ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

دوپینگ جدید فوتبالیست‌ ها با سرم


ماجرای دوپینگ در فوتبال برای خودش داستان پیچیده‌ای دارد، به نوعی که شاید حتی خود فوتبالیست‌ها نیز به صورت کامل با قوانین آن آشنایی ندارند و همین باعث می‌شود مسیر فوتبالشان رو به نابودی برود.

روزنامه شهروند: ماجرای دوپینگ در فوتبال برای خودش داستان پیچیده‌ای دارد، به نوعی که شاید حتی خود فوتبالیست‌ها نیز به صورت کامل با قوانین آن آشنایی ندارند و همین باعث می‌شود مسیر فوتبالشان رو به نابودی برود.

 یکی از نکات دیگر دراین‌باره به‌روزبودن دوپینگ است که هر روز در این بخش داروهای جدیدی به بازار می‌آید و به فوتبالیست‌ها معرفی می‌شود. حتی در گزارش فساد در فوتبال که ازسوی کمیسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی اعلام شده بود، نیز به موضوع مصرف الکل، مواد نیروزا و مخدر اشاره شده بود. درهمین رابطه با زهره هراتیان، رئیس مرکز پزشکی سازمان لیگ برتر همکلام شدیم.

آمار استفاده از ترامادول را استخراج می‌کنیم


هراتیان در ابتدا در پاسخ به این سوال که از‌ سال ٢٠١٦ داروی جدیدی به لیست مواد ممنوعه اضافه شده و آیا ترامادول نیز جزو این داروها هست یا خیر، به «شهروند» می‌گوید: «هیچ داروی جدیدی به لیست ممنوعه اضافه نشده است و متادون که اخیرا بحث‌هایی درباره‌اش مطرح می‌شود، از قبل در این لیست قرار داشت. ترامادول نیز جزو داروهای نظارتی است که چک می‌شود و به ورزشکاران توصیه می‌شود که استفاده نکنند. ما این برنامه را داریم که از لیگ ‌سال آینده در قالب یک پرسشنامه آماری درباره استفاده فوتبالیست‌ها از ترامادول استخراج کنیم.»

تفاوت چندانی با استاندارد جهانی نداریم


وی در واکنش به گزارش فساد در فوتبال مبنی بر این‌که در دوره ‌هاشمیان، رئیس سابق کمیته پزشکی فدراسیون برخی دوپینگ‌ها مخفی شده و در اصل میزان دوپینگ در ایران بالاتر از استانداردهای جهانی است، عنوان می‌کند: «اتفاقا در زمان ریاست‌ هاشمیان بحث کنترل دوپینگ و برگزاری کلاس‌های آموزشی بسیار فعال بودیم. آماری که ما از مثبت‌شدن دوپینگ در میان فوتبالیست‌ها داریم، به هیچ عنوان بالاتر از استاندارد جهانی نیست و اگر هم باشد، فاصله چندانی ندارد. فقط یک دوره در فوتسال این اتفاق افتاد که آن هم به درستی کنترل شد. به هیچ عنوان امکان ندارد نمونه‌ای ارسال نشود یا نتیجه‌اش مخفی شود. وقتی ما تست دوپینگ می‌گیریم، یک برگه دست خود بازیکن است و یک برگه نیز دست کمیته می‌ماند. یک برگه نیز همراه با نمونه به آزمایشگاه کلن آلمان می‌رود که بعد از یک‌ماه چه جوایش مثبت باشد یا منفی به بازیکن اعلام می‌شود..»

اخراج افسر دوپینگ به خاطر ناخن


رئیس مرکز پزشکی سازمان لیگ برتر همچنین خاطرنشان می‌کند: «حرف من این نیست که دوپینگی وجود نداشته و ما هم نمونه‌های مثبت را می‌دانیم. من می‌گویم در آزمایش‌هایی که صورت گرفته، هر نتیجه‌ای به دست آمده، اعلام کرده‌ایم. حتی در آن ماجرا که یک بازیکن در نمونه‌اش ناخن انداخته بود، ما افسر کنترل دوپینگ را اخراج کردیم و این‌طور نبود که ماجرا را مخفی کنیم.»

ورزشکار حرفه‌ای نباید الکل مصرف کند


هراتیان درباره مصرف الکل در میان فوتبالیست‌ها می‌گوید: «الکل به هیچ عنوان دوپینگ محسوب نمی‌شود. اگر یک فوتبالیست الکل مصرف کند، مجازاتش خارج از حیطه فوتبال مثل تمام افراد دیگر اجرا می‌شود. البته در مواردی هست که کمیته اخلاق ورود می‌کند و تست می‌گیرد اما ما چون قانونی دراین‌باره نداریم، نمی‌توانیم ورود کنیم. فقط در رشته اتومبیلرانی که ورزشکار با مصرف الکل جان خودش و دیگران به خطر می‌اندازد، این اتفاق دوپینگ محسوب می‌شود. ورزشکار اگر حرفه‌ای باشد، الکل مصرف نمی‌کند چون عوارضی مثل تأخیر در روند ترمیم زخم دارد. حتی به بازیکنان خارجی که مشکل شرعی برای استفاده از الکل ندارند، توصیه می‌شود چنین کاری انجام ندهند.»

سرم، دوپینگ جدید فوتبالیست‌ها

وی درباره سایر داروهایی که دوپینگ محسوب می‌شود و در ایران رواج دارد، می‌افزاید: «متاسفانه چند وقتی است که استفاده از سرم نیز مرسوم شده است، با این‌که دوپینگ محسوب می‌شود. فوتبالیست‌های ایرانی فکر می‌کنند اگر سرم بزنند، قوای بدنی آنها افزایش پیدا می‌کند، درحالی ‌که این نوع سرم هیچ کمکی به آنها نمی‌کند. سرم در برخی از تیم‌ها استفاده می‌شود و اگر تست دوپینگ گرفته شود، مثبت خواهد بود. درواقع واردشدن هر نوع مایع از طریق رگ بیشتر از ٥٠ سی‌سی در هر ٦ساعت دوپینگ محسوب می‌شود. بازیکنان ایرانی بدون این‌که چیزی بدانند، آب خالی به بدنشان تزریق می‌کنند، درحالی ‌که درخارج از کشور این تخلف با داروهای مخصوص رخ می‌دهد.»

ترامادول از فصل بعد کنترل می‌شود


هراتیان درپایان با اشاره به چگونگی کنترل فوتبالیست‌ها و اقدامات آموزشی لازم خاطرنشان می‌کند: «چک کردن ترامادول در خون و ادرار یک پروسه محرمانه است و نمی‌توانم بگویم که ما به نحوی قصد داریم از فصل آینده آن را کنترل کنیم. البته درباره عوارضش بارها توضیح دادیم که باعث ایجاد اعتیاد و نازایی و سرطان می‌شود. درواقع ابتدا اول امر به معروف انجام می‌دهیم و بعد نهی ازمنکر.»


ویدیو مرتبط :
بررسی دوپینگ فوتبالیست‌های معروف ایرانی توسط کارشناس ورزشی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نمونه دوپینگ یك فوتبالیست ایرانی مثبت شد



 

نمونه دوپینگ یك فوتبالیست ایرانی مثبت شد

 

 

دکتر هاشمیان رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال از مثبت بودن یک نمونه آزمایش دوپینگ خبر داد.به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، هاشمیان گفت: از ۲۲ نمونه ارسالی به آزمایشگاه کلن آلمان که مربوط به بازیکنان لیگ برتر فوتبال، لیگ دسته یک و لیگ برتر فوتسال و فوتبال بانوان است، ۲۱ نمونه منفی بوده و یکی مثبت اعلام شده است.

 

وی اضافه كرد: یک نمونه مثبت مربوط به لیگ دسته یک است.../خبرگزارى ایپنا