ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

خطرات ورزش های سنگین برای بدن



 

 

 

خطرات ورزش های سنگین برای بدن

 

ورزش‌هایی مانند بسکتبال، فوتبال، والیبال و همه ورزش‌هایی که فعالیت‌های زیادی دارند، ...

 

ورزش‌های سنگین موجب افزایش صفرای خون می‌شود

 

یک محقق طب اسلامی گفت: ورزش‌هایی مانند بسکتبال، فوتبال، والیبال و همه ورزش‌هایی که فعالیت‌های زیادی دارند، صفرا زا هستند و موجب ازدیاد صفرا در خون می‌شوند.

 

سید علی‌ ابولحبیب اظهار داشت:‌ برخی از ورزش‌ها مانند بسکتبال، فوتبال، والیبال و همه ورزش‌های که فعالیت‌های زیادی دارند، صفرا زا هستند و موجب ازدیاد صفرا در خون می‌شوند به همین دلیل افرادی که دارای طبعی گرم وخشک(صفراوی)‌هستند نباید اینگونه ورزش‌ها را انجام دهند.

 

وی گفت: افراد صفراوی از اینگونه ورزش‌ها پرهیز کنند به دلیل اینکه این ورزش‌ها موجب بروز سردرد، ریزش مو، پرخاشگری و عود میگرن می‌شود.

 

ابوالحبیب ادامه داد:‌ برای افراد صفراوی ورزش‌هایی مانند پیاده روی و یوگا مناسب است و این افراد قبل از ورزش باید از آب میوه‌هایی با طبع سرد و خنک مانند آب انار یا آب زرشک استفاده کنند تا صفرای بدن آنها کاهش پیدا کند و ورزش آنها را اذیت نکند.

 

این محقق طب اسلامی بیان کرد: ورزش‌های فکری مانند شطرنج برای افراد سوداوی مفید است اگر چه سوداوی‌ها دارای طبیعتی سرد و خشک هستند ورزش‌های مانند پیاده‌روی تند را می‌توانند انجام دهند ولی از انجام ورزش‌های سنگین پرهیز کنند.

 

وی بیان داشت: افراد بلغمی به دلیل اینکه بلغم خون‌ آنها زیاد است انجام ورزش‌هایی مانند والیبال، فوتبال و پیاده‌روی تند برایشان مفید است و ورزش شنا برای بلغمی‌ها ورزش مفیدی نیست به دلیل اینکه آب بلغم بدن این افراد را زیاد می‌کنند و در صورتی که بعد از شنا سریعاً‌ به خانه برگردنند و رطوبت بیش از حد بدنشان از بین برود در این صورت ورزش شنا می‌تواند برایشان خوب باشد و شنا کردن در آب گرم برای بلغمی‌ها بهتر است.

منبع : Farsnews.com


ویدیو مرتبط :
خطرات و عوارض کمبود آب بدن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انجام ورزش در بدن چه تاثیراتی خواهد داشت ؟



 

 

فواید ورزش

 

عضلات در حال ورزش 10 تا 18 برابر در حال استراحت احتیاج به خون دارند، 20 دفعه بیشتر قند و اكسیژن مصرف مى نمایند، 50 بار زیادتر گازكربنیك دفع مى نمایند، و با توجه به همین ارقام ، اهمیت كار قلب هنگام ورزش روشن مى گردد .

 

در واكنش قلب در برابر كار عضلانى ، مشاهده مى شود ضربانهاى دبى ، حجم خون ، فشارخون و حتى تركیبات فیزیكی وشیمیایى خون را دگرگون مى سازد. ضربان قلب هنگام كار بدنى ، یعنى زمانى كه عضلات را به فعالیت مى داریم ، 2 - 3 و حتى 4 برابر، و امكان دارد به 200 ضربه در دقیقه برسد. حجم خون 2 - 3 برابر و دبى قلب 6 - 7 و حتى 8 برابر و گاه زیادتر شود و دبى قلب از 4 لیتر در دقیقه ممكن است به 30 تا 35 لیتر در دقیقه برسد، در صورتى كه دبى قلب شخص سالم و ورزیده در حال معمولى 25 لیتر است .

 

حجم قلب ورزش كاران و كارگرانى كه كار بدنى سنگینى دارند، بدون شك افزایش مى یابد، اما این افزایش به عقیده بسیارى ، فیزیولوژیك و كاملا طبیعى است . در اثر فعالیت بدن ، حجم قلب افزایش مى یابد، زیرا جدار بطن ها به ویژه بطن چپ ضخیم مى شوند، یعنى همانطور كه عضلات بازو در اثر ورزش یا ابتلا به برخى بیمارى ها قوى مى شود، عضلات قلب هم در اثر كار، قوى مى گردد و در نتیجه قدرت انقباض قلب زیاد مى شود...))(7)

 

 

نقش ورزش در عضلات بدن :

 

1. قدرت انقباض و نظم ضربان قلب پس از مدتى ورزش كردن بهتر مى شود...

 

2. گنجایش ریه ها بیشتر مى گردد و در نتیجه ، اكسیژن بهترى و بیشترى به بدن مى رسد... ورزش صحیح و معتدل و متناسب با مزاج ، سبب نظم و ثبات حركات تنفس مى گردد و تنفس عمیق تر، ولى شمارش آن كمتر مى شود.

 

3. هرچه شخص ورزیده تر باشد، مقدار سوخت بدنش نقصان مى یابد، یعنى در حقیقت در اثر مدتى ورزش كردن ، بدن بهتر از مواد غذایى خود استفاده مى كند.

 

4. رشد و نمو بهتر انجام مى گیرد، زیرا اكسیژن بهتر و بیشتر به تمام نسوج مى رسد و در نتیجه ، فعالیت غدد داخلى افزوده شده و بنابر عقیده اى در عضلاتى كه فعالیت مى كنند، موادى ایجاد مى شوند كه به رشد و نمو كمك مى نماید.

 

5. قوه جذب و دفع بهتر مى شود.

 

6. بدن عادت مى كند در برابر مختصر فعالیت ، ناگهان نفس تنگى پیش ‍ نیاید و ضربان قلب زیاد نشود و دیرتر خسته گردد و عرق نماید.

 

7. هماهنگى بین اعصاب و مراكز عصبى و تقویت اعصاب ، ایجاد شده و كارهاى فكرى ، آسانتر مى شود.

 

فواید ورزش


در كتاب زن و ورزش نیز درباره فواید ورزش چنین آمده است :

 

((بدن انسان برخلاف ماشین یا هر وسیله دیگر كه بر اثر كار و فعالیت مستهلك مى گردد، با كار جان گرفته و توانایى بیشترى كسب مى نماید. در زمانهاى گذشته ، حركت و تمرین هاى بدنى ، بخشى از كار روزانه فرد به شمار مى رفت ، اما امروزه بر اثر پیشرفت تكنولوژى و ماشین ، باید بیشتر از گذشته در جستجوى حركت بود، و هر فرد بایستى آن را در برنامه روزانه خود بگنجاند...

 

تنفس و یا نفس كشیدن وسیله اى است كه با آن ، اكسیژن به همه بدن مى رسد و مواد زاید و اكسیده به بیرون ریخته مى شود. در خلال تمرین ، میزان نفس كشیدن افزایش مى یابد. شخصى كه بدنش تربیت شده با تمرین هاى ورزشى است ، آهسته تر و عمیق تر از افراد دیگر نفس مى كشد، فشارهاى وارد بر سیستم تنفسى خویش را با تلاش كمتر و كارایى بیشتر پاسخ ‌گوست .

 

 

تمرین ها به دستگاه هاضمه به دو طریق كمك مى كنند:

 

1. به علت پى آمد نیاز بدن به غذا، اشتها را افزایش مى دهند،

 

2. حركت اندامهاى هاضمه تسریع مى شود و حركات دودى شكل معده - كه موجب هضم غذا مى گردد - سریعتر و راحت تر صورت مى گیرد.

 

تمرین هاى ورزشى ، عمل تخلیه را بهبود و از یبوست پیشگیرى مى كند. حركات دودى شكل افزایش مى یابد و در نتیجه ، روند ترشحات بدن كارآمدتر تنظیم مى شوند. به طور كلى افرادى كه فعالیتهاى جسمانى بیشترى دارند، كمتر از افراد كم حركت ، به بیمارى سنگ كلیه و اختلالات مشابه به آن مبتلا مى شوند.

 

بسیارى از مواد زاید، از طریق غدد عرق در پوست بدن بیرون ریخته مى شود. این فرایند با تمرینهاى شدید ورزشى تسریع مى شود، علاوه بر این ، عرق كردن باعث تمیز شدن پوست مى گردد.

 

ارزش دیگر تمرینهاى ورزشى ، در افزایش تولید سلولهاى قرمز خون در بافتهاى لنفاوى استخوان است . شمارش هموگلوبین خون بر اثر فعالیت بالا مى رود. تمرینها از بالا رفتن فشار خون جلوگیرى مى كند.))

 

به طور كلى نقش ورزش در سلامتى انسان آنقدر زیاد است كه امروزه بسیارى از بیماریها را با ورزش مداوا مى كنند، كه به این شیوه مداوا (( ورزش درمانى )) گفته مى شود.