ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

تمدید قرارداد کی روش و جسد سوخته ریچارد فرای



اخبار,اخبار ورزشی,کارلوس کی روش

 

اخبار ورزشی - به این فشار هم تن دهید!
تمدید قرارداد کی روش و جسد سوخته ریچارد فرای

تمدید قرار داد کی روش، موافقت با انتقال جسد ریچارد فرای نیست اما اگر زیاد دست دست کنیم مثل جنازه فرای سوزانده می شود و دریغ است آرزوی مردمی خاکستر شود...

موجی که در حمایت از تمدید قرارداد کارلوس کی روش سرمربی موفق تیم ملی فوتبال ایران درگرفته به یک چالش جدی پیش روی مدیریت ورزش و فدراسیون فوتبال بدل شده است.

این پشتیبانی در صورت راه ‌یابی ایران به مرحله بعد (با شکست دادن بوسنی در چهار شنبه شب واتفاقات مثبت با کسب نتایج مرتبط دیگر) افزایش می یابد ولی با پایان کار کی روش در همین مرحله نیز فرو نمی میرد و تنها در یک حالت به آن خدشه وارد می آید و آن باخت پُرگل ایران به بوسنیایی هاست که بعید می نماید.

نویسنده این سطور تحلیل گر ورزشی نیست و درمقام یک علاقه مند بازی ها را دنبال می کند ولی چون این ماجرا تنها صبغه (رنگ) و سابقه (پیشینه) ورزشی و فوتبالی ندارد و با مولفه های دیگر نیز گره خورده است بدان می پردازد:

نخست باید صریح و روشن این پرسش را پیش کشید که آیا دولت و وزارت ورزش می توانند خود را تنها در موفقیت ها و افتخارات فدراسیون سهیم بدانند و نوبت به پرداخت هزینه ها که می رسد شانه خالی کنند؟

فدراسیون فوتبال حسب ظاهر مستقل است اما کیست که نداند اراده وزارت ورزش و دولت در اداره آن دخیل است؟ بخشی از تعلل علی کفاشیان در تعیین تکلیف تمدید قرار داد کی روش نیز به همین خاطر است که نمی خواهد پولی را که از فیفا بابت جام جهانی می گیرد تنها صرف همین پروژه کند و می خواسته یا می خواهد از دولت هم کمک بگیرد.

او پیش‌تر گفته بود فدراسیون تنها قادر به پرداخت هزینه یک سال قرار داد است و بقیه باید از جانب دولت یا جای دیگر تامین شود و«اگر بودجه تامین شود احتمال تمدید قرارداد برای سه سال و نیم دیگر صد در صد است واگر تامین نشود صفر درصد!».[جمله اخیرنقل از مصاحبه با ضمیمه روزنامه اعتماد – مجله جست و جو]

این رفتار اما به مذاق سرمربی موزامبیکی – پرتغالی خوش نیامده و حالا که محبوب ترهم شده بسیار بعید است با پذیرش 4 میلیون یورو نیز حاضر به عقد قرارداد جدید شود و  همه قراین حاکی از آن است که آفریقای جنوبی را ترجیح خواهد داد تا سال های پایانی مربی گری را در آن سامان سپری سازد اما بهتر آن است که جداسری از جانب او باشد نه ما و در این سو برای ماندن او کوتاهی نشود.

قضیه اکنون به تدبیری فراتر از تصمیم در حد خوش بینی ها و خونسردی های علی کفاشیان نیاز دارد و چه بسا از جانب شخص رییس جمهور باید با او تماس گرفته شود تا دریابد هر چند حسب ظاهر سر و کار او با فدراسیون فوتبال بوده اما تفکر حاکم بر دولت تغییر کرده و با بهبود مناسبات دیپلماتیک می توان امکانات بهتر تدارکاتی در اختیار تیم قرار داد.

8 میلیارد تومان برای قرارداد سه سال و نیم یک سرمربی خارجی پول زیادی است اما اگر به 80 میلیون ایرانی که تحت تاثیر نتایج بازی های تیم ملی احساس بهتری را تجربه کرده اند تقسیم شود سهم هر ایرانی تنها یکصد تومان ناقابل خواهد شد!

8 میلیارد تومان پول زیادی است اما وقتی یک مربی داخلی هم برای یک سال چندان کمتر دریافت نمی کند پول زیادی در نظر نمی آید.

یک بازیگر مشهور سینما گفته اگر از عهده پرداخت این پول بر نمی آیند و از درآمد کلان نفت و گاز هیچ سهمی به شادی مردم از فوتبال نمی رسد، اعلام کنند تا خود مردم برای تامین آن اقدامی انجام دهند چرا که این تیم، ملی است و متعلق به همه مردم.

بازی های خوب تیم ملی فوتبال در برزیل موجب یا موجد این احساس عمومی شده که این بچه ها و خود کی روش پول مفت نمی گیرند و حق شان است.

هنگامی که یک راننده تاکسی برای مسیر هزارتومانی، هزار و پانصد تومان مطالبه می کند مسافر اعتراض می کند اما همان مسافر وقتی با اتومبیل کرایه (آژانس) رفت و آمد کند حاضر به پرداخت 5 برابر آن مبلغ هم هست. چرا که در شق اول احساس می کند راننده قصد سوء استفاده دارد و به او جفا می شود ولی در حالت دوم چنین احساسی ندارد و کرایه چند هزار تومانی را حق راننده آژانس می داند.

کی روش اولین سرمربی خارجی فوتبال ایران - چه در سطح ملی و چه باشگاهی- نیست. آخرین هم نخواهد بود. اما او بود که «تیم» درست کرد، نظم را یاد داد، تن به بازیکن سالاری نداد، ناز هیچ بازیکنی را نکشید و تن به معادله «نازاز تو- نیازاز من» نداد. زیر بار هیچ توصیه ای هم نرفت. به همین خاطر این شایعه را که علت حذف محمد رضا خلعتبری عکس یادگاری با هومن خلعتبری آهنگ ساز بوده هیچ کس باور نکرد.

او تکلیف خود را از همان ابتدا روشن کرد و به جای این که خود را در روابط بعضا آلوده فوتبال ایرانی محصور کند و در گودال، به دنبال مروارید باشد دنیا را بزرگ تر دید و دست به صید های بزرگ زد: اشکان دژااگه، محمد قوچان نژاد، علیرضا جهان بخش و چه بسا دانیال داوری. کارلوس زبان پارسی نمی داند و مانند «وی‌یرا»ی خاطره انگیز اهل شعر و شاعری نیست و مثل بلاژویچ نمی خواهد آکتور بازی دربیاورد اما رفتار او در این فقره خاص، یادآور شعر مشهور فروغ فرخ زاد است که « هیچ صیادی در جوی حقیری که به گودالی می ریزد مرواریدی صید نخواهد کرد».

راز موفقیت کی روش در این است که خود را گرفتار گودال «فوتبالفارسی» و بحث های مبتذل حول و حوش آن نکرد و کار خود را بی هیچ توجهی به آنچه در این گودال می گذشت انجام داد. وقتی دید حرف حساب او برای اتمام زودتر لیگ به خرج داخلی ها نمی رود برنامه دیگری چید. اکنون فاش شده که ماه هاست برای دروازه دست به انتخاب نهایی زده و با علیرضا حقیقی گفت و گو کرده بود. او این جوی را به رغم گردش مالی میلیاردی حقیر دید اما درصدد تحقیر هم برنیامد.

ستایش و حمایت کی روش  اولا به خاطر موفقیت او در صید مرواریدهایی است که آبروی ایران را در بزرگ ترین فستیوال ورزشی جهانی - که در نگاه عده ای از المپیک هم جذاب تر است - خرید. ثانیا به این سبب که به تیم ملی دوباره شخصیت داد. یادمان نرفته که  در جام جهانی 2006 محبوب ترین بازیکن ملی چگونه به تعویض خود اعتراض کرد و لگد زد.

مردم ایران نگران اند این بازیکنان زیر بار مربی بعدی ایرانی نروند و مربی خارجی دیگر هم نتواند در کوتاه مدت با آنان ارتباط برقرار کند. مردم دوست دارند میوه جام جهانی را در بازی های جام ملت های آسیا بچینند که همین زمستان از راه می رسد.

وقتی فشار یک گروه دستور دو رییس جمهور قبلی در موافقت با انتقال و تدفین یک جنازه را عملا منتفی می کند زیر بار فشار افکار عمومی رفتن برای تمدید قرارداد سرمربی تیم ملی نمی تواند عملی نکوهیده تلقی شود.

تمدید قرار داد کی روش، موافقت با انتقال جسد ریچارد فرای نیست اما اگر زیاد دست دست کنیم مثل جنازه فرای سوزانده می شود و دریغ است آرزوی مردمی خاکستر شود...
اخبار ورزشی - عصر ایران

 


ویدیو مرتبط :
حواشی تمدید قرارداد کارلوس کی روش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کفاشیان:جام‌جهانی برویم لیوان پُر می‌شود/برای تمدید قرارداد با کی‌روش شرایط خاصی داریم



اخبار تیم ملی فوتبال,اخبار ورزشی,علی کفاشیان,تیم ملی فوتبال ایران

با تغییر سیاست AFC شاید نتوانیم ۴ سهمیه در آسیا بگیریم

کفاشیان:جام‌جهانی برویم لیوان پُر می‌شود/برای تمدید قرارداد با کی‌روش شرایط خاصی داریم

رئیس فدراسیون فوتبال از صعود تیم ملی به جام جهانی ابراز خرسندی کرد اما آن را حلال مشکلات فوتبال ندانست.

علی کفاشیان قبل از سفر به کره جنوبی با خبرگزاری فارس در مورد بازی حساس ایران مقابل کره جنوبی صحبت های زیر را مطرح کرد:

 شما به زودی خود را به ملی پوشان کره جنوبی خواهید رساند، در این ارتباط برایمان بگویید.

انشاءالله می‌رویم کره با بازیکنان صحبت کنیم و عزم ملی‌پوشان را  جزم کنیم تا بازی قابل قبولی را مقابل کره جنوبی انجام بدهند و با دست پر برگردند.

 به هرحال بازی سختی مقابل کره داریم و مردم هم انتظار دارند تیم ملی در این مسابقه نتیجه لازم را به دست آورد. می‌توان گفت دعای 75 میلیون ایرانی پشت سر شماست.

بعد از این حماسه سیاسی که مردم ما به وجود آوردند و یک خوشحالی در جامعه ایجاد شد و آن هم این بود که همه به پای صندوق‌های رای آمدند امیدوارم خدا کمک کند این پاداش برد را به تیم ما بدهد و مردم خوشحال شوند، بیشترین مسئله ما این است مردم دوست دارند تیم ملی فوتبالشان به جام جهانی برود و در آنجا موفق شوند ما هم یقین داریم ملی‌پوشان همه هم و غمشان را می‌گذارند و تلاششان را انجام می‌دهند تا در دیدار مقابل کره امتیاز لازم را به دست بیاورند.

 مسابقه برابر کره جنوبی از حساسیت‌های خاصی برخوردار است و نیاز به تدابیر ویژه‌ای دارد، آیا این تدابیر از سوی شما اندیشیده شده است؟

تدبیر ما حضور وزیر ورزش در کره است و آنجا با ملی‌پوشان صحبت می‌کنیم همه امکانات برایشان فراهم شده و قول‌های خوبی هم به آنها داده شده تا در صورت صعود به جام جهانی به آنها پاداش‌های ویژه داده شود. ولی مطمئن هستم ملی‌پوشان خودشان تمام هم و غم‌شان این است که بتوانند به جام جهانی بروند.

شما گفته بودید رفتن به جام جهانی همه فوتبال نیست اما به هرحال حضور در جام جهانی خیلی مهم است.

رفتن به جام جهانی خیلی مهم است ولی بهترین ارمغان جام جهانی برای هموار شدن راه برای رسیدن به مسیر رشد و توسعه است و اگر ما فوتبال‌مان را در مسیر توسعه قرار دهیم و بچه‌ها به جام جهانی برون می‌توانیم خیلی روی فوتبال سرمایه‌گذاری کنیم و آینده فوتبالمان را خیلی بهتر رقم بزنیم.

شما قبل از مسابقه تیم ملی مقابل لبنان اعلام کردید الان لیوان دست من است اما این لیوان خالی است ولی الان فکر می‌کنید لیوان دیگر پر شده، اینطور نیست؟

لیوان که پر نشده اما انشاءالله اگر به جام جهانی برویم یک مقداری پر می‌شود. لیوان زمانی پر است که همه از آن حمایت کنند. دولت از ما حمایت کند و برای توسعه بودجه لازم را در اختیار ما بگذارد.

دولت جدید هم آمد، آقای روحانی رئیس جمهور جدید از سوی مردم انتخاب شدند، آیا با ایشان تاکنون ارتباطی داشتید؟ چه انتظاراتی از او دارید؟ یا حتی چه توصیه‌ای در زمینه فوتبال به او می‌کنید؟

ما هم دولت جدید را تبریک می‌گوییم مخصوصا خدمت آقای دکتر روحانی که منتخب مردم هستند و رئیس جمهور همه ما محسوب می‌شوند، قطعا انتظارمان این است که افتخارات خوبی را در دوره گذشته در المپیک مسابقان آسیایی و فوتبال به دست آمده و این حوزه‌ها باید حمایت شود تا ما بتوانیم در ورزش و مخصوصا فوتبال راه‌مان را ادامه بدهیم و این حمایت‌ها انشاءالله با بکارگیری نیروهای خوب ورزشی و علاقمند می‌تواند تداوم پیدا کند.

در مورد فدراسیون فوتبال بحث خرید هواپیمای اختصاصی مطرح شده بود. موضوعی که بابایی رئیس هواپیمایی آسمان آن را مطرح کرده است همچنین شما دنبال اسپانسر بودید، چه شد؟

نه، خرید هواپیما کار فدراسیون فوتبال نیست، ولی قطعا ما دنبال اسپانسر هستیم که بتواند به فوتبال کمک کند، همه جای دنیا این اسپانسرها هستند ولی در ایران بنگاه‌های دولتی و دستگاه‌هایی که درآمدزایی زیادی هم دارند و از قِبَل همین فوتبال هم درآمدزایی می‌کنند، حق فوتبال را آنچنان که انتظار می‌رود ادا نمی‌کنند.

با صعود تیم ملی به جام جهانی تازه کار اصلی شما در فوتبال شروع می‌شود. موضوعی که قبلا خود شما یک بار به آن اشاره داشتید.

قطعا ما اگر به جام جهانی برویم، نگاه‌مان به تیم ملی بزرگسالان و همینطور تیم‌های پایه و آینده تیم ملی، به خصوص مسابقات جام ملت‌ها خواهد بود که با در نظر گرفتن این برنامه‌ها می‌توانیم بنیه فوتبال‌مان را از پایه قوی کنیم.

در صورت حضور در جام جهانی آیا قرارداد کی‌روش تمدید می‌شود؟

انشاءالله بعد از اینکه تیم ملی به جام جهانی صعود کرد هم ایشان شرایط خاصی دارند هم ما، باید بنشینیم با هم صحبت کنیم.

 در صورت صعود تیم ملی به جام جهانی ادامه همکاری فدراسیون فوتبال با کی‌روش بیشتر خواهد بود، اینطور نیست.

قطعا، ایشان نتیجه گرفته و علاقمند هستیم که همکاری را ادامه دهیم، اما با توجه به شرایط جدید برای ادامه همکاری باید با هم صحبت کنیم.

بعد از صعود تیم ملی به جام جهانی برای تیم‌های پایه از جمله تیم جوانان چه برنامه‌ای دارید؟

ما برای تمامی تیم‌های پایه از جمله تیم جوانان و نوجوانان برنامه داریم. سرمربی تیم امید را نیز باید سریع تعیین کنیم و تیم 22 ساله‌ها هم زودتر باید تشکیل شود و لیگ خوبی را همراه با اینها برگزار کنیم، یک کار بسیار سنگین در یک سال آینده خواهیم داشت.

برنامه لیگ سال آینده هم یکسری تداخل‌هایی با برنامه‌های تیم ملی دارد، اگر تیم ملی برای صعود به جام جهانی به مرحله پلی‌آف برسد، یک شرایط خواهد داشت اما اگر مستقیم به جام جهانی صعود کند، برنامه لیگ کمتر دچار تغییر می‌شود.

قطعا بعد از بازی کره ما یک نشستی را با سرمربی تیم ملی و سایر اعضای کادر فنی خواهیم داشت، وضعیت تیم ملی را خواهیم دید یا بر اساس بازی‌های تدارکاتی که خواهیم داشت و یا بازی‌هایی که در جدول‌هایمان داریم،‌برنامه‌ریزی می‌کنیم.

در خصوص اظهارات چوی سرمربی کره جنوبی و مین ستاره کره‌ای‌‌ها که اعلام کردند میزبانی خوبی در ایران از آنها صورت نگرفته و دوست دارند ازبکستان به جای ایران به جام جهانی برود، چه توضیحی دارید؟

اینها دیگر بحث‌هایی است که نظرات شخصی سرمربی و بازیکنان کره است از نظر ما هم هیچ اهمیتی ندارد. از نظر ما مهم این است که در زمین خوب بازی بکنیم و جواب آنها را در زمین بدهیم، همانطور که در تهران جوابشان را دادیم آنجا هم جوابشان را بدهیم این بحث‌ها هم زیاد اهمیت ندارد و نباید گوش کنیم.

شما در چند سالی که در فوتبال بودید به دلیل عدم صعود تیم ملی به جام جهانی 2010 خیلی سختی کشیدید اما الان به نظر می رسد با توجه به نتایج تیم ملی خستگی‌تان رفع شده است.

قطعا وقتی تیم‌های ما نتیجه می‌گیرند طبیعتا خستگی ما رفع می‌شود. برایمان مهم است تیم ملی نتیجه بگیرد، مردم خوشحال بشوند و مسئولین هم دیدگاهشان نسبت به فوتبال حمایتی بشود. حالا بالاخره ممکن است مدیریت در زمان‌های مختلف فرق بکند ولی مدیرها دوست دارند وقتی که کار می‌کنند آرامش داشته باشند، ما هم دوست داریم با آرامش کار کنیم.‌ انشاءالله این آرامش به وجود بیاید.

 بحث ممانعت از حضور بازیکنان ایرانی در لیگ امارات آن هم بعد از نامگذاری لیگشان به نام مجعول خلیج ع-ر-ب-ی به کجا انجامید. ظاهرا محمدرضا خلعتبری که با تیم عجمان امارات قرارداد امضاء کرده در این ارتباط صحبت‌هایی را با شما داشته است.

هنوز روی این قضیه تصمیمی نگرفتیم. در حال صحبت با وزارت خارجه هستیم و با سفارت آنجا در حال مکاتبه‌ایم تا ببینیم لیگ آنها به چه نحوی است، مواضع‌مان باید چگونه باشد قطعا در این گونه موارد مواضع‌مان را باید از بالاتر به ما بگویند و صحبت بکنیم. ولی هنوز تصمیمی روی این قضیه نگرفتیم که بگویم بازیکنان چه کار کنند.

 فکر می‌کنید در سال آینده هم بتوانیم چهار سهمیه خود را در لیگ آسیا کسب کنیم؟

احتمالا یک سیاستی را AFC اعمال می‌کند که می‌خواهد کشورهای بیشتری را به لیگ قهرمانان آسیا بیاورد،‌ اگر بخواهند کشورهای بیشتری برایشان تسهیلات فراهم کنند ممکن است چهار سهمیه به ما نرسد ولی اگر سیاست، همان سیاست قبلی باشد ما قطعا باید چهار سهمیه را بگیریم چرا که امتیازهای لازم را داریم، این بستگی به سیاست جدید AFC و ریاستش و جلساتی که در مقر AFC خواهیم گذاشت دارد.

در پایان اگر حرفی دارید،‌بفرمایید؟

از مردم کشورمان می‌خواهیم که برای تیم ملی دعا کنند، بچه‌ها قطعا سعی و تلاش می‌کنند ولی دعای مردم هم خیلی لازم است تا بتوانیم موفق باشیم./فارس