ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

شرکت خودروهای آمریکایی اسپانسر تیم ملی ایران



اسپانسر تیم ملی,اسپانسر تیم ملی فوتبال ایران

شرکت خودروهای آمریکایی اسپانسر تیم ملی ایران

«فعالیت «ائل خودرو ارس» در زمینه واردات خودرو غیرقانونی اعلام شد. » این نخستین جمله‌یی است كه وقتی اسپانسر تازه معرفی شده فدراسیون فوتبال را در موتور جست‌وجوگر گوگل سرچ می‌كنید، به شما نشان می‌دهد. نخستین بار تبلیغ این شركت با شعار «واردات اتومبیل‌های امریكایی به ایران» سر زبان‌ها افتاد و ناگهان خبر رسید كه جلوی تبلیغ آنها باید گرفته شود؛ شركتی كه وزارت صنایع و معادن پس از وصول نامه یی، به حوزه بازرسی سازمان حمایت مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان اعلام كرد كه شركت مربوطه اجازه فعالیت نداشته و تبلیغات آن غیرقانونی است و باید جلوی آن گرفته شود. حالا این شركت راه تازه‌یی برای تبلیغات یافته است.

قراردادی یكساله با فدراسیون فوتبال به مبلغ 15 میلیارد تومان! در اردیبهشت ماه بود كه گزارشی با عنوان «بازگشت غول‌های امریكایی به جاده‌های ایران» منتشر شد كه در این گزارش به واردات خودروهای امریكایی جنرال موتور و شورولت توسط شركت «ائل خودرو ارس» اشاره شد.

 

مشكل اینجا بود كه این خودروها علاوه بر امریكایی بودن بالای 2500 سی‌سی بودند كه طبق قانون واردات این گونه خودروها به كشور ممنوع است.

 

ماجرا در اصل از این قرار است كه امریكا به وسیله‌های مختلف و اعمال فشار بر شركت‌های مختلف مانند تویوتا، پژو و كیا، آنها را مجبور به اعمال تحریم علیه ایران می‌كند و از ورود هرگونه تجهیزات و خودروهای خارجی به ایران جلوگیری می‌كند.

 

از طرفی حال كه بازار داخلی ایران تشنه خودرو شده با ایجاد بازار برای خود به شركت جنرال‌موتور كه در آستانه سقوط است كمك می‌كند.

به نظر می‌رسد كه مهره‌چینی در این حوزه به خوبی برای شركت امریكایی در حال چیده شدن است و شركت وارد‌كننده خودرو امریكایی با استفاده از لابی‌هایی كه از طریق اسپانسری فدراسیون فوتبال به دست می‌آورد می‌تواند بازار خود را گسترش دهد.

 

آیا قبل از اینكه این اقدام انجام شود هیچ گونه تحقیقی در این خصوص نشده است كه یك شركت امریكایی پشتوانه تیم ملی فوتبالی شود كه قرار است به عنوان نماینده ایران در جام جهانی به میدان رود و میلیاردها بیننده آن را تماشا كنند.

علی كفاشیان گفته: «به هر حال پیشنهاداتی به ما شد، اما مبالغ آنها پایین بود. اسپانسر فعلی قول داده تا این موانع را برطرف كند و از لحاظ مالی هزینه‌ها را تقبل كند. ان‌شاءالله با آنها به مشكلی بر نمی‌خوریم و كار ادامه پیدا می‌كند.

 

قراردادمان تا پایان جام جهانی است اما حق تمدید هم به این شركت داده شده است. این اسپانسر حامی تمامی تیم‌های ملی است. با توجه به حضور این حامی دست‌مان بازتر است و امیدواریم برنامه‌های كادر فنی را اجرایی ‌كنیم. این شركت در بخش‌های دیگر نیز تجاربی دارد كه قرار است به تیم ملی در عرصه‌های جهانی كمك كند. این قرارداد یكساله و تا پایان شهریورماه سال 93 است.»

 جاودانی، مدیر شركت ائل خودرو ارس درباره شبهات، همچنان مبهم حرف می‌زند: «یك سال و نیم است كه فعالیت خود را در ایران شروع كرده‌ایم و در تلاشیم تا با كمپانی‌های بزرگ غربی، تولیدات مشتركی داشته باشیم.

 

اسناد موجود را بررسی كرده‌ایم و مشكلی برای فعالیت در ایران نداریم و مراحل اخذ مجوز از طریق وكلای بین‌المللی شركت در حال پیگیری است. صراحتا می‌گویم مشكلی برای فعالیت این شركت در ایران نداریم و با خیال راحت فعالیت می‌كنیم. فعالیت ما در منطقه آزاد است و در حال گسترش آن به سرزمین اصلی هستیم.»

بودجه فدراسیون چقدر است؟
همین دیروز بود كه مهدی محمدنبی در مصاحبه‌یی اعلام كرد: «اگر ما بخواهیم فدراسیون فوتبال را به صورت خوب اداره كنیم سالانه مبلغی بیش از 100 میلیارد تومان برای تمامی هزینه‌های تیم‌های ملی و... نیاز است اما اگر بخواهیم فدراسیون را به صورت متوسط اداره كنیم می‌شود با مبالغی كمتر از 100 میلیارد تومان هم این كار را انجام داد و برخی برنامه‌ها را عملیاتی كرد. این حامی مالی چیزی حدود یك ششم از هزینه‌های فدراسیون در سال را تامین می‌كند.»

این در حالی است كه علی كفاشیان اعلام كرده است: «بودجه فدراسیون در سال 45 تا 50 میلیارد تومان است. با پول این اسپانسر بخشی از قرارداد كادر فنی و اردوهای تیم ملی پرداخت می‌شود و كسری درآمدها را به شكل دیگری جبران می‌كنیم، مطالبات كاملا پرداخت شده و نگرانی مالی نداریم.» حال تفاوت را خودتان حدس بزنید. آیا قرار است این قرارداد 15 میلیاردی كوچك شمرده شود؟

خدمات فدراسیون به اسپانسر
عباس ترابیان خیلی وقت است كه در فدراسیون پستی ندارد و گویا با فشارهایی از بیرون از فدراسیون از سمت‌هایش كنار گذاشته شده است اما او این روزها با كمیته بازاریابی همكاری نزدیكی دارد.

 

او درباره این قرارداد گفته: « از مدت‌ها قبل تعدادی شركت برای حمایت از تیم ملی با ما صحبت كردند كه نهایتا مذاكرات ما با 3 شركت به نتیجه رسید.

 

از بین این 3 شركت هم با 2 شركت به توافق رسیدیم كه یكی از آنها به دلیل مسائلی كه به وجود آمد، خلف وعده كرد و نتوانست به بحث اسپانسری تیم ملی ورود كند. سربرگ و پشت‌بام فدراسیون برای تبلیغات اسپانسر اختصاص خواهد یافت و بدنه اتوبوسی كه برای تیم ملی خریداری می‌شود محل تبلیغات اسپانسر است.

همچنین باید بگویم آدیداس و پوما برای تامین لباس تیم ملی ابراز علاقه كرده‌اند اما به قراردادمان با آل‌اشپورت پایبندیم.»

 

ترابیان با بیان اینكه این شركت امریكایی را موظف كردیم خودشان كلیه مجوزهای لازم را برای اسپانسری و سرمایه‌گذاری در كشورمان اخذ كنند، گفت: «ما این شركت را موظف كردیم تمام كارهای اخذ مجوز را خودشان انجام دهند و ما باید خدمات‌مان را به این شركت ارائه دهیم. شركت هلدینگ «ائل خودروی ارس» از برند تیم ملی استفاده خواهد كرد و هیچ مانعی مقابل آنها وجود ندارد.»

 جاودانی، مدیر شركت ائل خودرو ارس هم گفته: «یكسال و نیم است كه فعالیت خود را در ایران شروع كرده‌ایم و در تلاشیم تا با كمپانی‌های بزرگ غربی، تولیدات مشتركی داشته باشیم. باید استقلال فدراسیون و ما حفظ شود و دو طرف در كارهای هم دخالت نكنند و با 15 میلیارد تومان اسپانسر تیم ملی شدیم.» او ادامه داد: « یك اتوبوس و یك لیموزین هم به فدراسیون می‎دهیم.»

و حال چند سوال
نخستین مشكل این قرارداد این است كه هیات رییسه در جریان آن نیست و بندها و كل قرارداد به تصویب نرسیده است. مبهم بودن، بزرگ‌ترین مشكل این قرارداد است و هیچكس حاضر نیست درباره آن شفاف اظهارنظر كند.

«فعالیت «ائل خودرو ارس» در زمینه واردات خودرو غیرقانونی اعلام شد. » این نخستین جمله‌یی است كه وقتی اسپانسر تازه معرفی شده فدراسیون فوتبال را در موتور جست‌وجوگر گوگل سرچ می‌كنید، به شما نشان می‌دهد. نخستین بار تبلیغ این شركت با شعار «واردات اتومبیل‌های امریكایی به ایران» سر زبان‌ها افتاد و ناگهان خبر رسید كه جلوی تبلیغ آنها باید گرفته شود؛ شركتی كه وزارت صنایع و معادن پس از وصول نامه یی، به حوزه بازرسی سازمان حمایت مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان اعلام كرد كه شركت مربوطه اجازه فعالیت نداشته و تبلیغات آن غیرقانونی است و باید جلوی آن گرفته شود. حالا این شركت راه تازه‌یی برای تبلیغات یافته است.

در حالی كه در كشور تنها نمایندگی هیوندا، به عنوان نمایندگی رسمی وجود دارد، مشخص نیست چگونه شركتی كه حداكثر سقف مشتری‌هایش در منطقه آزاد ارس است، برای یكسال چرا باید 15 میلیارد بپردازد؟ آن هم در شرایطی كه وضعیت بازار خودرو اصلا خوب نیست و شركت‌هایی نظیر تویوتا، ایران خودرو، بنز، بی‌ام‌ و شركت‌های دیگر اصلا فكری برای هزینه در فوتبال نمی‌كنند.

مشخص نیست كدام تیم حقوقی این قرارداد را مصوب كرده است و معلوم نیست فدراسیون فوتبال ابزار چه هدفی شده است. احتمالا علی كفاشیان می‌گوید كه ما به دنبال پول هستیم ولی سابقه این فدراسیون نشان می‌دهد آنها جز ضرر مالی، چیزی نصیب فوتبال ایران نكرده‌اند.

 

جشن اسپانسر تیم ملی و سایپا و حضور محمد علی‌آبادی و مهرداد بذرپاش هنوز هم در خاطر همه مانده است كه چگونه فدراسیون كفاشیان ابزار شركت سایپا شد و یك ریال هم به فوتبال نرسید. سوال مهم‌تر این است؛ چرا حق اسپانسرینگ فدراسیون فوتبال طبق قانون تجارت به مزایده گذاشته نشد و پیشنهادات از همه شركت‌ها گرفته نشد؟

 

آیا امكانش هست كه این قرارداد برای نخستین بار منتشر شود و همه از بندهای آن اطلاع داشته باشند و همانند قرارداد آل اشپورت، همه حق به شركت مزبور داده نشده باشد؟

 

و سوال مهم‌تر؛ اگر این شركت به‌فكر تبلیغ بود، با مبلغی به‌مراتب كمتر می‌توانست در لیگ برتر و دور زمین چمن به تبلیغ بپردازد و هر روز هم در چشم باشد ولی چه شد كه آنها تصمیم گرفتند با چنین مبلغ چشمگیری، اسپانسر تیم ملی شوند؟ آیا باز هم گافی در انتظار فدراسیون كفاشیان است؟/اعتماد

 

 


ویدیو مرتبط :
آمریکایی ها به بازیکنان تیم ملی والیبال ایران غذا ندادن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شرکت بزرگ آمریکایی اسپانسر تیم ملی!


عضو هیات مدیره ائل خودرو درباره قرارداد توافق شده میان جنرال موتورز و تیم ملی فوتبال ایران نیز گفت: این قرارداد حدود ۱۵ میلیاردتومان است.

خبرگزاری تسنیم: عضو هیات مدیره ائل خودرو درباره قرارداد توافق شده میان جنرال موتورز و تیم ملی فوتبال ایران نیز گفت: این قرارداد حدود ۱۵ میلیاردتومان است.

این قرارداد حدود 15 میلیاردتومان است. میتوانم بگویم این مبلغ توسط جنرال موتورز تامین شده و اگر مدعی شوم این شرکت بزرگ امریکایی حامی تیم ملی فوتبال ایران شده کاملا خبر درست و صحیحی می باشد.

عضو هیات مدیره ائل خودرو که نماینده رسمی جنرال موتورز در ایران است گفت : مقدمات ورود جنرال موتورز به ایران فراهم شده و به زودی جنرال موتورز به ایران خواهد آمد. مجید جاودانی همچنین درباره شایعاتی مبنی بر حمایت جنرال موتورز از تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی بزریل نیز گفت: ائل خودرو قرار دادی با فدراسیون فوتیال ایران به امضا رسانده و به عنوان حامی تیم های ملی ایران شناخته شد.

وی درباره قرارداد توافق شده میان جنرال موتورز و تیم ملی فوتبال ایران نیز گفت: این قرارداد حدود 15 میلیاردتومان است . وی تصریح کرد: میتوانم بگویم این مبلغ توسط جنرال موتورز تامین شده و اگر مدعی شوم این شرکت بزرگ امریکایی حامی تیم ملی فوتبال ایران شده کاملا خبر درست و صحیحی می باشد.

وی همچنین ادامه داد :قصد داریم با همکاری شرکت جنرال موتورز برای اردیبهشت ماه سال آینده تورنمنتی چهارجانبه در امریکا برگزار کنیم که تیمهای ایران و امریکا دو تیمی هستند که حضورشان در این تورنمنت قطعی شده و با مشخص شدن قرعه ایران در جام جهانی دو تیم دیگر هم انتخاب خواهند شد.