ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

داستان جالب شماره‌های خاص در پرسپولیس


در هر تیمی، بعضی شماره پیراهن‌ها خاص هستند و این مساله در باشگاه‌هایی که پیشینه قوی‌تر و افتخارات و هواداران بیشتری دارند، توجه افزون‌تری را جلب می‌کند که به چند مورد از آن می‌پردازیم.

خبرگزاری ایسنا: در فوتبال بعضی شماره‌ها بدون در نظر گرفتن مرزها و فرهنگ‌ها خاص هستند. شماره‌های 1، 5، 8، 9، 10 و 11 را باید در این سطح بدانیم. در این میان تیم‌ها هر قدر پیشینه قوی‌تر و افتخارات و هواداران بیشتری داشته باشند این ویژگی بیشتر جلب توجه می‌کند و گاهی شماره‌های دیگری بر اعداد یاد شده چربش پیدا می‌کند. در پرسپولیس شماره 7 پروین دارای چنین ویژگی شد. چنانکه به نمادی در کل فوتبال ایران تبدیل شده و حتی باشگاه‌های دیگر را ترغیب به ساختن نمادهای مشابه می‌کند.

شماره 17 نیز جزو شماره‌های غیرمتعارف در سطح بین‌المللی بود که با فرشاد پیوس و در ادامه مهدی مهدوی‌کیا در پرسپولیس و جامعه فوتبال ایران به عددی نمادین بدل شد و جالب اینکه دکتر زادمهر عضو فعلی هیأت مدیره باشگاه، اولین شماره 17 پرسپولیس بود.

شماره‌های خاص همواره بازیکنان جدید تیم‌ها را به خود جلب می‌کند که این خود بیانگر علاقمندی آنها است. گاهی نیز این امر میسر نمی‌شود اما واقعیت ناگفته این است که این شماره‌ها از روز اول خاص نبودند و به واسطه هنرمندی، تاثیرگذاری، شخصیت اجتماعی و حرفه‌ای، تاثیرگذاری، مداومت و تعصب صاحبان قبلی خود دارای اعتبار ویژه شدند و هر فوتبالیستی در هر تیمی با عملکرد خود می‌تواند به شماره جدیدی اعتبار بخشیده و آن را نمادین کند. در این میان البته نگاهی به سابقه بعضی شماره‌ها در پرسپولیس خالی از لطف نیست.

شماره یک سوشا مکانی، با دروازه‌بان‌های اسطوره‌ای تاریخ باشگاه نیاز به هیچ توضیحی ندارد.

شماره 2 که امید عالیشاه به تن می‌کند، بر تن بزرگانی چون؛ ابراهیم آشتیانی، محمد دادگان و مصطفی قنبرپور مربی فعلی تیم فوتبال پرسپولیس بود. مهدی مهدوی‌کیا هم این شماره را در پرسپولیس به تن کرد.

شماره 4 هم متعلق به یکی از نامداران تاریخ باشگاه است که هنوز در عرصه پرسپولیس حضور دارد. مایکل اومانا همان پیراهنی را به تن می‌کند که رئیس هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس جعفر کاشانی به آن اعتبار خاصی بخشید، بعد از او مرتضی فنونی‌زاده تا سال‌ها این شماره را بزرگ نگه داشت و این پیراهن بر تن محمد خاکپور سرمربی فعلی تیم ملی المپیک ایران نیز بود.

شماره 5 که به صورت سنتی بر تن مدافعان می‌رود، متعلق به اسطوره‌ای چون محمد پنجعلی بود که بسیاری از او به عنوان بهترین مدافع میانی فوتبال ایران یاد می‌کنند و البته در این فصل بازیکنی آن را به تن ندارد. شاید اگر ماریچ در این فصل بدرخشد، برای فصول بعد افتخار پوشیدن این پیراهن را پیدا کند. البته پیشینه شماره پنج پرسپولیس به اسطوره‌ای به نام حمید جاسمیان بر می‌گردد که مورد احترام همه پرسپولیسی‌ها بود و از فرط نفوذناپذیری به حمید سیم خاردار ملقب شد. افشین پیروانی مدیر حال حاضر تیم ملی هم شماره پنج پرسپولیس را به تن می‌کرد.

کریم باقری هم پیراهن خود را همچنان بر تن محسن بنگر می‌بیند و البته شماره 6 با رحیم یوسفی هم شناخته می‌شود.

شماره 7 پرسپولیس نیازی به توضیح ندارد و درباره آن صحبت‌های بسیاری شده است اما احمد نورالهی پس از پدیده شدن در فصل گذشته، در این فصل شماره‌ای می‌پوشد که بزرگان بسیاری را به خود دیده است و اولین آنها حسینعلی کلانی بود، ناصر محمدخانی، مرتضی کرمانی مقدم، مجتبی محرمی و علی کریمی هم با این شماره حضور تاریخی داشتند. شماره 8 پرسپولیس بیشتر با مجتبی محرمی و علی کریمی در اذهان به یاد مانده است.

شماره 9 پرسپولیس که با گلزن قهار فوتبال ایران و دربی‌ها، صفر ایرانپاک فقید ماندگار شد، سال‌ها بر تن حمید درخشان بود که به حق یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ فوتبال ایران لقب گرفت و حالا شماره خود را بر تن مهدی طارمی برترین گلزن لیگ چهاردهم می‌بیند.

فرشاد احمدزاده هم یکی از شماره‌های سنگین پرسپولیس را برای خود انتخاب کرده است. شماره 10 این فصل سرخپوشان پیراهنی را به تن می‌کند که روزگاری بزرگانی چون همایون بهزادی، غلام فتح‌آبادی، ناصر محمدخانی، ادموند بزیک و علی دایی رکوردار گلزنی ملی جهان آن را به تن می‌کرد.

کمال کامیابی‌نیا پیراهن شماره 11 عباس کارگر، مرحوم ناظم گنجاپور، حاج رحیمی‌پور و آلن ویتل را به تن می‌کند و کرمانی مقدم هم در مقطعی این شماره را به تن داشت.

کاپیتان حسین عبدی و عضو فعلی هیأت مدیره و سخنگوی باشگاه پرسپولیس نیز در این فصل پیراهن خود را بر تن مرتضی قدیمی‌پور خواهد دید.

پرسپولیسی‌ها برای این فصل هم شماره 14 را برای محمد نوری کنار گذشته بودند اما کاپیتان دو فصل گذشته سرخپوشان راهی قطر شد. شماره 14 سرشناس پرسپولیس کسی نیست جز محمود خوردبین با بیشترین سابقه حضور در پرسپولیس و بیشترین سابقه سرپرستی در تیم. ضیاء عربشاهی با آن توپ‌سازی‌های به یادماندنی هم این پیراهن را به تن می‌کرد.

میلاد کمندانی ملی‌پوش امید پرسپولیس که می‌گویند برانکو با تغییر پستش حساب ویژه‌ای هم روی او باز کرده است، پیراهن یکی از هافبک‌های سرشناس یعنی شماره 19 محمد مایلی کهن را به تن خواهد کرد.

پیراهن شماره 17 هم که سال قبل برای مهدی طارمی بسیار خوش یمن بود نیز صاحبان سرشناس خود را دارد. محمد زادمهر، تعویض طلایی پرسپولیس، فرشاد پیوس که نسبت به تعداد بازی‌ها به گلزن‌ترین بازیکن رقابت‌های باشگاه ایران تبدیل شد و هنوز که هنوز است به جای فرشاد پیوس، فرشاد آقای گل خوانده می‌شود و همچنان بوی گل می‌دهد و مهدی مهدوی‌کیا که از موفق‌ترین بازیکنان ایران در اروپا بود، روزگاری این پیراهن را به تن می‌کردند. جالب توجه اینکه در سال‌های اخیر سهراب انتظاری و مهدی طارمی با همین شماره در عرصه گلزنی در لیگ برتر صاحب عنوان شدند و شاید علی فاطمی نیز امیدوار است با پوشیدن این شماره در این فصل همین مسیر را طی کند.


ویدیو مرتبط :
واکنش خاص و جالب آقای خاص

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داستان آموزنده و جالب ( پیرمرد و الاغ )



 

 

الاغ و مرد

 

کشاورزی الاغ پیری داشت که یک روز اتفاقی به درون یک چاه بدون آب افتاد. کشاورز هر چه سعی کرد نتوانست الاغ را از درون چاه بیرون بیاورد.

پس برای اینکه حیوان بیچاره زیاد زجر نکشد، کشاورز و مردم روستا تصمیم گرفتند چاه را با خاک پر کنند تا الاغ زودتر بمیرد و مرگ تدریجی او باعث عذابش نشود.

مردم با سطل روی سر الاغ خاک می ریختند اما الاغ هر بار خاک های روی بدنش را می تکاند و زیر پایش می ریخت و وقتی خاک زیر پایش بالا می آمد، سعی می کرد روی خاک ها بایستد.

روستایی ها همینطور به زنده به گور کردن الاغ بیچاره ادامه دادند و الاغ هم همینطور به بالا آمدن ادامه داد تا اینکه به لبه چاه رسید و در حیرت کشاورز و روستائیان از چاه بیرون آمد ...

 

 

الاغ و مرد

 

نتیجه اخلاقی : مشکلات، مانند تلی از خاک بر سر ما می ریزند و ما همواره دو انتخاب داریم: اول اینکه اجازه بدهیم مشکلات ما را زنده به گور کنند و دوم اینکه از مشکلات سکویی بسازیم برای صعود!