ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

دندان ورزشکاران در خطر است



 

دندان ورزشکار

 

حدود 40 درصد از صدمات و ضرباتي که به دندان‌ها و فک و صورت وارد مي‌شود، به دنبال يک فعاليت ورزشي اتفاق مي‌افتد. طي اين مدت دندان‌ها ممکن است لق شوند، بشکنند، از جاي خود بيرون بيفتند، در فک فرو بروند و يا حتي بلعيده شوند. در ورزش‌هاي رزمي و سرعتي، احتمال ايجاد صدمات فکي، دنداني بيشتر است.

 

ورزش‌هاي با سرعت بالا مثل اسکي، بوکس و ورزش‌هاي رزمي بيشتر به صدمه و شکستن استخوان‌هاي فک منجر مي‌شوند، در حالي که در ورزش‌هاي با شدت و سرعت کمتر مثل بسکتبال و فوتبال احتمال صدمه به خود دندان‌ها بيشتر است. محافظ‌هاي دهاني وسايلي هستند که براي مراقبت از دندان‌ها ساخته شده و هنگام ورزش در دهان و روي دندان‌ها قرار مي‌گيرند.

 

شناخت خطرات ايجاد شده در دندان‌ها در حين ورزش، مهم است. داشتن اين اطلاعات براي افراد ورزشکار، خانواده‌هايي که فرزندان ورزشکار دارند و همچنين مربيان و مديران باشگاه‌هاي ورزشي لازم است. صدمات ايجاد شده در اثر ورزش‌ها گاهي بسيار شديد است و چون معمولا در دندان‌هاي جلويي ورزشکاران اتفاق مي‌افتد، علاوه بر سلامتي، شکل ظاهري آنها را هم به شدت تهديد مي‌کند.

 

محافظ‌هاي دنداني، تا حد زيادي دندان‌ها را در مقابل خطرات محافظت مي‌کند. اين محافظ‌ها ممکن است به‌صورت پيش‌ساخته تهيه شود و يا در مطب دندانپزشک، به‌صورت حرفه‌اي و کاملا شخصي براي يک ورزشکار ساخته شود. نوع پيش‌ساخته محافظ‌هاي دهاني معمولا توسط ورزشکار خريده مي‌شود و سپس او با حرارت دادن و قرار دادن آن بين دندان‌هايش، فرم دندان‌ها را روي محافظ دهاني ايجاد مي‌کند و به عبارتي ورزشکار براي خودش يک محافظ مي‌سازد. جداي از نوع محافظ دهاني که ورزشکار استفاده مي‌کند، اين محافظ بايد خصوصياتي را دربرداشته باشد تا استفاده از آن، راحت، مفيد و موثر باشد:

 

  • محافظ دهاني بايد راحت باشد، به آساني در دهان جاي بگيرد و لق نزند.

 

  • ضخامت آن بايد مناسب باشد و در مناطق حساس،‌ حداقل 4 ميلي‌متر ضخامت داشته باشد تا بتواند نيروهاي مخرب را خنثي کند.

 

  • محافظي براي ورزشکار مناسب است که وقتي با دندان‌هايش روي آنها فشار مي‌آورد، تقريبا تمام دندان‌هاي فک مقابل هم با محافظ در تماس باشد. در اين شرايط احتمال شکستن استخوان فک هنگام ضربه به حداقل مي‌رسد.

 

  • محافظ‌هاي دهاني که در مطب ساخته مي‌شوند از تطابق بهتري با دندان‌هاي ورزشکار برخوردارند.

 

دندان ورزشکار

 

6 توصيه دندانپزشکان به ورزشکاراني که از محافظ دنداني استفاده مي‌کنند

 

محافظ دهاني‌تان را به کس ديگر قرض ندهيد. اين وسيله فقط مناسب دهان شما ساخته شده و با دهان شما تطابق کافي دارد.

 

محافظ‌تان را جاهايي که حرارت بالايي دارد و يا ممکن است گرم شود (مثلا در اتومبيل‌تان زير نور آفتاب) قرار ندهيد چون گرما فرم آن را عوض مي‌کند.

 

هنگام استفاده، محافظ‌تان را بعد از هر نيمه، کوارتر يا وقت بازي و در زمان استراحت بين بازي‌ از دهان‌تان خارج کرده و قبل از استفاده مجدد آن را با آب بشوييد. بعد از آنکه بازي تمام شد و ديگر به محافظ‌تان نياز نداريد، آن را با آب سرد يا ولرم (نه آب داغ) و صابون بشوييد و سپس با آب سرد آب‌کشي کنيد.

 

ظرفي را براي نگهداري محافظ دهاني‌تان تهيه کنيد. روي در اين ظرف بايد سوراخ‌هايي براي تهويه وجود داشته باشد. ظرف را پر از آب کنيد و محافظ را درون آن قرار دهيد.

 

قبل از استفاده دوباره از محافظ دهاني‌تان، آن را خوب بررسي کنيد. دنبال ترک‌ها خصوصا در جاهاي نازک‌ آن بگرديد و اگر ترک دارد از اين محافظ استفاده نکنيد.

 

هيچ محافظ دهاني، براي ابد، عمر نمي‌کند. سطح دنداني محافظ‌ها ممکن است صاف شوند و تطابق دندان‌ها با محافظ ممکن است از دست برود. اگر دندانپزشک محافظ دهاني شما را ساخته است قبل از شروع هر فصل از بازي‌ها، به او مراجعه کرده و هم از سلامت دندان‌ها و هم از سلامت محافظ دهاني‌تان مطمئن شويد.

 


3 توصيه دندانپزشکان براي نجات يک دندان

 

اگر به هر دليلي صدمات دنداني هنگام ورزش اتفاق افتاد، شما به عنوان ورزشکار، مربي ورزش، والدين فرد ورزشکار و يا حتي به عنوان تماشاچي آگاه، خوب است اطلاعات و راه‌حل‌هاي اوليه را بدانيد و بتوانيد دندان صدمه‌ديده را تا حد زيادي نجات دهيد.


اگر دندان صدمه‌ديده لق شده است آن را در جاي خودش ثابت کنيد و به کمک يک وسيله ساده مثل يک تکه فويل آلومينيوم ضخيم، آن را به دندان کناري ثابت کرده و به دندانپزشک مراجعه کنيد.

 

اگر دندان شکسته، دنبال تکه شکسته آن در اطراف بگرديد. اگر تکه شکسته آن پيدا نشد، يک راديوگرافي سينه لازم است تا مطمئن شويم که فرد صدمه‌ديده تکه‌دندان را نبلعيده باشد.

 

اگر تکه شکسته پيدا شد آن را نگه داريد و همراه با مصدوم به دندانپزشک برسانيد. گاهي اوقات اين تکه قابليت چسبانده شدن مجدد به دندان را دارد.



 


ویدیو مرتبط :
ساخت محافط دندان اختصاصی ورزشکاران با پرینتر سه بعدی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دندان شيري پوسيده،زنگ خطر دندان دائم!



 

 

پوسیدگی دندان

 

توجه ساده به دندان‌هاي كودكان، حلقه شيوع پوسيدگي را مي‌شكند‌ .رييس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، پوسيدگي دنداني را از مهم‌ترين بيماري‌هاي دهان و دندان كودكان عنوان كرد و با اشاره به ارتباط ميان دندان‌هاي شيري پوسيده و دندان‌هاي دائم پوسيده، بر نقش مادر در سلامت دهان و دندان كودكان تاكيد كرد.

 

پيشگيري از بيماري‌هاي دهان و دندان بايد از سنين كودكي آغاز شود. طبق مطالعات صورت گرفته، نقش مادر در سلامت دهان و دندان كودك بسيار مهم است؛ به طوري كه توجه ساده به دندان‌هاي كودك زير شش سال مي‌تواند حلقه شيوع پوسيدگي دنداني را بشكند.


ميانگين دندان‌هاي پوسيده در كودكان شش سال كشور پنج تا شش دندان است . تا سن سه سالگي همه دندان‌هاي كودك رشد مي‌يابد، ميانگين تعداد دندان‌هاي پوسيده در كودكان سه ساله ايراني حدود دو دندان پوسيده است كه اين آمار بالايي است.


ارتباط معني داري ميان دندان‌هاي شيري پوسيده و دندان‌هاي دائم پوسيده وجود دارد، كودك تا قبل از سن چهارسالگي توانايي مراقبت كامل از دندان‌هاي خود را ندارد. بنابراين نقش مادر در سلامت دندان كودكان در اين سنين بسيار حائز اهميت است. بنابراين لازم است كه مادر حداقل هفته‌اي يك بار دهان كودك را مورد بررسي قرار دهد و نسبت به هرگونه تغيير رنگ در دندانها حساس باشد.


لازم است كه از سن دو سالگي تميز كردن دندان‌هاي كودك و توجه به بهداشت دهان و دندان وي از سوي مادر آغاز شود.