ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

سایه روشن‌های دیدار با سامورایی‌ها


بازی تیم ملی ایران مقابل ژاپن هر چند دوستانه بود اما نکات جالبی داشت که قابل تامل است.

خبرگزاری فارس: تیم ملی فوتبال ایران شب گذشته در دیداری نه چندان دوستانه و البته در یک رقابت جذاب در تهران مقابل دیدگان هوادارانش مقابل تیم ملی ژاپن متوقف شد.

شاگردان کی‌روش در نیمه اول این دیدار نمایش خوب و تهاجمی را از خود ارائه کردند، اما در نیمه دوم تقریباً ورق برگشت و سرمربی بوسنیایی ژاپن با خواندن دست کی‌روش، توانست با برنامه‌هایش کنترل میانه میدان را در دست گرفته و این ژاپن بود که در نیمه دوم توانست نمایش بهتری را نسبت به تیم ملی ایران ارائه دهد.

در هر صورت برگزاری دیدار با ژاپن پس از 10 سال به قول سرمربی پرتغالی تیم ملی فرصت نادر و مناسبی بود تا به تجربیات جوانان تیم ملی در دیدار مقابل تیمی که بازیکنان زیادی در تیم‌های معتبر و مطرح اروپا دارد، اضافه شود.

در زیر طی گزارشی قصد داریم نکات و سایه روشن‌‌های این دیدار را بررسی کرده و به دلایل کسب نتیجه‌ای که به دست آمد بپردازیم:

**کی‌روش هواداران پرتعداد را یادش نیست؟!

کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران قبل از دیدار با ژاپن از رسانه‌ها درخواست کرده بود تا با تهییج هواداران، کاری کنند تا حداقل 50 هزار نفر برای این دیدار به ورزشگاه بیایند.

این اتفاق در هر صورت محقق نشد و هواداران به دعوت کی‌روش لبیک نگفته و طبق روال دیدارهای گذشته تیم ملی طی چند سال اخیر از این دیدار نیز استقبال مناسبی به عمل نیامد.

هر چند که این روزها ویروس کم‌تماشاگر بودن به مسابقات لیگ نیز سرایت کرده و به خصوص از بازی‌هایی که در تهران برگزار می‌شود، استقبال مناسبی به عمل نمی‌آید اما حسرت کی‌روش برای تماشای ورزشگاه آزادی که مملو از تماشاگر است هم بسی جای تعجب دارد.

سرمربی تیم ملی چنان از رسانه‌ها می‌خواهد تا مردم را برای حضور در ورزشگاه ترغیب کنند که تا همین چند سال پیش برای دیدارهای نه چندان حساس تیم ملی چه دوستانه و چه رسمی، حداقل 50 هزار نفر به ورزشگاه می‌رفتند و حتی در زمان کی‌روش نیز و در جریان رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل همین ورزشگاه آزادی بارها در جریان دیدارهای تیم ملی پُر شده و تماشاگران زیادی برای تماشای مسابقات شاگردان کی‌روش راهی ورزشگاه شدند.

با این حال همچنان عوامل زیادی در عدم پرتماشاگر شدن مسابقات تیم ملی نقش ایفا می‌کند که شاید یکی از آنها نمایش‌های نه‌چندان دلپذیر تیم ملی در یکی دو سال اخیر و ارائه یک سیستم دفاعی از سوی این تیم باشد.

**نیمکت‌نشینی بزرگان و ادامه مسیر جوانگرایی

به مسابقه دیشب برگردیم؛ شاید نخستین نکته‌ای که قبل از آغاز دیدار توجه هر فوتبالدوستی را به خود جلب می‌کرد، ترکیبی بود که برای دیدار با ژاپن از سوی کی‌روش اعلام شد.

کادرفنی تیم ملی در اقدامی عجیب تصمیم گرفت تا برای دیدار با تیم پرتجربه ژاپن، باتجربه‌های تیم ملی را نیمکت‌نشین کرده و به ادامه راه جوانگرایی بپردازد.

نیمکت نشینی بازیکنان با تجربه‌ای مثل شجاعی و حیدری از مدت‌ها قبل در ترکیب تیم ملی آغاز شده است، اما اینکه تیموریان، کاپیتان تیم ملی در چنین دیداری نیمکت نشین شود کمی عجیب به نظر می‌رسید.

هرچند که تیموریان در دقایق پایانی مسابقه به میدان آمد اما شاید از دلایل این نیمکت نشینی بتوان به عملکرد نه چندان مطلوب آندو در دیدار با عمان اشاره کرد که در نهایت کادرفنی تیم ملی را ترغیب کرد تا سعید عزت‌اللهی را به کاپیتان تیم ملی برای چنین میدان بزرگی ترجیح دهد.

با تصمیمات کی‌روش در دیدار حساس شب گذشته مشخص شد که برخی بازیکنان باتجربه تیم ملی به پایان راه خود در تیم ملی نزدیک شده‌اند و امروز جوانانی مثل مهدی ترابی، مهدی طارمی، سعید عزت‌اللهی، مهدی طارمی، سردار آزمون و ... هستند که آرام‌ آرام جای خود را در ترکیب ثابت تیم ملی باز می‌کنند. همانطور که بازیکنی مانند ترابی با ورود به میدان همه کار کرد و تأثیر زیادی نیز در گلی که تیم ملی به ثمر رساند، داشت.

البته این جوانگرایی شاید هزینه‌های جبران‌ ناپذیری مانند عدم کسب نتیجه لازم در دیدارهایی که نتایج آن حائز اهمیت است هم به همراه داشته باشد، اما کی‌روش به این نتیجه رسیده است که به هر قیمتی که شده به مسیری که از جام ملت‌های آسیا 2015 آغاز کرده است همچنان ادامه دهد تا پشتوانه سازی خوبی برای تیم ملی در دیدارهای پیش‌رو شکل بگیرد.

**جوانگرایی در خط دفاعی ممنوع

کی‌روش هرچقدر هم اصرار به جوان کردن ترکیب تیمش داشته باشد، اما حواسش هم به برخی نقاط زمین حسابی جمع است.

سرمربی باتجربه تیم ملی که سعی کرده است با استفاده از زوج سازی در ترکیب 11 نفره تیمش، اهداف تاکتیکی‌اش را پیش ببرد به خوبی می‌داند که در پست دفاعی باید از بازیکنانی استفاده کرد که تجربه در نزد آنها حرف اول و آخر را می‌زند.

خط دفاعی و به خصوص دو دفاع میانی یکی از پست‌های کلیدی در هر تیمی به شمار می‌روند و کادرفنی تیم ملی با توجه به این موضوع، سعی کرده‌اند با استفاده از زوج باتجربه منتظری و حسینی، ثبات و انسجام خوبی را در این منطقه از زمین برای تیم ملی به وجود بیاورد.

در واقع امروز در ترکیب تیم ملی جوانگرایی در این پست برای تیم ملی به نوعی ممنوع بوده چرا که جابجا کردن مهره‌های دفاعی و تغییر مداوم آنها، شاید باعث رقم خوردن نتایج عجیبی مانند دیدار با ترکمنستان شود.

**دلیل افت دژاگه و حقیقی

به قول کی‌روش در دیدار شب گذشته پیروزی از دست ایران فرار کرد. شاید کی‌روش با این اظهار نظر خود کنایه‌ای هم به حقیقی زد که با اشتباه مرگبار خود، پیروزی را از تیم ملی در دیدار با سامورایی‌ها گرفت.

حقیقی این روزها یک نیمکت نشین مطلق در روبین کازان است و امسال به جز تک دیدار جام حذفی، در سایر دیدارهای لیگ برتر با وجود کسب نتایج نامناسب تیمش همچنان یک نیمکت نشین محسوب می‌شود.

چنین شرایطی سال گذشته هم برای حقیقی وجود داشت اما گلر اول کشورمان نیم فصل به پنافیل پرتغال رفته و با بازی برای تیمش، خودش را در شرایط مسابقه نگه داشت با این حال داستان سال گذشته برای حقیقی یک بار دیگر در حال تکرار است.

حقیقی به جز تیم ملی، این روزها در هیچ میدان دیگری در درون دروازه قرار نمی‌گیرد و همین موضوع افت فنی او را به همراه داشته است تا جایی که شاهد عدم اعتماد به نفس لازم در درون دروازه تیم ملی هستیم و یک توپ ارسالی ساده، برای حریف تبدیل به گل می‌شود.

از سوی دیگر بازیکنی مانند اشکان دژاگه که در بدو ورودش به تیم، خود را تا حد یک سوپر استار نشان داده بود، این روزها به یک بازیکن معمولی در ترکیب تیم ملی تبدیل شده است.

آن زمان که دژاگه از لیگ‌های معتبر اروپایی به لیگ قطر آمد، شاید پیش بینی چنین عملکردی از وی در چنین روزهایی خیلی سخت نبود. در هر صورت تأثیر حضور در لیگ درجه چندم قطر و افت کیفی بازیکنی مانند دژاگه،  به خوبی در ترکیب تیم ملی آشکار و نمایان است و امروز دیگر اثری از سوپر اشکان در تیم ملی نیست.

**با مقایسه لژیونرها باید حق را به کی‌روش داد

اینترمیلان و میلان ایتالیا، فرانکفورت، دورتموند و هامبورگ آلمان و ساوتهامپتون و لستر انگلیس را با تیم‌هایی مانند روستوف و روبین کازان روسیه، اف اس وی فرانکفورت آلمان، تیانجن تدای چین، الاهلی، الغرافه،‌ العربی و ام‌صلال قطر مقایسه کنید تا حداقل پس از پایان دیشب، حق را به کی‌روش بدهید. گروه اول تیم‌ها مختص به ژاپنی‌ها و گروه دوم، تیم‌هایی هستند که امروز لژیونرهای ایرانی در آن بازی می‌کنند.

با نگاهی به گذشته های نه چندان دور و حضور بازیکنانی از بایرن‌مونیخ، هامبورگ، بولتون و ... در ترکیب تأثیرگذار آنها در تیم ملی به خوبی نشان می‌دهد که امروز تیم ملی در ترکیب خود به واقع هیچ لژیونر تأثیرگذاری ندارد و همین عدم حضور در تیم‌های معتبر دنیا به یکی از معضلات تیم ملی ایران تبدیل شده است چراکه عدم کسب تجربه لازم در میادین بین المللی در رقابت با تیم‌هایی مثل کره یا ژاپن در دیدارهای رسمی، می‌تواند عامل اصلی ضعف فوتبال ایران باشد.

با این حال تیم ملی در تیم‌هایی مانند چارلتون انگلیس و آلکمار هلند نیز نمایندگانی دارد، اما مصدومیت طولانی مدت قوچان‌نژاد و جهانبخش باعث شده است تا تیم ملی حداقل در 2 اردوی اخیر از وجود این دو بازیکن محروم باشد و شاید هم جای خالی این دو بازیکن در چنین شرایطی بیش از پیش به چشم بیاید.

**چرا کی‌روش صدرنشینی ایران در آسیا را قبول ندارد؟

صحبت‌های کی‌روش طی یکی دو سال اخیر به خوبی نشان می‌دهد که این مربی به هیچ وجه صدرنشینی فوتبال ایران در رده‌بندی فیفا را قبول ندارد و آن را بیشتر یک صدرنشینی مجازی می‌داند.

سرمربی تیم ملی همواره قدرت‌‌هایی مانند کره‌جنوبی و ژاپن و حتی استرالیا را سرتر از تیم ملی ایران می‌داند و حتی شب گذشته نیز به صراحت اعلام کرد که فوتبال ژاپن 24 سال از فوتبال ایران جلوتر است.

اینکه سرمربی تیم ملی، فوتبال ایران را به عنوان قدرت اول قاره قبول ندارد می‌تواند دلایل خاص خود را داشته باشد اما ای کاش تیم ملی روزی به گونه‌‌ای بازی کند که رده‌بندی اول آسیا در رده‌بندی فیفا به طور واقعی استحقاق این تیم را داشته باشد.

**داستان تکراری پایان مسابقه

تیم ملی در دیدارهای بزرگ در زمان‌ پایانی مسابقه رو به یک بازی خشن آورده تا جایی که باید در ده دقیقه پایانی دیدارهای تیم ملی به دنبال یک داستان تکراری باشیم؛ درگیری لفظی و گاهاً فیزیکی کی‌روش و شاگردانش با بازیکنان حریف.

به خوبی به یاد داریم که دژاگه چگونه زمان پایانی دیدار دوستانه با کره‌جنوبی را به چالش کشید و شب گذشته هم سردار در متن ماجرای درگیری با ژاپنی‌ها بود که یک بار دیگر کی‌روش در حمایت از بازیکنش به سمت بازیکنان حریف رفته و با آنها به چنگ لفظی پرداخت.

شاید این هم یک سیستم جدید در اردوی تیم ملی برای حفظ نتیجه باشد و شاید هم نوعی وقت کشی مدرن در فوتبال ملی به حساب می‌آید.


ویدیو مرتبط :
سایه های روشن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فولاد در سایه‌روشن‌های یك تصمیم



 

رقابت دشوار فولاد برای ماندن در بازارهای جهانی . . .

 


فولاد در سایه‌روشن‌های یك تصمیم

 

 

فولاد تنها یک صنعت محسوب نمی شود بلکه از آن به عنوان مسیری برای توسعه صنایع كشور یاد می شود. این صنعت پس از صنعت نفت و پتروشیمی، همواره بیشترین سهم را در بازار معاملات به خود اختصاص می دهد كه همه این موارد موجب مزیت این صنعت در ایران شده است. فولاد از معدود کالاهایی است که با توجه به ویژگی‌های ذاتی خود قرابت فراوانی با شرایط کلی اقتصادی هر کشوری دارد.

 


در حال حاضر میزان تولید فولاد خام در كشور حدود ۱۳ میلیون تن است اما به دلیل اینكه تقاضای بازار داخلی فولاد بیش از میزان تولید كشور است، این صنعت به صورت غیرمستقیم به بازارهای جهانی وابستگی دارد.

 


در حال حاضر ایران در زمینه تولید فولاد مقام شانزدهم جهان را دارد و بنابراظهارات مسئولان، قدرت برتر خاورمیانه در حوزه تولید این محصول است. اما این رتبه بندی ها نمی تواند نشان دهنده وجود وضعیتی مناسب در بخش تولید فولاد در كشور باشد. در سالهای اخیر، این صنعت فراز و نشیبهای فراوانی را پیش روی خود دیده است. باوجود اینكه همواره بسیاری از مسئولان و دولتمردان تاكید داشتند ركود جهانی بر اقتصاد ایران تاثیر نخواهد داشت، اما اندكی پس از آغاز بحران اقتصادی جهان، صنعت فولاد ایران نیز با تاثیر پذیری از فضای بین المللی، دچار ركود شد. در راستای این امر، از نیمه دوم سال ۸۷، تولیدكنندگان فولاد در كشور از دولت خواستند كه بمنظور حمایت از این صنعت، تعرفه واردات محصولات فولادی كه در برخی موارد صفر بود را افزایش دهد كه این امر به تایید دولت نرسید. به دنبال افزایش این درخواستها، از ابتدای سال گذشته بحث افزایش تعرفه واردات فولاد از سوی وزارت صنایع و معادن نیز مطرح شد و در نهایت برای تصویب دولت به كمسیون ماده یك رفت كه با دریافت رای منفی از این كمیسیون همراه شد.

 


میزان تعرفه واردات فولاد در حال حاضر به جریانی دو سویه میان وزارت صنایع و معادن و وزارت بازرگانی تبدیل شده است. در آخرین روزهای سال ۸۸، به دنبال ادامه تقابل این دو دستگاه در خصوص نرخ تعرفه فولاد، مقرر شد كه امسال، این مسئله بار دیگر توسط كمیسیون ماده یك مورد ارزیابی قرار گرفته و نتیجه آن اعلام شود. در این خصوص مدیركل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت به سیاست روز خبر داد كه نتایج اصلی بررسی های كمیسیون ماده یك در خصوص تعیین نرخ تعرفه واردات فولاد، تا آخر هفته جاری اعلام خواهد شد.

 


در حالی كه بحث افزایش تعرفه فولاد به منظور حمایت از تولیدكنندگان داخلی و جلوگیری از روند رو به رشد واردات فولاد به كشور كه از سوی تولیدكنندگان این بخش و وزارت صنایع به عنوان حامی تولیدكنندگان صنعت فولاد مورد تاكید قرار دارد، بسیاری از مصرف كنندگان عمده این محصول در كشور با ابراز مخالفت نسبت به افزایش تعرفه ها، معتقدند كه در صورت افزایش این تعرفه، دولت باید قیمت های داخلی را تا سطح قیمت های جهانی کاهش دهد.

 


"رسول خلیفه سلطان"،‌ دبیر انجمن تولیدكنندگان فولاد در این خصوص با ابراز مخالفت نسبت به كاهش قیمت داخلی فولاد به سیاست روز گفت: در حال حاضر بخش وسیعی از مواد اولیه مانند شمش، توسط واردات صورت می گیرد كه طبق تحولات اخیر بازارهای جهانی، قیمت مواد اولیه وارداتی با افزایش روبرو بوده است.

 


وی ادامه می دهد: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، دولت باید در شرایط كنونی، اجازه بدهد كه قیمت فولاد به صورت تعادلی و طبق مناسبات بازار و قیمت روز جهانی تعیین شود و سعی نداشته باشد كه این محصول را با نرخی پایین و در قیمتی تصنعی نگه دارد. به اعتقاد برخی از كارشناسان، در راستای بسترسازی مناسب برای صادرات محصولات فولادی باید تعرفه واردات افزایش یابد تا بتوان بحران به وجود آمده در زمینه فولاد را حل کرد. براین اساس تفکر بازرگانی باید جای خود را به تفکر حمایت از تولید داخلی بدهد. یكی از اقداماتی كه با آغاز سال ۸۹، در حوزه صنعت فولاد كشور رخ داد، راه‌اندازی كارخانه گندله‌سازی گل گهرسیرجان بود كه دولتمردان از آن به عنوان گامی بزرگ در راستای بومی‌سازی صنعت فولاد یاد می كنند.طبق اظهارات مسئولان امر؛ حدود ۷۰ درصد تجهیزات كارخانه گندله‌سازی به عنوان یكی از فرایندهای تولید فولاد، توسط مهندسان داخلی در مجتمع گل گهر بومی شده است. طبق برآوردهای صورت گرفته، ۵ میلیون تن گندله تولید شده در این كارخانه، برای كارخانه‌های احیای مستقیم حمل می‌شود و در آنجا محصول آهن اسفنجی با عیار ۹۳ درصد تا ۱۰۰درصد تولید شده و سپس به كارخانه‌های ذوب فرستاده می‌شود. براین اساس با این ۵ میلیون تن گندله، می‌توان ۲ تا ۵/۲ میلیون تن فولاد تولید كرد.

 


هدفمند كردن یارانه در حوزه صنعت فولاد با یك وقفه یكساله

 


هزینه ارزان انرژی در ایران یکی از مزیت هایی است که بسیاری از کشورهای تولیدكننده فولاد از آن بی بهره اند. این مسئله خود یكی از مهمترین مزایایی است كه تولیدكنندگان ایرانی می توانند در تولید فولاد از آن بهره مند باشند. با جدیت دولت در اجرای طرح هدفمند كردن یارانه ها در سال گذشته، تولیدكنندگان فولاد خواستار گرفتن دیرتر اجرا شدن این طرح در صنعت فولاد شدند كه گویا دولت نیز تا حدودی جوانب احتیاط نسبت به این بخش را در نظر گرفته است.دبیر انجمن تولیدكنندگان فولاد، با اشاره به اینكه دولت به دلیل شرایط خاص این صنعت با قرار است با احتیاط بیشتری در راستای اجرای طرح هدفمند كردن یارانه ها با فعالان بخش فولاد برخورد كند، به سیاست روز اعلام كرد: مقرر شده كه هدفمند كردن انرژی در بخش فولاد، با اعمال یك فرجه یك ساله صورت بگیرد كه براین اساس در صورت اجرای طرح مذكور در سال جاری، این طرح امسال در حوزه فولاد اجرایی نخواهد شد.

 


خلیفه سلطانی با بیان اینكه در حال حاضر تعدادی از کارخانه های فولاد از تکنولوژی قدیمی استفاده می کنند و از این رو برای به روز کردن واحدهای خود به زمان نیاز دارند، بیان كرد: صنعت فولاد ایران اکنون با مشکلاتی مواجه است لذا تغییر یکباره قیمت انرژی نیز مشکلات صنعت فولاد کشور را تشدید خواهد کرد.

 


بسیاری از فعالان صنعت فولاد معتقدند كه به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به این صنعت، هدفمند كردن یارانه ها در این بخش باید به صورت پلكانی و در یك دوره زمانی ۱۰ ساله انجام شود، زیرا اجرای هدفمند كردن یارانه ها در صنعت فولاد كه صنعتی انرژی بر است، می تواند شوك بزرگی به این بخش وارد كند.به اعتقاد این گروه، در صورتی که با اجرای هدفمند کردن یارانه ها قیمت انرژی سالانه ۵/۲ درصد افزایش یابد در این شرایط تولیدکنندگان می توانند طی ۱۰ سال خود را با اجرای هدفمند کردن یارانه ها در این بخش وفق دهند.

 


تلنگر بودجه ۸۹ به صنعت فولاد

 


بازار فولاد به عنوان یکی از خرده بازارهای داخلی، در بودجه امسال جایگاهی را به خود اختصاص داده است. با توجه به افزایش بودجه عمرانی كشور در قالب بودجه سال جاری، با لحاظ نقش فولاد در پروژه های عمرانی، می توان انتظار افزایش قابل ملاحظه تقاضای فولاد در بازار داخل را داشت كه این امر خود منجر به افزایش قیمتها در این حوزه و به تبع آن كاهش ركود حاكم بر بازار فولاد خواهد شد. حال در صورتی كه نرخ تعرفه واردات فولاد كه بنا بر پیشنهاد وزارت صنایع و معادن ۲۰ ، درصد پیشنهاد شده، به تصویب كمیسیون ماده یك دولت برسد، شاید بتوان امسال را سال رونق این صنعت و خروج آن از ركود پیش بینی كرد. اما نباید به این صنعت تنها به صورت تك بعدی نگاه شده و نسبت به آن قضاوت كرد چرا كه هرگونه نوسان در قیمت فولاد به دلیل وابستگی بسیاری از صنایع و بخشهای اقتصادی به این صنعت، دیگر حوزه ها را متاثر خواهد ساخت. بنابراین هرگونه سیاست گذاری و تصمیم سازی در این بخش باید با نگاهی كلان و فرابخشی صورت گرفته تا حمایت از صنایع داخلی فولاد منجر به تحمیل هزینه های اضافی به دیگر حوزه های صنعتی نشود..../  تحلیل : روزنامه سیاست ‌روز