ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

خداحافظ لاماسیا، سلام خاورمیانه


مغز متفکر تیم فوتبال باشگاه بارسلونا در اوج با تیم بزرگش خداحافظی کرد و برای همیشه در ذهن هوادارانش جاودانه شد.

خبرگزاری فارس: مراسم خداحافظی ژاوی با فضای لالیگایی اسپانیا برای هوادارانی که بارسلونا را با نام او می‌شناختند چندان قابل هضم نبود، گویا بسیاری از مردم دوست نداشتند این حقیقت را باور کنند. قرار نبود فوتبال ژاوی را از دست بدهد اما این اتفاق رخ داده بود. شب گذشته در دیدار با یوونتوس ژاوی برای آخرین بار و به صورت رسمی در فینال لیگ قهرمانان اروپا با پیراهن بارسلونا وارد میدان شد، میدان برلین و خاطره خوش قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا برای این ابرستاره مشهور و محبوب رقم خورد.

ابرستاره فوتبال اسپانیا و جهان، ژاوی هرناندز با حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپا آخرین بازی رسمی خود را با پیراهن بارسلونا جشن گرفت و برای همیشه با این تیم بزرگ خداحافظی کرد.

 خداحافظ لاماسیا، سلام خاورمیانه

زیر ذره‌بین گرفتن فوتبالیستی که بیش از یک بازیکن بود، در تیمی که بیش از یک تیم است، از باشگاهی که خیلی بیشتر از یک باشگاه است کار ساده‌ای نیست، اما ژاوی کتابی نیست که در یک جلد خلاصه شود، بارسلونا هم قفسه‌ای ساده و متروک از کتابخانه ملی کاتالونیا نیست که منتظر نسخه‌ای یادگاری از ژاوی و خاطراتش باشد تا کلکسیون افتخارات خود را تکمیل کند.

تجربه 8 قهرمانی در لالیگا، 6 خاطره خوش و موفق با پیراهن تیم ملی فوتبال اسپانیا در مقاطع سنی مختلف، 4 قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، 3 جام حذفی، 2 جام اروپایی و 2 جام باشگاه‌های جهان، 767 بازی رسمی(825 بازی رسمی و غیر رسمی) و 85 گل زده در مرز 35 سالگی پس از 18 سال درخشش در یک تیم، یک لباس، یک باشگاه و یک رنگ.

ژاوی هرناندز در زمان بازیگری خود در دنیای فوتبال حرفه‌ای حداقل 4 بنیاد خیریه را تاسیس کرده و در این میان نقش او تنها واریز پول نبوده است. ژاوی با حضور در مراسم مختلف به عنوان میهمان ویژه و دعوت از بازیگران مطرح سینمای دنیا و ستارگان فوتبال و تنیس جهان به مراسم مختلف برای بنیادهای خیریه ای که تاسیس کرده، پول جمع می‌کرد.

این ابرستاره آبی و اناری به صورت هدفمند و هماهنگ شده در چندین برنامه خانوادگی تلویزیون دولتی اسپانیا و کاتالونیا حضور داشت و از هر مراسمی که در راستای حمایت از کانون خانواده بود، به صورت صددرصدی حمایت کرد.

بازیکن بزرگ تیم فوتبال بارسلونا راهی سرزمین اعراب می‌شود تا فوتبال خود را در لباس تیم قطری ادامه دهد اما برای هوادارانش به عنوان یک ابرستاره همیشه به رنگ آبی و اناری رویت می‌شود و همیشه عضوی از خانواده بزرگ بارسلونا است. او برای کلاس‌های مربیگری فیفا ثبت نام کرده و مشخص است که نمی‌خواهد دوران بازنشستگی خود را در ماهیگیری و گردشگری بگذراند، او یک بارسایی است و می‌خواهد در حد توانش در خدمت بارسلونا باشد.

ژاوی شب گذشته از جمع بارسایی‌ها جدا شد، اما هواداران و علاقمندان به این تیم هنوز ژاوی را به چشم همان پسر بچه 11 ساله‌ای می بینند که به مدرسه فوتبال لاماسیا رفت و با توپ و دنیای فوتبال آشنا شد.

مهندس تیکی تاکا به تیمی رفته که همه می دانند آنجا خانه‌ واقعی‌اش نیست، چون پاس های طلایی ژاوی مختص تیم ملی اسپانیا و بارسلونا است که سال ها با همین پاس‌ها اجازه داد تیم ملی کشورش و بارسا مقابل حریفان آزادانه نفس بکشد.

اسطوره دوست داشتنی بارسا در مستطیل سبز یک تخصص ویژه داشت؛ پیدا کردن فضاهای خالی در سخت‌ترین شرایط.

حالا شاید بر همین اساس بود که ژاوی در سن 35 فضای خالی عمر ورزشی‌اش را در فوتبال قطر پیدا کرد و بعدها مشخص خواهد شد چرا و به چه علت مهندس پاس های تیکی تاکا ترجیح داد در جمع السدی‌ها حاضر شود.

خداحافظ لاماسیا، سلام خاورمیانه

خداحافظ لاماسیا، سلام خاورمیانه


ویدیو مرتبط :
سلام یعنی برای همیشه ... خداحافظ - دكلمه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ای فکرهای منفی، سلام و خداحافظ!



 

 

 فکرهای منفی

 

هر شخصی سیستم شناختی (افکار، نگرش ها و باورها) خاص خود را دارد اما این سیستم ممکن است منفی، غیرمنطقی یا نامعقول و به عبارتی ناکار آمد یا به دردنخور باشد...

 

وقتی شناخت چنین وضعیتی داشته باشد، روی رفتار تاثیر منفی می گذارد و کیفیت زندگی را کاهش می دهد. اگر شما فکر کنید اطرافیانتان باید همیشه مطابق میلتان رفتار کنند، دچار سرخوردگی و رنجش می شوید. اگر ذهنیت تان این باشد که شکست خورده هستید، دچار افسردگی می شوید. چنانچه قصد دارید کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید، بهتر است با کمک گرفتن از روان شناس، شناخت های ناسالم و به دردنخور را شناسایی کنید و آنها را کنار بگذارید.

 

شکل گیری شناخت در انسان ها به ۴ عامل بستگی دارد:

 

۱) محیط دوران رشد: محیطی که در آن بزرگ شده ایم به ویژه شرایط خانواده ای که از دوران کودکی در آن قرار داشته ایم، تا حد زیادی در عقاید ما نسبت به خودمان، دیگران و دنیا تاثیر می گذارد، مثلا سطح پایین اقتصادی اجتماعی یک خانواده، ممکن است در فرزندان و حتی در نسل های بعدی این تصور را به وجود آورد که تنها شکل زندگی همین است و روش بهتری وجود ندارد.

 

۲) حوادث دوران رشد: در بسیاری از موارد، شناخت ما از زندگی به رویدادهایی بستگی دارد که در زندگی با آنها مواجه بوده ایم. یکی از مراجعان من خانم ۵۰ ساله ای بود که در اولین جلسه مراجعه و پیش از طرح مشکلاتش، گفت: «دنیا بی رحم است، زندگی همیشه به انسان ظلم می کند و حتی به نزدیکان خود نباید اعتماد کرد!» وقتی تاریخچه زندگی این خانم را بررسی کردم، متوجه شدم بارها مادرش در دوران کودکی او را سرزنش و تحقیر کرده و تنبیه بدنی شده است، در ۷ سالگی مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته و در سال سوم دبستان، انگشت دستش در اثر تنبیه معلم (گذاشتن خط کش بین انگشتان) شکسته است. او می گفت شوهر معتادش طلا و جواهراتش را بدون اجازه او و پنهانی برای تهیه مواد مخدر فروخته است.

 

۳) آگاهی و دانش: معلومات و دانستنی های ما در ایجاد عقایدمان سهم زیادی دارند، وقتی چیز زیادی درباره دنیای کار و تجارت نمی دانیم، احتمال بیشتری وجود دارد که معتقد باشیم در بازاریابی یا فروش ناتوان هستیم.

 

۴) مسایل ژنتیکی و توارث: برخی دانشمندان روان شناس مانند آلبرت الیس، معتقدند نگرش های ما ژنتیکی هستند و تا حدود زیادی با ژن ها و از والدینمان به ما به ارث می رسند.

 

● با افکار منفی چه کنیم؟

 

هر فکری که در ما باعث احساسات ناخوشایند و ناراحت کننده شود، یک نوع فکر منفی است. به اعتقاد دانشمند بزرگ شناخت درمانی، «پروفسور بک»، این افکار که غیرارادی هستند، به نظر ما توجیه پذیر به نظر می رسند، مثلا ممکن است وقتی غمگین هستیم، فکر کنیم هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم. ما برای توجیه این فکر، دلایلی می آوریم؛ «چون بی انرژی هستم، نمی توانم سرکارم حاضر شوم، بنابراین وظایفم را انجام نمی دهم.» «حوصله سرزدن به مادر سالخورده ام را هم ندارم، حتی قادر به شستن اتومبیلم هم نیستم!» هرچند ممکن است به نظر برسد این دلایل، اینکه کاری انجام نمی دهیم، توجیه می کنند ولی برای ما کافی نیستند. در واقع اگر کمی منصفانه با این قضیه برخورد کنیم، متوجه می شویم حتی در چنین شرایطی هنوز کارهای زیادی وجود دارند که هرچه کوچک باشند، کار و فعالیت محسوب می شوند مانند دوش گرفتن، اصلاح صورت، رانندگی، روزنامه خواندن و... «بک» معتقد است افکار منفی علل اصلی ایجاد مشکلات روان شناختی افسردگی یا اضطراب در بیماران است. از نظر او این افکار هنگام رویارویی با حوادث زندگی فعال می شوند؛ مثلا وقتی در جمع قرار می گیریم، ممکن است فکر کنیم هیچ جذابیتی برای افراد آن جمع نداریم و به این ترتیب روحیه ما افسرده می شود. هرچه تعداد یا شدت افکار منفی بیشتر باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که فرد به ناراحتی های شدیدتر روانی مبتلا شود.

 

● چگونه افکار منفی را تشخیص دهیم؟

 

افکار منفی پس از یک رویداد، بلافاصله و به سرعت به ذهن می آیند، مثلا بلافاصله پس از اینکه دوستمان لبخند می زند، فکر می کنیم ما را مسخره کرده است. چون فرصتی برای ارزیابی درستی یا نادرستی این افکار اختصاص نمی دهیم. افکار منفی کوتاه هستند، مثلا فقط در یک جمله به ذهن می آیند؛ مثلا «چقدر من بی ارزشم». افکار منفی به شیوه ای واکنشی بروز می کنند؛ یعنی یک فکر منفی، در واقع واکنش منفی ما به رویدادهای زندگی است. شخص نمی تواند این افکار را از ذهن خود جدا کند یا کنار بگذارد. این افکار به نظر خود شخص معقول به نظر می رسند. افراد دارای مشکلات روانی مشابه، افکار غیرارادی یکسانی دارند. به عنوان مثال افکار منفی تمام افراد افسرده شبیه به هم است و بیماران مضطرب نیز افکار منفی به خصوصی دارند. افکار منفی باعث تحریف واقعیت می شوند چون لزوما نشان دهنده واقعیت نیستند.

 

● انواع خطاهای شناختی

 

خطاهای شناختی را می توان به ۵ گروه زیر تقسیم کرد:

 

۱) نتیجه گیری دل بخواهی: در این نوع خطای شناختی، ما بدون شواهد کافی یا به طور کلی بدون هیچ شواهدی، نتیجه گیری و قضاوت می کنیم، مثلا چون دوستمان با ما تماس تلفنی برقرار نمی کند، نتیجه می گیریم به ما علاقه ای ندارد یا شخصی که ما را به میهمانی اش دعوت کرده است، برای ما ارزشی قائل نیست، فقط به این دلیل که در میهمانی اش برای ما تدارک دسر ندیده است.

 

۲) نتیجه گیری انتخابی: در این خطا نیز یک نتیجه فقط براساس یکی از چند گزینه یک موقعیت به دست می آید؛ مثلا کارگری که در کارگاه تولید لامپ کار می کند، هنگامی که تعدادی از لامپ ها در عمل خراب باشند یا خوب کار نکنند، احساس بی کفایتی می کند، حتی اگر فقط یکی از چند نفری باشد که در تولید آن سهیم بوده است.

 

۳) تعمیم های افراطی: در خطای شناختی «تعمیم افراطی»، شخص برپایه یک نشانه از رویدادی خاص، نتیجه گیری کلی و فراگیر می کند؛ برای مثال، ممکن است دانشجویی در یک کلاس به خصوص یا در روزی خاص، آمادگی ذهنی برای یادگیری نداشته باشد ولی آن را نشانه ای از کودنی و کم هوشی خود در نظر بگیرد و بر پایه آن نتیجه گیری کند در امتحان پایان ترم شکست می خورد.

 

۴) بزرگ نمایی و کوچک نمایی: در این خطای شناختی، رویدادهای ناگواری که ممکن است ناچیز و کم اهمیت باشند، بزرگ نمایی و در جهت مقابل آن نیز رویدادهای خوب و بزرگ، کوچک نمایی می شوند؛ مثلا کارمندی ممکن است انتقاد یا سرزنش رییسش را برای دیر آمدن خود یک فاجعه بداند ولی افزایش حقوق و تشویق ها را، جزئی و بی ارزش قلمداد کند.

 

۵) شخصی سازی: خطای شناختی شخصی سازی، عبارت است از اینکه فرد به اشتباه، خود را مسوول رویدادهای ناگوار در جهان بداند؛ مثلا همسایه ای روی زمین یخ زده ای سرمی خورد و می افتد و همسایه افسرده او مدام خود را سرزنش می کند که چرا او را در مورد زمین یخ زده مطلع نکرده یا چرا او پافشاری نکرده است که جلوی درخانه اش را پارو کند. مثال دیگر، مادری است که فکر می کند علت تمرکز نداشتن فرزندش آن است که در دوران بارداری خود از مواد غذایی فسفردار استفاده نکرده است!

 

● باورهای نادرست و غیرمنطقی

 

برخی از پیشگامان رویکرد شناختی در روان درمانی مانند آلبرت الیس، مهم ترین باورهای نامعقول را به شکل زیر فهرست بندی کرده اند:

 

▪ من باید عشق و احترام و تایید همه آدم های مهم زندگی ام را جلب کنم و جلوی هر گونه تاییدنشدن را بگیرم (این باور غیرمنطقی است چون غیرممکن است شخصی بتواند مورد عشق، احترام یا تایید همه انسان ها قرار گیرد).

 

▪ برای آنکه ارزشمند باشم، باید به خواسته هایم برسم، در تمام کارها موفق شوم و اصلا اشتباه نکنم (این باور نیز نادرست است چون دنیای ما محدودیت هایی دارد که گاهی ما را در رسیدن به خواسته هایمان ناتوان می کند.)

 

▪ مردم همیشه باید درست عمل کنند و وقتی رفتار زیانبار، غیرعادلانه یا خودخواهانه ای مرتکب می شوند، باید سرزنش یا تنبیه شوند؛ (درست است که خوب است مردم درست، مفید و عادلانه رفتار کنند ولی هیچ دلیلی وجود ندارد که همیشه چنین رفتارهایی داشته باشند و حتی اگر هم بخواهند چنین کنند، نمی توانند همیشه چنین رفتارهایی داشته باشند).

 

▪ امور باید طبق میل من پیش بروند، در غیر این صورت زندگی غیرقابل تحمل می شود (برای هیچ شخصی این امکان وجود ندارد).

 

▪ احساس بدبختی من به چیزهایی برمی گردد که کنترلی بر آنها ندارم و برای رفع آنها کاری از دستم بر نمی آید.

 

▪ اگر نگران وقایع خطرناک، ناخوشایند یا ترسناک نباشم، این وقایع اتفاق خواهند افتاد.

 

▪ من باید به آدمی قوی تر از خودم متکی باشم.

 

▪ ریشه اصلی مشکلات من، اتفاق هایی هستند که در گذشته ام رخ داده اند و همچنان بر افکار، احساسات و رفتارهایم تاثیر می گذارند.

 

▪ وقتی دیگران مشکل دارند و احساس بدبختی می کنند، من نیز حتما باید ناراحت شوم.

 

▪ در هیچ شرایطی نباید ناراحت باشم و درد بکشم. من تحمل درد و ناراحتی را ندارم و باید هرطور شده از آنها اجتناب کنم.

 

▪ هر مساله ای باید یک راه حل نهایی داشته باشد.

 

▪ نمی توانم هیچ چیز را بپذیرم، چون راه حل نداشتن، غیرقابل تحمل است.

منبع: salamat.ir