ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

« رضازاده» از قانون مستثناست؟!



اخبار ,اخبار ورزشی ,حسین رضازاده

 

اخبار ورزشی -  رفتار دوگانه سازمان بازرسی در قبال قانون ممنوعیت فعالیت دوشغله‌ها
« رضازاده» از قانون مستثناست؟!

ممنوعیت فعالیت دوشغله‌ها؛ این همان قانونی است كه سازمان بازرسی كل كشور از سال‌ها پیش آن را با نیت ممنوعیت فعالیت برخی سیاسیون دانه‌درشت‌ و چند شغله كلید زد و با وجود برخی مقاومت‌های سیاسی در نهایت هم به استعفای برخی از آنها منجر شد.اتفاقی كه البته تنش و جنجال‌های بی‌شماری را هم در حوزه‌های مختلف به بار آورد.

موج استعفای دوشغله‌ها اما در همان آغاز كار علاوه بر حوزه‌های سیاسی به سایر حوزه ها هم تسری كرد و اتفاقا یكی از بخش‌هایی كه خیلی زود درگیر آن شد ورزش و سازمان تربیت بدنی وقت بود.

 

به عبارتی بعد از ورود سازمان بازرسی، خیلی از آنهایی كه در كنار منصب‌های سیاسی خود ورزش را هم به عنوان حیات خلوت‌شان برگزیده بودند بر اثر فشارهای بیرونی مجبور شدند وداع تلخ و ناخواسته‌ای با یكی از مناصب سیاسی یا ورزشی خود داشته باشند.


اما این پایان پیگیری‌های سازمان بازرسی نبود و درست چند ماه بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات 24 خرداد 92 این سازمان و مدیرانش با رویكردی جدید یكبار دیگر این بحث را پیش كشیدند و این‌بار نوعا بحث‌شان ممنوعیت ورود نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر به انتخابات فدراسیون‌ها بود.

 

رویكردی كه چند چهره مطرح ورزشی و سیاسی از جمله هادی ساعی، عباس جدیدی، احمد دنیامالی و سیدمهدی هاشمی را شامل می‌شد. پیگیری دوباره مسئله  دوشغله‌ها البته این‌بار تفاوت‌هایی با گذشته داشت.

 

پیشتر و در زمان حیات دولت محمود احمدی‌نژاد وقتی سازمان بازرسی چنین طرحی را مطرح كرد بلافاصله با واكنش منفی اعضای دولت مواجه و درگیری‌های زیادی را هم در حوزه‌های مختلف ایجاد كرد. اما این‌بار و در دولت حسن روحانی، اعضای كابینه دولت تدبیر و امید كاملا مواضعی همسو با سازمان بازرسی گرفتند و مسئله  به پیچیدگی گذشته نشد.

 


در ادامه مخالفت وزارت ورزش با حضور هادی ساعی و عباس جدیدی به عنوان دو عضو شورای شهر در انتخابات دو فدراسیون تكواندو و كشتی و همچنین عدم حضور سیدمهدی هاشمی در انتخابات فدراسیون تیراندازی و مهم‌تر از همه استعفای اجباری احمد دنیامالی از فدراسیون قایقرانی این شائبه را ایجاد كرد كه سازمان بازرسی از این پس تحت هیچ شرایطی حاضر نیست اجازه دهد هیچ فردی دو صندلی همزمان در شورای شهر یا مجلس شورای اسلامی و ریاست یكی از فدراسیون‌های ورزشی را اشغال كند.

 

موضوعی كه علی‌رغم مخالفت‌های بسیار زیاد همین چهره‌ها در نهایت اتفاق افتاد و آنها مجبور شدند به یكی از این دو جایگاه خود بچسبند. این مسئله  در ادامه اما به همین جا هم ختم نشد چون یك نفر در همین فضای سختگیرانه سازمان بازرسی وجود داشت كه از همه قوانین و دستورالعمل‌ها در امان مانده بود و علاوه بر ریاست بر یك فدراسیون، پیروزی همزمان در انتخابات شورای شهر را هم جشن گرفت.

 

حسین رضازاده، كه انگار هیچ نیرو و قدرتی نتوانست او را از هیچ‌یك از صندلی‌های مدیریتی‌اش حتی تكان دهد.


 همین مسئله  بهانه‌ای شد تا سراغ یكی از اعضای كمیسیون شوراهای مجلس برویم و جزئیات مسئله  را از او جویا شویم. «محمدجواد كولیوند» نایب رئیس اول كمیسیون شوراهای مجلس و نماینده مردم كرج به عنوان یك فرد مطلع در ابتدا اگرچه واكنش خیلی تندی با اصل موضوع داشت اما در ادامه تبعیض قانون بین افراد را هم درست نخواند.


تفسیر سازمان بازرسی از قانون اشتباه است

كولیوند در ابتدا به خبرنگار «قانون» می‌گوید: «مبنای كار برای ما قانون است و سازمان بازرسی و هیچ نهاد دیگری هم نمی‌توانند خارج از قانون عمل كنند. طبق ماده 28 قانون شوراها كه برای ما فصل الخطاب است هیچ نامی از فدراسیون‌ها و اعضای شوراها برده نشده و رفتار سازمان بازرسی در قبال افراد اصلا منطقی نیست.

 

ما باید به آنچه قانون می‌گوید عمل كنیم نه اینكه برای خود تفسیرهایی از قانون داشته باشیم و فكر كنیم این تفسیر هم كاملا درست است.» وی در ادامه می‌گوید:«من به عنوان نایب رئیس اول كمیسیون شوراها بارها این موضوع را اعلام كرده‌ام و حتی در استعلام‌هایی هم كه از مجلس گرفته شده همین را گفته‌ایم. اینكه ما بخواهیم دایره فعالیت افراد را هر روز تنگ و تنگ‌تر كنیم كه نمی‌شود.

 

به نظرم این یك برخورد كاملا سلیقه‌ای است و ما آن را نمی‌پذیریم.» كولیوند در واكنش به اجحافی كه به خاطر همین تفسیر اشتباه سازمان بازرسی در حق برخی‌ها شده می‌گوید:« دنیامالی، ساعی، جدیدی و هر كسی كه اجحافی در حقش شده می تواند از سازمان بازرسی به كمیسیون اصل 90 شكایت و از حق خودش دفاع كند.

 

آقایان باید در مدار ماده 28 قانون شوراها حركت كنند و خروج از آن از جانب هیچ كسی پذیرفتنی نیست.» نماینده مردم كرج در پاسخ به این سوال كه چرا حسین رضازاده باید علی‌رغم شرایط مشابه دیگران در هر دو پست مدیریتی‌اش(فدراسیون وزنه‌برداری و عضویت شورای شهر تهران) حضور داشته باشد، می‌گوید:«یقینا باید قانون برای همه یكسان باشد اما در آینده نزدیك ما سعی خواهیم كرد این قانون را اصلاح كنیم و این مانع بزرگ را برداریم.»


تبعیض بین افراد« اظهرمن الشمس» است

عباس جدیدی از جمله افرادی بود كه در كنار عضویت شورای شهر كمر بسته بود به كسب كرسی ریاست فدراسیون كشتی. اتفاقی كه البته با واكنش منفی سازمان بازرسی و وزارت ورزش مواجه شد و او در روز انتخابات متوجه شد كه حتی حق حضور در انتخابات این فدراسیون را ندارد.

 

جدیدی در این‌باره به قانون می‌گوید:« من در همه مصاحبه‌هایم گفته‌ام كه این یك بی‌قانونی محض بود و ظلم فاحشی كه به ما شد اصلا قابل گذشت نیست. به نظرم مسئله ما موضوعی بود كه بایدخود آقای رئیس جمهور وارد آن می‌شد و مشكل را یكبار برای همیشه حل می‌كرد. 

 

من قطعا در سال جدید پیگیری رفتار سازمان بازرسی خواهم بود قطعا از مراجع قانونی پیگیر حقوقم خواهم بود.» وی در پاسخ به این سوال كه چرا حسین رضازاده در دایره این قانون قرار نگرفته، می‌گوید: «این تبعیض اظهر من الشمس است و با شبهه بسیاری مواجه است.

 

این نمونه بارز تبعیضی است كه می‌توان از آن یاد كرد و اسم برد. من فكر می‌كنم رفتار سازمان بازرسی در قبال ما شبهات بسیاری داشت كه قطعا در آینده پیگیر قانونی آن خواهم بود. البته من یك سوال هم از سازمان بازرسی دارم. دوستان باید پاسخ دهند كه چرا در آستانه انتخابات فدراسیون‌ها یادشان افتاد پیگیر  مسئله دو شغله‌ها باشند. در حالی كه این موضوع سال‌هاست در مورد برخی افراد نادیده گرفته می‌شود.»


از مجاری قانونی پیگیر خواهم بود
اما واكنش احمد دنیامالی به عنوان كسی كه بزرگ‌ترین ضربه را از نوع تفسیر قانون توسط سازمان بازرسی خورد هم جالب بود. او در پاسخ به این سوال كه آیا نمی‌خواهد از این سازمان به كمیسیون اصل 90 مجلس شكایت كند، می گوید: اولا اینكه از نظر من فعالیت حسین رضازاده در دو جایگاه همزمان مغایرتی با قانون ندارد.

 

من فكر می‌كنم ورزش الان در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و با توجه به در پیش بودن بازی‌های آسیایی اینچئون باید از هر رفتار حاشیه برانگیزی خودداری كرد. اما این دلیل بر پیگیری نکردن ما نیست. بنده به همراه هادی ساعی، عباس جدیدی و سید مهدی هاشمی قطعا در كنار هم این مسئله را پیگیری و یك حركت جمعی خواهیم كرد. برای همه ما فصل‌الخطاب قانون است و مطمئن باشید كه از همین طریق پیگیر حق‌مان خواهیم بود.»


 چرا رضازاده از قانون مستثناست؟
با همه این احوال یك سوال اساسی می‌ماند كه سازمان بازرسی باید خیلی صریح در مورد آن به افكار عمومی پاسخ بگوید. اینكه حسین رضازاده در شرایط كاملا مشابه دیگران چرا باید به طور همزمان دو صندلی مدیریتی‌اش را با صلابت حفظ و بدون كمترین دغدغه‌ای به كارش ادامه می‌دهد. آیا رضازاده از دایره قانون خارج و یك استثناست؟.
اخبار ورزشی - قانون

 


ویدیو مرتبط :
دموی فیلم قانون جذب(ابر قانون زندگی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از رضازاده تا ساعی، یک قانون و دو تفسیر!


سازمان بازرسی کل کشور در کنار وزارت ورزش و جوانان از یک سو و شورای شهر تهران از سوی دیگر هر کدام با استناد به قانون، بر دو شغله بودن یا نبودن رضازاده تاکید دارند.

خبرگزاری ایسنا: پس از اینکه هادی ساعی نتوانست در انتخابات فدراسیون تکواندو شرکت کند و احمد دنیامالی نیز با وجود رای آوردن در مجمع انتخابات فدراسیون قایقرانی مجبور شد از سمت جدید خود کناره‌گیری کند، مشخص بود کسانی که عضو شورای شهر هستند جایی در ریاست فدراسیون‌های ورزشی ندارند،‌ در واقع با شرایطی که برای ساعی و دنیامالی پیش آمد از همان ابتدا خط و نشان‌ها از سوی وزارت ورزش برای رضازاده کشیده شد که باید برای حضور مجدد در انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری، از شورای شهر کنار برود اما بر خلاف ساعی و دنیامالی که راحت قانون را پذیرفتند رضازاده تاکنون مقاومت زیادی از خود نشان داده و می‌خواهد هر دو پست شورای شهر و فدراسیون وزنه‌برداری را یکجا داشته باشد.

وزارت ورزش و جوانان همواره بر موضع خود یعنی استعفای رضازاده از شورای شهر در صورت حضور در انتخابات فدراسیون پافشاری کرده و حتی محمود گودرزی نیز گفته که رضازاده اگر 5 دقیقه هم در جای دیگری کار کند دو شغله محسوب می‌شود و باید قانون را بپذیرد اما به نظر می‌رسد مدیر سنگین وزن وزنه‌برداری ایران به این راحتی‌ها خیال ترک کرسی ریاست فدراسیون را ندارد.

یک قانون و دو تفسیر

وزارت ورزش و جوانان 26 آذرماه نامه‌ی سازمان بازرسی کل کشور را بر روی سایت خبری خود گذاشت تا به این شکل پاسخ رییس شورای شهر تهران مبنی بر این که چرا رضازاده نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند را داده باشد.

در نامه سازمان بازرسی آمده است که با استناد بند (4) ماده 28 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور انتخاب شهرداران مصوب اول خرداد 75 اعضای شوراهای اسلامی موضوع این قانون در طول مدت عضویت نمی‌توانند در سمت‌های مذکور در این ماده مشغول به کار شوند. همچنین قسمتا اخیر بند (1) و بند (2) ماده یاد شده، سمت‌های مذکور را اینچنین بیان می‌کند. سایر روسا، مدیران و سرپرستانی که حوزه مسئولیت آنان به کل کشور تسری دارد و روسای موسسات و البته به دولت که از بودجه عمومی به هر مقدار استفاده می‌نمایند.

نکته جالب این جاست که کولیوند نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نیز اعلام کرده که ایراد و منع قانونی برای کاندیداتوری و ریاست رضازاده در فدراسیون وزنه‌برداری وجود ندارد. او در توجیه دلیل این اظهاراتش نیز می‌گوید شورا با ادله صحیح از ماده 28 قانون شوراها اعلام کرده که فدراسیون‌ها شغل محسوب نمی‌شوند و ایرادی که وزارت ورزش به کاندیداتوری رضازاده گرفته قانونی نیست.

این یعنی از یک قانون، دو نهاد دو برداشت متفاوت دارند دو برداشتی که تفاوت آن همانند تفاوت رنگ سفید و سیاهی است.

دلیل پافشاری شورای شهر

البته در این میان پافشاری شورای شهر برای حضور رضازاده در انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری نیز در نوع خود جالب توجه است. چند گمانه در این باره وجود دارد. اول اینکه عده‌ای بر این باورند که شاید به دلیل مرز شکننده بین اکثریت یافتن اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در شورای شهر و نقش تعیین کننده حتی یک رای در سرنوشت رای‌گیری‌های جناحی شورا، این موضوع دلیل اصلی فشار برای حضور همزمان رضازاده در شورای شهر و فدراسیون وزنه‌برداری است.

گمانه بعدی این است که برخی معتقدند به دلیل نقش موثر و پررنگ رضازاده در وزنه‌برداری ایران و یا شورای شهر باید تحت هر شرایطی او را مطابق قانون در یک جا یا هم دو جا حفظ کرد، موضوع حضور در هر دو جا با تاکید و پیگیری سازمان بازرسی ظاهرا منتفی است اما در موضوع انتخاب یکی از دو پست با توجه به علاقه شخصی رضازاده به وزنه‌برداری، نتیجه آن نمی‌تواند به نفع جناحی خاص در شورای شهر خاتمه یابد، چرا که به قول نزدیکان رضازاده اگر او شخصا بخواهد روزی تصمیمی بگیرد و بین شورا و فدراسیون یکی را انتخاب کند، حتما فدراسیون وزنه‌برداری را انتخاب خواهد کرد نه شورای شهر را.

باور ناظران بر این است که با توجه به حمایت گسترده و خاص از حضور همزمان رضازاده در شورای شهر تهران و فدراسیون وزنه‌برداری و عدم وجود چنین حمایتی از ساعی و دنیامالی تنها یک دیدگاه خاص را تقویت می‌کند که به نظر می‌رسد اجرای نص قانون در آن کمرنگ‌ و کمتر دیده شده است.

پایان ماجرا چه خواهد شد

پنجم اسفند دوره ریاست حسین رضازاده در فدراسیون وزنه‌برداری به پایان می‌رسد و وزارت ورزش نیز باید تاریخ برگزاری مجمع انتخابات این فدراسیون را مشخص کند اما هرچقدر به این زمان نزدیک می‌شویم ماجرای حضور همزمان رضازاده در انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری و شورای شهر تهران زوایای جدیدی به خود می‌گیرد. این طور که شواهد نشان می‌دهد همه درصدد این هستند که حضور همزمان رضازاده در شورای شهر و فدراسیون ایراد قانونی به خود نگیرد. حالا که پای تاماش آیان رییس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری هم به ماجرا باز شده باید دید که نتیجه این مجادلات چه خواهد شد.

آیا رضازاده سومین نفری است که به دلیل حضور در شورای شهر با فدراسیون وداع می‌کند یا واقعا حمایت‌های تمام قد شورای شهر گره‌گشای مشکل او خواهد بود و رضازاده همزمان در دو کرسی شورای شهر و فدراسیون وزنه‌برداری حضور خواهد داشت.