ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

خاطرات خوش استقلال از جام حذفی


استقلال پر افتخار ترین تیم حاضر در جام حذفی است.

خبر آنلاین: استقلال از روز شنبه دوباره درگیر جام حذفی خواهد شد؛ مسابقاتی که آبی‌پوشان پرافتخارترین تیم حاضر در آن محسوب می‌شوند و جالب اینجاست که بعضی از قهرمانی‌های استقلال در این عرصه عملاً به سرفصل‌های مهمی در تاریخ این باشگاه بدل شده است. به بهانه حضور دوباره آبی‌پوشان در عرصه فوق بد نیست به اتفاق هم نگاهی به قهرمانی استقلال در جام حذفی طی 2 دهه اخیر و حاشیه‌های آن بیندازیم.

منصوریان و دروازه‌بانی

در تابستان سال 1375، استقلال و برق شیراز به فینال جام حذفی رسیدند و قرار شد قهرمان طی 2 بازی رفت و برگشت مشخص شود. استقلال بازی رفت را 3 - یک در شیراز برد و برتری 2 - صفر در جدال برگشت هم مزید بر علت شد تا آبی‌پوشان مقتدرانه قهرمانی را جشن بگیرند. نکته جالب توجه اینکه در آخرین دقایق مسابقه بهزاد غلامپور اخراج شد و چون استقلال هر 3 تعویضش را انجام داده بود، علیرضا منصوریان لباس گلری پوشید و دقایقی دروازه‌بان شد!

آخرین بازی بهمن

در آخرین روزهای بهار سال 1379 نیز استقلال دوباره برگزارکننده فینال جام حذفی بود و این بار باید به مصاف بهمن کرج می‌رفت. آن بازی در واقع آخرین نمایش بهمن بود که با برتری 3 بر یک استقلال خاتمه یافت و این تیم در ورزشگاه آزادی جشن قهرمانی گرفت. بهمن چند روز پس از این اتفاق منحل شد و کارخانه ایران خودرو امتیازش را خرید تا پیکان دوباره به عرصه فوتبال بازگردد.

قهرمانی‌های متفاوت

قهرمانی‌های استقلال در جام حذفی طی سال‌های 81 و 87 بسیار جالب توجه بود چون در هر دو فصل این عنوان پس از ناکامی در لیگ برتر حاصل شد. استقلال در خرداد سال 1381 کاپ قهرمانی اولین دوره لیگ برتر را طی باختی مشکوک به ملوان تقدیم پرسپولیس کرد (چند بازیکن استقلال متهم به کم‌کاری شدند) اما یک ماه بعد با غلبه بر فجرسپاسی در ورزشگاه تختی تهران کاپ قهرمانی جام حذفی را بالای سر برد. این حکایت 6 سال بعد هم تکرار شد و این بار آبی‌پوشان در اواخر خردادماه بعد از غلبه بر پگاه گیلان قهرمانی در جام حذفی را جشن گرفتند. این اتفاق در حالی رخ داد که چندی قبل طرفداران این تیم استقلال را در رتبه نازل سیزدهم لیگ برتر دیده بودند!

پایکوبی در کنار تخت جمشید

... و بالاخره می‌رسیم به آخرین قهرمانی استقلال در جام حذفی؛ اتفاقی که اسفند ماه سال 1390 رخ داد. شاگردان پرویز مظلومی که در راه رسیدن به فینال از سد پرسپولیس هم گذشته بودند (همان بازی معروفی که با برتری 3 بر صفر آبی‌پوشان تمام شد اما بعداً داستان جک‌تری‌دی راه افتاد)، در فینال حریف شاهین بوشهر شدند. جدال نهایی به صورت تک‌بازی در شیراز برگزار شد و استقلال در ضربات پنالتی از سد شاهین گذشت تا در کنار تخت‌ جمشید و حافظیه جشن قهرمانی راه بیندازد.


ویدیو مرتبط :
ذوب آهن - استقلال تهران / جام حذفی - گل اول استقلال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در صورت قهرمانی استقلال در لیگ و جام حذفی، سهمیه دوم به کدام تیم می رسد؟



 

در صورت قهرمانی استقلال در لیگ و جام حذفی، سهمیه دوم به کدام تیم می رسد؟

 

اگر استقلال دابل کند، بر اساس قوانین AFC سهمیه دوم به لیگ می‌رسد، چرا که جام حذفی نایب قهرمان ندارد.

به گزارش جام نیوز، استقلال با پیروزی مقابل شهرداری یاسوج راهی فینال جام حذفی شد و احتمال قهرمانی‌اش در این جام بیش از پیش قوت گرفت. حالا سوال این است که با توجه به شانس بالای این تیم برای قهرمانی در لیگ برتر اگر هر دو جام به استقلالی‌ها برسد تکلیف نماینده‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا چیست؟

تصور برخی بر این بود که در صورت قهرمانی استقلال در هر دو جام، سهمیه دوم ایران به تیم دوم جام حذفی خواهد رسید اما رجوع به آیین نامه رقابت های لیگ قهرمانان آسیا این نظریه را رد می‌کند. در بند 26 آیین‌نامه AFC به روشنی بر این نکته تاکید شده است که در صورت قهرمانی دوگانه یک باشگاه سهمیه قهرمان جام حذفی به تیم دوم لیگ برتر تعلق می‌گیرد چون جام‌حذفی تنها یک قهرمان دارد و بقیه تیم‌ها حذف‌شده لقب می‌گیرند.

به این ترتیب شاهین بوشهر فقط در صورت برد در فینال به رقابت‌های آسیایی می‌رسد و در صورت قهرمانی استقلال شانس تیم‌های سپاهان، تراکتورسازی،... و حتی پرسپولیس برای نایب‌قهرمانی در لیگ و حضور مستقیم در آسیا بالاتر خواهد رفت.