ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

تیم ملی کشتی فرنگی ایران به دنبال تکرار افتخارات جهانی



تیم ملی کشتی فرنگی ایران,جام جهانی کشتی

تیم ملی کشتی فرنگی ایران به دنبال تکرار افتخارات جهانی

رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی بزرگسالان جهان از فردا (جمعه) در بوداپست مجارستان آغاز می‌شود و تیم ایران که سال گذشته در المپیک لندن با سه مدال طلا به قهرمانی رسیده است، بدون حضور المپیکی‌های خود گام به این رقابت‌ها می‌گذارد.

رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی بزرگسالان جهان از فردا (جمعه) در بوداپست مجارستان آغاز می‌شود و تیم ایران که سال گذشته در المپیک لندن با سه مدال طلا به قهرمانی رسیده است، بدون حضور المپیکی‌های خود گام به این رقابت‌ها می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، رقابت‌های امسال مجارستان پنجاه و پنجمین دوره و به نقلی دیگر چهل و چهارمین دوره رقابت‌های جهانی کشتی فرنگی به حساب می‌آید. اگر آغاز رقابت‌ها را از 1904 در اتریش در نظر بگیریم که تنها چند کشور محدود در آن شرکت می‌کردند، این دوره پنجاه و پنجم خواهد بود و گرنه مسابقات مجارستان دوره چهل و چهارم به حساب خواهدآمد.

مسابقات جهانی از 1904 تا 1922 یازده دوره برگزار شد و با رقابت‌های 1922 استکهلم پایان یافت و 28 سال بعد از آن دوباره در استکهلم (1950) از سر گرفته شد و تاکنون ادامه دارد.

تیم ایران تاکنون دو بار بر سکوی جهانی ایستاده است؛ نایب قهرمانی سال 2009 و مقام سومی در سال 2011. روسیه (شوروی) پرافتخارترین تیم جهان به حساب می‌آید.

ایران در ادوار گذشته رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان توانسته 10 مدال طلا، چهار نقره و 13 برنز (27 مدال) به دست بیاورد.

اولین مدال ایران را علیرضا قلیچ خانی (62 کیلوگرم) در سال 1961 و در یوکوهاما بر گردن آویخته (مدال برنز) و فیروز علیزاده (58 کیلوگرم) اولین طلایی ایران در این رقابت‌ها بوده که توانسته در سال 1969 و در ماردل پلاتای آرژانتین به این افتخار دست یابد.

تیم کشتی فرنگی ایران در حالی به رقابت‌های جهانی امسال به مجارستان اعزام شده که از کمبود امکانات رنج می‌برده و حتی ملی‌پوشان در آستانه اعزام به خاطر دریافت نکردن پولشان اردو را یک روز ترک کردند. تیم ملی فرنگی محمد بنا که ایران را قهرمان المپیک کرد را به همراه ندارد و طلایی‌های المپیک (حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی) به دلیل ناآمادگی از حضور در تیم ملی انصراف دادند. با این حال فرنگی کاران ایرانی با سرمربیگری چمن گلی در رقابت‌های جهانی چندان هم دست و پا بسته نیستند.

در وزن 55 کیلوگرم، محمد فقیری حضور دارد، او سال‌ها پشت سر حمید سوریان مانده و عطش بالایی برای کسب مدال جهانی دارد. فقیری تا به حال در رقابت‌های جهانی حضور نداشته و این بار می‌خواهد ارزش‌های خود را ثابت کند. محمد نوربخش جوان هم در وزن 60 کیلوگرم حضور دارند. او دو ماه پیش در بازی‌های دانشجویان جهان پنجم شد و در مسابقات داخلی نشان داده که در حال حاضر و در غیاب امید نوروزی بهترین 60 کیلویی ایران است.

افشین بیابانگرد (66 کیلوگرم) و طالب نعمت پور (84 کیلوگرم) دو کشتی‌گیر با تجربه ایران در مجارستان هستند. بیابانگرد در سال 2009 هفتم شده و نعمت پور طلای بازیهای آسیایی گوانگ جو را در کارنامه دارد. هادی علیزاده پورنیا (74 کیلوگرم) و مهدی علیاری (96 کیلوگرم) دو جوان دیگر ایران هستند که در بازی‌های دو ماه گذشته دانشجویان جهان خوش درخشیده‌اند. علیزاده که مدال طلای بزرگسالان آسیا را در کارنامه اش ثبت کرده، در بازی‌های دانشجویان جهان نقره گرفت و علیاری هم برنز این بازی‌ها را به گردن آویخت.

اما پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران امیر علی اکبری در سنگین وزن است. او که در سال 2007 طلای جوانان جهان را در وزن 84 کیلوگرم بر گردن آویخته، دو مدال بزرگسالان هم در وزن 96 کیلوگرم در کارنامه دارد؛ برنز سال 2009 و طلای سال 2010 . علی اکبری که پس از دو سال محرومیت به میادین بازگشته موفق شد مدال نقره دانشجویان جهان را در 120 کیلو کسب کند و قصد دارد با آمادگی بالا این بار در وزن جدید باز هم مدال جهانی را به دست بیاورد.

رده بندی تیمی و مدال آوران ایران در سه دوره اخیر رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی بزرگسالان جهان به شرح زیر است:
* 2009 هرنینگ دانمارک:
اول: ترکیه 44 امتیاز (دو طلا، یک برنز)
دوم: ایران 39 امتیاز (یک طلا، سه برنز)
سوم: آذربایجان 38 امتیاز (یک طلا، دو برنز)
طلا: حمید سوریان (55 کیلوگرم)
نقره : -

برنز : فرشاد علیزاده (74 کیلوگرم) ، حبیب‌الله اخلاقی (84 کیلوگرم)، امیر علی اکبری (96 کیلوگرم)

* 2010 مسکو روسیه :
اول: روسیه 46 امتیاز (یک طلا، چهار برنز)
دوم: ترکیه 32 امتیاز (یک طلا، دو برنز)
سوم: آذربایجان 26 امتیاز (یک طلا ، یک برنز)
هشتم: ایران 22 امتیاز
طلا: حمید سوریان (55 کیلوگرم) ، امیر علی اکبری (96 کیلوگرم)
نقره : -
برنز: -

 

* 2011 استانبول ترکیه:
اول : روسیه 41 امتیاز (یک طلا، سه برنز)
دوم: ترکیه 35 امتیاز (یک طلا، یک نقره، دو برنز)
سوم: ایران 30 امتیاز (دو طلا ، یک برنز)
طلا: امید نوروزی (60 کیلوگرم) و سعید عبدولی (66 کیلوگرم)

نقره: -

 برنز: بشیر باباجان زاده (120 کیلوگرم)

 

(دو ملی پوش ایران در این مسابقات با قرعه رژیم صهیونیستی مواجه شدند و در واقع تیم ایران با پنج کشتی گیر سه مدال گرفت.) /ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
سوژه روز؛ دلایل ناکامی تیم ملی کشتی فرنگی در جام جهانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی ایران برای جام جهانی مشخص شد/ فقط یک المپیکی در تیم جوان ایران



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی ایران برای جام جهانی مشخص شد/ فقط یک المپیکی در تیم جوان ایران

تیم ملی کشتی فرنگی ایران با 14 کشتی‌گیر در جام جهانی تهران به میدان می‌رود.

جام جهانی کشتی فرنگی اول و دوم اسفندماه با حضور 10 تیم برتر جهان در سالن 12 هزار نفری آزادی تهران برگزار می‌شود که تیم ملی ایران با 7 کشتی‌گیر اصلی و 7 ذخیره در این رقابت‌ها شرکت می‌کند.

ایران که در سه دوره گذشته جام جهانی فرنگی قهرمان شده است،‌ امسال با وجود میزبانی، کمتر از چهره‌های شاخص سود می‌برد و بشیر باباجان‌زاده تنها کشتی‌گیر المپیکی است که برای ایران به روی تشک خواهد رفت.

ایرج اسفندیاری فر مربی تیم ملی کشتی فرنگی در مورد نفرات تیم ملی ایران به ایسنا گفت: ترکیب جوانی داریم و تکرار قهرمانی مثل دوره گذشته سخت است اما امیدواریم تا در حد انتظار خوب کشتی بگیرند و توقعات را برآورده کنند.

ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی ایران به شرح زیر است:

55 کیلوگرم: محسن حاجی پور - سامان عبدولی

60 کیلوگرم: حمید زارع – عبدالمحمد پاپی

66 کیلوگرم: علی محمدی – افشین بیابانگرد

74 کیلوگرم: فرشاد علیزاده – هادی علیزاده پورنیا

84 کیلوگرم: طالب نعمت‌پور – علی قیطاسی

96 کیلوگرم: داود گیل‌نیرنگ – مهدی علیاری

120 کیلوگرم: بشیر باباجان‌زاده – امیر قاسمی منجزی

برنامه جام جهانی کشتی فرنگی:

سه شنبه 1 اسفندماه:

ساعت 10 تا 12:30: مسابقات دورهای اول و دوم

ساعت 16 تا 20: مسابقات دورهای سوم، چهارم و پنجم

چهارشنبه 2 اسفندماه:

ساعت 10 تا 12:30: مسابقات برای مشخص شدن تیم‌های دهم، نهم، هشتم، هفتم، ششم و پنجم

ساعت 18 تا 21: مسابقات رده بندی و فینال

ایسنا