ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

در آخرین برنامه 90 در تابستان چه گذشت؟


آخرین برنامه 90 در تابستان سال 93 به بررسی نتایج ضعیف تیم ملی فوتبال ایران در بازیهای آسیایی اینچئون پرداخت و از این نتایج به عنوان فاجعه‌ای در تاریخ فوتبال ایران یاد شد.

خبرگزاری ایسنا: در ابتدای این برنامه عادل فردوسی پور طعنه‌ای به نتایج تیم ملی امید ایران در بازی‌های اینچئون زد و آن را شاهکار برای فوتبال ایران خواند.

در ادامه برنامه 90 به مناسبت هفته دفاع مقدس فیلمی کوتاه با مضمون دفاع مقدس و فوتبال پخش شد.

بخش مربوط به دیدار پرسپولیس و راه آهن با بخش‌های مختلفی همراه بود که از جمله آنها حاشیه‌های نخستین پیروزی حمید درخشان همراه با سرخپوشان در این دیدار بود.

بخش اصلی آخرین برنامه 90 در تابستان سال 93 به بررسی نتایج تیم ملی امید ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون اختصاص داشت.

در این بخش مهدی مهدوی کیا درباره دلایل ضعف تیم‌های پایه ایران در میادین مختلف اظهار کرد: قبلا هشدارداده بودم که در فوتبال پایه دچار مشکل هستیم و با این روند در سالهای آینده این مساله به فوتبال ایران لطمه می‌زند.

او به روند ضعیف باشگاه‌ها در ساختن بازیکنان پایه اشاره کرد و گفت: باشگاه‌ها بر روی تربیت بازیکنان پایه کار نمی‌کنند و روندی برعکس را شاهد هستیم. در حال حاضر تیم ملی بازیکنان را آماده می‌کند و در اختیار باشگاه‌ها قرار می‌دهد.

بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران در مورد نتیجه ضعیف تیم ملی امید ایران در بازیهای آسیایی اینچئون نیز اظهار کرد: تیم المپیک سالهاست که دچار مشکل است و هنوز مشخص نیست این تیم توسط فدراسیون اداره می‌شود یا کمیته المپیک؟

او ادامه داد: این تیم با بازیکنان زیر 21 سال تمرین می‌کرد ولی در آستانه رقابت‌ها شاهد تغییرات ناگهانی بودیم که بر روی کار تیم امید تاثیر گذاشت. اینکه شماری از بازیکنان مدت زیادی با تیم امید تمرین کرده بودند و بازی‌های تدارکاتی انجام داده‌اند، ناگهان کنار گذاشته می‌شوند.

مهدوی کیا خاطر نشان کرد: فراموش نکنیم تیم‌های دیگر کشورها به صورت اصولی کار می‌کنند. ما در حال درجا زدن هستیم و کشورهای دیگر به شدت بر روی فوتبال خود کار می‌کنند. برای مثال فوتبال ویتنام به صورت جدی بر روی سنین پایه کار می‌کند.

مهدوی کیا هم ادامه داد: امثال ما فوتبال را از کوچه‌ها شروع کرده‌اند ولی در حال حاضر این امر دیده نمی‌شود. معلمین ورزش تاثیر بسیاری را بر روی بازیکن سازی و استعدادیابی دارند ولی در حال حاضر بسیاری از مدارس حتی معلم ورزش ندارند.

این کارشنای فوتبال ایران با ابراز تاسف نسبت به بی توجهی به باشگاه‌های با قدمت در فوتبال ایران، گفت: وقتی باشگاه‌های بزرگی چون بانک ملی بسته می‌شود، چرا صدای کسی درنمی‌آید؟ باشگاه‌هایی چون شاهین و پاس و راه‌آهن در حال حاضر چه شرایطی دارند؟ من از برنامه 90 هم به خاطر نپرداختن به این موارد انتقاد دارم.

او ادامه داد: وقتی که به یک مربی لیگ برتری یک میلیارد تومان پول می‌دهیم و به یک مربی تیم‌های پایه 20 میلیون تومان می‌دهیم، آیا انگیزه‌ای برای مربی رده پایه باقی می‌ماند؟

مهدوی کیا با بیان اینکه در حال حاضر استعدادهای فوتبال در ایران به ندرت به جشم می‌خوردند، گفت: ما کل ایران را گشتیم و بازیکن خوبی را برای رده سنی پایه پیدا نکردیم. چرا باشگاهی که 15 تا 20 میلیارد هزینه می‌کند نباید بر روی سنین پایه سرمایه‌گذاری کند؟ حتی برخی از باشگاه‌ها، تیم‌های پایه خود را به اشخاص اجاره می‌دهند و در این شرایط شاهد حضور بازیکنانی هستیم که با پول می‌آیند.

او ادامه داد: تفکر نتیجه‌گرایی در تیمهای پایه نیز دیده می‌شود. مربیان جرات نمی‌کنند که از بازیکنان پایه استفاده کنند در صورتی که امثال من در رده‌های سنی بزرگسال بازی می‌کردیم. در حال حاضر مربیان جرات ندارند از بازیکنان پایه استفاده کنند چون وقتی نتیجه نگیرند از تیم کنار گذاشته می‌شوند.

این کارشناس فوتبال ایران با ابراز تاسف از عدم توجه به بازیکنان تیم‌های پایه افزود: هیچ وقت راه‌حلی برای تشویق تیم‌های پایه در نظر گرفته نشده است. باید فوتبال پایه خود را به سمتی ببریم که مانند اروپا باشد. برای مثال در لیگ قهرمانان اروپا تیم‌های پایه یک روز قبل از بازی اصلی به مصاف هم می‌روند. چرا ما نباید در لیگ برتر چنین اقدامی را انجام دهیم؟

مهدوی‌کیا اضافه کرد: مدیران ما همه به دنبال نتیجه‌گرایی و البته تمرکز بر روی تیم‌های لیگ برتری هستند و مطئمن باشید شرایط فوتبال ایران در سالهای بعد بدتر می‌شود و فدراسیون هم در این میان به تنهایی نمی‌تواند کاری را انجام دهد.

کارشناس فوتبال ایران در پاسخ به این سوال که آیا اختلافی بین او و مسئولین فدراسیون وجود دارد یا خیر نیز گفت: اختلافی نبود و من به دنبال انجام برنامه‌هایم بودم و دوست داشتم کمک حال تیم‌های پایه باشم. من در مورد انتخاب افراد نقشی ندارم و نمی‌توانم در این زمینه پاسخ‌گو باشم. حضور در تیم جوانان به خاطر حضور دوستی و میرآخوری بوده است و حتی متاسفانه حتی برنامه 90 هم به فوتبال پایه نمی‌پردازد.

مهدوی کیا تصریح کرد: ما نیاز به حمایت داریم. من سالهات تلاش می‌کنم که یک آکادمی فوتبال پایه را راه‌اندازی کنم ولی این اتفاق هنوز رخ نداده است. نمی‌دانم چرا فوتبال پایه اصلا در ایران اهمیت ندارد.

مهدوی کیا در پاسخ به این سوال که عمکرد وینگادا در تیم ملی امید چگونه بوده نیز گفت: نتایج بدست آمده توسط وینگادا مطلوب نیست. اگر با 50 درصد پتانسیل خود به این رقابتها می‌رفتیم باید این دو بازی را می‌بردیم. برای مثال اگر قرار بود با تمام قوا به بازی‌های آسیایی برویم در 98 بانکوک با تمام قوا رفتیم و قهرمان شدیم ولی در این دوره و دوره قبلی هدف گذاری مشخص نبود.

بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران ادامه داد: اضافه شدن این هفت بازیکن در روزهای آخر قطعا در روند کسب نتایج ضعیف تاثیر گذار بوده است. شاید این امر تصمیم کمیته ملی المپیک بوده است. هدف از اعزام این تیم گرفتن مدال بود یا آمادگی برای المپیک ریو؟ به نظر می‌رسد اختلاف نظر بین کمیته المپیک و فدراسیون فوتبال یکی از عوامل این اتفاق بوده است.

در بخش دیگری از برنامه 90 رسول کربکندی هم با بیان اینکه مشکلات بسیاری در فوتبال ایران در رده سنین پایه وجود دارد، اظهار کرد: کمتر کسی می‌داند که چه تیمی قهرمان تیم‌های فوتبال پایه می‌شود. در حال حاضر هیچ انگیزه‌ای از سوی جوانان برای حضور و قهرمانی وجود ندارد.

این کارشناس فوتبال ایران افزود: نمی‌شود همه چیز را به گردن فدراسیون انداخت. نقش باشگاه‌ها بسیار قابل توجه است. متاسفانه برنامه همه باشگاه‌ها تحت الشعاع تیم‌های لیگ برتری هستند. برای مثال باشگاهی مانند فولاد بازیکن سازی می‌کند و ثمره این اقدام را مشاهد می‌کند.

کربکندی گفت: تیم‌های بازیکن ساز از بین رفته‌اند و استعدادیابی مناسبی صورت نمی‌پذیرد. باشگاه‌های ایران بر روی بازیکن سازی سرمایه گذاری نمی‌کنند و همین امر سبب شده تا تیم‌های فوتبال ما از بازیکنان خوب تهی شود.

کارشناس فوتبال ایران افزود: چرا باید ناگهان شماری از بازیکنان کنار گذاشته شوند؟ تفکر نتیجه گرا بر روی کار ما تاثیر دارد. این شکست در برابر ویتنام هیچ توجیهی ندارد. این شکست سبب دلسردی مردم نسبت به فوتبال ایران شده است.

او با انتقاد از نبود برنامه در تیم ملی امید ایران گفت: حتی اگر تیم ملی امید بدون برنامه‌ریزی راهی بازیهای آسیایی می‌شد بازهم نباید به ویتنام با این اختلاف می‌باخت. من همه گناهان را به گردن مربی نمی‌اندازم. مقصر به تنهایی مربی نیست ولی فراموش نکنیم اگر در حال حاضر به جای وینگادا یه ایرانی سرمربی تیم ملی امید بود با این نتایج با او چه کار می‌کردیم؟ در تیم ملی امید شاهد یک کار گروهی و تیمی نبودیم وبه عبارت بهتر مربی احاطه لازم را بر روی تیم نداشت.

کربکندی اضافه کرد: وقتی این بازیکنان قراردادهای سنگین می‌بندند و با کسب نتایج ضعیف نه تنها شرمنده نیستند بلکه گویی طلب کار هم هستند! بازیکنان با عشق و علاقه و انگیزه برای تیم ملی امید پا به توپ نشدند. بیشتر تمرکز بر روی تعداد بازی‌های لیگ گذاشته شده و بر روی کیفیت توجه نداریم.

او با بیان اینکه در حال حاضر بازیکنان تیم ملی از تیم‌های پایه ساخته‌ نمی‌شود، گفت: تقریبا تمامی باشگاه‌های ایران آماده خور شده‌اند و تمایلی به ساختن بازیکن ندارند. در حال حاضر بازیکن سازی برای رده سنی بزرگسال صورت نمی‌پذیرد.

اکبر محمدی هم در ادامه با بیان اینکه بدست آمدن این نتیجه یک فاجعه برای فوتبال ایران است، گفت: شروع این ناکامی از دو سال پیش آغاز شد و امسال برای کسب مدال فقط پا به میدان گذاشتیم.

صحبت‌های عادل فردوسی پور و اکبر محمدی در مورد ناکامی تیم ملی جوانان در دو سال و نیم پیش نیز از جمله بخشهای جالب این گفتگو بود.

این مربی فوتبال ایران با بیان اینکه من حرف مهدوی‌کیا را در مورد نبودن بازیکن مستعد در فوتبال ایران را قبول ندارم، گفت: اینکه مهدوی کیا می‌گوید من تمام ایران را برای پیدا کردن بازیکنان مستعد گشتم و بازیکنی را پیدا نکردم درست نیست.

او ادامه داد: تیم ملی المپیک ایران سرخورده از کسب این نتایج به کشور بازمی‌گردد و نباید جوری رفتار کنیم که انگیزه این تیم برای رفتن به المپیک از بین رود. انتقادهایی که مطرح می‌شود نباید غرض‌ورزانه باشد. هر کسی این تخصص را ندارد که در رده‌های پایه کار کند.

محمدی با بیان اینکه نسبت به فدراسیون فوتبال قضاوت نادرستی صورت می‌پذیرد، اظهار کرد: فدراسیون فوتبال تمامی امکانات را برای تیم ملی امید فراهم کرد.

سوال نظر سنجی برنامه 90 نیز به ناکامی تیم ملی فوتبال امید ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون و مهم‌ترین عامل آن اختصاص داشت که در نهایت عملکرد فدراسیون فوتبال با 48 در صد و بازیکنان و کادر فنی با 26 در صد مهم ترین علت ناکامی تیم ایران از سوی بینندگان 90 شناخته شدند.


ویدیو مرتبط :
در گذشت پیشکسوت فوتبال در برنامه ورزشی 90

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در آخرین برنامه 90 سال چه‌گذشت؟


ابتدا این احمد مهران فر بود که آدم ها را به 3 دسته تقسیم کرد. استقلالی پرسپولیسی و تیم ملی و جالب اینکه او ادعای فراز کمالوند درباره عادل را تکرار کرد و گفت:« تو پرسپولیسی هستی. من خودم در یک سفر از زیر زبانت کشیدم.»

تابناک: ابتدا این احمد مهران فر بود که آدم ها را به 3 دسته تقسیم کرد. استقلالی پرسپولیسی و تیم ملی و جالب اینکه او ادعای فراز کمالوند درباره عادل را تکرار کرد و گفت:« تو پرسپولیسی هستی. من خودم در یک سفر از زیر زبانت کشیدم.»

سرانجام ساعت ۲۲:۵۲ آخرین دوشنبه سال فرارسید تا در هفته‌ای که کمترین اتفاق در فوتبال ایران رخ داده بود علاقه‌مندان به نود آخرین برنامه سال خود را ببینند. تجربه برنامه آخر سال دو سال پیش که با حضور ۳ کمدین معروف ایرانی‌ همراه بود موجب شد تا همه منتظر یک نود جذاب باشند.

همانطور هم که فردوسی‌پور از هفته قبل خبر داده بود نود این هفته قرار بود با سورپرایز‌هایی همراه باشد که طبق پیش‌بینی‌ها بخش مهمی از این سورپرایزها به حضور سینمایی‌ها در برنامه نود اختصاص داشت و در پایان اگرچه برنامه آنگونه که فردوسی‌پور می‌خواست نشد او برای «آب شدن یخ» مهمان‌هایش متوصل به رامبد جوان هم شد اما حاشیه‌های جذابی هم ایجاد شد که دیدن و خواندن آن خالی از لطف نیست.

سوال پیامکی این هفته نود با توجه به پایان سال به عملکرد این برنامه اختصاص داشت و فردوسی‌پور از مردم خواسته بود با انتخاب گزینه‌های «بلی»، «خیر» رضایت خود را نسبت به عملکرد برنامه نود در سال ۱۳۹۲ اعلام کنند.

پخش چهار دیدار نمایندگان ایران در جام باشگاه‌های آسیا که هفته گذشته برگزار شد تنها بخش فوتبالی نود شب گذشته بود. خلاصه بازی‌های استقلال و الریان، فولاد و الفتح، تراکتورسازی و لخویا و سرانجام سپاهان و الاهلال در این بخش پخش شد و با پخش بخش اول گزارش «فوتبال ایرانی» فردوسی‌پور به سراغ مهمان خود رفت.

بخش نخست «فوتبال ایرانی» به حواشی گفت‌وگوی بهمن‌ماه نود با سید حسن خمینی و خولیو ولاسکو اختصاص داشت و بعد از آن فردوسی‌پور در استودیو با کیانوش عیاری کارگردان برجسته سینما وتلوزیون منتظر مردم بود.

گفت‌وگوی فردوسی‌پور و عیاری البته چندان جذاب دنبال نشد و قطع پیاپی حرف‌های عیاری و سوال‌های بعضا نامناسبی که از او پرسیده شد در کنار شخصیت جدی کارگردان اهوازی که سابقه دروازه‌بانی در تیم خلیج فارس لیگ اهواز را در جوانی داشت موجب شد تا گفت‌وگوی این دو با ریتم مناسبی دنبال نشود.

 عیاری گفت که در جوانی در لیگ اهواز و در تیم خلیج فارس بازی می‌کرده و در یک فصل با دریافت ۱۹ گل در هشت یا نه بازی ضعیف‌ترین عملکرد را در میان دروازه‌بان‌های اهوازی داشته. او از تاثیر صعود ایران به جام‌جهانی فرانسه در فیلم بودن یا نبودن گفت و با اعتماد به نفس گفت که ایران در برزیل با کسب هفت امتیاز پس از تساوی با آرژانتین و پیروزی برابر نیجریه و بووسنی به عنوان سرگروه به مرحله بعدی صعود خواهد کرد.

بخش پایانی صحبت‌های عیاری و فردوسی‌پور حول محور کمپین هنرمندان در حمایت از مرزبان‌های ربوده شده گذشت و رضا کیانیان هم پشت خط برنامه آمد و از کمبود هفتصدهزار امضا برای این کمپین سخن گفت و از بینندگان برنامه خواست تا پایان برنامه به این کمپین بپیوندند. جالب اینجاست که در پایان برنامه بیش از نهصدهزار نفر به این کمپین پیوستند تا بار دیگر کیانیان روی خط برنامه بیاید و از مردم تشکر کند.

با پخش قسمت دوم «فوتبال ایرانی» که به حواشی گفت‌وگوی فردوسی‌پور و پروین که چند ماه پیش برگزار شد اختصاص داشت فردوسی‌پور با پخش قسمتی از سری جدید سریال پایتخت از مهمان‌های ویژه خود رونمایی کرد. محسن تنابنده و احمد مهرانفر که به چهره‌های خسته مهمان برنامه نود شده بودند.

بخش نخست گفت‌وگوی این دو و فردوسی‌پور چنان غیر جذاب پیگیری شد که فردوسی‌پور برای «آب شدن یخ» آن‌ها رامبد جوان را که در همان لحظه سر صحنه فیلم‌برداری بود را پای گفت‌وگوی تلفنی برنامه کشاند تا اندکی بر حرارت این بخش بیفزاید.

مهمان‌های برنامه هم برای اینکه نشان دهند یخشان باز شده شروع کردند به شوخی با فردوسی‌پور که در این میان دیالوگ‌های جالبی رد و بدل شد. از گیر دادن به استودیوی برنامه تا درآمد فردوسی‌پور از صدا و سیما و وقتی که عادل از پاسخ دادن به آن طفره رفت تنابنده از او پرسید «چطور هرکسی اینجا میاد ازش این سوال را می‌پرسید ؟»

اما علی‌رغم شوخی‌های تنابنده، مهرانفر در اکثر مواقع خیلی جدی به سوالات پاسخ می‌داد. او در بخشی از برنامه خطاب به فردوسی‌پور گفت: «تو پرسپولیسی هستی. من خودم در یک سفر از زیر زبانت کشیدم». حتی تذکر فردوسی‌پور در بخش بعدی گفت‌وگو به مهرانفر برای اعتراف به اینکه این حرف‌ها را برای شوخی به زبان‌ آورده و صحت ندارد هم افاقه نکرد و همه سرخ شدن چهره عادل را هنگام گفتن این عبارت مصداقی بر راست بودن ادعای مهرانفر که سابقا از سوی فراز کمالوند هم بیان شده بود دانستند.

تنابنده هم با اشاره به سابقه چند مسابقه فوتبالی که با فردوسی‌پور بازی کرده بود اعلام کرد: « مردم عزیز اگرچه اینجا خیلی خودش را عادل نشان می دهد در فوتبال خیلی خشن است و خیلی هم جر می زند.»

تنابنده که اعتراف کرده بود یک استقلالی دو آتشه است و از یک خانواده کاملا استقلالی است در بخشی از گفت‌وگو خاطره فوتبالی جالبی را بیان کرد: «بازی ایران و قطر بود و مادرم میهمان دعوت کرده بود و در اواسط بازی من از کوره در رفتم و شروع به فحش دادن به قطری ها کردم و در همان لحظه بود که میهمانان ما از جایشان بلند شده و منزل ما را ترک کردند.»

در خلال گفت وگو با این دو بازیگر سریال پایتخت فردوسی‌پور با امیرحسین حاجی‌زاده، نابغه نونهال اردبیلی که پخش فیلم‌هایش از نود موجب شد تا در زمان رویانیان پرسپولیس ادعا کند که یک قرارداد ۱۰ ساله با او امضا کرده به گفت‌وگو نشست.

کوچک‌ترین مهمان برنامه نود در خصوص قرارداد پرسپولیس گفت: هیچ اقدامی برای وی از سوی این باشگاه نشده و پولی نیز دریافت نکرده است.

حاجی زاده عنوان کرد که طرفدار رئال ماردید است و از باشگاه های داخلی نیز پرسپولیس را برمی گزیند. این بازیکن نه ساله اردبیلی در بخش‌های مختلفی از گفت وگوی خود از علاقه شدیدش به علی دایی سخن گفت.

در خلال همه این گفت‌وگوها آیتم‌های جالبی مثل سوتی‌های سال فردوسی‌پور، طنز نود، مراحل ساخت دکور و گزیده‌ای از ایران نود پخش شد.

پس از پخش گزارشی از چالش‌های فوتبال اران در سال ۹۲ و گزیده ای از برنامه‌های سال ۹۲  و همین طور گزارش لیگ یک محمد رویانیان مهمان تلفنی برنامه نود شد. وی در مورد قرارداد امیرحسین حاجی زاده گفت: برای بستن قرارداد دو بار به اردبیل رفتیم، قرارداد 10 ساله را بدین نحو بستیم که 3 سال آن را طبق قانون سازمان لیگ و 7 سال دیگر را بصورت محضری و با رضایت خانواده اش، تا بتواند با حمایت پرسپولیس به فوتبال خود ادامه دهد.

برای فرستادن این نوجوان به اروپا اقداماتی انجام دادیم و این اقدامات به جاهایی هم رسیده است. البته من نسبت به این نوجوان کم کاری کردیم و با خانواده این کودک تماس گرفتیم و قرار شد جلسه ای با ما داشته باشند و در مورد امیرحسین حاجی زاده صحبت هایی داشته باشیم.
وی ادامه داد: اینکه قرارداد وی 10 ساله اعلام شد باور کنید قصد رسانه ای کردن این موضوع را نداشتیم. وی در مورد برنامه نود گفت: برنامه نود خیلی خوب است و صداقت و صراحت شما (فردوسی پور) باعث موفقیت این برنامه شده است.

گزارش کوتاهی از قهرمانی تیم فوتسال دبیری تبریز در لیگ فوتسال پخش شد.

آخرین برنامه نود سال 92 ساعت 2:37 بامداد سه شنبه 27 اسفند به پایان رسید و برنامه بعدی روز پنج‌شنبه ۱۴ اسفند ماه روی آنتن خواهد رفت.