ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

خودکشی رفعتی و ارتباط آن به فشار رسانه‌ها و مسئولان علیه داوران



 

خودکشی رفعتی و ارتباط آن به فشار رسانه‌ها و مسئولان علیه داوران

 

یک روزنامه آلمانی با اشاره به خودکشی داور ایرانی الاصل ایرانی شاغل در بوندس لیگا با طرح یک سوالی نوشت: آیا فشار رو به افزایش که در میان داوران وجود دارد و تئو سوانسیگر، رئیس فدراسیون به آن اذعان دارد، او را مجبور به انجام این کار کرده است؟

از شامگاه روز گذشته که مصاف تیم‌های اف.ث.کلن و ماینس در هفته سیزدهم بوندس‌لیگا به خاطر اقدام به خودکشی بابک رفعتی‌، داور ایرانی‌الاصل مقیم آلمان، لغو شد، فوتبال باشگاهی این کشور در شوک عجیبی فرو رفته است.

این پیکارها در عمر چند دهه خود شاهد اتفاقات گوناگون حاشیه‌ای در ارتباط با لغو مسابقه بوده است. تاریخ این پیکارها مشخص می کند از ابتدا تا لحظه حاضر ۳۸۵ مورد لغو بازی وجود داشته که تقریبا عمده آن مربوط به نامساعد بودن شرایط جوی است.

در این ارتباط روزنامه بیلد که از زمان انتشار خبر خودکشی داور ایرانی‌، موضوع را به دقت پیگیری کرده، در گزارشی به همین منظور نوشته سه مورد لغو نیز وجود داشته که یک‌بار به خاطر خراب شدن سقف ورزشگاه، دیگری برگزاری یک کنسرت و نامساعد شدن زمین چمن مسابقه و دیگری مرگ موریس باناخ، ستاره ۲۰ سال قبل تیم اف.ث.کلن، لغو بازی بوجود آمد، اما هیچ‌گاه به خاطر داوری و خودکشی یک داور چنین اتفاقی روی نداد.

گزارشگر  روزنامه همانند همه کسانی که در جریان خبر فوق قرار گرفته‌اند، این سئوال را مطرح کرده است که علت چنین اقدامی از سوی داوری که در شهر هانوفر شغل اصلی ‌اش، خرید و فروش سهام است، پیش آمده است؟!

در کنار این پرسش سئوالاتی دیگر نیز مطرح شده اند: آیا دلایل شخصی و خصوصی وی را به این سمت سوق داد؟ آیا فشار رو به افزایش که در میان داوران وجود دارد و تئو سوانسیگر، رئیس فدراسیون به آن اذعان دارد، او را مجبور به انجام این کار کرده است؟ یا این که تمام کسانی که با داوران سر و کار دارند، آنقدر بد با این قشر برخورد کردند که چنین سرنوشتی برای او بوجود آمد؟

مطابق آنچه روزنامه آلمانی در گزارش خود می نویسد، دست اندرکاران تیم‌ها آنقدر از رفتار داوران ایراد می گیرند که فشار روانی بر آنها را افزایش می دهند. همین‌طور مربیان و بازیکنان که با بهانه‌جویی های خود بر این فشار می افزایند.

بیلد حتی در این میان پارا فراتر گذاشته و از افزایش فشار بر داوران به خاطر فضای که هواداران و رسانه‌های ایجاد می کنند،‌به عنوان یک اهرم سنگین فشار یاد کرده است.

این گمانه‌زنی‌ها در حالی است که داور ۴۱ ساله ایرانی الاصل که روز گذشته خودکشی کرد و از آن جان سالم بدر برد، هنوز علت اقدام خود را بیان نکرده است. وی اکنون در بیمارستانی در کلن بستری است و احتمال داده می شود که دیگر نتواند در مستطیل سبز در آینده سوت زند.


ویدیو مرتبط :
قاسم رفعتی - شعری در مدح علی علیه السلام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خودکشی با ژنتیک افراد در ارتباط است



 

 

فارس: پژوهشگران کانادایی از کشف ارتباط ژنتیک با خودکشی در افراد خبر دادند و گفت: خطر رفتار خودکشی در افرادی که یک ژن معین آنها تغییر می کند؛ زیادتر است.

جیمز کندی، مسئول این پژوهش در مرکز تحقیقات اعتیاد و سلامت عقلی در کانادا گفت: پروتئین معروف به عامل نوروتروفیک مشتق از مغز "brain - derived neurotrophic factor" با رشد دستگاه عصبی در ارتباط است و با رفتار خودکشی در انسان مرتبط می باشد.

پژوهشگران بعد از مطالعه اطلاعات مربوط به 3 هزار و 352 نفر از جمله 1202 نفر که رفتار خودکشی داشته اند، دریافتند نزدیک به 90 درصد کسانی که بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده اند، حداقل به یک بیماری عقلی مبتلا بوده اند.

پژوهشگران با مقایسه ژنهای افرادی که سعی در خودکشی داشته اند، دریافتند که ارتباط ژنتیکی با رفتار خودکشی وجود دارد.

کندی گفت: وقتی می خواهیم افرادی را که در معرض خطر خودکشی قرار دارند، ارزیابی کنیم نکته مهم آن است که به فاکتورهای محیطی نظیر دوران کودکی، شوک یا اعتیاد آنها در برهه اخیر زندگیشان نیز توجه کنیم.... /  تحلیل : عصر ایران