ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

خانم های خانه داری که ورزش نمی کنند بخوانند



 

ورزش خانم ها

 

خانواده یکی از مهم ترین عناصر سازمان دهنده تفکرات گوناگون در جامعه، از جمله انگاره های آموزشی است و در نظام خانواده، نقش مادران به عنوان اصلی ترین عنصر انتقال اندیشه ها که با هدایت تبدیل به عادت های خوب یا بد می شوند، اهمیت فوق العاده ای دارد. خانواده یکی از مهم ترین عناصر سازمان دهنده تفکرات گوناگون در جامعه، از جمله انگاره های آموزشی است و در نظام خانواده، نقش مادران به عنوان اصلی ترین عنصر انتقال اندیشه ها که با هدایت تبدیل به عادت های خوب یا بد می شوند، اهمیت فوق العاده ای دارد.

 

مادران وظیفه سنگین هدایت و کنترل شیوه زندگی، تغذیه، سلامت روحی، روانی و جسمی همسر و فرزندان را به عهده دارند و از سوی فرزندان الگو قرار می گیرند.

 

به عقیده بسیاری از کارشناسان شیوه رفتاری و عملکرد مادران تأثیر مستقیمی بر جامعه می گذارد و چنانچه زنان بتوانند برای تأمین سلامت خود و خانواده بکوشند، سهم بزرگی در حفظ شادابی و نشاط جامعه خواهند داشت.

 

اما این امر مستلزم توانمندسازی زنان و به ویژه زنان خانه دار است که قشر عظیمی از بانوان را در جامعه به خود اختصاص می دهند. یکی از مهم ترین راهکارهای ارتقاء سلامت زنان، ورزش است.

 

ورزش به عنوان یکی از اصلی ترین پایه های سلامت جسمی همه افراد جامعه اعم از زن و مرد و به ویژه زنان خانه دار باید در اولویت قرار بگیرد تا این قشر عظیم بتواند پایه های اساسی جامعه آینده یعنی نسل بعد را با سلامت کامل بنا کند.

 

ورزش بر تمام اجزای سلامتی یعنی سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و فکری تأثیرگذار است.

 

البته ورزش باید در کنار تغذیه سالم قرار بگیرد تا «شیوه زندگی سالم» تعریف شود. دکتر علامه کارشناس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره گفت: زنان خانه دار گاه آن قدر درگیر انجام وظایف خود در خانواده و انجام امور منزل می شوند که سلامت خود را فراموش می کنند.

 

برخی بیماری ها در زنان بیش از سایر گروه ها باید مورد توجه قرار بگیرد. علاوه بر این زنان، برای فرزندان خود نقش الگو دارند و اگر در رابطه با حفظ سلامت و مراقبت از خود آموزش ببینند و از طریق فعالیت جسمانی کافی و تأمین غذای سالم، سلامت خود را ارتقا دهند، سلامت را در تمام ابعاد به خانواده و کل جامعه انتقال خواهند داد.وی درباره این تصور غلط بسیاری از خانم های خانه دار که انجام کارهای منزل، ورزش است گفت: با فعالیت های روزمره خانم ها تا حدودی می توانند آمادگی متابولیک بدن را بالا ببرند. بدین معنا که وقتی آمادگی بدن بالا می رود تمام دستگاه های بدن می توانند خوب کار کنند. اما زنان در صورتی می توانند سطح سلامت خودشان را ارتقا بدهند که این فعالیت ها بهینه شود و فقط در انجام یک سری کارهای خاص و روزمره خلاصه نشود. مثل پیاده روی برای خرید به جای استفاده از خودرو و استفاده از پله به جای استفاده از آسانسور، در واقع فعالیت های روزمره وقتی به فعالیت های فیزیکی مناسب تبدیل می شود که بهینه شده باشد و به ارتقای سطح سلامت زنان کمک کند. فعالیت فیزیکی منظم علاوه بر بهینه سازی فعالیت های روزمره، در مجموع می تواند به ارتقای سلامت زنان منجر شود.

 

دکتر علامه درباره بهترین ورزشی که از لحاظ جسمی و روحی، نشاط و شادابی را برای خانم ها به همراه دارد، گفت: فعالیت فیزیکی مناسب برای تمام اقشار جامعه از جمله خانم های خانه دار شامل حداقل هر هفته ٣ بار و حداکثر ٦ بار، هر بار حداقل حدود نیم ساعت است.


انتخاب نوع ورزش باید متناسب با شرایط و آمادگی جسمی فرد باشد.

 

به خصوص زنانی که دچار مشکلات قلبی-عروقی یا مفصلی هستند حتما باید با مشورت پزشک، به ورزش بپردازند. بهترین نوع ورزش برای زنان که در پیشگیری از پوکی استخوان نیز بسیار موثر است، پیاده روی است که یک ورزش تحمل وزن است.

 

پیاده روی ورزشی است که بدون هزینه و امکانات خاص و در دراز مدت، شادابی و نشاط را به همراه می آورد. خانم ها حداقل ٣ روز در هفته باید به فعالیت جسمانی و تمرینات ورزشی از جمله پیاده روی بپردازند تا به ارتقای سلامت خودشان کمک کنند.

 

این ورزش به طور عام و بدون مشاوره، به همه زنان توصیه می شود زیرا آمادگی متابولیک بدن را بالا می برد و آمادگی قلبی و عروقی را افزایش دهد.

 

خانم هایی که در اعضای خانواده شان، فرد مبتلا به بیماری های قلبی- عروقی وجود دارد باید به عنوان یک اقدام پیشگیرانه ورزش کنند.

 

علاوه بر این دیابت، پوکی استخوان، بسیاری از بیماری های مفصلی مانند کمردرد، پادرد و دردهای پراکنده و حتی بیماری هایی مانند سنگ کیسه صفرا نیز تحت تأثیر ورزش و فعالیت فیزیکی مناسب قرار می گیرد و از بروز و یا شدت آن ها کاسته می شود.

 

در مجموع ورزش به اضافه تغذیه سالم، کیفیت زندگی فرد و خانواده را بالا می برد.

منبع:khorasannews.com


ویدیو مرتبط :
زنان در مسجد نماز بخوانند یا در خانه؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هاشمی: تکلیف خانم ها فقط خانه داری نیست



اخبار,اخبار اجتماعی , هاشمی رفسنجانی

 

اخبار اجتماعی - هاشمی: تکلیف خانم ها فقط خانه داری نیست

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: اگر فکر کنیم که همه وقت فعال خانم ها باید صرف خانه داری و بزرگ کردن چند بچه شود، این با عقل و منطق و واقعیت های زندگی منطبق نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، وی در کنگره بین المللی زنان در سال 1367 تاکید کرد: استعداد خانم ها خیلی بیشتر از اینهاست. دوران خشکه مقدسی ها به سرآمده است و آنها نباید فکر نکنند که این افتخار و خدمت است که پای زنان و دختران را از مدرسه و تحصیلات عالی ببرند و کوتاه کنند.

گزیده سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی منتشر نشده در همین ارتباط بدین شرح است :

خودسازی فردی و بهسازی جامعه جدا از یکدیگر نیستند. ساختن جامعه و مثمرثمر بودن در آن، مستلزم این است که سازنده جامعه،خودسازی و تزکیه کرده باشد تا بتواند صلاحیت های خود را به جامعه منتقل نماید. خانم ها نیز از این امر مستثنی نیستند. آنها اگر بخواهند در خانواده و در جامعه خود مفید و مؤثر واقع گردند، باید دارای صلاحیت های لازم بوده و در درجه اول خودسازی کرده باشند.»

هنوز خانم های ما موقعیت اجتماعی بیرون از خانه را به حد کافی کسب نکرده اند. در نظام ما برای پر کردن صحیح وقت خانم ها در خارج از مسئولیت های طبیعی که دارند، برنامه ریزی کافی نشده است. برای اشتغال خانم ها، هیچ منع شرعی وجود ندارد. جامعه اسلامی ما باید از نیروی انسانی خود که بخشی از آن را خانم ها تشکیل می دهند، به طور وسیع و مطلوب بهره برداری کند و خانم ها باید حضور فعال و وسیعی را در اجتماع و اداره امور جامعه داشته باشند.

اگر فکر کنیم که همه وقت فعال خانم ها باید صرف خانه داری و بزرگ کردن چند بچه شود، این با عقل و منطق و واقعیت های زندگی منطبق نیست. استعداد خانم ها خیلی بیشتر از اینهاست. اگر مسئولیت خانه داری به خانم ها و سایر کارها در جامعه به آقایان واگذار شود، کافی نیست و در این صورت هم به زن ها ستم شده است و هم به مردان و جامعه. در اسلام نه تنها منعی برای استفاده از استعداد و تخصص خانم ها وجود ندارد، بلکه مقتضی است که از وجود آنها در جامعه استفاده شود.»

خشکه مقدس ها فکر نکنند که این افتخار و خدمت است که پای بچه هایشان را از مدرسه و تحصیل ببرند. گذشت آن زمانی که این مسأله افتخار به حساب می آمد. نتیجه چنین طرز تفکرات غلطی که دختران را از رفتن به مدرسه و دانشگاه بازمی داشت، این شد که ما الان در جامعه خود با کمبود نیروی متخصص زن روبرو هستیم . حتی اگر خانم ها قصد کار بیرون از خانه هم نداشته باشند، باز هم نیاز دارند یک مادر و همسر تحصیل کرده باشند و حداقل یک حرفه و تخصص را فرا بگیرند.

من امروز به صراحت اعلام می کنم تصدی هیچ مقام و پست و سمتی توسط خواهران ممنوع نیست و منع شرعی ندارد. خانم ها می توانند وزیر، استاندار، وکیل، مدیر کارخانه، مشاور وزیر، رئیس دانشگاه و .... باشند.»

ما هم عقیده داریم کسانی که دو همسر اختیار کرده اند، هم خودشان را بدبخت کرده اند و هم خانواده شان را. این به صلاح جامعه نیست و جامعه ما آن را تحمل نمی کند. زن ها و بچه ها با این کار مشکل پیدا می کنند. در قرآن تصریح شده است که اگر می ترسید بی عدالتی شود، همسر، یکی بیشتر اختیار نکنید و اجرای عدالت خیلی مشکل است و قرآن سختی آن را نشان داده است. 

اخبار اجتماعی - تابناک