ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

دو تابعیتی‌ در ورزش دوباره قربانی می‌گیرد


پس از کنار رفتن مدیرکل روابط بین الملل وزارت ورزش به عنوان فردی که دارای دو تابعیت بود، یکی از روسای فدراسیون ها نیز که دارای گذرنامه آمریکایی است بزودی از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

خبرگزاری مهر: در ماده ۹۸۹ قانونی مدنی آمده است: « هرتبعه ایرانی كه بدون رعایت مقررات قانونی بعد از تاریخ۱۲۸۰ شمسی تابعیت خارجی تحصیل كرده باشد، تبعیت خارجی او كان لم یكن بوده و تبعه ایران شناخته می‌شود ولی درعین حال كلیه اموال غیرمنقول او با نظارت مدعی العموم محل به فروش رسیده و پس از وضع مخارج فروش قیمت آن به او داده خواهدشد و به علاوه از اشتغال به وزارت و معاونت وزارت و عضویت مجالس مقننه و انجمن های ایالتی و ولایتی و بلدی و هرگونه مشاغل دولتی محروم خواهد بود. تبصره: هیات وزیران می تواند بنا به مصالحی به پیشنهاد وزارت امور خارجه تابعیت خارجی مشمولین این ماده رابه رسمیت بشناسد.»

به بیان ساده تر قانون مدنی بر منع به کارگیری افراد دوتابعیتی در مشاغل حساس تاکید دارد و حتی این موضوع توسط شورای عالی امنیت ملی هم مصوبه شده این در حالی است که در ورزش هستند افرادی که با تابعیت مضاعف مدیریت می کنند، یا اینکه با برنامه و به قصد انجام اقدامات لازم برای گرفتن تابعیت کشور مورد نظرشان، اردوی تیم ملی رشته متبوع خود را در آن کشور برپا می کنند و یا اینکه گرین کارت آمریکا را در اختیار دارند و ... .

البته منع حضور افراد دو تابعیتی در مناصب حساس - با وجود تاکیدات قانونی - در ورزش خیلی مورد توجه قرار نگرفته و همین مسئله باعث ورود سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع شد که اتفاقا اواخر مهر ماه درگزارشی با عنوان «ورود سازمان بازرسی به «دوتابعیتی»‎های ورزش/ پای مدیران روی لبه تیغ» به این موضوع پرداختیم.

سازمان بازرسی کل کشور چند ماه پیش طی نامه ای به وزارت ورزش و جوانان نسبت ضمن تاکید به لحاظ کردن این مسئله و جلوگیری از حضور مدیران دوتابعه در ورزش، در خصوص تبعات منفی به کارگیری این افراد هم هشدار لازم را داد. البته ساده انگاشته شدن این موضوع در وزارت ورزش باعث تکرار چندباره نامه ارسالی از سوی سازمان بازرسی کل کشور شد که البته بی‌نتیجه هم نماند.

هفته گذشته به یکباره از استعفای مدیرکل روابط بین الملل وزارت ورزش خبر داده شد و اینکه مراسم تودیع وی - بدون معارفه همزمان - هم برگزار شده است. اگرچه با عنوان شدن پایان ماموریت حیدر صادقی به عنوان یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه خوارزمی و مخالفت این دانشگاه با تمدید ماموریت وی در وزارت ورزش بر دلیل اصلی استعفای وی سرپوش گذاشته شد اما واضح و مبرهن است که دو تابعیتی بودن مدیرکل روابط بین الملل وزارت ورزش و اینکه وی همزمان پاسپورت کانادا را هم در اختیار داشت و دست گذاشتن سازمان بازرسی کل کشور دلیل اصلی پایان کارش در وزارت ورزش بوده است.

در واقع پیگیری های سازمان بازرسی کل کشور برای جلوگیری از حضور مدیران دو تابعه در ورزش و فشاری که این سازمان به وزارت ورزش برای لحاظ کردن این قانون مصوب شورای عالی امنیت ملی داشت در نهایت با کنار رفتن مدیران دو تابعیتی در همین وزارتخانه آغاز شد و به طور حتم با تغییرات مدیریتی در فدراسیون هایی که با مدیر دو تابعه اداره می شوند هم دنبال خواهد شد!

ظاهرا از میان روسای فدراسیون ها هم هستند مدیرانی که دو تابعه هستند و بر همین اساس مدیریت شان کم لن یکن تلقی شده و باید از سیستم ورزش کنار بروند. چوگان از جمله فدراسیون هایی است که مدیریتش به دلیل دو تابعیتی بودن و بر طبق آنچه قانون مدنی به آن تاکید کرده و مصوبه شورای عالی امنیت هم شده، غیر قانونی است. محمدعلی ایلخانی رئیس فدراسیون چوگان است که شهروند و سی تی زن آمریکاست و پاسپورت آمریکایی در اختیار دارد و بر همین اساس مدیریتش منع قانونی دارد.

ایلخانی اگرچه 22 ماه از ریاست چهارساله اش در فدراسیون چوگان باقی مانده اما باید به دلیل دو تابعیتی بودن از ادامه حضور در این فدراسیون کناره گیری کند. این کار در راستای نامه نگاری‌های چندباره سازمان بازرسی با وزارت ورزش و تاکیدی به عدم حضور افراد دو تابعه در ورزش شده، باید انجام شود در غیر اینصورت قطعا چالش های جدی برای وزارت ورزش، فدارسیون مربوطه و به خصوص شخص مورد نظر ایجاد خواهد شد.


ویدیو مرتبط :
ورزش دوباره در مجتمع رعد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر ورزش موضع خود را اعلام کرد؛ در انتخابات فدراسیون تخلف شده ؛ مجمع دوباره تشکیل می شود



وزیر وزرش و جوانان,هیات دولت , فدراسیون فوتبال

 

وزیر وزرش و جوانان گفت: «باید اجازه داد که مسائل آرام پیش برود و اجازه داد تا مجمع تشکیل جلسه دهد و در مورد این موضوع تصمیم‌گیری کند.»

به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز به نقل از ایسنا، محمد عباسی عصر امروز در حاشیه جلسه هیات دولت بر اهمیت حفظ آرامش در فضای ورزش کشور تاکید کرد و گفت: «باید اجازه بدهید تا مسائل در آرامش به پیش برود و مجمع تشکیل جلسه دهد و در مورد اتفاقات رخ داده در ارتباط با فدراسیون فوتبال تصمیم گرفته شود.»

عباسی در ابتدای سخنان خود با تبریک فرا رسیدن سال جدید، اظهار داشت: «من همواره تاکید کرده‌ام که ظرفیت ورزشی کشور بسیار زیاد است و فوتبال نیز بخشی از این ظرفیت را تشکیل می‌دهد و ما نباید ظرفیتی را که وجود دارد تحت مسائل حاشیه‌ای بکنیم.»

وی ادامه داد: «تخلفی در انتخابات فدراسیون فوتبال علی‌رغم تذکراتی که داده شده بود، رخ داد و باید به این تخلفات رسیدگی شود.»

عباسی ادامه داد: «امروز در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است کسانی که بازنشسته شده‌اند مجاز باشند در محیط‌های ورزشی فعالیت کنند ولی این موضوع رای کمی آورد و بیشتر نمایندگان مخالف بودند، گرچه من خود با آن موافق بودم که زمینه‌ای فراهم شود تا از ظرفیت‌های باتجربه که در کشور وجود دارد استفاده شود ولی در مجلس این موضوع رای نیاورد.»

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید منتظر ماند تا مجمع تصمیم خود را بگیرد، گفت: «برخی از بحث‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود، حرف دقیقی نیست. اینکه مباحثی مطرح شود که عده‌ای را بترسانیم تا از تخلفی چشم‌پوشی شود.»

وی ادامه داد: «باید اجازه داد که مسائل آرام پیش برود و اجازه داد تا مجمع تشکیل جلسه دهد و در مورد این موضوع تصمیم‌گیری کند.»