ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

تاج پادشاهی بر سر تنها شاهزاده فلورانس


به بهانه بازی سنتی و تاریخی آرژانتین و برزیل، یادی کردیم از یکی از محبوب ترین اسطوره های ارژانتین: گابریل باتیـــــستوتای کبــیر

طرفداری: در عصری که برزیلی ها به مجسمه مسیح، ایتالیایی ها به کلوزیوم، فرانسوی ها به ایفل و انگلیسی ها به ساعت بیگ بن می نازند، مردمان آرژانتین به آثار تاریخی نمی اندیشند بلکه دل کوکند از اثر هنری روزگار که در دیار مملو از نقره برایشان طلائی 24 عیار به ارمغان آورد. انسانی لایه لایه از طلا! خلق و خوی طلایی،تعصبی طلائی، سرشتی طلائی، موهای طلائی، پاهای طلائی و گلهایی طلایی! ال گرینگوی آرژانتین گابریل باتیستوتا.

در کشوری که 99درصد فوتبال برایشان مارادونا است و یک درصد دیگر آن بحث بر سر جانشین داشتن یا نداشتن او، نمی توان از شخص دیگری سخن گفت حتی اگر آن شخص بازدَمش دَم خیلی ها باشد.

تاج پادشاهی بر سر تنها شاهزاده فلورانس

پس به سراغ فلورانس می رویم! در پایان سال 1991 جوانی پا به پایتخت هنری ایتالیا گشود که در هزاره ی قبل از ورودش آنجا مامن 350 هنرمند از1000 هنرمند اروپا بود! فلورانس مرکز رنسانس ایتالیا در آستانه رنسانس دیگری بود تحولی بسوی موفقیت بسوی خود باوری شکفته شدن گل امید در برهوت دل مایوسی ها و پایه های این رنسانس با دست های گابریل جوان بنا شد! باتی گل به مردمان فلورانس آموخت که نباید بخاطر پیکره سازی شهره باشند نباید به آن چه هستند اکتفا کنند آنها می بایست به آنچه که باید باشند برسند تا دیگران از آنان تندیس بسازند! باتی در سری B این دروس را به مردم فلورانس آموخت. او تعصب و منطق را با هم آمیخت و با هر چه که زنبق های بنفش را بی رنگ تر از جالو ها، روسوها، بیانکوها کرد درآویخت. گابریل فیورنتینا را از سری B به سری A آورد و خودش را از سر زبان ها به سر در دل ها! کار بجایی رسید که فلوها از خودشان تندیس بسازند مجسمه ی برنزی از طلایی ترین مرد فلورانس! تندیس باکره ی سوگوار میکل آنژ در سوگ محبوبیت از دست رفته اش توسط پیکره ای دیگر با نام باتی گل بود، میکل آنژ در حسرت دمیدن در صور تا از گورستان کلیسای سانتا کروچه فلورانس برخیزد و تنها فرصتی بخواهد تا بجای پرداختن به تندیسه های داوود و موسی تمام عمرش را صرف ساختن تندیسی از نگاه مردی کند که چشم های فلورانس را به امید باز نمود! ماکیاولی عهد رنسانس اگر بود پی می برد که کتاب شهریار او نباید برای مدیچی های فرمانروا باشد که آن کتاب متعلق به پرنس بنفش هاست گابریلی که بدون جنگ پرچم شان را به اهتزاز در آورد، جوانی که در سال 1988 در ورزشگاه نیواولد بوئز میخوابید و در همان جا هم بازی میکرد، خواب  خوش بزرگترین استادیوم ها شد؛ از حسادت برنابئو،نوکمپ و اولدترافورد به ارتیمو فرانکی تا رویای المپیک رم که در سال 2000 به حقیقت پیوست.

باتی در سال 2000 از فلورانس رفت اما قلبش همان جا ماند. او با رم به فیورنتینا گل زد تا قلب فوتبال بایستد! ایست قلبی فوتبال، باتیستوتا توپ را به تور دروازه ی فیوری ها می چسباند، رمی ها سر از پا نمی شناسند آیا فلورها دشنه از پشت خورده اند؟ آن ها قسم می خورند که چاقو دسته اش را می برد! باتی به گریه می افتد رمی ها مبهوت ازین عمل بعد از گل در سکوت فرو می روند از مشت های گره کرده آن ها میتوان به خفه کردن شادی در وجودشان پی برد، فلورها سریعا سوگند شکنی می کنند با گریه های او اشک می ریزند و می گویند چاقو دسته اش را نمی برد! کلوزیوم رم از سال 1983 گلادیاتورهایش را بر اریکه قهرمانی نمی دید سال 2000 باتیستوتا را به جمعشان افزودند و او با گل ها و شوت های شبیه به شمشیر همه تیم ها را از لب تیغ گذارند و اسکودتو را فتح کردند. او رم را قهرمان کرد او زانوهایش را در فوتبال از دست داده اغراق نیست اگر بگوئیم او زانوی فوتبال است کسی که فوتبال بدون او نمی تواند پا شود. باتی جام جهانی را بالای سر نبرد اما وجودش جهان فوتبال را سر بالا نگه داشت. گابریل بهترین بازیکن جهان نشد اما پدر خوانده ی فوتبال برایش بهترین ارث را کنار گذاشته بود!

زیدان:بهترین پاس هایم را برای باتی گل ذخیره کرده ام!

ما فرشته ای را در چمن های سبز فوتبال دیدیه ایم که از ازل سخن از جایگاهشان در آسمان هفتم بود!

باتیستوتا کم نظیر است و کم رخ می دهد مثل ابرهای پنهان شده بهاری در پستوی آسمان که هوای بازیگوشی و باریدن آن هم در داغ ترین روز مرداد بسرشان میزند. او تیک تاک ثانیه های ساعت عشق است که اگر بخوابد نمی دانیم در چه زمان از عاشقی بسر می بریم.


ویدیو مرتبط :
تریلر بازی شاهزاده ی ایرانی 3 _ دو تخت پادشاهی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاج پادشاهی بر سر تویوتا


تویوتا برای چهارمین سال پیاپی موفق شد عنوان پرفروش‌ترین خودروساز دنیا را از آنِ خود کند.

وب‌سایت پدال: تویوتا برای چهارمین سال پیاپی موفق شد عنوان پرفروش‌ترین خودروساز دنیا را از آنِ خود کند.

تاج پادشاهی بر سر تویوتا
2016 Toyota RAV4 hybrid

تویوتا، تنها خودروسازی بوده که همراه با دایهاتسو و هینو موتورز، مرز ۱۰ میلیون دستگاه را رد کرده و در مجموع، ۱۰/۱۵ میلیون دستگاه خودرو را به مشتریان تحویل داده است. البته این آمار نسبت به سال ۲۰۱۴، به اندازه ۰/۸ درصد افت نشان می‌دهد، ولی هنوز هم تاج پادشاهی فروش برای چهارمین سال متوالی در تویوتا حفظ شده است.

تاج پادشاهی بر سر تویوتا
Toyota Camry 2015

با توجه به رسوایی دیزل‌گیت و مسائل پیرامون آن، تعجبی هم ندارد که این موضوع بر آمار فروش فولکس‌واگن تأثیر منفی گذاشته است. در واقع، تعداد وسایل نقلیه تحویل داده شده VAG (شامل MAN و اسکانیا) با افت قابل‌توجه ۲ درصدی، به ۹/۹ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۵ رسیده است. چین نیز یکی از فاکتورهای مهم در این رابطه بوده و فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۵ در این بازار، شرایط ضعیف‌تری نسبت به سال‌های گذشته داشته است. با این وجود، جایگاه دوم پرفروش‌ترین خودروسازی دنیا به فولکس‌واگن رسیده است.

تاج پادشاهی بر سر تویوتا
VW Passat euro spec 2015

همچنین جنرال‌موتور با آمار فروش ۹/۸ میلیون دستگاه خودرو در سال گذشته، با افتی ۰/۲ درصدی نسبت به ۲۰۱۴، در جایگاه سوم قرار گرفته است.

تاج پادشاهی بر سر تویوتا
2015 CHEVROLET TAHOE

از همین الان می‌توان گفت که رسوایی گسترده، به این زودی‌ها فولکس‌واگن را رها نخواهد کرد و بنابراین، تویوتا به‌راحتی می‌تواند به پنجمین عنوان متوالی پرفروش‌ترین خودروسازی دنیا فکر کند. اخیراً مدل جدید پریوس نیز وارد بازار شده و می‌توان تصور کرد که این خودرو نقشی کلیدی در تکرار موفقیت تویوتا در سال ۲۰۱۶ برعهده خواهد داشت.

تاج پادشاهی بر سر تویوتا
2016 Toyota Prius