ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

ترکی: داوری فوتبال جنون و دیوانگی است


محسن ترکی که عنوان برترین داور نیم‌فصل اول لیگ برتر انتخاب شد معتقد است برای داور شدن باید عشق و جنون داشت.

ورزش سه: محسن ترکی که عنوان برترین داور نیم‌فصل اول لیگ برتر انتخاب شد معتقد است برای داور شدن باید عشق و جنون داشت.

میزان دانش داور طراز اول با درجه سه یکی است

من بارها گفته‌ام که یک داور آماده و خوب باید ازلحاظ فنی، ذهنی و زبانی در شرایط مطلوبی باشد. یک داور باید از هوش هیجانی یا همان EQ هم که این روزها خیلی صحبت آن می‌شود، در سطح بالایی بهره ببرد. چون EQ  به او کمک می‌کند تا بتواند نوع برخوردش در زمین و برخورد با هواداران در عین تصمیم‌گیری صحیح، رفتاری داشته باشد که تیم‌ها و تماشاگران را دعوت به آرامش کند. دانش داورها یکی است یعنی یک قاضی طراز اول دنیا با یک داور درجه سه هر دو یک مقدار دانش دارند ولی فاکتوری که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند شرایط ذهنی و روانی و آمادگی جسمی و درنهایت شخصیت اجتماعی آن‌ها است. البته یک پرانتز هم بازکنم که در تمام دنیا داوری را نمی‌توانی پیدا کنی که بی اشتباه باشد و حتی موفق‌ترین‌ها هم بالاخره اشتباهاتی داشتند.

جامعه داوری در نیم‌فصل اول بدشانس بود

جامعه داوری در نیم‌فصل اول با بدشانسی‌های زیادی روبرو بود و اشتباهاتی رقم خورد که بی‌سابقه بود. این اتفاق درست در تیم‌هایی هم رقم خورد که پرطرفدار هستند  و باعث شد تا رسانه‌ها هم بیشتر به این مساله بپردازند و درواقع این اشتباهات پررنگ شد. البته فکر می‌کنم این اشتباهات در مقایسه با جهان، نرمال بود. در این میان انصافاً رسانه‌ها و صداوسیما خیلی به این مساله کمک کردند. از طرفی همکاران ما در دپارتمان داوری هم با دقت در چیدمان داوری و مشورت با خود آن‌ها کار مهمی در بهبود شرایط انجام دادند آقایان مسعود عنایت، غلامحسین سلیمانی، ایرج احمدی، بهمن غفاری و خانم فهیمی که تلاش زیادی در بهبود شرایط انجام دادند. یک خسته نباشد و تشکر هم از آقایان فغانی، سخندان، ابوالفضلی و منصوری.

همه باید از فغانی و کمک‌هایش حمایت کنیم

به عقیده من وظیفه همه ما است که از تیم داوری آقای فغانی و کمک‌های ایشان حمایت کنیم. تا یک تیم کامل در المپیک حاضر شود و بعد از آن بتوانیم برای اولین بار شاهد حضور یک تیم کاملاً ایرانی در جام جهانی 2018 روسیه باشیم. چون این مساله نه تنها باعث افتخار جامعه داوری بلکه باعث سربلندی ایران است و همه باید از آن حمایت کنیم.

باید در پروژه بعدی روی شغل اول داوران تحقیق کنم

*سوالی که همیشه در ذهنم هست اینکه چرا داورانی که شغل ثابت آن‌ها به غیر از داوری هست، در این حرفه موفق‌تر هستند؟
ترکی: به لحاظ علمی شاید این حرف درست نباشد و کسانی که این حرفه را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند باید در داوری موفق‌تر باشند. اما بسیار پیش‌آمده که مثلاً داور ازبکستانی جزو بهترین داوران جهان است. یا مثلاً آقای مارکوس مرک داور آلمانی شغل اصلی‌اش پزشکی بود، در کشورهای دیگر مثل لیگ انگلیس و کالچیوی ایتالیا هم همین شرایط وجود دارد. در ایران البته شرایط متفاوت است و به دلیل اینکه قضاوت حرفه‌ای نشده است بسیاری از داوران شغل اول خوب، آبرومندانه و پردرآمدی دارند. جالب است شما با این سؤال به من ایده خوبی دادید که در پژوهش بعدی‌ام روی این نکته تحقیق کم که چرا داورانی که شغل اول دارند در این حرفه موفق‌تر هستند.

شرکت‌های دولتی و خصوصی با شرایط داوران کنار می‌آیند

*این سؤال پیش می‌آید که چرا کسی که شغل خوب و پردرآمدی دارد به حرفه دوم قضاوت فوتبال که چالش بزرگی است روی می‌آورد؟
ترکی: فقط می‌توانم بگویم که باید برای این کار عشق و علاقه داشته باشی. داوران ما همه بیشتر از آنکه برای شغل اولشان زمان می‌گذارند برای داوری زمان و هزینه می‌کنند. به نظرم باید یک تشکر هم بکنیم از شرکت‌های خصوصی و دولتی که با شرایط کار داوران کنار می‌آیند و به آن‌ها مرخصی می‌دهند. چون یک داور برای آنکه در شرایط مطلوب بدنی قرار داشته باشد، باید روز دو نوبت تمرین کند، سفرهای داخلی و خارجی هم که وجود دارد. من هم معلم هستم و جا دارد که از اینجا از مسوولین آموزش‌وپرورش و شخص دکتر حسینی تشکر کنم.

به خاطر صلاح داوری جای خودم را به فغانی دادم

*در عرصه بین‌المللی فکر می‌کنید به تمام خواسته‌هایتان رسیدید یا هنوز هم جای خالی وجود دارد؟
ترکی: قطعاً جای خالی هم وجود دارد. چون تمام داوران قله قضاوت خودشان را دیدارهای بین‌المللی می‌بینند. اما در مقطعی کمیته داوران با من صحبت و مشورت کرد که بهتر است از داور جوان آقای فغانی حمایت کنیم چون او شانس بیشتری برای حضور در جام جهانی آینده دارد من هم با این مساله موافقت کردم. چون دیدم که این تصمیم به صلاح داوری است، به‌هیچ‌وجه هم از این تصمیم ناراحت نیستم و می‌دانم که این مساله درنهایت به نفع جامعه داوری و فوتبال ایران است. خوشبختانه آقای فغانی در جام جهانی ریو حضور داشت و بعد از آن‌هم به‌احتمال 90 درصد با تیم داوری  در جام جهانی روسیه حاضر می‌شود و این افتخار بزرگی برای ایران است. البته امیدوارم مسوولین در باد این حضورها نماند و شرایطی را فراهم کنند که این روند رو به رشد در داوری ایران ادامه داشته باشد.

 رکورد 140 قضاوت بین‌المللی رادارم

* هیچ‌وقت اتفاق افتاده که وقتی آقای فغانی در رقابت‌های معتبر جهانی قضاوت می‌کند خودتان را در زمین جای ایشان ببینید؟
ترکی: صد در صد، موفقیت فغانی موفقیت من است و می‌دانم که در آن مقطع برای حضور او به‌جای خودم تصمیم درستی گرفتم. در همان زمآن‌هم به مسوولین کمیته داوران اعلام کردم که لازم نبود در این زمینه از من سؤال کنید، همین‌که من بتوانم از این روند مثبت حمایت کنم، خوشحال می‌شوم. خوشبختانه من در عرصه بین‌المللی 140،130 قضاوت دارم که شاید آرزوی هر داوری باشد که چنین رکوردی داشته باشد.

مسوولین نباید از عشق و علاقه داوران سوءاستفاده کنند

شما از من پرسیدید که آیا زندگی حرفه‌ای داورها می‌تواند در قضاوت آن‌ها تأثیر گذار باشد باید بگویم همین‌طور است. داورها باید یک سری مسائل حرفه‌ای را رعایت کنند. به‌موقع خوابیدن، تغذیه درست و آمادگی جسمی و روحی خیلی به آن‌ها کمک می‌کند. فکر می‌کنم خانواده‌ها هم در این میان خیلی متضرر می‌شوند. اما در یک کلمه عشق و علاقه همه کار می‌کنید. دیروز برای یکی از داوران می‌شمردم دستمزد ما برای قضاوت با آنچه داوران برای آمادگی‌شان هزینه می‌کنند مساوی است. به‌طور مثال چند جلسه استخر و سونا و فیزیوتراپی هزینه‌بر است. خدا نکند داوری مصدوم شود کسی کمک‌هزینه‌ای به او پرداخت نمی‌کند. گاهی اوقات کسانی که بیرون گود هستند به من می‌گویند داوری فوتبال جنون و دیوانگی است. من فکر می‌کنم مسوولین باید توجه بیشتری به دستمزدها داشته باشند و نباید از عشق و علاقه داوران به این حرفه سوءاستفاده کنند.

دوست دارم همیشه جلوی 100 هزار تماشاگر، قضاوت کنم

نکته‌ای که به نظر می‌رسد بگویم اینکه من امسال از قضاوت دربازی‌های لیگ، خیلی لذت بردم. با حضور مربیان جوان در لیگ، بازی‌های خیلی زیباتر شده است و دیگر از آن زیر توپ زدن‌های سابق خبری نیست. داور آن‌هم از این مساله لذت می‌برند. فوتبالیست‌ها هم باید بدانند که داور مجری قانون در زمین است و به او احترام بگذارند. ما هم دوست داریم که وقتی به استادیوم می‌آییم همه بازی‌های پر تماشاگر باشد و این تصور غلطی است که فکر می‌کنند داوران دوست دارند استادیوم خلوت باشد. ما به کار خودمان اعتماد و ایمان‌داریم و دوست داریم همیشه جلوی 100 هزار تماشاگر بازی کنیم.


ویدیو مرتبط :
میل جنون دارد دلم امشب شب دیوانگی ست -حاج حسین سیب سرخی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داوری فوتبال ایران می‌تواند در...



 

 

 

 

داوری فوتبال ایران می‌تواند در...

 

كامرانی‌فر: داوری فوتبال ایران می‌تواند در عرصه بین‌المللی مطرح شود

کمک داور ایرانی حاضر در جام جهانی 2010 گفت: داوری فوتبال ایران می‌تواند در عرصه بین‌المللی مطرح و افتخارآفرین شود.

حسن کامرانی‌فر در حاشیه مراسم تقدیر از خود که شب گذشته در باشگاه سایپا برگزار شد اظهار داشت: از اینکه در این مراسم شرکت کردم خوشحالم. البته من گلایه‌ای بابت تقدیر شدن نداشتم فقط بحثم این بود که پیش از اعزام به جام جهانی و حتی در طول مسابقات نیاز به یک سری حمایت‌ها داشتم که در آن زمان انجام نشد و در شرایط خاص کنونی نیز شاید نتوان آن را با چیز دیگری جبران کرد.

وی گفت: من از ایران به جام جهانی رفته بودم و به توجه ویژه‌ای نیاز داشتم. دوست داشتم فدراسیون نیز برایش مهم باشد که یک داور از ایران در این مسابقات حضور دارد. می‌خواستم نگاه جامعه فوتبال به داوری تغییر کند.

وی ادامه داد: داوری ایران می‌تواند در فوتبال بین‌المللی افتخارآمیز و مطرح باشد. همانطور که ژاپن و ازبکستان در این عرصه کار کردند، ما نیز می‌توانیم از طریق داوران دید بین‌المللی را به فوتبال ایران عوض کنیم. گلایه‌هایم به خاطر این مسائل بود.

کامرانی‌فر در مورد انصرافش از خداحافظی گفت: از ابتدا هم نگفته بودم از داوری کنار می‌روم زیرا من از جامعه داوری فوتبال ایران به جام جهانی رسیده بودم و از نظر اخلاقی درست نبود پس از این مسابقات داوری را کنار بگذارم. من حرفم این بود که باید به کارهای دیگرم برسم و شرایط خودم را هم در نظر بگیرم. هنوز هم بر سر این حرفم هستم و شاید در آینده به این نتیجه برسم که از داوری خداحافظی کنم. باید دید شرایط چگونه پیش خواهد رفت.

وی در مورد اینکه فقط در بازی‌های حساس قرار است پرچم بزند گفت: من هرگز خود را در اندازه‌ای نمی‌بینم که فقط بخواهم در دیدارهای حساس قضاوت کنم بلکه در هر سطحی از داوری که فدراسیون به من تکلیف کند، حاضر خواهم شد.