ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

سخنان فوتبالی زهرا اشراقی



اخبار,اخبار ورزشی,زهرا اشراقی


 اخبار ورزشی - سخنان فوتبالی زهرا اشراقی

زهرا اشراقی را می‌توان یکی از فوتبالی‌ترین سیاسیون ایران دانست که البته دایره اطلاعات فوتبالی‌اش زیاد است.

اگر نام زهرا اشراقی را میان سیاسیون بیاورید، اول تصویر یک سیاستمدار، فعال حقوق بشر و مدافع حقوق زنان ترسیم می‌شود. اگر میان مردم عامه همین نام را به زبان برانید، او را به‌عنوان نوه دختری امام(ره) و البته فرزند حجت‌الاسلام شهاب‌الدین اشراقی و همسر محمدرضا خاتمی می‌شناسند اما چه کسی باور می‌کند نوه امام (ره)، یک پرسپولیسی دو آتشه، هوادار سرسخت علی پروین و علی دایی و پیگیر نتایج بازی‌های سرخ پوشان باشد؟

به گزارش جام نیوز، زهرا اشراقی را می‌توان یکی از فوتبالی‌ترین سیاسیون ایران دانست که البته دایره اطلاعات فوتبالی‌اش زیاد است. می‌گوید علاقه‌اش به پرسپولیس با علی پروین گره خورده و آنقدر شیرین از فوتبال و خانواده فوتبالی‌اش حرف می‌زند که نمی‌توان از حرف‌هایش گذشت.

شما را به‌ عنوان یک هوادار متعصب پرسپولیس می‌شناسیم. آیا تغییر و تحولات تیم محبوبتان را پیگیری می‌کنید؟
- من یک مساله کلی را بگویم چون تیم مورد علاقه‌ام پرسپولیس است و از بچگی، این تیم را دوست داشتم اخبار را پیگیری می‌کنم اما خیلی فنی نه. راستش را بخواهید از اعضای هیات مدیره جدید، فقط آقای استیلی را می‌شناسم. همین!

اما خیلی‌های‌شان افراد سیاسی هستند و فعالیت دولتی داشته‌اند...

- واقعا آنها را نمی‌شناختم. متاسفانه مشکل بزرگ فوتبال یا ورزش ایران، دولتی یا سیاسی بودن آن است. این باعث می‌شود که فوتبال رشد نکند. من این هیات مدیره را نمی‌شناسم اما حرفم این است که فوتبال و دو تیم پرسپولیس و استقلال باید سمت خصوصی‌سازی بروند. باید سایه دولت و در سطح وسیع تر، حکومت از بالای سر این دو تیم برداشته شود تا آنها بتوانند به سمت خصوصی شدن حرکت کنند.

 

اگر تیم خصوصی شود، آن فرد یا بنگاهی که هزینه می‌کند نگران هزینه‌اش است. پس سعی می‌کند بهترین تصمیمات را بگیرد تا پولش بیهوده از بین نرود اما اگر فوتبال دولتی باشد و دولت مدیر باشگاه‌ها باشد، نگرانی قلبی برای هیچ کس وجود ندارد. نتیجه‌اش این می‌شود که از کیسه دولت به کیسه دیگرش پول ریخته می‌شود تا این دو تیم اداره شوند و مشکل مالی نداشته باشند.

اما این مشکلات را می‌توان با حضور افراد اقتصادی مرتفع کرد. همین کاری که وزارت ورزش انجامش داده...

- گفتم که فرد دولتی، دغدغه‌ای ندارد که تیم نتیجه بگیرد و یا نه. بهترین کار این است که افرادی بیایند که عاشق پرسپولیس باشند. با برد و باخت تیم، آنها ناراحت شوند و برایشان موفقیت پرسپولیس مهم باشد. بهترین کار این است که علی پروین به پرسپولیس برگردد و مدیریت را به عهده بگیرد. من طرفدار پروین هستم و متاسفم که فعلا در پرسپولیس نیست.

وقتی افراد جدید آمده‌اند یعنی حالاحالاها نباید انتظار داشت که پروین به پرسپولیس برگردد...

- من نظر قلبی و دید شخصی‌ام را می‌گویم. علی پروین، علی دایی، اینها افرادی هستند که فوتبال به وسیله آنها شناخته می‌شود. پس نباید اینقدر راحت از اسم بزرگ آنها عبور کرد.

به نظر شما چرا پروین را از پرسپولیس کنار گذاشتند؟
- فکر می‌کنم به دلیل اختلافات شخصی. با پروین خصومت شخصی داشتند و به همین دلیل او را کنار گذاشتند.

واضح‌تر می‌گویید چه کسانی با پروین مشکل داشتند؟
- نمی‌توانم واضح بگویم. نگرانی و ناراحتی من به این دلیل است که برای پرسپولیس، تصمیم شخصی گرفتند. اگر فوتبال به سمت خصوصی شدن برود، دیگر از این تصمیمات اتخاذ نمی‌شود.

پرسپولیس با هیات مدیره جدید موفق می‌شود؟
- تغییر و تحولات قبلی باعث شد تا پرسپولیس چند گام به جلو بیاید و به‌عنوان نایب قهرمانی برسد. الان هم موفقیت تیم بستگی به این دارد که باشگاه چه بودجه‌ای برای جذب بازیکنان یا کادر فنی در نظر بگیرد. اگر خرج تیم کنند و علی دایی بتواند آنچه در ذهن دارد را در زمین پیاده کند، آن‌وقت می‌توان به آینده پرسپولیس امیدوار بود.

اگر همین امروز بگویند که زهرا اشراقی عضو هیات مدیره پرسپولیس است و از شما بخواهند که در جلسات حاضر شوید و کار اجرایی کنید قبول می‌کنید؟
- اگر من به پرسپولیس بروم که فاجعه است چون نه تخصصش را دارم و نه سابقه مدیریت. در حق پرسپولیس خیلی ظلم می‌شود و من نمی‌توانم تحمل کنم. ما نباید یک چنین مساله مهمی را نادیده بگیریم و خیلی راحت از کنارش عبور کنیم.

انگار برای طرفداران استقلال خیلی کری می‌خوانید؟
- به شوخی است دیگر. من می‌دانم که نسل جدید بیشتر استقلالی هستند و قدیمی‌ترها پرسپولیسی. البته نه اینکه در نسل جدید، پرسپولیسی نداشته باشیم اما تعدادشان کمتر است.

خودتان هم تا آخر در این کری‌ها شرکت می‌کنید؟
- نه. کری را راه می‌اندازم و می‌روم کنار.

در خانواده با چه کسی کری می‌خوانید؟
- بیشتر با دخترم چون او استقلالی است. البته برادرم مرتضی هم استقلالی است و برایش گاهی کری می‌خوانم.

سید حسن هم که استقلالی است...

- او استقلالی است اما خدابیامرز پدرش سید احمد آقا پرسپولیسی بود. در خانواده خمینی، خاتمی و اشراقی، درصد طرفداران استقلال و پرسپولیس 50-50 است. به همین خاطر کسی احساس تنهایی نمی‌کند. البته الان تیم ملی مهم‌تر از این بحث هاست.

گفتید تیم ملی. پیش‌بینی‌تان از جام جهانی چیست؟ شما که فوتبال را تا این حد دنبال می‌کنید آیا می‌توانیم از گروه مقدماتی جام جهانی به مرحله حذفی صعود کنیم یا نه؟
- خیلی توقع نداریم که جایگاه خوبی داشته باشد. همین که تیم ملی به جام جهانی صعود کرد کار بزرگی انجام داد اما امیدوارم خیلی بد هم نتیجه نگیریم و افت فاحشی نداشته باشیم.

امیدوارم علی آقای پروین به پرسپولیس برگردد تا شما خوشحال شوید...

- من فوتبال را با پروین شناختم و امیدوارم که این اتفاق بیفتد.

پروین نباید جای خود را به جوان‌ترها بدهد؟
- مگر علی آقا چند سالش است که اینچنین می‌گویید.

او به دهه هفتم زندگی‌اش نزدیک است و متولد 1325...

- ماشاءا... مدیریت ورزش که پیر و جوان ندارد. تازه از نظر ما علی پروین همیشه جوان است.
 اخبار ورزشی - جام نیوز


ویدیو مرتبط :
نقد سخنان ایرج اشراقی : 2 : خشونت آیین باب علیه زنان ..

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیحات زهرا اشراقی درباره سخنان جنجالی


زهرا اشراقی با دفاع از سخنان خود درباره ضرورت تحول در رنگ پوشش مردم - اعم از زن و مرد - می گوید این کار باید توسط خود جامعه آغاز شود و امروز بهترین زمان برای این تحول است.

عصر ایران: زهرا اشراقی با دفاع از سخنان خود درباره ضرورت تحول در رنگ پوشش مردم - اعم از زن و مرد - می گوید این کار باید توسط خود جامعه آغاز شود و امروز بهترین زمان برای این تحول است.

نواده امام خمینی در توضیح مصاحبه اخیر خود با روزنامه الشرق الاوسط گفت: در جامعه ما واقعیاتی وجود دارد که نمی توان آنها را منکر شد و یکی همین موضوع عدم تنوع رنگ در پوشش مردم ایران است. به گونه ای که اگر سری به کلینیک های روانپزشکی بزنیم خواهیم دید یکی از دلایل افسردگی بیماران، احساس رنگی نبودن جامعه است.زهرا اشراقی

 وی گفت : البته اشتباه نشود، موضوع بحث ما چادر نیست ، من خودم چادری هستم ؛ بحث بر سر این است که جامعه اعم از زن و مرد با رنگ بیگانه نشود و احساس شادی و نشاط کند و تیره و غبار گرفته در نظر نیاید. کما این که هم مردان می توانند در عین متانت از رنگ های شاد و متنوع استفاده کنند و هم خانم ها به رنگ توجه نشان دهند و باز تاکید می کنم برای احساس خوب و شاد زیستن و افسرده نبودن و نه جلب توجه. موضوع مورد نظر من جنبه روان شناختی قضیه است.

خانم اشراقی یادآور شد: مگر در جوامع دیگر اسلامی مانند لبنان و مالزی شاهد رعایت حجاب در عین تنوع رنگ در پوشش نیستیم؟ یا در پوشش های زنان روستایی و در عین حال پوشیده خودمان گونه گونی رنگ ها و شادی و نشاط را مشاهده نمی کنیم؟ پس چرا جامعه ما رنگی نیست؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به سپری شدن 8 سال دشوار در کشور که با تحریم، تنش و فضای امنیتی همراه بوده خاطر نشان کرد: ما اکنون نیازمند تغییر فضا هستیم و یکی از مواردی که باید مدنظر قرار گیرد، همین موضوع رنگ در جامعه است. ما عادت کرده ایم که رنگ تیره بپوشیم و نتیجه این کار، کاهش نشاط در جامعه است. این در حالی است که در برخی کشورهای جهان تنوع رنگ های گوناگون دیده می شود و مردم از زیباترین رنگ ها در پوشش خود استفاده می کنند و جامعه رنگ به رنگ است و این تنوع هم به خودشان و هم به کل جامعه احساس خوبی می دهد.

اشراقی تصریح کرد: اگر من از موضوع تنوع رنگ یا تحول در رنگ لباس ها سخن می گویم منظورم شیک پوشی و مد هم نیست  بلکه برمبنای روانشناختی از این موضوع دفاع می کنم و مدت زیادی بود که می خواستم این حرف خود را مطرح کنم و در مصاحبه اخیر این فرصت فراهم شد.

وی تصریح کرد: هم خانم چادری می تواند با همه ملاحظات شرعی و عرفی به رنگ توجه نشان دهد و هم خیلی از خانم هایی که چادرپوش نیستند اما در حال حاضر می بینیم که اکثریت آنان نیز به رنگ مشکی تمایل نشان می دهند و انگار رنگی غیر از مشکی وجود ندارد. بحث من - که نوه امام و مقید به حجاب به طور کامل هستم- بر سرحجاب نیست که با چادر یا غیر چادر رعایت می شود.  اما مگر ما تنها کشور اسلامی دنیا هستیم؟ چگونه است که در جوامع اسلامی شاهد رنگ هستیم و در ایران و در سطح جامعه و در پوشش مردم  تنوع رنگ را نمی بینیم؟

اشراقی گفت: البته دولت وظیفه ندارد موضوع تنوع رنگ را ترویج کند، بلکه این کار باید توسط خود جامعه شروع شود. من در این زمینه مثالی می زنم؛ وقتی که آقای سید محمد خاتمی رئیس جمهور شد، به دلیل خوش لباسی و سلیقه وی در انتخاب رنگ ها، تیپ و رنگ لباس بسیاری از روحانیون نیز تغییر کرد یا مثلا مسئولان وزارت امور خارجه به دلیل تماس با جهان از پوشش آراسته ای برخوردار هستند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تأکید کرد: ممکن است سخن من با واکنش هایی رو به رو شود؛ اما هر بحث مهمی از جایی باید آغاز شود، همان طور که یادمان هست  در آغاز دوره سازندگی وقتی اقدامی مانند تأسیس فرهنگسراها انجام شد، برخی به بهانه اینکه فرهنگسراها محل فساد خواهد شد با آن مخالفت کردند، اما دولت وقت کار خودش را با آرامش انجام داد و هیچ مشکل اجتماعی هم از جانب فرهنگسراها به وجود نیامد. سخن من هم ممکن است واکنش هایی را در پی داشته باشد، اما خوب است که عموم افراد و به خصوص از منظر روان شناسی و تاثیر در احساس شادی در این مورد اظهارنظر کنند.