ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

راهکار ویژه مجلس برای فروش استقلال


رییس فراکسیون ورزش مجلس و رییس هیات مدیره باشگاه استقلال تهران از طرح دو فوریتی مجلس برای تغییر مکانیزم واگذاری باشگاه استقلال به بخش خصوصی خبر داد.

ایرنا: رییس فراکسیون ورزش مجلس و رییس هیات مدیره باشگاه استقلال تهران از طرح دو فوریتی مجلس برای تغییر مکانیزم واگذاری باشگاه استقلال به بخش خصوصی خبر داد.

مقداد نجف نژاد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این سئوال که وضعیت استقلال با توجه به نبودن مشتری چگونه خواهد شد، افزود: تا زمانی که استقلال به بخش خصوصی واگذار نشود، مدیریت آن با دولت خواهد بود.

مزایده سوم باشگاههای استقلال وپرسپولیس روز9اردیبهشت ماه برگزار شد. در این مزایده دو نفر برای خرید باشگاه پرسپولیس پیشنهاد داده بودند اما استقلال خریداری نداشت.

رییس هیات مدیره باشگاه استقلال تهران با بیان اینکه قانون واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی یکساله بود،اضافه کرد: هر یک از باشگاه های استقلال و پرسپولیس در این مدت به فروش نرود، در مجلس پروسه دیگری را برای واگذاری طی می کنیم.

نجف نژاد ادامه داد: در صورت برگزارنشدن مزایده دیگری برای استقلال، طرحی دو فوریتی را در مجلس مطرح کرده و مکانیزم جدیدی را برای واگذاری این باشگاه به بخش خصوصی، تصویب می کنیم.

رییس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی گفت: در این مدت نیز بسیاری از هواداران باشگاه، تماس گرفته و خواهان واگذاری بخشی از سهام باشگاه به پیشکسوتان و علاقمندان شدند تا هواداران نیز جزو سهامداران باشند.

نجف نژاد درپاسخ به این سئوال که آیا امیدی به دستیابی استقلال به سهمیه آسیا در فصل آینده دارد یا خیر گفت: شرایط قدری برای استقلال سخت شده اما اگر سه بازی آینده را با پیروزی پشت سر بگذاریم شاید بتوانیم سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب کنیم.

رییس هیات مدیره باشگاه استقلال تهران در خصوص پرداخت مطالبات بازیکنان نیز گفت: پرداخت مطالبات بازیکنان و کادر فنی در باشگاه هایی مانند استقلال و پرسپولیس، شاید دیر و زود داشته باشد، اما سوخت و سوز ندارد. هیات مدیره و مدیرعامل باشگاه تمام تلاش خود را می کنند تا به تعهدات شان در خصوص مطالبات بازیکنان و کادر فنی عمل کنند.

نجف نژاد تاکید کرد:به محض اینکه پولی دست مان برسد، اولویت بندی کرده و آنهایی که واجب تر هستند را زودتر پرداخت می کنیم.

رییس هیات مدیره باشگاه استقلال تهران درپاسخ به این سئوال که آیا برای فصل آینده در خصوص تغییر کادر فنی تیم تصمیمی گرفته شده است یا خیر؟افزود: فعلا هیچ تصمیمی گرفته نشده و همان طور که پیشتر نیز گفتیم، هیات مدیره پشتیبان آقای قلعه نویی و کادر فنی است و انشاءالله بتوانیم دربازی های پیش رو با کسب امتیازهای لازم به سهمیه آسیا دست یابیم.

نجف نژاد درپاسخ به این سئوال که آیا وزارت ورزش از نظر مالی به باشگاه کمکی کرده است یا خیر؟ گفت: همان طور که وزیر نیز گفته بود، وزارتخانه هیچ کمکی نکرده است، البته ما از فدراسیون و سازمان لیگ بابت حق پخش تلویزیونی و بلیت فروشی، طلب داریم که امیدواریم هر چه زودتر پرداخت شود.

وی در خصوص حق پخش نیز گفت: حق پخش، یک حق است و امیدواریم هر چه زودتر فدراسیون با صداوسیما در خصوص این موضوع به نتیجه برسند ومطالبات باشگاه ها از این بابت پرداخت شود. فراکسیون ورزش نیز آمادگی دارد تا جلساتی را با حضور نمایندگان صداوسیما و فدراسیون برگزار کند و توافق نهایی حاصل شود.

به گفته رییس هیات مدیره باشگاه استقلال تهران، یک دوم باشگاه های دنیا هزینه های خود را از محل حق پخش تلویزیونی تامین می کنند و طبق عرف و قانون صداوسیما باید این مبلغ را به فدارسیون و سازمان لیگ بپردازد.


ویدیو مرتبط :
راهکار تصحیح قرائت دیگران ویژه روحانیون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مصوبه مجلس و استقلال بانک مرکزی



 

 

 

مصوبه مجلس و استقلال بانک مرکزی

 

مجلس بر آن شده تا با تغییر در اعضای مجمع عمومی بانک مرکزی به مقامات پولی در مقابل دولتاستقلال دهد؛ پیش از آنکه به مصوبه بپردازیم بر این نکته پافشاری می کنیم که استقلال بانک مرکزی امروز به عنوان یک اصل از سوی کشورهای جهان پذیرفته شده و دولت ها خود را ملزم به انجام آن می دانند تا بدین شکل ابزار پولی مورد استفاده اهداف و اغراض گروه های سیاسی و سیاسیون نشود.


از سوی دیگر، هدف تورمی که نیازمند سیاست های بهینه پولی است در بازه ای بلندمدت محقق شود، بدین معنا که چون دولت ها در پی آن هستند که با پول متغیر های واقعی چون رشد اقتصادی و بیکاری را بهبود بخشند هر چند شاید در کوتاه مدت و به طور موقتی بتوانند متغیر های واقعی را تغییر دهند، اما در بلندمدت تنها بر تورم می افزایند و نیاز است تا مقامات پولی در مقابل خواسته های دولت بایستند تا با ثبات پولی، تورم افزون نشود.

 

با این مقدمه و تاکید بر اجماع همه اقتصاددانان و سیاستگذاران بر استقلال بانک مرکزی به این موضوع می پردازیم که مصوبه مجلس تا چه حد بانک مرکزی را برای نیل به استقلال یاری می رساند.

 

آیا بانک مرکزی فعلی استقلال دارد؟

 

پاسخ به پرسش فوق حتی برای کسی که کمتر اطلاعی از مباحث اقتصادی دارد کاملا آشکار است، چه برسد به متخصصان و کارشناسان.

 

البته ممکن است ادعا شود فلان مدیر در بانک مرکزی در اداره بانک مستقل عمل می کند، لیکن آشکار است که این خلط معنا است و منظور از استقلال، داشتن استقلال در هدف گذاری پولی و استقلال ابزاری بانک مرکزی است.

 

بر این مبنا با وجود اساسنامه فعلی اگر دو شاخص اصلی اندازه گیری استقلال را در نظر بگیریم، استقلال بانک مرکزی ایران بر مبنای شاخص گریلی ماسیاندرو و تابلینی، ۲ از ۱۵ است و بر مبنای شاخص کوکیرمن، وب و نیاپتی در حدود ۲۵۹/۰ از یک. این شاخص ها به روشنی نشان می دهند که بانک مرکزی ایران، یکی از وابسته ترین بانک مرکزی ها به بدنه دولت است.

 

با این توضیح همچنان که همواره از سوی کارشناسان پولی مطرح شده است برای داشتن ثبات پولی و قیمتی نیاز است تا قوانین بانک مرکزی تغییر کند. البته نباید فراموش کرد که علاوه بر تغییر قانون، الزامات عملی در بدنه حاکمیت برای تضمین قانون و استقلال بانک مرکزی باید وجود داشته باشد، چه بسا امروز برخی از کشورهای در حال توسعه، قوانینی دارند که بر استقلال بانک مرکزی صحه می گذارد، ولی سیاسیون بدان وقعی نمی گذارند و عملا مقامات پولی دارای استقلال لازم نیستند.

 

آیا مصوبه جدید مجلس بانک مرکزی را از وابستگی می رهاند؟

 

پاسخ به این پرسش مثبت است بدین معنا که هم ترکیب مجمع عمومی بانک و هم ترکیب شورای پول و اعتبار غیردولتی تر و تخصصی تر شده و هم طول دوره اعضا بیشتر شده است. بالاتر از این، برخلاف گذشته که انتخاب رییس کل به پیشنهاد رییس جمهوری بود، این انتخاب به عهده مجمع گذارده شده است. تخمین راقم از شاخص اولی که نام برده شد آن است که با انجام این قانون استقلال بانک مرکزی ۴ واحد رشد می کند و به ۶ از ۱۵ خواهد رسید و در مورد شاخص دوم، استقلال بانک مرکزی به ۳۲/۰ از یک خواهد رسید. بنابراین می توان ادعا کرد که مصوبه مجلس قادر است تا بر استقلال بانک مرکزی بیفزاید. از سوی دیگر، تاکید بر این مساله که یک نفر از هفت اقتصاددان مجمع یازده نفری به صورت دو سال یکبار تغییر کند، باعث می شود تا ثبات تصمیم گیری که باید یکی از خصیصه های بانک مرکزی باشد حفظ شود. اصلی که توسط بسیاری از بانک های مرکزی دنیا رعایت می شود و این مصوبه بدان عنایت داشته است.

 

آنچه در مصوبه فراموش شده

 

با وجود آنکه این مصوبه به خودی خود می تواند استقلال بانک مرکزی را افزایش دهد، لیکن مواردی مغفول مانده است که توجه به آنها می توانست استقلال بیشتری را به مقامات پولی دهد. این موارد که به خصوص در ارتباط با میزان و نحوه قرض دهی بانک مرکزی به دولت است بیش از سایر موارد می تواند استقلال بانک مرکزی ایران را افزایش دهد. در واقع یکی از مشکلات عدم کارآیی ابزار پولی در ایران، فشار دولت بر سیستم بانکی و در نتیجه بانک مرکزی است تا آنها بدون هیچ شرایطی اقدام به وام دهی کنند. با تعریف حدود وام دهی در قانون، اعمال نرخ بهره مناسب بر آن توسط بانک مرکزی، کم کردن طول سر رسید وام تا زیر یک سال، مشخص کردن ارگان هایی محدود برای دریافت وام و فراتر از آن غیر قانونی کردن پوشش کسری بودجه توسط بانک مرکزی، استقلال این ارگان به بالاترین حد خود خواهد رسید. اینها همگی مواردی است که قانونگذار تا این جا بدان توجه نکرده است و امید می رود که در مصوبات بعدی شاهد آن باشیم(مجلس روز سه شنبه گذشته مصوبه هایی نیز دراین خصوص داشته است). البته باید توجه کرد که همراه با این افزایش استقلال، باید مقامات پولی را به شفافیت و حسابرسی بیشتر از طریق قانون ملزم کرد. بدین معنا که قانون تصریح کند که گزارش های پولی به صورت مداوم و در دوره های کوتاه اعلان عمومی شود و سیاست های پولی صریح و شفاف بیان شود و در ضمن مکانیسمی برای تضمین تعهد بانک مرکزی به سیاست اعلامی تعریف شود و در نهایت رییس کل پاسخگوی پرسش های نمایندگان نیز باشد. با عنایت به تمامی این موارد، می توان گفت که این مصوبه تنها قدم ابتدایی است و برای داشتن قانونی کارآ برای بانک مرکزی، باید کار تخصصی بیشتری در مجلس انجام شود.

 

مخالفان مصوبه چه می گویند

 

همچنان که اشاره شد، مصوبه جدید می تواند استقلال مقامات پولی را افزون کند، با این وجود مخالفت هایی از سوی دولت مطرح شده که در این جا بدان می پردازیم. اول از همه بحثی است راجع به اینکه بانک مرکزی فعلی استقلال دارد و البته این بیشتر به تعارف می ماند و نیاز چندانی به پاسخ نیست، ولی جالب است که این منتقدان به این پرسش پاسخ نمی دهند که اگر هم مقامات پولی استقلال دارند، چرا از مصوبه ای حمایت نمی کنند که این استقلال را افزایش می دهد؟ اما منطقی ترین نقد توسط کسانی مطرح می شود که قبول دارند بانک مرکزی فعلی وابسته است و قبول دارند این مصوبه استقلال را افزایش می دهد، اما معتقدند با داشتن کل سرمایه بانک مرکزی توسط دولت، نمی توان مجمع عمومی بانک را این گونه تغییر داد. در مقام پاسخ باید اشاره کرد که در تمامی دنیا بیشتر سهام بانک مرکزی دست دولت است، اما آنان به سمت این تغییرات رفته اند.مساله آن است که به بانک مرکزی به عنوان ارگان پولی کشور که باید سیاست های پولی را اعمال کند می نگریم یا آن را یک شرکت سهامی می دانیم که دولت سهامش را دارد و بانک مرکزی باید به صاحب سهام سود دهد؟ کدام یک؟ بانک مرکزی برای چه به وجود آمده است؟ اگر بانک مرکزی برای اعمال سیاست های بهینه پولی به وجود آمده است پس باید استقلال داشته باشد و راهی به جز این تغییرات در مجمع آن نیست. فراموش نکنیم که دولت های بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین و بلوک شرق وقتی استقلال بانک های مرکزی خود را تضمین کردند، تمامی سرمایه بانک های مرکزی را تقبل کرده بودند، با این وجود به سمت این تغییرات رفتند و در نهایت به تورم های پایین دست یافتند. در نتیجه داشتن سرمایه بانک مرکزی دلیل منطقی برای وابستگی آن به دولت نیست.باید صبر کرد و دید که آیا این اقدام به مرحله اجرا خواهد رسید یا خیر؟/روزنامه دنیاى اقتصاد