار ورزشی,دنیای ورزش

 
فارغ التحصیل رشته کارگردانی سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک که مدتی هم با پیراهن استقلال به میدان می رفت همچنان دوست دارد به عنوان یک چهره ورزشی شناخته شود اما خانواده کاملا سینمایی اش (رخشان بنی اعتماد و باران کوثری) باعث می شوند که سینمایی ها او را به عنوان یک تهیه کننده فعال و مطرح بشناسند و جایزه سیمرغ بلورین بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «به آهستگی» را هم دریافت کرده است. بعد از اعلام بازنشستگی از فوتبال در موسسه همشهری به عنوان سردبیر سرویس ورزشی این روزنامه استخدام شد. هر چند حضور در برنامه ورزش از نگاه دو و بازگشت به جعبه جادویی باعث شد از این شغل استعفا دهد.

جواد خیابانی؛ حماسه سرای حاضر
همه او را به خاطر گزارش تاریخی اش در راه صعود ایران به جام جهانی فرانسه در ملبورن به خاطر می آورند و خیلی ها معتقدند او این پتانسیل را دارد که از هر بازی معمولی و حتی از بازی های دسته چندم فوتبال ایران هم یک حماسه ملی بسازد. جواد خان عادت ویژه ای در فراهم کردن اسباب سوتی برای اهالی ورزش دارد.

اخبار ,اخبار ورزشی,دنیای ورزش

 
خیابانی روزگاری در نشریات مکتوب هم فعالیت می کرد و جالب اینکه خیلی ها این نشریه را برای تبلیغات فراوان آن می خریدند. البته اگر بدانید شغل دوم گزارشگر حماسه سرای ایران چیست، زیاد متعجب نخواهید شد. خیابانی علاوه بر کار گزارشگری و تهیه کنندگی چند برنامه ورزشی و اجتماعی، یک دفتر تبلیغاتی با عنوان کانون آگهی و تبلیغات دارد. ظاهرا زمانی که خیابانی در سازمان صداوسیما حضور ندارد، می توانید او را در دفتر تبلیغاتی اش در سعادت آباد پیدا کنید.

بهرام شفیع؛ رقابت تنگاتنگ با خیابانی
بهرام خان شفیع که او را پدر معنوی برنامه ورزش از نگاه دو می دانندو با تعریف و تمجیدهای مداوم خود از اهالی ورزش دل همه را به دست آورده است و به نوعی می توان گفت همین مسئله باعث شده تا در حین برنامه زنده هفته گذشته، محمود گودرزی، وزیر ورزش به او sms بزند و بخواهد که اعلام کند کی روش و کفاشیان را برای جلسه فوری به وزارت ورزش دعوت می کند.

اخبار ,اخبار ورزشی,دنیای ورزش

 
خیلی ها همین رفتار نه سیخ و کباب بسوز او را دلیل پایداری اش در فدراسیون هاکی می دانند. فدراسیون بی پول هاکی بعد از حضور او توانست منابع موردنظر را کسب و به مقام قهرمانی در آسیا هم برسد. دادن تریبون به مسئولان در برنامه اش سبب شد تا از دو شغله بودن او هم چشم پوشی کنند و شفیع بتواند دوباره بر مسند ریاست فدراسیون هاکی جلوس کند.

پیمان یوسفی؛ تهیه کنندگی ورزش
او تنها گزارشگر ورزشی سیماست که تمام فعالیت هایش در این سازمان خلاصه می شود. یوسفی که با حضور فردوسی پور و میرزایی، دایره فعالیتش در شبکه سوم کم شده بود، ترجیح داد در شبکه و برنامه های دیگر این سازمان پررنگ تر شود. کوچ به شبکه جام جم و اجرای برنامه های کارشناسی در این شبکه باعث شد تا شبکه سومی ها کمتر شنونده صدای او باشند.

اخبار ,اخبار ورزشی,دنیای ورزش

 
یوسفی مدتی هم در راستای رقابت با عادل فردوسی پور، تهیه کنندگی برنامه 90 در 90 را برعهده گرفت که طرحش با شکست روبرو شد و در ادامه با همفکری برخی دوستان رسانه ای اش در برنامه ورزش از نگاه دو ظاهر شد.

رضا جاودانی؛ آقای وکیل پایه یک
رضا جاودانی برنامه همگام با ورزش و ویژه برنامه های لیگ قهرمانان که با حضور در این برنامه ها خود را به عنوان مجری برنامه های ورزشی شبکه سوم سیما مطرح کرد، شغل مهمتری هم دارد. جاودانی بعد از حضور در این برنامه هاپ، مجری گری برنامه «دایره طلایی» را عهده دار شد که نوعی کل کل اهالی کشتی با برنامه 90 بود.

اخبار ,اخبار ورزشی,دنیای ورزش

 
جاودانی اجرای برنامه مردان آهنین را هم برعهده داشت اما تمام اینها برای مجری خوش صحبت برنامه فوتبال برتر و لیگ قهرمانان اروپا به عنوان شغل دوم محسوب می شود. او کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و وکیل پایه یک دادگستری است و جالب اینکه وکالت در حوزه ورزش را نمی پذیرد. مدتی پیش به او پیشنهاد حضور در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال هم شده بود که نپذیرفت.

اخبار ورزشی - حاشیه,برترینها

 


ویدیو مرتبط :
حضور گزارشگران ورزشی شبکه 3 در برنامه سه ستاره (حتما ببینید)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیانیه مجریان و گزارشگران ورزشی علیه قلعه نویی در حمایت از فردوسی پور



اخبار,اخبار ورزشی ,مجری برنامه 90

شماری از مجریان، گزارشگران و تهیه کنندگان برنامه های ورزشی بیانیه ای را در حمایت از مجری برنامه 90 منتشر کردند.

برخی از مجریان، گزارشگران  تهیه کنندگان برنامه های ورزشی در خصوص اتفاق های هفته های اخیر برای گزارشگران فوتبال و به ویژه عادل فردوسی پور پیش آمده بیانیه ای را منتشر کردند که نسخه ای از آن در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته است.

متن این بیانیه که بیشتر امضا کنندگان آن از گزارشگران شهرستانی هستند به شرح زیر است:

بسم الله رحمن الرحیم
ورزش و رسانه ها را هیچگاه نمی توان بدون هم و به صورت جداگانه تصور کرد. بدون هر کدام از آنها طرف مقابل معنا پیدا نخواهد کرد و در واقع عمل هر کدامشان عقیم خواهد ماند.

بر کسی پوشیده نیست که در این روزها سخت ورزش کشورمان باید آستانه تحمل خود را بالا برده و با سعه صدر به اختلافات پیش آمده نگاه کنیم. شایسته نیست که با هر تضاد آرا و تناقض در تفسیر عملی، افراد راهی دادسرا و محاکم قضایی شوند تا خود را موجه و دیگری را مبادی ادب نشان دهند.

اگر تفکر بر این است که رسانه و ورزش هر دو برای تعالی یکدیگر تلاش کرده، پس باید این جنگ های بی فایده را کنار گذاشته و با هم برای رسیدن به آرامش و هدف مشترکی که کل خانواده ورزش در جستجوی آن بوده تلاش کنند.

اتفاقات سریالی چند هفته اخیر برای گزارشگران و مجریان کشورمان پسندیده نبوده و نمی‌توان با خیالی آسوده به تماشای ورزش زیبای فوتبال نشست و با اعتقاد راسخ گفت که این اتفاقات در حال تبدیل شدن به یک اپیدمی و بدعتی زشت در ورزش کشورمان نیست؟! جامعه رسانه ای هیچگاه قصد ایراد تهمت و افترا به شخصیت پاک جامعه ورزشی کشورمان را نداشته و این قبیل کارها بی‌پایه و اساس با روح پهلوانی و جوانمردی ورزش و ماهیت رسانه کاملا در منافات است.

این روزها تهدید گزارشگران از سوی عوامل تیم ها و دست درازی به رسانه در حال تبدیل شدن به یک رفتار کاملا طبیعی است. آیا برای رهایی از فشارهای موجود در اطراف تیم ها باید افراد دیگر را به مسلخ قربانگاه فرستاد؟!

منش پهلوانی و جوانمردی افرادی همچون تختی که باید در همه حال در ورزش کشورمان برای تمامی افراد الگو باشد در حال تبدیل شدن به یک شعار صرف، آن هم بر روی دیوار ورزشگاه ها شده و این زنگ خطر را برای همه ما به صدا در می آورد.

افراد اخلاق مدار جامعه ما که بیرق جوانمردی را در دست گرفته اند باید بیش از پیش در این عرصه با احتیاط گام بردارند. این خصیصه که کسی در این دنیا دچار نقصان نمی شود فقط مخصوص افراد خاص خداوند باریتعالی بوده و جز پیامبران و امامان عزیزمان هیچ فردی نمی تواند ادعای دور بودن از اشتباه را داشته باشد. چه خوب است هنگامی که تضاد آرا در امری پیش می آید به جای دمیدن در شیپور جنگ از امامانمان الگو بگیریم و کمی سعه صدر و خویشتن داری را پیشه کرده و همانند راه آنان رفتار کنیم. بدون شک راه آنان همیشه طریق پیروزی و عدالت خواهد بود.

اهالی رسانه ضمن صحه گذاردن بر پاکی اقشار ورزشی کشورمان که خود را جزئی جدایی ناپذیر از آن می دانند، از معدود مربیان، مدیران عامل، ورزشکاران و تمامی افراد مرتبط با ورزش استدعا دارند، ضمن حفظ اعتدال و خویشتنداری برای اثبات حقانیت و استقلال فکری شان، شیوه‌ای مقبول‌تر و معتدل تری را برگزینند. همچنین اهالی رسانه حمایت همه جانبه خود را از تمامی افراد زحمتکش از جمله عادل فردوسی پور که در این عرصه خطیر در امر پاسداری از ارزش های معنوی انقلاب مان که همان آزادی بیان و عقیده بوده اعلام می دارند.

بدون شک انتخاب راه های که به دادسراهای مختلف قضایی ختم شده، به جز ایجاد بدعت هایی جدید در عرصه ورزش کشورمان نتیجه دیگری به همراه نخواهد داشت. در این زمان اهالی رسانه با الگو گرفتن از مولایشان جز حفظ آرامش و صبر چاره ای را در پیش روی نمی بینند. همانا خداوند فرموده که با صابرین است.
من الله توفیق

مهدی توتونچی، مجری و تهیه کننده شبکه ورزش
افشین وهابی مجری، گزارشگر و تهیه کننده مرکز گیلان
مجتبی ساعی، مجری و گزارشگر مرکز آذربایجان شرقی
مسعود نری موسی، مجری و گزارشگر مرکز خوزستان
علی رمضانی، مجری و گزارشگر مرکز کرمان
پژمان نجات پور، مجری گزارشگر و تهیه کننده شبکه ورزش
غلامرضا دادخواه، مجری و گزارشگر مرکز مرکز اصفهان
آرمین رهبر، مجری و گزارشگر مرکز خراسان رضوی
علی ظهیری، مجری و گزارشگر مرکز قم
حسین ابول پور همایی، مجری و گزارشگر مرکز هرمزگان
حسین سطوت، مجری و گزارشگر مرکز اهواز
علی عرب زاده، مجری و گزارشگر مرکز آبادان
رامین ضابطی، مجری و گزارشگر مرکز کرمان
محمد تقوایی، مجری و گزارشگر مرکز قزوین
جواد تاری بخش، مجری و گزارشگر مرکز خراسان رضوی
علیرضا جماعتی، مجری و گزارشگر مرکز اصفهان
مجتبی پوربخش، مجری و گزارشگر شبکه ورزش
اخبار ورزشی - فارس