ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

دولت پرسپولیس و استقلال را منحل كند



اخبار,اخبار ورزشی, واگذاری استقلال و پرسپولیس


اخبار ورزشی - دولت پرسپولیس و استقلال را منحل كند

طبق قانون تجارت هر باشگاه یا شركتی بدهی‌اش بیش از نصف سرمایه‌اش شود یا باید منحل شود و یا كاهش سرمایه بدهد. الان این دو باشگاه مسائل و مشكلات بسیاری را به همراه دارند و هر كسی خریدار آنها باشد دیر یا زود به مشكل می‌خورد.

روند واگذاری استقلال و پرسپولیس این روزها به گفته مدیران وزارت ورزش در بستری مناسب كلید خورده. پروسه‌ای كه در گذشته هم یكی از شعارهای جدی دولت‌های نهم و دهم بود اما فقط در حد یك شعار انتخاباتی باقی ماند.

به نوشته قانون، محمود گودرزی اخیرا در ساختمان وزارت ورزش وارد یك جریان دو سویه شده. او با امید به همراهی دولت ابتدا می خواهد مسئله خصوصی‌سازی سرخابی‌های پایتخت را برای همیشه حل كرده و سپس از همین راه مسیر مبارزه با قراردادهای میلیاردی فوتبال را هم ریل‌گذاری كند. او به عنوان مرد معتمد حسن روحانی اولین بار چند روز بعد از رای اعتمادش بود كه با كنایه حرف از توزیع عادلانه منابع مالی ورزش زد.

گودرزی پس از آن چند بار هم به انتقاد از ریخت و پاش های فوتبال پرداخت و حالا تمام قد ایستاده تا بساط قراردادهای نجومی این بخش را بربچیند. وزیر ورزش در همین مدت كوتاه نشان داده مرد باهوشی است.

 

او خوب می‌داند اگر بتواند ساز و كار صحیحی بر قرارداد سرخابی‌ها حاكم كند، بخش اعظمی از مشكل ریخت و پاش بیت‌المال را حل خواهد كرد. مصطفی هاشمی‌طبا ، رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی در عین حالی كه دفاعی تمام قد از شفاف‌سازی‌های فوتبال دارد، ‌مسیر در پیش گرفته شده برای واگذاری سرخابی‌ها را بی‌فایده می‌داند. او معتقد است دولت باید از پایه این دو باشگاه را منحل كرده و سپس دو باشگاه جدید را با همین عناوین تاسیس كند.

 رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی در گفت‌وگویش با «قانون» در مورد شفاف‌سازی‌ قراردادهای فوتبال، خصوصی‌سازی سرخابی‌ها و شرایط این‌ روزهای تیم ملی فوتبال سخن گفته كه در زیر می‌آید.

   روند مقابله وزارت ورزش و جوانان با عقد و پرداخت قراردادهای میلیاردی را چگونه می‌بینید؟
من فكر می كنم اصلا اشكال ندارد همه چیز یك فوتبال شفاف باشد. همانطور كه یك كارمند دولت قرارداد و همه حقوق و مزایایش شفاف است. ما باشگاه‌هایی داریم كه سه دسته‌اند؛ خصوصی، نیمه دولتی و دولتی. به نظرم وزارت ورزش پیش از هر كاری باید روش برخورد با این باشگاه‌ها را انتخاب كند. چون تنها گفتن یك مسئله چیزی را حل نمی‌كند. باید ابتدا روش برخورد، كنترل و نظارت بر این باشگاه‌ها به خوبی انتخاب شوند. اینكه آقای وزیر منویات قلبی‌اش كه اتفاقا خیلی هم خوب است را بیان می‌كند ولی در عمل اتفاقی نیفتد تغییری در وضع موجود ایجاد نخواهد كرد.
 
  قدری شفاف‌تر توضیح می‌دهید؟
ببینید الان ما باشگاه‌هایی داریم كه وابسته به دولت نیستند و از شركت‌های خصوصی یا صنعتی تغذیه می‌شوند. خب، دولت چگونه می‌تواند به آنها نظارت كند و جلوی ریخت و پاش آنها را بگیرد. این‌ یك مسئله اساسی است.

 

متاسفانه گاهی ما شاهد رفتارهای مدیریتی هستیم كه اصلا درست نیستند و بعد كاسه چه كنم چه كنم به دست می‌گیریم. برای مثال نحوه انتخاب مدیران باشگاه های دولتی. انصافا در كجای دنیا رئیس مجمع ابتدا مدیرعامل را انتخاب می‌كند بعد اعضای هیات مدیره را. در همه جا ابتدا یك هیات مدیره شكل می‌گیرد بعد این افراد مدیرعامل را از دل خود و در یك فرآیند دموكراتیك انتخاب می‌كنند. شما وقتی یك هیات مدیره دست و پا بسته و فرمالیته را در كنار خود دارید قاعدتا كاری از دستشان بر نمی‌آید و ابزار نظارتی هم در دست ندارند.

   پس شما معتقدید مدیران ارشد دستگاه ورزش قبل از هر كاری باید ساز و كار برخورد با قراردادهای میلیاردی را تدوین كنند؟
دقیقا، چون الان ما ساز و كاری نمی‌بینیم. هنوز نقشه راه دولت و وزارت ورزش مشخص نیست و این مشخصا كاری را از پیش نخواهد برد. به نظرم كار درست این است كه مدیران ورزش ابتدا برنامه خود را نوشته و بعد عوامل موثر را برای به نتیجه رسیدن هدف‌شان كنار هم قرار دهند.

   با زمان ورود به این چالش بزرگ موافق هستید؟
وقتی پای حق و باطل وسط است زمان و هر فاكتور دیگری بی‌معنی می‌شود. ما اگر اعتقاد داریم یك حقی دارد ناحق می‌شود اتلاف وقت در مورد آن اصلا درست نیست. چون اعتقاد دارم گذشت زمان چیزی را حل نمی‌كند. اینكه الان بحث درست یا غلط بودن زمان ورود به این مسئله را مطرح كنیم تنها افراد را از رسیدن به هدف‌شان دور می‌كنیم.

   اراده كافی برای برچیده شدن اساس قراردادهای میلیاردی  را در وزارت ورزش می‌بینید؟
فعلا كه اینگونه نشان داده‌اند ولی امیدوارم تداوم داشته باشد. بی شك وزیر ورزش اگر حرفی در این مورد زده باید محكم پای آن بایستد و اصطلاحا كم نیاورد.

   شما طرح خاصی برای شیوه برخورد با این چالش دارید؟
من طرحی ندارم اما عقلا می توانند با همفكری یك روند خوب را انتخاب كنند.

   نكته دیگر مخالفان این طرح و احتمالا برخی كارشكنی‌های آنهاست. فكر نمی‌كنید همین افراد شرایط را برای وزارت ورزش سخت كنند؟
به هر حال ما نمی‌توانیم همه چیز را صددر‌صدی داشته باشیم. اساسا وقتی یك پدیده اعلام عمومی می‌شود واكنش‌های منفی و مثبت بسیاری در پی خواهد داشت اما رفته رفته راه خودش را پیدا خواهد كرد. اینكه وزارت ورزش بخواهد از ترس این‌ها پا پس بكشد همه چیز كن لم یكن خواهد شد و آب به جوی اول باز خواهد گشت. الان وزارت ورزش در مسیری است كه نباید بترسد و بهتر است با كمك عقلا یك مسیر خوب را برای پیشبرد هدفش انتخاب كند.

   شما موافق شفاف‌سازی قرارداد بازیكنان پرسپولیس در آن برهه لیگ بودید؟
با اینكه صحت این قراردادها صددرصد تایید نشده اما افشای آنها از سوی وزارت ورزش یا هر نهاد دیگری از نظر من هیچ اشكالی ندارد. به هر حال شما یا اعتقاد دارید پولی كه می‌گیرید حق‌تان است كه قاعدتا با اعلام عمومی آن هم مشكلی نخواهید داشت و یا این پول حق شما نیست كه اگر اینطور باشد، مراجع ذیصلاح باید به آن ورود كنند. اساسا من با اینكه قراردادها محرمانه باشد مشكل دارم.

   روند خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال را در مسیری كه وزارت ورزش انتخاب كرده چطور ارزیابی می‌كنید؟
این دو باشگاه اصلا شرایط خوبی ندارند و طبیعتا هر كسی آنها را بخرد با مشكلات بسیاری مواجه خواهد شد.

 

كار عاقلانه این است كه وزارت ورزش پرسپولیس و استقلال را منحل شده اعلام كند و بعد دو باشگاه دیگر را با این عناوین به ثبت برساند. طبق قانون تجارت هر باشگاه یا شركتی بدهی‌اش بیش از نصف سرمایه‌اش شود یا باید منحل شود و یا كاهش سرمایه بدهد. الان این دو باشگاه مسائل و مشكلات بسیاری را به همراه دارند و هر كسی خریدار آنها باشد دیر یا زود به مشكل می‌خورد. دولت می‌تواند با انحلال این دوباشگاه، دو شركت سهامی عام جدید را شكل دهد و سپس سهام آنها را به مردم واگذار كند. من از چند سال پیش گفته ام كه خصوصی سازی با سازوكاری كه الان وجود دارد فایده‌ای نخواهد داشت و الان هم به این روند اصلا خوشبین نیستم.

   اوضاع تیم ملی فوتبال در فاصله كمتر از دو ماه به آغاز جام جهانی را چطور می‌بینید؟
من فكر می‌كنم اصرار به برگزاری اردوهای طولانی مدت در این مقطع خیلی درست نیست. حتی این هم درست نیست كه فدراسیون بیاید با گرفتن بازیكنان باشگاهی تیم‌های آسیایی شده را هم خلع سلاح كند. كی‌روش می‌توانست بازیكنانش را در تهران دور هم جمع كند و درگیر این همه حاشیه هم نشود. ضمن آنكه طبق آنچه كه من از وضعیت اردوی تیم ملی در آفریقای جنوبی دیدم انگار زمین خوبی انتخاب نشده و تیم ملی شرایط اردویی خوبی هم ندارد.

   به كلیت قضیه و شرایط تیم ملی برای حضور در جام جهانی خوشبین هستید؟
سعی می‌كنیم خوشبین باشیم.
اخبر  ورزشی - قانون


ویدیو مرتبط :
علت منحل شدن تیم شاهین و شکل گیری پرسپولیس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخواست جالب معاون سابق رئیس جمهور/ دولت استقلال و پرسپولیس را منحل کند و خیال همه راحت شود!



اخبار,اخبار ,ورزشی,اخبارمزایده چهارم استقلال

مزایده چهارم استقلال و پرسپولیس هم برگزار نشد تا همه عنوان جدیدی برای این بازی انتخاب کنند؛ «سرکاری».

خیلی از مردم به این نتیجه رسیده اند که عزمی برای واگذاری سرخابی ها به بخش خصوصی وجود ندارد. مهندس مصطفی هاشمی طبا رئیس سابق سازمان تربیت بدنی و معاون رئیس جمهور، در گفت و گو با خبرورزشی در این باره حرف های جالبی می زند و می گوید، این دو باشگاه به هیچ وجه شرایط واگذاری را ندارند.


آقای هاشمی طبا مزایده چهارم استقلال و پرسپولیس هم لغو شد. خیلی ها به این نتیجه رسیدند که عزمی برای واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی وجود ندارد.
ببیند من می گویم که این دوباشگاه طبق ماده 141 قانون تجارت، ورشکسته هستند و باید منحل شوند. اگر منحل نمی شوند دولت باید اینقدر برایشان افزایش سرمایه داشته باشد تا تمام بدهی شان را صاف کنند. آنوقت تازه واگذاری استقلال و پرسپولیس قانونی می شود. الان حضور این دو باشگاه به بخش خصوصی و واگذاری شان، غیر قانونی است. خودتان نگاه کنید. یک بار می گویند در بورس واگذار می شوند، یک بار می گویند فرابورس بعد می گویند مزایده دوم، سپس می گویند مزایده سوم و چهارم. ببیند این ناواردی، بیشتر از هر چیز موضوع را دچار مشکل کرده است.

پس شما می گوئید واگذاری این دو باشگاه اصلا امکانپذیر نیست.
قانون باید رعایت شود. وزارت اقتصاد و دارایی باید قانونا این دو باشگاه را ورشکسته اعلام کند. از طرفی می گویند این دو باشگاه طرفدار دارند و نمی شود این کار را کرد. بعد مزایده می گذارند و می گویند با اهلیت ها را شناسایی کنیم. اصلا این اهلیت یک چیز جدیدی است که آمده. کسی که بخواهد سرمایه گذاری کند، این مشکلات برایش ایجاد می شود. آخر قصه گفته اند دو باشگاه در اختیار وزارت ورزش و جوانان خواهد بود. باید در این باره از آنها سوال کنید.

باید چه اقدامی کرد تا این دو باشگاه راحت تر واگذار شوند؟
دولت هر وقت توانست این دو باشگاه را از شمول ماده 141 خارج کند، می توانیم بگوئیم اراده لازم را برای واگذاری آنها دارد. شرکت ورشکسته را که نمی شود به مزایده گذاشت. باید تمام رویه های قانونی درست طی شود.

ولی این دو باشگاه مشتری دارند.
می گویند می خواهیم برندشان را بفروشیم. این یعنی چه؟ به قول شاعر این خانه از پای بست ویران است و خواجه در بند نقش ایوان است. اگر بتوانند مشکلات را رفع کنند و واگذاری قانونی شود، آنوقت از خصوصی سازی این دو باشگاه بگویند نه حالا که مشکلات وجود دارد.

بدهی ها زیاد است، به نظر نمی رسد این مشکلات به راحتی حل شود.
به خاطر همین نتوانسته اند تا الان کاری کنند. تا موانع برطرف نشود این مشکلات به قوت خود باقی می ماند.

بحث خصوصی سازی باعث شده تا این دو باشگاه هم بلاتکلیف باشند. تا همین حالا هم ضربه زیادی خورده اند.
ببیند استقلال و پرسپولیس که تنها مسئله ورزش نیست ولی الان فکر و ذهن وزارت ورزش و مملکت ایران را مشغول کرده اند. برای هر دو باشگاه هر کاری هم بکنند، هیچ تاثیری در ورزش ندارد. الان مسولان سرگرم یک بازی شده اند. بازی ای به نام استقلال و پرسپولیس و باشگاه سرخابی ها. چند وزارتخانه و مطبوعات هم شده اند درگیر همین بازی. به نظر من دولت با اعلام ورشکستگی و انحلال این دو باشگاه، خیال همه را حت کند تا مسولان دنبال ورزش مملکت بروند. الان واقعا بازی بدی شده است و به ورزش ما لطمه می زند.

 

اخبارورزشی - خبرآنلاین