ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

خسته نباشید ژنرال، خدا قوت شهریار/۹۰ دقیقه پوک



,تماشاگران,پرسپولیس,امیر قلعه نویی

به بهانه دربی ۷۷ ، دربی بی فایده
خسته نباشید ژنرال، خدا قوت شهریار/۹۰ دقیقه پوک

دربی ۷۷ هم با همه هیاهوهایش با پوچی تمام به پایان رسید تا هواداران همچنان در حسرت یک بازی زیبا باشند.

 به گزارش خبرگزاری فارس، دربی 77 هم تمام شد. بدون رد و بدل شدن گلی. بدون هیچ هیجان به معنای واقعی. دربی 77 در درگیری های فیزیکی میانه میدان، حرص و جوش های کنار خط امیر قلعه نویی و علی دایی، کل‌کل های صادقیان با نکونام و اخطارهای گاه و بیگاه فغانی خلاصه شد و رفت و به تاریخ پیوست.

تاریخ ورق می خورد اما بعید است کمتر کسی این دربی را در ذهن خود به یادگاری بگذارد.

نتیجه فنی خاصی از این بازی نگرفتیم. هر چه بیشتر چشم چشم کردیم چیزی نیاموختیم. چیزی حاصل نشد که بیاموزیم.
****
هیاهو برای هیچ
قبل از دربی هم می شد حدس زد که این همه هیجان بی مورد است. سالهاست که این هیجانات بی خاصیت است. شاید باید این ایراد را به خودمان بگیریم که چرا باید در آستانه دربی این همه حساس شویم. برای چه باید هیاهو کنیم؟ به احترام کدام تیم باید خود را به جنب و جوش بیندازیم؟

دربی که قرار است نهایت احتیاط در آن شود چه باری می تواند داشته باشد؟

البته از حالا خود را برای شنیدن توجیهات و دلایل فنی اعضای کادرفنی دو تیم آماده کرده ایم.

یا زمین کج است یا توپ بد است یا داور مسئله دار بوده و از همه مهمتر اصلا تقصیر رسانه ها و تماشاگران است که این بازی را حساس کرده اند.

راست می گویند چه معنا دارد هوادار ایرانی قلبش برای فوتبال به تپش بیفتد؟ چه معنا دارد به دنبال هیجانات مثبت باشیم؟ اصلا این کارها برای چیست؟

90 دقیقه دربی 77 شاید نکات فنی برای دو تیم داشت و فقط این مربیان دو تیم باشند که آن را دیده و فهمیده باشند اما برای اکثریت قریب به اتفاق مردم پوک بود و خالی. مثال همان ضرب‌المثلی است که می گوید آواز دهل از دور خوش است.
****
خسته نباشید ژنرال، خدا قوت شهریار

روی سخن با دو سرمربی است که هر یک جایگاه ویژه خود را بین هواداران سرخابی دارند.

از علی دایی شروع می کنیم که به عنوان مربی میهمان اول در نشست خبری شرکت کرد. علی دایی از داوری گلایه کرد. به طور مستقیم گفت که فغانی به مساوی راضی بود و به اصطلاح خودمان کار را برای حریف در آورد.

,تماشاگران,پرسپولیس,امیر قلعه نویی

 کاش این جمله را شهریار از ما بدون هیچ غرض و منتی بپذیرد که اگر پرسپولیس نمایش دیگری از خود نشان می داد داور می توانست حتی با تصمیمات مغرضانه تاثیری در کیفیت مسابقه بگذارد؟ درست که فغانی می توانست قضاوت بهتری داشته باشد و کمتر در جریان بازی فیزیکی دو تیم دخالت کند اما به راستی فغانی بازی را مساوی کرد؟ راستی تعداد موقعیت های گل پرسپولیس به تعداد انگشتان دست رسید؟ ما از تعداد موقعیت های گلی صحبت می کنیم که هوادار را نیم خیز می کند و از شدت هیجان قلب را به تپش شدید وادار می کند.

در سوی دیگر امیر قلعه نویی گلایه ای از داوری نداشت اما از نبود دو بازیکنی سخن گفت که اگر در میدان بودند شاید می توانستند در  نتیجه بازی تغییری حاصل کنند اما آیا این توجیه نیست؟ مشکلات مالی سالهاست دست به گربیان استقلال است ژنرال بزرگوار.

شاید مغرضانه است به شدت هواداران متعصب پرسپولیس بگوییم امیر قلعه نویی به دنبال نباختن در دربی است تا رکورد خود را حفظ کند اما کاش سرمربی استقلال دوستانه بپذیرد که این قلعه نویی، قلعه نویی باجسارت و با شهامت چند سال گذشته نیست. دربی های گذشته می تواند گواه این مدعا باشد.

,تماشاگران,پرسپولیس,امیر قلعه نویی

 یادش به خیر که قلعه نویی کنار زمین بند نبود و از شاگردانش حمله می خواست و برد. او حریص بردن بود و بس اما از این امیر قلعه نویی کنار زمین که زنگ به چهره ندارد تا تیمش گل نخورد نمی توانیم خاطره خوبی در ذهنمان نقش ببندیم. قطعا امیر قلعه نویی هم در خلوت خود به این موضوع فکر می کند.
****
کی‌روش و خواب‌های آشفته
به نظر شما کی‌روش نه، هر تماشاگر فوتبالی حق ندارد از این فوتبال های بی هیجان و ترسو خوابش بگیرد؟ ما بی انصاف نیستیم.

 

می دانیم هیجان بازی بیش از حد ظرفیت توانایی های فوتبال ایران بالاست، می دانیم که روی مربیان و حتی مدیران دو باشگاه فشار غیر منطقی وارد است اما تکلیف روح فوتبال چه می شود؟ گناه هواداری که برای نشان دادن قدرت تیم خود به با هوادار رقیب کری می خواند و سپس از این بازی سرخورده می شود چیست؟ البته باز هم می گوییم این قدر بی انصاف نیستیم که همه ناکامی های فوتبال باشگاهی ایران را به گردن سرخابی ها بیندازیم اما واقعیت تلخ است. گل سرسبد فوتبال باشگاهی ایران همین دربی است. وقتی در دربی چیزی نصیبمان نمی شود نمی توانیم نگاه امیدوارانه ای به آینده داشته باشیم.

کی‌روش از بازی روز گذشته چه فهمید؟ جز کری خوانی‌های صادقیان و نکونام چه دید؟ جز کارت زردهای بی اندازه چه دید؟ جز خستگی هواداران چه دید؟ شاید تنها دلخوشی اش حرکات گاه و بیگاه صادقیان بود و بس. و اینچنین باید چشم به دیگر بازی های لیگ بدوزیم و این داستان ادامه دارد./خبرگزاری فارس

 


ویدیو مرتبط :
۹۰ گل رونالدو از دقیقه ۱ تا ۹۰

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پنج مدال گرفتیم و یك خسته نباشید هم نگفتند



 


مدال

 

 

 

عیدی علیجانی معتقد است با یک چشم بر هم زدن 4 سال دیگر می رسد و نباید با سنگ اندازی و اعمال سلیقه شخصی در جابه جا کردن آدم‌ها راه پیشرفت را ببندیم. ایران می توان شرایطی بهتر از شرایط کنونی درآسیا داشته باشد؛ به شرط آن که مسئولان در باد این 20 طلا نخوابند و برای آینده برنامه ریزی کنند.

رییس کمیته علمی ستاد تدارکاتی بازی های آسیایی و المپیک و نایب رییس فدراسیون‌های دوومیدانی ایران و آسیا در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح وضعیت فدراسیون‌های مختلف در بازی های آسیایی اظهار کرد: در فدراسیون کشتی 7 تا 10 مدال طلا پیش بینی می شد که این فدراسیون موفق به کسب 7 طلا شد و در واقع کشتی در حد انتظار بود و این هفت مدال کمک زیادی به كاروان کرد. هرچند که همین انتظار هم از کشتی می رفت و ما به طور سنتی از کشتی توقع مدال داشتیم.

وی افزود: تکواندو در حد انتظار ظاهر شده و عملکرد نسبتا خوبی داشت. در وشوو فکر می‌کردیم یک یا دو طلا کسب کنیم که با کسب سه مدال طلا، وشوو بیش از حد انتظار ظاهر شد. مضاف بر این که تنها طلای بانوان هم در این رشته به دست آمد. در دوومیدانی توقع کسب یک مدال طلا داشتیم که توانستیم به دو مدال طلا برسیم. در واقع دوومیدانی عالی کار کرده و نتایج بسیار رضایت بخشی به دست آورد و سعیدلو، علی آبادی، افشارزاده از عملکرد دوومیدانی کاران ابراز خوشحالی کردند.

علیجانی تاکید کرد: در قایقرانی قول دو طلا و 8 مدال داده بودند که به دو طلا رسیدند، ولی انتظار کسب مدال های بیشتری در این رشته داشتیم. در دراگون بت (به ویژه در بخش بانوان) فکر می کردیم مدال بگیریم که این اتفاق نیفتاد. مدال طلای وزنه برداری هم خوب بود و ما همین یک مدال طلا را برای وزنه برداری در نظر گرفته بودیم، چراکه این رشته در یک سال گذشته وضع خوبی نداشت. از جودو بیشتر از این انتظار داشتیم، ولی با توجه به تغییراتی که در فدراسیون انجام شده بود نتیجه دور از نظر نبود. در واقع می توان گفت یکی از دلایلی که جودو و کاراته خوب نتیجه نگرفتند، تغییراتی بود که در این دو فدراسیون رخ داد.

وی ادامه داد: در تیراندازی و دوچرخه سواری انتظار طلا داشتیم که نتوانستم به هدف گذاری خود برسیم. از کاراته هم توقع سه طلا داشتیم که این رشته هم کمتر از حد انتظار ظاهر شد. در رشته های تیمی از هندبال انتظار رسیدن به فینال را نداشتیم. در رشته والیبال پیش بینی ما کسب جایگاه اول یا دوم بود و برای بسکتبال هم همین جایگاه را پیش بینی می کردیم. در فوتبال هم حداقل کسب رتبه سوم را انتظار داشتیم که چهارم شدیم. در واقع در رشته های تیمی والیبال و هندبال خوب بودند و بسکتبال هم با ناداوری و بدشانسی به فینال نرسید. در رشته کبدی خانم‌ها با ناداوری از راه یافتن به فینال بازماندند، ولی عملکرد کبدی زنان و مردان نسبتا خوب بود. شطرنج، شنا و ژیمناستیک هم در حد معقول ظاهر شدند، چراکه از این رشته توقع کسب مدال نداشتیم.

علیجانی خاطر نشان کرد: قبل از حضور در گوانگجو و با صحبت‌هایی که با روسای فدراسیون ها داشتیم، پیش بینی ما این بود که چهارم می شویم و من هم گفته بودم اگر چینی ها بیشتر مدال ها را بگیرند، ممکن است چهارم شویم.

وی تاکید کرد: کسانی که شرایطی بدتر از این را برای ایران پیش بینی کردند، شاید در جریان تمرینات فدراسیون ها نبودند. مطمئنا کسب 20 طلا در بازی های آسیایی دوباره قابل تکرار است و با با یک برنامه ریزی 4 ساله حتی می توان تعداد آن را بیشتر کرد. پتانسیل فدراسیون های ما بیشتر از آن چیزی است که حالا وجود دارد و ایران می تواند شرایطی بهتر از شرایط کنونی را درآسیا داشته باشد، به شرط آن که مسئولان در باد این 20 طلا نخوابند و برای آینده برنامه ریزی کنند.

وی با ابراز نارضایتی از عملکرد مسئولان نسبت به فدراسیون دوومیدانی تاکید کرد: متاسفانه برخلاف این که فدراسیون ما جزو فدراسیون های موفق بود، اما مورد بی مهری سازمان قرار گرفت و همین موضوع انگیزه بازیکنان و حتی خود من را کاهش داد. ما در گوانگجو 5 مدال به دست آوردیم و چندین رکورد ملی را ارتقا دادیم، اما آن طور که باید و شاید و مانند بقیه فدراسیون ها مورد حمایت قرار نگرفتیم. در حالی که گفتن یک خسته نباشید خالی هم خیلی چیزها را عوض می کند. باید از معاون فنی سازمان بپرسید چرا فدراسیون های موفق باید از نو شروع کنند؟

علیجانی در پاسخ به این سوال که قرار است در فدراسیون دوومیدانی تغییراتی صورت بگیرد؟ به ایسنا گفت: نمی دانم. من هم حرف‌هایی از گوشه و کنار شنیده‌ام. اگر قرار است این طور باشد من هم دیگر نمی مانم. این تیم 4 سال کار کرد تا نتیجه گرفت. نباید با سنگ اندازی و اعمال سلیقه شخصی در جابه جا کردن آدم‌ها راه پیشرفت را ببندیم. به چشم بر هم زدنی این 4 سال می رود و نوبت بازی های دوره بعد خواهد شد. در این شرایط من آینده خوبی برای دوومیدانی نمی بینم..../تحلیل:ایسنا