ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

دشان؛ کاپیتان نسل طلایی خروس‌ها


کاپیتان نسل طلایی فوتبال فرانسه در حال حاضر هدایت تیم ملی فوتبال این کشور را بر عهده دارد.

خبرگزاری فارس: دیدیه کلود دشان متولد 15 اکتبر 1968 بازیکن سابق و سرمربی فعلی تیم ملی فوتبال فرانسه است. او در باشگاه‌هایی مانند چلسی، یوونتوس و مارسی به عنوان یک هافبک دفاعی بازی می‌کرد. در این جایگاه ابتدا در مهار حرکات هجومی حریف عالی عمل می‌کرد و همچنین قادر بود به محض اینکه توپ را به دست می‌آورد، حمله تیمش را تدارک ببیند.

دشان به مدد سختکوشی، سرسختی، استقامت و تأثیرگذاری‌اش در فشار آوردن و تکل زدن به بازیکنان حریف می‌توانست نقشش را به خوبی در خط میانی تیم ایفا کند. او همچنین جایگیری و قدرت سازماندهی خوبی داشت و به خاطر هوش تاکتیکی‌، دوندگی و رهبری‌اش در زمین شناخته شده بود. وی در رسیدن به تیم ملی فوتبال فرانسه به قهرمانی در جام‌جهانی 1998 و یورو 2000 بازوبند کاپیتانی را در اختیار داشت.

دشان؛ کاپیتان نسل طلایی خروس‌ها

دشان علاوه بر قهرمانی در سال 1991 و 1992 در لیگ فوتبال فرانسه به همراه مارسی، توانست به همراه این تیم فاتح لیگ قهرمانان اروپا در سال 1993 شود تا اولین و تنها تیم فرانسوی باشد که این افتخار را به دست می‌آورد. دشان همچنین جوان‌ترین کاپیتانی است که تاکنون هدایت یک تیم را در رسیدن به قهرمانی در اروپا بر عهده داشته است. او پس از فرانتس بکن‌باوئر دومین کاپیتان در تاریخ فوتبال است که توانسته قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، جام‌جهانی و قهرمانی اروپا را به دست آورد. دشان هشتم جولای 2012 به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال فرانسه معرفی شد.

دشان؛ کاپیتان نسل طلایی خروس‌ها

دشان پس از گذراندن یک دوره کوتاه در راگبی در بیاریتز المپیک، در حالی که هنوز مدرسه می‌رفت، فوتبالش را در باشگاه آماتور آویرون بایونیس آغاز کرد. یک استعدادیاب از تیم نانت استعدادهای وی را کشف کرد و او آوریل 1983 با این تیم قرارداد بست. دشان 27 سپتامبر 1985 کارش را در لیگ آغاز کرد. وی در سال 1989 راهی مارسی شد. دشان سپس یک فصل را به صورت قرضی در بوردو سپری کرد و سپس به مارسی بازگشت.

دشان؛ کاپیتان نسل طلایی خروس‌ها

وی در دومین دوره حضورش در مارسی اولین افتخارش را به عنوان یک بازیکن حرفه ای به دست آورد. دشان در سال 1994 راهی یوونتوس شد و توانست به همراه این تیم قهرمان سری آ، جام حذفی ایتالیا، سوپرجام ایتالیا (دو بار)، لیگ قهرمانان اروپا و جام بین‌قاره‌ای شود. دشان بعد از یوونتوس یک فصل را به همراه چلسی در لیگ برتر انگلیس گذراند و توانست فاتح جام حذفی این کشور شود. وی در لیگ قهرمانان اروپا هم موفق شد مقابل هرتابرلین گلزنی کند.

دشان؛ کاپیتان نسل طلایی خروس‌ها

وی در اسپانیا، جایی که یک فصل را در والنسیا گذراند و به این تیم کمک کرد که به فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 2001 راه یابد، با دنیای فوتبال خداحافظی کرد. دشان در تابستان 2001 در سن 32 سالگی کفش‌هایش را آویخت.

وی اولین بار در تاریخ 29 آوریل 1989 توسط میشل پلاتینی برای بازی مقابل یوگسلاوی به تیم ملی فوتبال فرانسه دعوت شد و در زمانی که دوران سیاه تیم ملی فوتبال فرانسه به شمار می‌رفت، کارش را در ترکیب این تیم آغاز کرد. فرانسه نتوانست به جام‌جهانی 1990 و 1994 راه یابد. وقتی امه ژاکه، سرمربی جدید تیم شروع به بازسازی تیم برای مسابقات یورو 96 کرد، ابتدا اریک کانتونا از منچستریونایتد را به عنوان کاپیتان انتخاب کرد. وقتی کانتونا در ژانویه 1995 به مدت یک سال از حضور در تیم ملی محروم شد، ساختار تیم به شدت تغییر کرد و ژان پیر پاپین و داوید گینولا از تیم ملی خط خوردند تا بازیکنان جوانی مانند زین‌الدین زیدان راهی تیم شوند.

دشان؛ کاپیتان نسل طلایی خروس‌ها

دشان به عنوان یکی از معدود بازیکنان باتجربه‌ای که در تیم مانده بودند، به عنوان کاپیتان نسل طلایی فوتبال فرانسه انتخاب شد. فرانسه در مسابقات یورو 96 به نیمه‌نهایی رسید که بهترین نتیجه تیم از جام‌جهانی 1986 تا آن موقع بود. وی در 1998 نیز کاپیتان تیم ملی فوتبال فرانسه بود که توانست در خانه فاتح جام‌جهانی شود و پس از آن نیز بازوبند کاپیتانی را در راه رسیدن به قهرمانی در یورو 2000 در اختیار داشت. فرانسه در این زمان اولین تیمی شد که پس از آلمان غربی (1974) توانست هم قهرمان جام‌جهانی و هم قهرمان اروپا شود.

دشان؛ کاپیتان نسل طلایی خروس‌ها

بعد از این مسابقات بود که دشان با فوتبال ملی خداحافظی کرد و در آگوست 2000 در یک دیدار تشریفاتی مقابل تیم منتخب فیفا به میدان رفت. دشان در مجموع 103 بازی برای تیم ملی فوتبال فرانسه انجام داد و چهار گل هم به ثمر رساند. وی در فهرست 125 بازیکن زنده برتر دنیا که پله در سال 2004 منتشر کرد، نیز حضور داشت.

دشان هشتم جولای 2012 با امضای قراردادی دو ساله  به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال فرانسه انتخاب شد تا بعد از لوران بلان که پس از یورو 2012 از سمت خود استعفا کرد، هدایت آبی‌پوشان را بر عهده بگیرد.

دشان؛ کاپیتان نسل طلایی خروس‌ها

بلان در مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2014 در اروپا، در گروه یک قرار گرفت تا با تیم‌های اسپانیا، بلاروس، فنلانو و گرجستان مسابقه دهد. فرانسه در آن گروه به تساوی یک بر یک خارج از خانه مقابل اسپانیا دست یافت اما در خانه با نتیجه یک بر صفر شکست خورد. این تیم نتوانست در چهار بازی بعدی خود مقابل اروگوئه (شکست یک بر صفر در دیدار دوستانه)، برزیل (شکست سه بر صفر در دیدار دوستانه)، بلژیک (تساوی بدون گل در دیدار دوستانه) و گرجستان (تساوی بدون گل در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی) حتی یک گل بزند.

فرانسه با سه امتیاز کمتر از اسپانیا در گروه خود دوم شد و بنابراین مجبور شد در دو بازی رفت و برگشت در مرحله حذفی مقابل اوکراین به پیروزی برسد تا به جام‌جهانی راه پیدا کند. فرانسه در اولین بازی با نتیجه دو بر صفر در کیف مغلوب اوکراین شد و در دومین بازی باید به مصاف اوکراینی می‌رفت که در هشت مسابقه متوالی گل نخورده بود و 12 بازی متوالی بدون شکست داشت. دور برگشت مسابقات در استاد دی فرانس برگزار می‌شد و فرانسه موفق شد با نتیجه سه بر صفر مقابل این تیم به پیروزی برسد تا در مجموع با برد سه بر دو در دو بازی رفت و برگشت راهی برزیل شود. فرانسه با این پیروزی اولین تیمی شد که توانست شکست با اختلاف دو گل در بازی رفت را جبران کند و به مسابقات جام‌جهانی یا قهرمانی اروپا راه یابد.

دشان؛ کاپیتان نسل طلایی خروس‌ها

فرانسه برای پنجمین دوره متوالی راهی مسابقات جام‌جهانی شد. در بیستم نوامبر 2013 دشان قراردادش را با تیم ملی فوتبال فرانسه تا یورو 2016 تمدید کرد.


ویدیو مرتبط :
کنفرانس مطبوعاتی دشان و میکسدزون با بازیکنان فرانسه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جف بزوس؛ آخرین بازمانده نسل مدیران طلایی


استیو جابز و بیل گیتس رفته اند؛ جف بزوس آخرین نفری است که از نسل مدیران طلایی باقی مانده است.